Page 89 of 136

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 19 Oct 2014 21:04
by Hansen
Hjulet ska fixas, och bromshandtagen när jag fixat ny tejp. :P Tackar! Testat olika lägen på sadeln, men inget annat funkade.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 19 Oct 2014 21:05
by ravelax
Testa en vettig sadel! ;) Och, såg jag nu, flytta framväxeln närmare vevpartiet så växlar den bättre.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 19 Oct 2014 21:18
by abacaxi
ravelax wrote:så växlar den bättre.
du menar från 48-klingan till 50-klingan? :D

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 19 Oct 2014 21:24
by Hansen
48 till 52, minsann. :wink: Tackar för tipsen.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 20 Oct 2014 00:06
by ravelax
Bara nyfiken, vad är historien bakom utväxlingen? Förr i tiden (typ 50-60-talet) körde man ju ofta större lillklinga, men 48 känns väldigt tungt? Själv kör jag på en mer klassisk 50-45-setup.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 20 Oct 2014 00:21
by Hansen
Körde 52-42 innan, kom över en 48-klinga, testade och tyckte det funkade bättre. Mindre växlande fram, hade inget behov av de lättaste växlarna jag fick med 42-klinga. Nog blir det tungt, men då får man muskler. :p

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 20 Oct 2014 12:41
by Fixen
Kommer enkelklinga fram a la SRAM CX1 på roadbikes bli trend 2015?

Ser ni fördelar med det?

Rent estetiskt så gillar jag den rena looken det ger.

Tankar...?

VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 20 Oct 2014 14:30
by peteholmberg
Vad ser du för fördelar med det?

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 20 Oct 2014 14:57
by zef
Fixen wrote:Kommer enkelklinga fram a la SRAM CX1 på roadbikes bli trend 2015?

Ser ni fördelar med det?

Rent estetiskt så gillar jag den rena looken det ger.

Tankar...?
Ska man inte klättra berg a la compaktklinga så Ja! :)

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 20 Oct 2014 16:02
by Muffat Stål
... eller om man bara gillar storklingan:

Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 20 Oct 2014 16:41
by Livsfarlig Ledning
Fixen wrote:Kommer enkelklinga fram a la SRAM CX1 på roadbikes bli trend 2015?

Ser ni fördelar med det?

Rent estetiskt så gillar jag den rena looken det ger.

Tankar...?
Håller med om att det skulle vara snyggt även på landsvägscyklar men knappast några fördelar att halvera antalet växlar. Du tänker att man kör typ mtb-kassett istället och 53t-klinga fram? Då blir ju stegen mellan växlarna för stora. Finns vissa som skippar framväxel och bara kör storkaka på tempocyklar mest av lathet. På tempolopp används lilla klingan inte lika ofta.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 21 Oct 2014 20:54
by Håkan
Livsfarlig Ledning wrote:
Fixen wrote:Kommer enkelklinga fram a la SRAM CX1 på roadbikes bli trend 2015?

Ser ni fördelar med det?

Rent estetiskt så gillar jag den rena looken det ger.

Tankar...?
Håller med om att det skulle vara snyggt även på landsvägscyklar men knappast några fördelar att halvera antalet växlar. Du tänker att man kör typ mtb-kassett istället och 53t-klinga fram? Då blir ju stegen mellan växlarna för stora. Finns vissa som skippar framväxel och bara kör storkaka på tempocyklar mest av lathet. På tempolopp används lilla klingan inte lika ofta.
Tony Martin körde visst med stor storkaka, lång bakväxel och en 11-32-kassett under årets VM-tempolopp för att slippa växla fram. Så det kanske är något som kommer under 2015?

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 22 Oct 2014 11:27
by willelw
Hartsner wrote:
Hittade en Bianchi (x4 Specialissima Moreno Argentin?) på blocket för någon vecka sedan.
Utrustad med Campagnolo C-Record och lite Cinelliprylar 8)

Håller på att restaurera Cykeln. Vet ni var jag kan hitta en Turbosadel i Celeste, alternativt någon som kan restaurera sadeln?
Om du bor i Sthlm kan du nog fixa sadeln på Bianchi Café. Om de inte har nya sadlar i celeste så tror jag att de har nytt skinn i rätt färg.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 04 Nov 2014 17:06
by stalker
Postar i rätt tråd denna gång.

Image

VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 04 Nov 2014 18:11
by patrik
^ Really? Finns en tråd med pågående projekt ;)

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 04 Nov 2014 18:15
by stalker
patrik wrote:^ Really? Finns en tråd med pågående projekt ;)
Ah men, nu ger jag snart upp...

;)

VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 04 Nov 2014 18:28
by patrik
Haha! Jag kunde inte låta bli. Fin hoj förresten :)

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 04 Nov 2014 19:00
by ravelax
^Ser bra ut! Håll oss uppdaterade.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 04 Nov 2014 19:19
by karlarson
budgetbygget :)

Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 05 Nov 2014 21:06
by bankiren
^topnice!