VISA: Din/a växelcyklar.
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
dax att visa lite ur gömmorna...
En st italienare.. Alan , tidig på Aluram.
Skruvad och limmad.. Enl förra ägaren köptes denne -79 hos Fåglum i Vårgårda och han som dåvarande 16åring tävlade 2 år på den...
Senare togs den fram ur garaget, fick nya däck och kedja/krans.
Cyklades på någon gång och hängdes undan igen..
Nu bor den hos mig..
Full Campa Record/nouvo record. 58x57cm ram.
Cinelli sadel, styre och styrstam.
Mkt fint skick..
Sen en av alla dem därinag svåridentifierade Cresentarna jag har...
Finns massor av 92320 och 92319 som är svåra att få koll på...
Sen var det ofta så att andra cyklar lackades om för att matcha de som resten av klubben körde på.. Sponsring och så vidare..
Jag har några Cresent som jag inte får kläm på vad de är och har hört nyliggen om en "monark" som köptes nerifrån sydeuropa och lackades om pga sponsorskäl .. Denne finns i Norra Halland, och jag får väl åka förbi någongång och titta.
Cresenten har tidig Dura ace, kashimax sadel från -76 , clb proffesional lättviktsbromsar , gipiemme vevparti , campa växelreglage och campa lambda kanttrådsfälgar som byttes för ett antal år sen då förra ägaren körde vättern med den..
Den har dubbla flaskställ , har jag ej sett på tidiga cresent..
Även stopp för växelreglagens återgån lött på ramen..
Får ta med mig en bra kamera nästa gång jag är på lantstället i dagsljus..
Ursäkta mobilkvaliten. Men jag var tvungen att få ut någon bild...
En st italienare.. Alan , tidig på Aluram.
Skruvad och limmad.. Enl förra ägaren köptes denne -79 hos Fåglum i Vårgårda och han som dåvarande 16åring tävlade 2 år på den...
Senare togs den fram ur garaget, fick nya däck och kedja/krans.
Cyklades på någon gång och hängdes undan igen..
Nu bor den hos mig..
Full Campa Record/nouvo record. 58x57cm ram.
Cinelli sadel, styre och styrstam.
Mkt fint skick..
Sen en av alla dem därinag svåridentifierade Cresentarna jag har...
Finns massor av 92320 och 92319 som är svåra att få koll på...
Sen var det ofta så att andra cyklar lackades om för att matcha de som resten av klubben körde på.. Sponsring och så vidare..
Jag har några Cresent som jag inte får kläm på vad de är och har hört nyliggen om en "monark" som köptes nerifrån sydeuropa och lackades om pga sponsorskäl .. Denne finns i Norra Halland, och jag får väl åka förbi någongång och titta.
Cresenten har tidig Dura ace, kashimax sadel från -76 , clb proffesional lättviktsbromsar , gipiemme vevparti , campa växelreglage och campa lambda kanttrådsfälgar som byttes för ett antal år sen då förra ägaren körde vättern med den..
Den har dubbla flaskställ , har jag ej sett på tidiga cresent..
Även stopp för växelreglagens återgån lött på ramen..
Får ta med mig en bra kamera nästa gång jag är på lantstället i dagsljus..
Ursäkta mobilkvaliten. Men jag var tvungen att få ut någon bild...
- Xorgproirl
- Posts: 298
- Joined: 10 Sep 2010 22:49
- Location: 413 Gbg
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Jag förstår vad du menar, har resonerat lite så också men jag har inget emot en mer aggressiv sittställning, trots att jag aldrig kan återställa längden. Är fortfarande ung (påstår inte att du är gammal) och jag kör oftast inte mer än 15 mil på träning/lopp. Dessutom är det tämligen behagligt att kunna komma långt ner i bocken om man ligger först i klungan eller på rullen.Hommus wrote:Nej kapa inte för guds skull, vissa gaffel och ramtillverkare rekommenderar att behålla spacers på toppen, garantitjafs, dessutom kan du inte ångra dig, när du inser att det är mer vettigt med en bekväm position, och ska du sälja av cykel är det gött att kunna kränga den till en mer bekväm tjomme. Att kapa den av estetiska skäl är bara dumt.Rokkoko wrote:Snygg, men kapa gaffelröret för guds skull!
Men jag kapar inte allt direkt, det blir en stegvis sänkning, annars tröttnar ryggen för fort.
Tack för tipset om garantin, hade jag ingen aning om. Skall jag kolla upp.
West Coast Ridaz #babfcgfta
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Kolla!!johnnyrainbow wrote:
Snyggt!!
Upp med sadeln vägrätt, däckens logga över ventilerna och på med dubbla flaskställ..
Sen har du full pott på en Retro Tävlingshoj från mitten av -90 talet
Berätta gärna lite om vad du vet om den , ram mm.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Fint spjut! Den skulle jag gärna se bild på i skymningssol invid en åker nån gång i vår.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Snygg!, hur många cm av stolpen sitter i ramen?, om det är en äldre stolpe
så behöver du nog köpa en längre.
så behöver du nog köpa en längre.
