Page 23 of 136

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 07 Mar 2012 14:22
by hagard
Vilken tjusig cykel! Blir lite nyfiken på konstruktionen av de där moserramarna. behöver sadelstolpen gå nedanför toppröret enligt den "min insert" som finns på stolpen, eller sitter den bara ovanför?

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 07 Mar 2012 15:14
by Ronny
hagard wrote:Vilken tjusig cykel! Blir lite nyfiken på konstruktionen av de där moserramarna. behöver sadelstolpen gå nedanför toppröret enligt den "min insert" som finns på stolpen, eller sitter den bara ovanför?
Ja den behöver gå nedanför ca:3-4cm och på en del senare Moser ramar från 90-talet finns det markering på sadelstolpsröret. Alvinstraights ram var egentligen tänk för en sk. quill stolpe som fastsätts som en styrstam med expander. Det är min gamla ram och eftersom jag inte hade någon korrekt stolpe och ej heller lust att punga ut 1000:- så snittade jag ramen och monterade ett fäste. Nackdelen med original stolpen är att den inte sluter tätt ovanför expandern och vatten ställer sig gärna där.
F.ö. mycket snyggt bygge alvinstraight!

Även Kristians rosa är väl min gamla som jag sålde till olebole. Även den en ram som proffstallen körde på slutet av 80-talet. Snyggt bygge!

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 07 Mar 2012 15:25
by Viggen
Bompet wrote: Jo, WCS grafiken är snygg, men på rätt cykel och med rätt styre. Flera av Ritcheys kolfiberstyren har inte WCS grafiken, t.ex. mitt.

Och styrbyte blir det inget med! Är nöjd med mitt Ritchey SuperLogic Logic II Carbon UD. Faktum är att en av anledningarna till att jag kom igång med Damocles bygget var att jag provkörde en Willier Cento 1 Di2 med ovan nämda styre, och tyckte det var väldigt bekvämt. Jag lyckades nypa ett billigt på bukten och hux flux var bygg-bollen var i rullning...

Alltså ytterligare en anledning till stambytet. (Har svårt att tro att jag just skrev detta. Det här är fel, så fel...)
Nu måste jag ju krypa till korset och erkänna att min i övrigt väldigt välmatchade cross sportar en Pro-stolpe mitt i all WCS-matchymatch (styre, sadel och stam)... Jag borde skämmas, fast du kanske vill köpa den för att "övermatcha" Ridley:n? ;)

Älskar för övrigt att du byggt en cykel kring ett skönt styre med ett galet namn. Själv är en inte sämre än att jag inte ens provcyklade mitt Ritchey WCS Classic utan bara såg det på Anton:s Colnago och det såg så skönt ut att jag köpte ett rakt av.

Man har gått ner sig ganska hårt i det här med att matcha saker/serier.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 07 Mar 2012 19:12
by alvinstraight
Ronny wrote:
hagard wrote:Vilken tjusig cykel! Blir lite nyfiken på konstruktionen av de där moserramarna. behöver sadelstolpen gå nedanför toppröret enligt den "min insert" som finns på stolpen, eller sitter den bara ovanför?
Ja den behöver gå nedanför ca:3-4cm och på en del senare Moser ramar från 90-talet finns det markering på sadelstolpsröret. Alvinstraights ram var egentligen tänk för en sk. quill stolpe som fastsätts som en styrstam med expander. Det är min gamla ram och eftersom jag inte hade någon korrekt stolpe och ej heller lust att punga ut 1000:- så snittade jag ramen och monterade ett fäste. Nackdelen med original stolpen är att den inte sluter tätt ovanför expandern och vatten ställer sig gärna där.
F.ö. mycket snyggt bygge alvinstraight!

Även Kristians rosa är väl min gamla som jag sålde till olebole. Även den en ram som proffstallen körde på slutet av 80-talet. Snyggt bygge!

Tack! Skönt att den blev klar. Jag är faktiskt på jakt efter en annan stolpe för aero-stolpen låter sig inte sänkas ner längre i sadelröret utan att man riskerar att deformera det. Så en DA7410 skulle sitta perfekt om det är någon som har en sådan i gömmorna.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 07 Mar 2012 22:47
by Kristian
Ronny wrote:Även Kristians rosa är väl min gamla som jag sålde till olebole. Även den en ram som proffstallen körde på slutet av 80-talet. Snyggt bygge!
Det stämmer bra det, köpte den av Olebole för ett år sedan ungefär och äntligen blev den klar. Mycket nöjd med bygget så tack för det.
TB-14 fälgarna är ljuvliga och tillsammans med ramen blir det en rolig kombination, kvick & lite nervös :-)

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 07 Mar 2012 23:06
by alvinstraight
Ronny wrote: Alvinstraights ram var egentligen tänk för en sk. quill stolpe som fastsätts som en styrstam med expander. Det är min gamla ram...

