Page 103 of 136

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 28 Aug 2015 12:31
by Alex
HET!

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 28 Aug 2015 13:03
by Flazzh
BOOOM! :oops:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 29 Aug 2015 17:04
by Samps
Supersnygg, väldigt avis!

... mmen borde den inte hamna på bloggen? (valvefail) :?

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 30 Aug 2015 16:11
by Randeas
Monark 1960-62
Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 30 Aug 2015 16:46
by ravelax
Fin! Specs? Bakväxeln är en 70-talare, men en passande Campa eller Simplex från tidigt 60-tal kan ju vara lite marigt att få tag på, å andra sidan... Trevligt bygge iaf, hur är den att cykla på?

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 30 Aug 2015 17:56
by glenne
ravelax wrote:Fin! Specs? Bakväxeln är en 70-talare, men en passande Campa eller Simplex från tidigt 60-tal kan ju vara lite marigt att få tag på, å andra sidan... Trevligt bygge iaf, hur är den att cykla på?
Har en fram/bakväxel Campagnolo Valentino i bra skick om det skulle vara intressant

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 31 Aug 2015 13:15
by Randeas
ravelax wrote:Fin! Specs? Bakväxeln är en 70-talare, men en passande Campa eller Simplex från tidigt 60-tal kan ju vara lite marigt att få tag på, å andra sidan... Trevligt bygge iaf, hur är den att cykla på?
Åh tack!
Ram: Monark anno 1960-ish med reynolds-501 rör nervexmuffar och campa dropouts.
cockpit: orginal med weinmann bromsar och bomullslinda
Sadel: brooks b17 med no-name sadelstolpe:
Växlar: bak, simplex SLJ. Fram, Campa record. Reglage, DNB (nån japansk campa kopia)
Hjul: Ava-fälgar på campanav med conti giro tuber.
Vevparti: Orginal kilbults-stronglight med simplex klingor.
Bromsar: universal

Den känns helt ok att cykla på, dessvärre har jag inte mycket erfarenhet av vintage-stål att jämföra med. Tror att ett bra val var att välja en brooks sadel istället för ideal som var orginal vilken de säger var super-hård.
Men den känns perfekt för relativt långa turer på 5-10 mil i ganska högt tempo.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 31 Aug 2015 23:44
by ravelax
Kul att den känns bra! Brooks har den stora fördelen att de fortfarande tillverkas, gamla Idéale i bra skick är dyra. Såvitt jag vet fanns inte 501-rören på 60-talet, utan det rör sig nog snarare om den finare 531-satsen. Bakväxeln är inte en SLJ, utan en SX410. En enklare modell, men den växlar i stort sett lika bra (och är mycket billigare att ersätta ifall det skulle bli nödvändigt). Original lär där ha suttit en Campa Record (första generationen, i stål) eller Gran Sport.

En grej jag såg nu: Quick-releaserna på hjulen sitter åt fel håll. Spaken ska alltid vara på icke-drivsidan.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 01 Sep 2015 09:30
by Randeas
Tack för infon, när plånboken börjar kännas lite tyngre ska jag försöka fixa orginal växlar. Initialt var det tänkt som ett budget-bygge och det tycker jag att jag lyckats med.

aha, någon speciell anledning till varför man bör ha Quickrealesen åt det hållet?

VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 01 Sep 2015 18:51
by matsa
^För att det är rätt :-)

En annan orsak är att det inte sitter en kasett & bakväxel i vägen på icke drivsidan.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 02 Sep 2015 10:47
by Bompet
^^Om du inte kör cyclo-cross

Då är det ok att ha snabbkoplingen på framhjulet åt "fel håll". Man axlar cykeln med drivsidan utåt, på höger axel, då vill man ha så lite bös som möjligt på vänster sida man kan fastna i, tex spaken till snabbkopplingen.

Jag vet, helt ovidkommande i diskussionen men om vi nu skall ägna oss åt snabbkopplingsuppfostran så är det lika bra att köra hela regelverket på en gång

VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 02 Sep 2015 19:59
by ollek
Image

Canyon Ultimate AL SLX med Force 22 och kinakokos-hjul.

Sadeln är temporär, känner att det är dumt att köra in en ny så här fyra dagar innan Tre Berg.

Tar gärna emot tips på sadlar, har svårt att bestämma mig.

Posted: 02 Sep 2015 21:40
by olebole
Kanske en flite?

VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 04 Sep 2015 11:35
by Lofberg
^Sjukt fet Canyon! Och tycker den gamla Fliten passar hojen perfekt.

Image

Bianchi i Columbus SBX med Campa Record. Var tänkt att byggas hyfsat tidskorrekt med Mavic Cosmic men tröttnade på kompabilitetsdjungeln och köpte moderna hjul. Behöver dock ny framgaffel, denna darrar som ett asplöv vid inbromsning...

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 04 Sep 2015 13:59
by klasolsson
Nice^^

Har gjort lite få updates på Chinadonen, så langar upp en bild tagen idag:

Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 04 Sep 2015 20:52
by Ronny
ollek wrote:Image

Canyon Ultimate AL SLX med Force 22 och kinakokos-hjul.

Sadeln är temporär, känner att det är dumt att köra in en ny så här fyra dagar innan Tre Berg.

Tar gärna emot tips på sadlar, har svårt att bestämma mig.
Behåll den men jag är alltid tveksam till en sadel som inte vågrät. Även om det inte tycks vara extremt i ditt fall men kolla om det inte är gjort, en kontroll av sitthöjd m.m.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 04 Sep 2015 20:55
by Ronny
klasolsson wrote:Nice^^

Har gjort lite få updates på Chinadonen, så langar upp en bild tagen idag:

Image
Jobbar du på att göra den så lätt som möjligt eller mer tilltalande för ögat eller båda kanske?. Den gula stammen gillar jag.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 04 Sep 2015 21:07
by Ronny
Lofberg wrote:^Sjukt fet Canyon! Och tycker den gamla Fliten passar hojen perfekt.

Image

Bianchi i Columbus SBX med Campa Record. Var tänkt att byggas hyfsat tidskorrekt med Mavic Cosmic men tröttnade på kompabilitetsdjungeln och köpte moderna hjul. Behöver dock ny framgaffel, denna darrar som ett asplöv vid inbromsning...
Är det originalgaffel? Oavsett så kanske det kan vara en löst styrlager som ställer till det.
Kan vara par andra saker men styrlagret är den vanligaste orsaken.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 05 Sep 2015 11:31
by karlarson
Cannondale r800
Image
Image

Jobb växelhäxa
Image

(oj då bildkvalitén var väl kanske inte den bästa, men ni ser helheten haha)

Posted: 05 Sep 2015 22:18
by russ_meyer
Dom är ju feta båda två! Mest cannondalen.