VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Viggen » 24 Feb 2011 17:18

Hepp!
Eftersom att det på vissa håll och kanter på vårt kära spretiga forum har efterfrågats en lite tydligare uppdelning av vissa former av cyklar tänkte jag härmed ta första steget och sträcka ut en hand för allas vårt välbefinnande och fortlevnad.

Den här tråden dedikeras till halvfärdiga, kompletta, rostangripna, NOS-iga, snabba, inte fullt så snabba, 11 eller 5-delade, styva, "plastiga", retro, moderna, utrustade med lågprofiler eller dubbel disco, linjecyklar, tempopinnar, bekväma randonneur-åk, crossmonster, skogsmaskiner eller cyklar som på något sätt har med växlar att göra.

Må denna tråd fyllas till bredden av alla de fina och trevliga hojar jag vet att forumet har till förfogande! Eftersom jag sätter första spiken är det väl inte mer än rätt att jag kastar upp den första cykeln också.

Möt min fasansfullt aerodynamiska 80-tals raket, det enda som fattas nu är en skin-suit för att matcha katalogen från -83. Ja ett par tubhjul hade ju såklart varit på plats, men dom vilar i sina hjulväskor för tillfället. Fulla specifikationer hittar man efter hoppet till http://www.flickr.com/photos/victor_olausson/
Image
Image
Image
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 24 Feb 2011 17:31

Den blev kanonbra! Riktig stuk på den trots avsaknaden av tubhjul.
Om det finns skulle jag personligen köra med svarta gummin sen tror jag kedjan bör förlängas par länkar. Fast jag har aldrig haft sådan bakvxl.
Мясо это убийство

User avatar
Pirre The Trucker
Posts: 618
Joined: 17 Oct 2010 20:26
Location: Sthlm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Pirre The Trucker » 24 Feb 2011 17:42

Snygg!

Var hittar man såna bromsar liggandes?
Skulle vilja ha en sån frambroms till mitt cykelbygge. Gillar
verkligen dom, ser väldigt aero ut! :P
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Viggen » 24 Feb 2011 17:45

Ronny wrote:Den blev kanonbra! Riktig stuk på den trots avsaknaden av tubhjul.
Om det finns skulle jag personligen köra med svarta gummin sen tror jag kedjan bör förlängas par länkar. Fast jag har aldrig haft sådan bakvxl.
Tackar! Har ett par svarta gummin som inte är original som inte sitter helt hundra, men dom ger ju bättre stöd än dom här lite lätt sorgliga originalen.. Får se om jag byter :) Det ligger ett par tubhjul på Sapim Laser, Mavic Argent 10 fälgar och 600-tricolor nav och väntar på vår-väder/RA(A)S ;) Kedjan är kortad enligt "Sheldon's alla regler", harfaktiskt aldrig kortat en växelkedja innan denna. Inte heller monterat en enda växelhoj så det var lite spännande. Fast det lär ryka en länk till när jag skaffar en vettig powerlink av Sram-typ. Orkar inte med detta shimano-exter med engångs lås...

EDIT: Pirre, man finner dom på ebay med fördel! Det här är den enklare 600-modellen, finns såklart en Dura Ace modell som är "häftigare" också. Dom har sjukt bra bett och är lätta att justera, sen att dom är syggare än Campa:s Delta är ju också trevligt ;)

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by julle » 24 Feb 2011 17:57

Mycket bra tråd, Herr Trådskapare! Detta är första och enda gången jag kommer besöka den. Tack för ordet/MVH Julle
Onykter cyklist

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by mjaou » 24 Feb 2011 18:19

Det är tamigfan den snyggaste cykel jag sett på länge.

När jag monterade min första växelkedja följde jag campas beskrivning, och den var inte i närheten av sheldons! Men vad vet jag, tråkigt om bakväxeln trillar isär bara!

johohoan
Posts: 140
Joined: 02 Oct 2009 21:19
Location: GBG

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by johohoan » 24 Feb 2011 18:26

Bra initiativ. Här kommer en av mina. Tommasini Super Prestige 86.

Image

User avatar
Pirre The Trucker
Posts: 618
Joined: 17 Oct 2010 20:26
Location: Sthlm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Pirre The Trucker » 24 Feb 2011 18:51

Viggen: Då har jakten börjat! :mrgreen:
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------

User avatar
långan
Posts: 162
Joined: 06 Jan 2010 13:28
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by långan » 24 Feb 2011 19:04

Här är en bild på hur min Cinelli Spirit såg ut när den precis var ihopbyggd. Ber om ursäkt för den kassa bilden, ska ta bättre när den får komma ut i naturen igen.
Lite speciell ram, med kolfiber och stål. Mysig som tusan.
Image
Om någon har info om ramen eller nån bra länk med info skulle jag bli glad.
Jag har inte lyckats finna så mycket information om den.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by viktor » 24 Feb 2011 20:56