Även Kristians rosa är väl min gamla som jag sålde till olebole. Även den en ram som proffstallen körde på slutet av 80-talet. Snyggt bygge!
Sker det någon Moser-import till Sverige som inte går genom dig Ronny ? :wink:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 08 Mar 2012 08:31
by Ronny
alvinstraight wrote:
Ronny wrote: Alvinstraights ram var egentligen tänk för en sk. quill stolpe som fastsätts som en styrstam med expander. Det är min gamla ram...

Även Kristians rosa är väl min gamla som jag sålde till olebole. Även den en ram som proffstallen körde på slutet av 80-talet. Snyggt bygge!
Sker det någon Moser-import till Sverige som inte går genom dig Ronny ? :wink:
Tror inte det sen har vi kjellsnells också. Tyvärr sålde jag en tidig rosa dröm till en idiot i USA som sedan ljög om ramrören och sålde den vidare.
Har en ny AX leader på g...

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 08 Mar 2012 09:06
by alvinstraight
Lite OT men angående AX Leader så hittade jag denna bild från 1993:
Image
Verkar som att Jolly teamet körde på AX Leader 1993-94.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 09 Mar 2012 09:56
by hagard
Mitt källarlödningsprojekt är tillbaka från lackeraren. Med dekalerna uppochner, men man kan ju alltid säga att det ska vara så, pretentiös som man är:) Ska bli spännande att få på lite komponenter och testköra!
Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 09 Mar 2012 10:27
by Otto
hagard wrote:Mitt källarlödningsprojekt är tillbaka från lackeraren. Med dekalerna uppochner, men man kan ju alltid säga att det ska vara så, pretentiös som man är:) Ska bli spännande att få på lite komponenter och testköra!
Image
Va bra det blev, synd på dekalerna. Skall som sagt bli kul att se den med komponenter. (Det går inte att länka från Happy MTB)

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 09 Mar 2012 12:05
by Elmer
Hågård, du måste ju visa sadelstagen bakifrån!

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 09 Mar 2012 15:45
by Oggster
Image
Äntligen färdig med min retro racer från 82. Gruppen är bytt mot en chorus 9speed ,som är ombyggd till 10speed. Hjulen har mavic open pro fälgar och chorus nav med en shimano body (gjort den själv:). Kör med en ultegra kassette och 105 kedja, funkar hur bra som helst! Vevparti och vevlager är nuevo record orginal. Tight och skön geometri med schyssta reynolds 531 sl rör, den går som ett spjut.
Så här såg den ut orginal.
Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 09 Mar 2012 16:24
by hagard
Elmer wrote:Hågård, du måste ju visa sadelstagen bakifrån!
Jag är inte nödbedd:) Som bonus blir det också en bild på rostfri polerad styrhuvudbesmyckning!

Image
Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 09 Mar 2012 16:43
by Koyo
Fantastiskt snyggt! :D

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 09 Mar 2012 16:59
by Gustav
Härligt hantverk! Ingen du slängt ihop på kafferasten kan man ana. Vore såklart kul att se byggbilder.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 12 Mar 2012 21:06
by hagard
Tack för komplimangerna! Nu är den i princip färdig. Nu har den skärmar, och ska få en frampakethållare plus väska så småningom. Men kan också få vara en renodlad räser om det känns så efter ett tag. Den har mer av en komforträsergeo än en randonneurdito.
Komponenterna är huvudsakligen ett hopplock från källaren, med inslag av shimano 600AX, Campa chorus, Record, Ultegra och Araya gold. Hyfsat lättviktig utan skärmar tyckte jag den blev, på 8,7 kg.
Image
Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 12 Mar 2012 21:24
by pse
Riktigt fin!

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 12 Mar 2012 21:38
by Andye
pse wrote:Riktigt fin!
+1 Mycket fint hantverk

VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 12 Mar 2012 22:57
by Jonatan S
Superfint!

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 12 Mar 2012 23:11
by ravelax
Tjusig!