Rule #242 - More is good ... all is better.
-
- Posts: 26
- Joined: 04 Oct 2010 21:41
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
tackar, är en Vicini Special Pro, columbus genius rör, köpt från Cesena för ett och ett halvt år sen. 57 c-t på sadelrör och 56 c-c på överrör. Gissar att den är från -94, men det kanske någon annan här kan hjälpa till med? Är full c-record men inga deltabromsar så ganska sen modell antar jag.
Hjulen är inte original utan är köpta som nos samtidigt som cykeln. Är ett par gipiemme techno 716 med veloflex master fram och vittoria corsa evo sc bak. Ska vara samma fälg som campagnolo shamal och vento då gipiemmefabriken tillverkade dessa för campagnolo.
sadeln är ca 1 cm över max insertion height, inte helt bra men gillar stolpen och vill helst inte byta, lite sugen på att testa 180mm cranks så då kan man ju sänka ner den till gränsen..
Angående sadelvinkeln så har jag testat lite fram o tillbaka, ser ju bättre ut om den är horisontell men känns inte helt bekvämt i skrevet då, men nu ser den ut att vara lite väl mkt framåt så ska testa att rikta upp den lite igen och känna efter.
aha, det är över ventilen som loggan ska vara, funderade lite kring det och chansade på att det skulle vara över hjulens logga, men är kanttråd så det är ju lätt fixat
har en campagnolo aero bottle, hittar inte skruvarna, men den ska på snarast, blir nog en gör om gör rätt bild senare
Last edited by johnnyrainbow on 22 Feb 2012 08:55, edited 2 times in total.
- viggowimnell
- Posts: 260
- Joined: 20 Mar 2009 15:54
- Location: Göteborg
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Riktigt snygg vicini!
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
....samt en krockad framgaffelMr Vintage wrote: Finns massor av 92320 och 92319 som är svåra att få koll på...
Cresenten har tidig Dura ace, kashimax sadel från -76 , clb proffesional lättviktsbromsar , gipiemme vevparti , campa växelreglage och campa lambda kanttrådsfälgar
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
180mm vevar är inte lösningen på ditt ömma skrev. De som kör med 180mm vevar som standard på en linjecykel är betydligt längre än vad du ger intryck att vara. En del ¨kortare¨ cyklister kan köra med 180mm vevar på tempo men då är dem specialiserade och inga gröngölingar inom tempogrenen.johnnyrainbow wrote:
tackar, är en Vicini Special Pro, columbus genius rör, köpt från Cesena för ett och ett halvt år sen. 57 c-t på sadelrör och 56 c-c på överrör. Gissar att den är från -94, men det kanske någon annan här kan hjälpa till med? Är full c-record men inga deltabromsar så ganska sen modell antar jag.
Hjulen är inte original utan är köpta som nos samtidigt som cykeln. Är ett par gipiemme techno 716 med veloflex master fram och vittoria corsa evo sc bak. Ska vara samma fälg som campagnolo shamal och vento då gipiemmefabriken tillverkade dessa för campagnolo.
sadeln är ca 1 cm över max insertion height, inte helt bra men gillar stolpen och vill helst inte byta, lite sugen på att testa 180mm cranks så då kan man ju sänka ner den till gränsen..
Angående sadelvinkeln så har jag testat lite fram o tillbaka, ser ju bättre ut om den är horisontell men känns inte helt bekvämt i skrevet då, men nu ser den ut att vara lite väl mkt framåt så ska testa att rikta upp den lite igen och känna efter.
aha, det är över ventilen som loggan ska vara, funderade lite kring det och chansade på att det skulle vara över hjulens logga, men är kanttråd så det är ju lätt fixat
har en campagnolo aero bottle, hittar inte skruvarna, men den ska på snarast, blir nog en gör om gör rätt bild senare
Tror att ditt problem kan bero på flera faktorer som att du sitter för högt och kanske med ett för djup dropp på styret och för lång styrstam. En otränad kropp ger också ifrån sig smärta på diverse ställen men tror främst på att du sitter på en felinställd cykel som inte passar din lekamen för tillfället. Sadelhöjden kan blott behövas justeras några mm för att slippa problemet. Är det ömt så släpper inte ömheten direkt så ha tålamod.
Sen ett annat problem som jag har noterat som florerar bland det ¨postmoderna¨ gardet är att de bygger cyklar ibland för att få skönt cred på diverse cykelporr sidor på nätet. Den med längsta stammen och djupaste droppet vinner stilpoäng. Detta var inte riktat åt dig men jag vet sådana snubbar. Snygg cykel som du har byggt ihop bra!
Мясо это убийство
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
va inte så säker på det..Tysken wrote:....samt en krockad framgaffelMr Vintage wrote: eller?
@fistasthlm
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Även den blå ser lite sned ut och jag tror det beror på snedperspektivet än det är något fel på ramarna. Tror inte en sned framgaffel går Mr Vintage förbi.bankiren wrote:va inte så säker på det..Tysken wrote:....samt en krockad framgaffelMr Vintage wrote: eller?