Nu ska väl inte jag ifrågasätta den store Sheldon :wink: men just vad gäller kedja är hans metod lite egen så att säga. Kolla lite bilder på hojar utrustade med tex 600 ax så ser du nog ingen som har så tight kedja, lägg till några länkar så utsätts nog inte växeln för lika mycket stress.
Det är min egna bedömmning utifrån min egna erfarenheter men om du väljer att lita på Sheldon så kommer jag inte hålla det emot dig. :)

Snygg hoj föresten, ska genast låna kompisens kamera och slänga upp en bild på min sletna Miyata.
/Viktor

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Fredde » 24 Feb 2011 22:11

Viggen, fan vad snyggt! :)

/Fredde

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 24 Feb 2011 22:22

långan wrote:Här är en bild på hur min Cinelli Spirit såg ut när den precis var ihopbyggd. Ber om ursäkt för den kassa bilden, ska ta bättre när den får komma ut i naturen igen.
Lite speciell ram, med kolfiber och stål. Mysig som tusan.
[img]cinelli[/img]
Om någon har info om ramen eller nån bra länk med info skulle jag bli glad.
Jag har inte lyckats finna så mycket information om den.
Märkligt tunt med info. om den ramen. Fann lite där några Italienare prisade ramens komfort som inte tröttade ut cyklisten som annars en ren stålram kan göra.
Namnet Spirit kommer från ramrören som är Columbus Spirit så den är väl relativt modern sak vad jag kan förstå.
Мясо это убийство

neat
Posts: 52
Joined: 31 Aug 2008 16:28

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by neat » 24 Feb 2011 22:31

Image

Här är min växelcykel som håller på att byggas ihop i detta nu. Hoppas på premiär rull imorgon!

Tysken
Posts: 61
Joined: 27 Jan 2011 16:25

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Tysken » 24 Feb 2011 23:07

I like this thread! :D

@ neat

Mycket snyggare med två däck i samma färg;)

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Viggen » 25 Feb 2011 08:04

viktor wrote:Nu ska väl inte jag ifrågasätta den store Sheldon :wink: men just vad gäller kedja är hans metod lite egen så att säga. Kolla lite bilder på hojar utrustade med tex 600 ax så ser du nog ingen som har så tight kedja, lägg till några länkar så utsätts nog inte växeln för lika mycket stress.
Det är min egna bedömmning utifrån min egna erfarenheter men om du väljer att lita på Sheldon så kommer jag inte hålla det emot dig. :)

Snygg hoj föresten, ska genast låna kompisens kamera och slänga upp en bild på min sletna Miyata.
Alltså jag måste ge dig medhåll här, för jag har bilder från säljaren där kedjan är längre. Men jag ville ju ha en fräsch kedja på cykeln. Kände mig väldigt tveksam när jag väl klippte den och till Shimano:s egna kedjor så kommer där ingen beskrivning av hur många länkar kedjan bör vara.. Men som du säger så ser den lite väl tight ut, dock växlar den över hela kassetten. Men att lägga till dom 4-5 länkar jag klippte av låter inte som en dum idé. Får nog bli eftermiddagens mekprojekt!

Tack och det vore kul med bilder på din Miyata :)
Fredde wrote:Viggen, fan vad snyggt! :)

/Fredde
Nu blir du allt sugen på växlar va? ;) Tackar tack.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Bompet » 25 Feb 2011 08:18

@Viggen
Mycket tjusigt! Tub på den and you're laughing. Håller med om att kedjan ser för kort ut, Kör Stort fram|Stort bak + 2 länkar.

@johohoan
Tomasinin är lika fin som alltid. Snart dags för säsongspremiär?

@långan
Väldigt fin och spännande ram. Är sadelröret också kolfiber eller är det bara lacken som gör att det ser ut så?

Jag kontrar med stål-öket:
Image
Image

grosshandlarn

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by grosshandlarn » 25 Feb 2011 09:01

Här är min pro-Miyata till exempel.

Image

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Kneecap » 25 Feb 2011 09:18

långan wrote:Här är en bild på hur min Cinelli Spirit såg ut när den precis var ihopbyggd. Ber om ursäkt för den kassa bilden, ska ta bättre när den får komma ut i naturen igen.
Lite speciell ram, med kolfiber och stål. Mysig som tusan.
[img]stål%20och%20carbonporr[/img]
Om någon har info om ramen eller nån bra länk med info skulle jag bli glad.
Jag har inte lyckats finna så mycket information om den.
F*ck me sideways!! Där är ju min drömram, satan i berget vad snygg!! Sån ska jag fan ha tag i..

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by klasolsson » 25 Feb 2011 09:20

Image

Batavus Professional med Shimano 600 tricolor

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 25 Feb 2011 09:30

Bompet wrote:@Viggen

Jag kontrar med stål-öket:
[img]RA(a)S[/img]
Den däringa har väl "känd" proveniens och ser ut att kvalificera in sig med nästa ett decennium. Varför envisas Herrn med den obskyra titan prylen?
Мясо это убийство

Post Reply