Page 109 of 136

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 09 Jan 2016 17:50
by AndreasVH
stalker wrote:Van Nicholas
^^ Mycket fin samling!

Posted: 10 Jan 2016 01:43
by russ_meyer
Ja det var som skråen. Hoppas du har bra lås på förrådsdörren :)

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 14 Jan 2016 22:39
by J2000E
Bara liiite sommarsugen...

Image

Image

Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 15 Jan 2016 08:22
by Bratt
lite nyfiken nu på er samlare, JE med flera, där ute. Vilka cyklar är det ni egentligen cyklar på till vardags?

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 15 Jan 2016 14:17
by stalker
Slutförde det sista på vardagshojen idag. Nu ska det bara bli lite varmare oxå.

Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 15 Jan 2016 15:48
by kjellsnell
^Nice! Är det sunXCD-vevar? Hur är de i funktion och kvalitet?

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 15 Jan 2016 15:59
by J2000E
Bratt wrote:lite nyfiken nu på er samlare, JE med flera, där ute. Vilka cyklar är det ni egentligen cyklar på till vardags?
Nu förstår jag inte...

Cykla på cyklarna...

Jag är en vit, fet, medelålders man. Varför skulle jag cykla på dem?

Skämt åsido. Flera av de cyklar jag idag samlar på har tidigare varit mina tränings- och tävlingscyklar. De har gått hårt. Några har sedan gått som vardagscyklar innan de gick i pension.. Andra cyklar har jag köpt bara för att samla på. En tredje grupp är köpta under tanken att jag skall börja cykla igen. I och med att jag är bakåtsträvare är även den sista gruppen cyklar samlarobjekt i andras ögon. Alla med max eller mxl-rör är tänkta som brukscyklar. Även min gamla franska tourer är bruks. I övrigt får alla hojarna komma ut om det är bra väder. Enda undantaget hitintills är Fåglum-Masi-Monarken men det är för att hjulen nog inte klarar av mig någon längre bit på grusvägen utanför huset.

Cyklar är till för att användas. Har man tillräckligt många kan man välja cykel efter väder och humör samt hur tunga växlar man tror sig orka med för dagen.

En hoj som verkligen var tänkt att användas men som bara fått rulla kanske 20 mil hitintills är den silverfärgade Masin ovan. Den är helskön men jag erkänner att jag inte vill ta den när grusvägen inte är torr eller om den är FÖR torr... Jag bor numera i det enorma slottet med allt tjänstefolk och alla barnarbetare och/men tyvärr gör det att det är en bra bit till asfalten. Å andra sidan är det kvalitetsgrussprätt från första metern - vilket gjort att tourern fått smiska när det varit vått och motorolamerckxen mxl fått gå när det är torrt (med lite fetare däck).

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 15 Jan 2016 16:33
by stalker
kjellsnell wrote:^Nice! Är det sunXCD-vevar? Hur är de i funktion och kvalitet?
Vevar och klingor är sunXCD. Har inte testat dessa än, men jag har samma på vinterhojen och jag är mer än nöjd.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 15 Jan 2016 19:49
by ravelax
Fan stiligt bygge Stalker! Helskön. Lite mer retro pedaler hade kanske varit fint, dock. Fast jag ska inte säga ngt...

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 15 Jan 2016 20:10
by stalker
ravelax wrote:Fan stiligt bygge Stalker! Helskön. Lite mer retro pedaler hade kanske varit fint, dock. Fast jag ska inte säga ngt...
Tack!
Funderade på andra pedaler, men hittade inga som jag var nöjd med. Tips emottages :)

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 15 Jan 2016 20:46
by ravelax
^Tänker spontant på nån sån MKS retromodell. Men kör på det du trivs med, det är ju också en fördel om den ska bruksas att inte ha ngt alltför exklusivt på. :)

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 16 Jan 2016 12:12
by AndreasVH
stanker wrote:…vardagshojen...
Jag skulle vilja ha en sån där pump som sitter under toppröret på min Lobster. Vad är det för modell du kör med? För visst är det så att den bara sitter fastklämd? Inga fästen?

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 16 Jan 2016 12:58
by stalker
AndreasVH wrote:
stanker wrote:…vardagshojen...
Jag skulle vilja ha en sån där pump som sitter under toppröret på min Lobster. Vad är det för modell du kör med? För visst är det så att den bara sitter fastklämd? Inga fästen?
Jag kör med denna på två hojar: http://www.sjscycles.co.uk/zefal-zefal- ... prod22164/

Har dock aldrig behövt använda den så jag vet inte hur bra den är.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 16 Jan 2016 14:06
by J2000E
För att ha pumpen under överröret behövs en pumppigg. En fastlödd liten pigg som passar i pumpens handtag. Förr fanns det pumppiggar att montera med ett band runt överröret men det tror jag inte är det du vill - rent estetiskt.

Säljarens bild från när jag köpte en Bianchi - får visa hur taffligt det ser ut. Funktionen finns ju där men...

Image

Så här ser det ut med lödd pigg (min Meral tourer och en kromad Silca Impero). Största anledningen att ha pumpen där, för mig, är för att kunna ha flera flaskställ.

Image

Image

Image

Pumpigg lödd. Bild stulen från nätet.

Image

Om du bara vill ha en fullstor rammonterad pump och inte bryr dig om ett andra flaskställ så kan pumpen monteras så här istället - vilket inte kräver någon pigg:

Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 17 Jan 2016 15:21
by zef
Fantastiskt fina cyklar Stalker!

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 17 Jan 2016 15:39
by stalker
zef wrote:Fantastiskt fina cyklar Stalker!
Tack!

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 17 Jan 2016 20:11
by HasseTT
Nästan klar och mer blir det inte. Fattas ett par cm i sadelhöjd trots samma storlek(58) som min cx. Köpte ramen beggad och trodde det skulle bli bra. Finns ingen längre stolpe att köpa. Nån som har en kul stor ram att sälja/byta? Eller tips hur man får tag i längre stolpe...?
Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 18 Jan 2016 08:59
by Bratt
J2000E wrote:
Bratt wrote:lite nyfiken nu på er samlare, JE med flera, där ute. Vilka cyklar är det ni egentligen cyklar på till vardags?
Nu förstår jag inte/.../tourern fått smiska när det varit vått och motorolamerckxen mxl fått gå när det är torrt (med lite fetare däck).
Skönt att höra att alla fortfarande får rulla. Äger bara cyklar med befintlig "patina" så underlag och väder är inte så viktigt då. Har prövat det där med fincyklar men det är bara inte för mig.

VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 13 Feb 2016 11:01
by Nils
Ny ram och vevparti, resten gammalt.
Ram: lapierre cx carbon 2015
Hjul: Cole t24
Däck: dugast typhoon
Växlar: sram rival cx1
Vevparti: sram force cx1
Styre: 3t ergonova
Sadelstolpe: easton ec70
Sadel: slr carbon
Bromsar: avid ultimateImageImage

VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 14 Feb 2016 16:18
by Nils
Image
7,45kg i detta utförande