VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Viggen » 25 Feb 2011 09:37

Bompet wrote:@Viggen
Mycket tjusigt! Tub på den and you're laughing. Håller med om att kedjan ser för kort ut, Kör Stort fram|Stort bak + 2 länkar.

Jag kontrar med stål-öket:
[img]landsvägs_samuraj.jpg[/img]
Ja det ska bli spännande att limma tub och kasta på när våren verkligen kommit!
Det blir en tur om Cykelcity efter jobb för nytt kedjelås+kedja av modell Sram, korrekt längd väntar och bort med Shimanos hemska "lås-system"!
Måste säga att din Bridgestone är så rackarns tjusig! Inget dåligt stall herrn ligger inne med..

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Bompet » 25 Feb 2011 09:55

Ronny wrote:Den däringa har väl "känd" proveniens och ser ut att kvalificera in sig med nästa ett decennium. Varför envisas Herrn med den obskyra titan prylen?
Med mer än ett decenium faktiskt. 1985. Så den är helt klart plan B(ridgestone). Anledningen till att den inte är given är att jag inte är helt nöjd med cockpiten och jag vet inte om det kommer funka i 20 mil. Och med tanke på hur min vår ser ut (barn i maj) så vet jag inte vilka möjligheter jag har att hinna fixa till/trimma in två cyklar.
Image

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Bratt » 25 Feb 2011 11:24

Varken retro eller speciellt vacker men hon är bara min. Vi firar snart våra första hundra mil tillsammans. Tanken är ju att hon ska få nya hjul från Kina någon dag i framtiden.

Image

User avatar
långan
Posts: 162
Joined: 06 Jan 2010 13:28
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by långan » 25 Feb 2011 12:33

Bompet wrote: @långan
Väldigt fin och spännande ram. Är sadelröret också kolfiber eller är det bara lacken som gör att det ser ut så?
Det är kolfiber. Framgaffeln och hela bak-triangeln.

johohoan
Posts: 140
Joined: 02 Oct 2009 21:19
Location: GBG

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by johohoan » 25 Feb 2011 18:51

Bompet wrote: @johohoan
Snart dags för säsongspremiär?
Jo, man är ju rätt sugen vid det här laget. Har kommit igång med pendlingen i alla fall. Fincyklingen får nog vänta lite till.

Sen tycker jag nog att du kan ta det obekväma stål-öket till RA(a)S. Om du tvingas pausa varannan mil så kanske till och med jag kan hänga på :wink:

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by hagard » 26 Feb 2011 11:36

Min cross som just nu står parkerad i tranern och samlar svettdroppar. Gaffeln är en styggelse, men den följde med vid ebay-inköpet. I övrigt är det en shimergo-setup med tiodelade campareglage och åttadelat shimano i övrigt.
Image
Last edited by hagard on 27 Feb 2011 10:05, edited 1 time in total.

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Elmer » 26 Feb 2011 23:05

hagard wrote:Min cross som just nu står parkerad i tranern och samlar svettdroppar. Gaffeln är en styggelse, men den följde med vid ebay-inköpet. I övrigt är det en shimergo-setup med tiodelade campareglage och åttadelat shimano i övrigt.
Image
Den gaffeln tycker jag inte du ska vara missnöjd med, bra grejer och förmodligen inte billig. Kanske lacka om?

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by hagard » 27 Feb 2011 10:12

Elmer wrote: Den gaffeln tycker jag inte du ska vara missnöjd med, bra grejer och förmodligen inte billig. Kanske lacka om?
Nej, den är säkerligen en bra gaffel. Bara inte så stilig, och sedan har jag varit lite skeptisk från första stund då dropouten lossnade från kolfiberröret ganska omgående efter att jag fick hem den. Känns inte som ett ställe på cykeln man vill oroa sig för haveri.

Tysken
Posts: 61
Joined: 27 Jan 2011 16:25

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Tysken » 27 Feb 2011 13:19

Elmer wrote: Den gaffeln tycker jag inte du ska vara missnöjd med, bra grejer och förmodligen inte billig.
Jag tycker man ska vara missnöjd med en sån gaffel;) Och byta ut omedelbart!
hagard wrote: Nej, den är säkerligen en bra gaffel.
hagard wrote:dropouten lossnade från kolfiberröret ganska omgående efter att jag fick hem den.
Passar inte ihop....

