Page 92 of 136

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 28 Jan 2015 03:49
by Slowie
Bratt wrote:Känns lite lång men så är det ju en 120mm stam på just nu. Biltemasadeln åker ut rätt så fort, ja...

Förstår mig dock inte på justeringsspaken på bakdämparen. Känns lika mjuk vilket håll jag än vrider den åt. Helt ny på det här med dämpare.
Har du en blå spak är det förmodligen den så kallade pro-pedal spaken som styvar upp dämparn men inte låser den. Känns ingen skillnad om dämparn ligger på för lågt lufttryck. Kan också vara en trasig lockout om du kan snurra spaken ett helt varv.

Den röda skruven är rebounden.
Ställ dämparn på lagom tryck, gissar på cirkus 200psi, och justera rebounden under en kortare runda i skogen så du får en bra uppfattning om hur dämparn jobbar och hur du vill att det ska kännas.

Är den oservad så rekomendear ja att du byter packningar och olja i den för att få ut rätt känsla och prestanda.

Framgaffeln däremot önskar ja bara lycka till med... ;)

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 28 Jan 2015 09:27
by Bratt
Ingen skillnad alls hur man än vrider på den. Men har funderat över om trycket är för lågt. Går det att göra med en vanlig pump eller kräver det en för dämpare?

Lockout på framdämpare fungerar perfekt men hur den beter sig i skogen vet jag ännu inget om. Men min taktik är att aldrig pröva något som skulle kunna vara bättre. På så vis kan jag intala mig själv i att det är världens bästa dämpare och att cannondale endast slutade använda den för att den blev förbjuden för att den var för överlägsen alla andra.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 28 Jan 2015 12:08
by rich
Image
003 by bikes4fun12, on Flickr

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 28 Jan 2015 20:24
by Ronny
Bratt wrote:Ingen skillnad alls hur man än vrider på den. Men har funderat över om trycket är för lågt. Går det att göra med en vanlig pump eller kräver det en för dämpare?

Lockout på framdämpare fungerar perfekt men hur den beter sig i skogen vet jag ännu inget om. Men min taktik är att aldrig pröva något som skulle kunna vara bättre. På så vis kan jag intala mig själv i att det är världens bästa dämpare och att cannondale endast slutade använda den för att den blev förbjuden för att den var för överlägsen alla andra.
Dämparpump måste du ha och inget annat. Är lätt att plocka isär en bakdämpare som din för packningsbyten som slowie sa. Trycket ska baseras på vikt främst när du inte har körrutin och kan analysera den.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 29 Jan 2015 00:34
by russ_meyer
rich wrote:Image
003 by bikes4fun12, on Flickr
Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 29 Jan 2015 09:53
by rich
Inte helt olika russ_meyer ha ha. Den var snyggare utan bakstänka och med Turbo. Sålde igår.

Posted: 29 Jan 2015 23:03
by russ_meyer
Du har gott om fritid, va? Känns som det kranas ut hojar dagligen nästan!

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 30 Jan 2015 11:26
by rich
^På sistone har det varken byggts eller postats så mycket. Skruvar mest om mina råttconversioner he he. Har sålt av en del iofs, så nu bara 5 st stålisar kvar.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 07 Feb 2015 18:17
by herr_brun
Image

Med risk att hamna i "det blev fel" -tråden av fler än estetiska anledningar, min rossin vinterträningscykel! Här får han sig en tvätt.

På något sätt har jag lyckats få på komponenter från nästan alla stora tillverkare av delar;

Växlar: Sram Rival
Växelreglage: Suntour powershifters
Bromsar: Campagnolo Veloce
Styr & vevlager: Shimano Dura Ace 7400
Sadelstolpe: Simplex
Stam: Deda big logo
Styre: FSA compact
Sadel: Fizik aliante
Vev: Fsa vero
Kassett: Shimano 105
Bromsreglage: Tektro
Hjul: Scott
Däck: Vittoria randonneur
Pedaler: Look keo max 2

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 07 Feb 2015 18:37
by Jonatan F
Förutom att skärmarna ser hemskt opraktiska ut (men vad vet jag, jag har inte testat dem) älskar jag cykeln! Funktion före form alla dagar hos mig!

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 07 Feb 2015 20:18
by herr_brun
Hehe tack. Jo de är rätt käz, det är just bakskärmen som gärna kunde gått hela vägen fram. Har inga öglor på ramen så utbudet är begränsat, blir ett par crud nån gång när jag har 250kr extra :wink:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 07 Feb 2015 22:54
by Alex
jag gillarn också! men varför sitter växelreglagen inte på sin plats?

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 08 Feb 2015 00:04
by herr_brun
Väl observerat!
Jo de passar inte på ramfästena, de fungerar bara på den proprietära klämman :)

det ska på nya, har ett par snart som fungerar och ett par tt-levers som sitter på styrändarna på ingång, får se vilket som blir bäst.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 14 Feb 2015 19:23
by Jonatan F
Image

Ville bygga en riktigt muppig cykel. Det blev så. Inte minst märklig känsla när vaderna hela tiden går emot ramen. Som vanligt lite småpill kvar. Någon som vet vad det är för ram?

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 15 Feb 2015 11:03
by olle
Jonatan F wrote:[img]fin%20hoj[/img]

Ville bygga en riktigt muppig cykel. Det blev så. Inte minst märklig känsla när vaderna hela tiden går emot ramen. Som vanligt lite småpill kvar. Någon som vet vad det är för ram?
En Haro kanske, de brukade ha en såndar förstärkning i fram fast de brukar ha en liten böj på övre ramröret..

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 15 Feb 2015 11:20
by olle
Nej det är en Alpinestras Al-Mega, finfina grejer! Grattis!

http://www.retrobike.co.uk/forum/viewtopic.php?t=207169

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 15 Feb 2015 12:22
by Jonatan F
Kul! Misstänkte att det inte var en coopcykel IOM vikt och komponenter (även om mycket saknades). Ska bli kul att få spendera tid på den i skogen!

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 28 Feb 2015 10:48
by karlarson
Nya jobb växelhäxan!

Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 28 Feb 2015 18:43
by klasolsson
^^så bra!

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 28 Feb 2015 21:47
by AndreasVH
klasolsson wrote:^^så bra!