Page 71 of 136

VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 03 Mar 2014 16:28
by olebole
Härligt detektivarbete, kul!

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 03 Mar 2014 16:57
by laban
Bompet wrote: Jag fick lite mer detaljer från Wittson angående ramen. Pappa Vidmantas Zukauskas, själva byggmästaren, hade nu kollat på bilderna och ransakat sitt minne. Han kom fram till att den är byggd OEM åt Colnago runt 1997-98.

Mindaugas har skickat ett Wittson emblem i titan att sätta på ramen, även om det är lite fusk då ramen faktiskt medvetet byggdes OEM utan identifikation. Men vi var båda överens att det var OK. Då går ramen att härleda även om den skulle försvinna ur min ägo.
Skoj med en så trevlig byggare att han tar sig tid och som skickar emblem i titan dessutom.

Var han säker på det där med colnago? Jag har inte sett ngn slopad colnago ram nånsin i titan vad jag kan minns men e ju långt ifrån ngn colnago expert.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 03 Mar 2014 20:44
by peteholmberg
Råkade bygga en cross (Shimano 105 runt om, de har någon cx-line som heter cx50). Nya hjul är på g.


Image
(Ber om ursäkt för dålig mobilbild)

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 05 Mar 2014 16:06
by klasolsson
Ridley X-Ride
Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 06 Mar 2014 09:22
by Bompet
^Braaaap!

Stiligt klas. Vad är det för bock?

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 06 Mar 2014 09:36
by Bompet
laban wrote:Var han säker på det där med colnago? Jag har inte sett ngn slopad colnago ram nånsin i titan vad jag kan minns men e ju långt ifrån ngn colnago expert.
Att han gjort ramar OEM åt Colnago är helt fastställt: Titanio, BITitan, Ovaltitan, Oval Master Titan, CT-1 är modeller de arbetat med.

Men som du säger passar inte min ram in på några av dessa modeller. Alla har klassisk geometri med horisontellt topprör. Så jag vet inte om den jag ram har var en prototyp eller test som aldrig resulterade i nån modell. Kanske var det därför som dessa ramar kom ut på marknaden helt obrandade. Jag vet att det finns flera ramar med samma geometri byggda Vidmantas av i omlopp.

Så gissningsvis är Colnago kopplingen något av en skarvning. Ramen byggdes under samma tidsperiod som de byggde ramar åt Colnago. Men att den skulle vara byggd "åt" Colnago kanske är en efterkosntruktion. Jag skall pressa dem lite på detta vad det lider.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 06 Mar 2014 10:14
by klasolsson
Bompet wrote:^Braaaap!

Stiligt klas. Vad är det för bock?
Tack, styret är ett FSA Wing Compact. Sen är det SRAM Rival rakt igenom utom vevarna som är Force. Ramen är en 52a, 2013 års modell. Avid Shorty 4-cantibromsar, Easton AERO-hjul (kanttråd, men har ett par tubhjul för ev tävlande), FSA styrlager och stolpe. Fiziks Arione CX-sadel och en Enello-stam.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 06 Mar 2014 11:12
by russ_meyer
peteholmberg wrote:Råkade bygga en cross
Det händer så lätt, jag förstår dig! :)

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 06 Mar 2014 11:32
by klasolsson
russ_meyer wrote:
peteholmberg wrote:Råkade bygga en cross
Det händer så lätt, jag förstår dig! :)
En jädra fin cross om du frågar mig! ;)

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 06 Mar 2014 18:03
by laban
Bompet wrote:
laban wrote:Var han säker på det där med colnago? Jag har inte sett ngn slopad colnago ram nånsin i titan vad jag kan minns men e ju långt ifrån ngn colnago expert.
Att han gjort ramar OEM åt Colnago är helt fastställt: Titanio, BITitan, Ovaltitan, Oval Master Titan, CT-1 är modeller de arbetat med.

Men som du säger passar inte min ram in på några av dessa modeller. Alla har klassisk geometri med horisontellt topprör. Så jag vet inte om den jag ram har var en prototyp eller test som aldrig resulterade i nån modell. Kanske var det därför som dessa ramar kom ut på marknaden helt obrandade. Jag vet att det finns flera ramar med samma geometri byggda Vidmantas av i omlopp.

Så gissningsvis är Colnago kopplingen något av en skarvning. Ramen byggdes under samma tidsperiod som de byggde ramar åt Colnago. Men att den skulle vara byggd "åt" Colnago kanske är en efterkosntruktion. Jag skall pressa dem lite på detta vad det lider.
Spelar ju liksom ingen roll. Vart mest sugen på om det fanns ngn udda modell jag missat. Brukar komma ihåg just titancyklar hyffsat väl så man vart ju nyfiken .)

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 07 Mar 2014 10:19
by Indurain
Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 07 Mar 2014 12:52
by Sönke
Snyggt! Jag bygger också upp en hoj med guladetaljer.

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 07 Mar 2014 17:21
by atomlab
Ser ju nästan ut som en Pistabock det där!

Vad har hänt med sadelvinkel?

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 07 Mar 2014 17:22
by J2000E
Var det någon som sade gula detaljer?

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 07 Mar 2014 17:27
by herr_brun
pantografi, cykelvärldens snickarglädje :D

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 11 Mar 2014 18:34
by OlaB
Cannondale M800
Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 11 Mar 2014 18:51
by Bratt
Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 11 Mar 2014 18:52
by peteholmberg
Image

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 12 Mar 2014 13:49
by Fixen
OlaB wrote:Cannondale M800
[img]retromtbporr[/img]
Bättre bilder nuu!

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Posted: 15 Mar 2014 09:23
by rich
Image
048 by bikes4fun12, on Flickr