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by hagard » 27 Feb 2011 15:45

Tysken wrote: Jag tycker man ska vara missnöjd med en sån gaffel;) Och byta ut omedelbart!
hagard wrote: Nej, den är säkerligen en bra gaffel.
hagard wrote:dropouten lossnade från kolfiberröret ganska omgående efter att jag fick hem den.
Passar inte ihop....
Haha, nej det kanske var lite motsägelsefullt:) Den är bra som i bra att köra med, men det är otydligt huruvida den är bra som i hållbar. Jag hoppas dock att Alpha Q inte skulle skicka tillbaka den efter lagning om den inte var åtminstone hyfsat pålitlig.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Streamliner » 27 Feb 2011 20:25

Image

Först nu ser jag på Gunnar loggan lite noggrannare, kul perspektiveffekt i den, har jag inte tänkt på tidigare. :)
Loch Ness is Deep.

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Patch » 27 Feb 2011 23:31

[quote="hagard"]gunnar.JPG/quote]
skitfin ju!
Image

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by viktor » 06 Mar 2011 10:25

Viggen wrote:
viktor wrote:Nu ska väl inte jag ifrågasätta den store Sheldon :wink: men just vad gäller kedja är hans metod lite egen så att säga. Kolla lite bilder på hojar utrustade med tex 600 ax så ser du nog ingen som har så tight kedja, lägg till några länkar så utsätts nog inte växeln för lika mycket stress.
Det är min egna bedömmning utifrån min egna erfarenheter men om du väljer att lita på Sheldon så kommer jag inte hålla det emot dig. :)

Snygg hoj föresten, ska genast låna kompisens kamera och slänga upp en bild på min sletna Miyata.
Alltså jag måste ge dig medhåll här, för jag har bilder från säljaren där kedjan är längre. Men jag ville ju ha en fräsch kedja på cykeln. Kände mig väldigt tveksam när jag väl klippte den och till Shimano:s egna kedjor så kommer där ingen beskrivning av hur många länkar kedjan bör vara.. Men som du säger så ser den lite väl tight ut, dock växlar den över hela kassetten. Men att lägga till dom 4-5 länkar jag klippte av låter inte som en dum idé. Får nog bli eftermiddagens mekprojekt!

Tack och det vore kul med bilder på din Miyata :)
Fredde wrote:Viggen, fan vad snyggt! :)

/Fredde
Nu blir du allt sugen på växlar va? ;) Tackar tack.
Får slänga upp bilder snart. Får ju nya hjul på tisdag med lite tur så väntar tills dess så slipper jag visa de hemska hjulen jag har nu. :wink:
/Viktor

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Hommus » 06 Mar 2011 16:46

Den fick 105 km igår och är då ej längre en inomhuscykel. Oj vad den ska få slita i år.

Image
Image
Image

phobie
Posts: 112
Joined: 01 Feb 2008 19:45
Location: Göteborg / Sannegårdshamnen

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by phobie » 06 Mar 2011 18:32

riktigt fin erik

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Patch » 06 Mar 2011 19:55

Image
Körde mina första 115 km på den idag i sällskapet av Viggens & Phimpan. Den bangar inte grusvägar.
Snart får den vita kablar, styrlinda, styrstam och sadel.
Image

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by hagard » 06 Mar 2011 22:44

:shock: :D
vilken hoj! kan inte rulla så många sådana häromkring.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by jp » 06 Mar 2011 23:04

Patch wrote:
Snart får den vita kablar, styrlinda, styrstam och sadel.
yes! så grymt. jag älskar dina tjockisdäck på den!
Image

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by jp » 06 Mar 2011 23:28

tagen av stunden med så mycket fint här får jag visa mitt vinterprojekt också, inte helt färdig men det börjar närma sig, hjulen skall byggas om till gråa lågprofil tubfälgar o på det kommer däck med svarta sidor, lite saker ska justeras och ordentliga pedaler skall på men sen så skall det bara cyklas o åter cyklas, kors o tvärs över skåne hela sommaren lång!
Image
Image

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by fjonk » 07 Mar 2011 00:13

Speedvagnen och De Rosan är sex! Ska bli sjukt kul att se italienaren irl! Lackeringen blev riktigt snygg!

Post Reply