Мясо это убийство
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Jag blir gärna övertygad av motsatsen
Kanske med en bättre bild av cykeln?
Kanske med en bättre bild av cykeln?
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Jag hade gärna sett en bättre bild på drömbilen som står bakomTysken wrote:Jag blir gärna övertygad av motsatsen
Kanske med en bättre bild av cykeln?
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Är det en Quattro eller en simpel GT tro? Nu blev jag också nyfiken413 wrote:Jag hade gärna sett en bättre bild på drömbilen som står bakomTysken wrote:Jag blir gärna övertygad av motsatsen
Kanske med en bättre bild av cykeln?
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Halloj
Ang framgafflarna så måste definitivt detta kontrolleras...
Alan är i bra skick, medans denna cresent är ett objekt, det jag ville komma med cresenten är att jag har ett antal som är i liknande färger och de har också en salig blandning av olika delar. Man kan nästan tro att någon här nere i Halland satte i system att lacka upp ramar som cresent och sälja cyklarna med de delar som fanns till bud för tillfället..
Jag har en ganska ansenlig mängd "skrot" eller bra att ha själv.
Har man hållt på med racer i 25 år och har lite samlaresjuka i sig och plats så bygger det lätt på.
Snarare kvantitet än kvalitet, mycket 70tal, men jag har några guldkorn med.. Har hojar med c-record och delta,grand sport och record, dura ace och ultegra.. lite dischjul och rysseker. mycket är i renoveringsbehov, men tänkte visa någon lite efter hand.. Kul om någon som vet kan fylla på med sin kunskap, det blir liksom lite av en kunskapsbank för de som vill lära.
Ska ta med någon av mina leksaker till landet nästa gång, det går mot ljusare tider. Och låset fryser ofta till ett av garagelängorna, och där uppe står de, alla bra att ha..
Och tyvärr, det är bara en gt coupe, men den är ev reservdelsbil till min quattro
kan tipsa om gtcoupe.se för de som gillar kantiga former.
Mina hittas på ett garageforum under 90q20v, massor av bilder från olika träffari fotoalbumet..
Usch vad Off topic det blev..
Men nya bilder på gamla racers utlovas.. Och rapport på gaffeln
Ang framgafflarna så måste definitivt detta kontrolleras...
Alan är i bra skick, medans denna cresent är ett objekt, det jag ville komma med cresenten är att jag har ett antal som är i liknande färger och de har också en salig blandning av olika delar. Man kan nästan tro att någon här nere i Halland satte i system att lacka upp ramar som cresent och sälja cyklarna med de delar som fanns till bud för tillfället..
Jag har en ganska ansenlig mängd "skrot" eller bra att ha själv.
Har man hållt på med racer i 25 år och har lite samlaresjuka i sig och plats så bygger det lätt på.
Snarare kvantitet än kvalitet, mycket 70tal, men jag har några guldkorn med.. Har hojar med c-record och delta,grand sport och record, dura ace och ultegra.. lite dischjul och rysseker. mycket är i renoveringsbehov, men tänkte visa någon lite efter hand.. Kul om någon som vet kan fylla på med sin kunskap, det blir liksom lite av en kunskapsbank för de som vill lära.
Ska ta med någon av mina leksaker till landet nästa gång, det går mot ljusare tider. Och låset fryser ofta till ett av garagelängorna, och där uppe står de, alla bra att ha..
Och tyvärr, det är bara en gt coupe, men den är ev reservdelsbil till min quattro
kan tipsa om gtcoupe.se för de som gillar kantiga former.
Mina hittas på ett garageforum under 90q20v, massor av bilder från olika träffari fotoalbumet..
Usch vad Off topic det blev..
Men nya bilder på gamla racers utlovas.. Och rapport på gaffeln
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Ny fransman i stallet.
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Hejsan och välkommen!Läfer wrote:Ny fransman i stallet.
Såg att det var din första post..
Nu blir vi nyfikna, berätta mer om den , vilka växlar , vilket fabrikat på rören mm.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Tack!Mr Vintage wrote:Hejsan och välkommen!Läfer wrote:Ny fransman i stallet.
Såg att det var din första post..
Nu blir vi nyfikna, berätta mer om den , vilka växlar , vilket fabrikat på rören mm.
Det är en fransk Gendron med Columbusrör i ram och gaffel
- Dura Ace bakväxel och Shimano 600 fram (16 vxl)
- Ultegra Växelreglage
- Hjulset Mavic Aksium Race
- Sadel Specialized Avatar
Imorgon bir det långtur i Nackaområdet för att finjustera sittpossitionen och testa benen.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Köpt här på forumet, uppdaterad med kolfibergaffel. Ska pendlas till jobbet med.
Någon som sitter på nya hods till shimano 105 aerobromsar? köper gärna isf.
Någon som sitter på nya hods till shimano 105 aerobromsar? köper gärna isf.