VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Mr Vintage » 14 Feb 2012 22:05

dax att visa lite ur gömmorna...

En st italienare.. Alan , tidig på Aluram.
Skruvad och limmad.. Enl förra ägaren köptes denne -79 hos Fåglum i Vårgårda och han som dåvarande 16åring tävlade 2 år på den...
Senare togs den fram ur garaget, fick nya däck och kedja/krans.
Cyklades på någon gång och hängdes undan igen..

Nu bor den hos mig..

Full Campa Record/nouvo record. 58x57cm ram.
Cinelli sadel, styre och styrstam.
Mkt fint skick..
Image

Sen en av alla dem därinag svåridentifierade Cresentarna jag har...
Finns massor av 92320 och 92319 som är svåra att få koll på...
Sen var det ofta så att andra cyklar lackades om för att matcha de som resten av klubben körde på.. Sponsring och så vidare..
Jag har några Cresent som jag inte får kläm på vad de är och har hört nyliggen om en "monark" som köptes nerifrån sydeuropa och lackades om pga sponsorskäl .. Denne finns i Norra Halland, och jag får väl åka förbi någongång och titta.
Image
Cresenten har tidig Dura ace, kashimax sadel från -76 , clb proffesional lättviktsbromsar , gipiemme vevparti , campa växelreglage och campa lambda kanttrådsfälgar som byttes för ett antal år sen då förra ägaren körde vättern med den..
Den har dubbla flaskställ , har jag ej sett på tidiga cresent..
Även stopp för växelreglagens återgån lött på ramen..

Får ta med mig en bra kamera nästa gång jag är på lantstället i dagsljus..
Ursäkta mobilkvaliten. Men jag var tvungen att få ut någon bild...

User avatar
Xorgproirl
Posts: 298
Joined: 10 Sep 2010 22:49
Location: 413 Gbg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Xorgproirl » 16 Feb 2012 01:04

Hommus wrote:
Rokkoko wrote:Snygg, men kapa gaffelröret för guds skull!
Nej kapa inte för guds skull, vissa gaffel och ramtillverkare rekommenderar att behålla spacers på toppen, garantitjafs, dessutom kan du inte ångra dig, när du inser att det är mer vettigt med en bekväm position, och ska du sälja av cykel är det gött att kunna kränga den till en mer bekväm tjomme. Att kapa den av estetiska skäl är bara dumt.
Jag förstår vad du menar, har resonerat lite så också men jag har inget emot en mer aggressiv sittställning, trots att jag aldrig kan återställa längden. Är fortfarande ung (påstår inte att du är gammal) och jag kör oftast inte mer än 15 mil på träning/lopp. Dessutom är det tämligen behagligt att kunna komma långt ner i bocken om man ligger först i klungan eller på rullen.

Men jag kapar inte allt direkt, det blir en stegvis sänkning, annars tröttnar ryggen för fort.

Tack för tipset om garantin, hade jag ingen aning om. Skall jag kolla upp.
West Coast Ridaz #babfcgfta

johnnyrainbow
Posts: 26
Joined: 04 Oct 2010 21:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by johnnyrainbow » 21 Feb 2012 19:45

Image

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Mr Vintage » 21 Feb 2012 20:02

johnnyrainbow wrote:Image
Kolla!!
Snyggt!!

Upp med sadeln vägrätt, däckens logga över ventilerna och på med dubbla flaskställ..
Sen har du full pott på en Retro Tävlingshoj från mitten av -90 talet :D

Berätta gärna lite om vad du vet om den , ram mm.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Gustav » 21 Feb 2012 20:23

Fint spjut! Den skulle jag gärna se bild på i skymningssol invid en åker nån gång i vår.
Image

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Indurain » 21 Feb 2012 20:35

Snygg!, hur många cm av stolpen sitter i ramen?, om det är en äldre stolpe
så behöver du nog köpa en längre.
Rule #242 - More is good ... all is better.

johnnyrainbow
Posts: 26
Joined: 04 Oct 2010 21:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by johnnyrainbow » 21 Feb 2012 20:51

Image

tackar, är en Vicini Special Pro, columbus genius rör, köpt från Cesena för ett och ett halvt år sen. 57 c-t på sadelrör och 56 c-c på överrör. Gissar att den är från -94, men det kanske någon annan här kan hjälpa till med? Är full c-record men inga deltabromsar så ganska sen modell antar jag.

Hjulen är inte original utan är köpta som nos samtidigt som cykeln. Är ett par gipiemme techno 716 med veloflex master fram och vittoria corsa evo sc bak. Ska vara samma fälg som campagnolo shamal och vento då gipiemmefabriken tillverkade dessa för campagnolo.

sadeln är ca 1 cm över max insertion height, inte helt bra men gillar stolpen och vill helst inte byta, lite sugen på att testa 180mm cranks så då kan man ju sänka ner den till gränsen..

Angående sadelvinkeln så har jag testat lite fram o tillbaka, ser ju bättre ut om den är horisontell men känns inte helt bekvämt i skrevet då, men nu ser den ut att vara lite väl mkt framåt så ska testa att rikta upp den lite igen och känna efter.

aha, det är över ventilen som loggan ska vara, funderade lite kring det och chansade på att det skulle vara över hjulens logga, men är kanttråd så det är ju lätt fixat

har en campagnolo aero bottle, hittar inte skruvarna, men den ska på snarast, blir nog en gör om gör rätt bild senare
Last edited by johnnyrainbow on 22 Feb 2012 08:55, edited 2 times in total.

User avatar
viggowimnell
Posts: 260
Joined: 20 Mar 2009 15:54
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by viggowimnell » 21 Feb 2012 21:46

Riktigt snygg vicini!

Tysken
Posts: 61
Joined: 27 Jan 2011 16:25

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Tysken » 21 Feb 2012 22:46

Mr Vintage wrote: Finns massor av 92320 och 92319 som är svåra att få koll på...
Image
Cresenten har tidig Dura ace, kashimax sadel från -76 , clb proffesional lättviktsbromsar , gipiemme vevparti , campa växelreglage och campa lambda kanttrådsfälgar
....samt en krockad framgaffel ;)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 22 Feb 2012 15:50

johnnyrainbow wrote:Image

tackar, är en Vicini Special Pro, columbus genius rör, köpt från Cesena för ett och ett halvt år sen. 57 c-t på sadelrör och 56 c-c på överrör. Gissar att den är från -94, men det kanske någon annan här kan hjälpa till med? Är full c-record men inga deltabromsar så ganska sen modell antar jag.

Hjulen är inte original utan är köpta som nos samtidigt som cykeln. Är ett par gipiemme techno 716 med veloflex master fram och vittoria corsa evo sc bak. Ska vara samma fälg som campagnolo shamal och vento då gipiemmefabriken tillverkade dessa för campagnolo.

sadeln är ca 1 cm över max insertion height, inte helt bra men gillar stolpen och vill helst inte byta, lite sugen på att testa 180mm cranks så då kan man ju sänka ner den till gränsen..

Angående sadelvinkeln så har jag testat lite fram o tillbaka, ser ju bättre ut om den är horisontell men känns inte helt bekvämt i skrevet då, men nu ser den ut att vara lite väl mkt framåt så ska testa att rikta upp den lite igen och känna efter.

aha, det är över ventilen som loggan ska vara, funderade lite kring det och chansade på att det skulle vara över hjulens logga, men är kanttråd så det är ju lätt fixat

har en campagnolo aero bottle, hittar inte skruvarna, men den ska på snarast, blir nog en gör om gör rätt bild senare
180mm vevar är inte lösningen på ditt ömma skrev. De som kör med 180mm vevar som standard på en linjecykel är betydligt längre än vad du ger intryck att vara. En del ¨kortare¨ cyklister kan köra med 180mm vevar på tempo men då är dem specialiserade och inga gröngölingar inom tempogrenen.
Tror att ditt problem kan bero på flera faktorer som att du sitter för högt och kanske med ett för djup dropp på styret och för lång styrstam. En otränad kropp ger också ifrån sig smärta på diverse ställen men tror främst på att du sitter på en felinställd cykel som inte passar din lekamen för tillfället. Sadelhöjden kan blott behövas justeras några mm för att slippa problemet. Är det ömt så släpper inte ömheten direkt så ha tålamod.
Sen ett annat problem som jag har noterat som florerar bland det ¨postmoderna¨ gardet är att de bygger cyklar ibland för att få skönt cred på diverse cykelporr sidor på nätet. Den med längsta stammen och djupaste droppet vinner stilpoäng. Detta var inte riktat åt dig men jag vet sådana snubbar. Snygg cykel som du har byggt ihop bra!
Мясо это убийство

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by bankiren » 22 Feb 2012 16:44

Tysken wrote:
Mr Vintage wrote: eller?
....samt en krockad framgaffel ;)
va inte så säker på det..
@fistasthlm

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 22 Feb 2012 17:10

bankiren wrote:
Tysken wrote:
Mr Vintage wrote: eller?
....samt en krockad framgaffel ;)
va inte så säker på det..
Även den blå ser lite sned ut och jag tror det beror på snedperspektivet än det är något fel på ramarna. Tror inte en sned framgaffel går Mr Vintage förbi.
Мясо это убийство

Tysken
Posts: 61
Joined: 27 Jan 2011 16:25

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Tysken » 22 Feb 2012 17:54

Jag blir gärna övertygad av motsatsen ;)

Kanske med en bättre bild av cykeln?

413
Posts: 268
Joined: 01 Aug 2009 19:26
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by 413 » 22 Feb 2012 18:06

Tysken wrote:Jag blir gärna övertygad av motsatsen ;)

Kanske med en bättre bild av cykeln?
Jag hade gärna sett en bättre bild på drömbilen som står bakom :P

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by boffe » 22 Feb 2012 18:26

413 wrote:
Tysken wrote:Jag blir gärna övertygad av motsatsen ;)

Kanske med en bättre bild av cykeln?
Jag hade gärna sett en bättre bild på drömbilen som står bakom :P
Är det en Quattro eller en simpel GT tro? Nu blev jag också nyfiken :)

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Mr Vintage » 22 Feb 2012 19:38

Halloj :D
Ang framgafflarna så måste definitivt detta kontrolleras...
Alan är i bra skick, medans denna cresent är ett objekt, det jag ville komma med cresenten är att jag har ett antal som är i liknande färger och de har också en salig blandning av olika delar. Man kan nästan tro att någon här nere i Halland satte i system att lacka upp ramar som cresent och sälja cyklarna med de delar som fanns till bud för tillfället..
Jag har en ganska ansenlig mängd "skrot" eller bra att ha själv.
Har man hållt på med racer i 25 år och har lite samlaresjuka i sig och plats så bygger det lätt på.
Snarare kvantitet än kvalitet, mycket 70tal, men jag har några guldkorn med.. Har hojar med c-record och delta,grand sport och record, dura ace och ultegra.. lite dischjul och rysseker. mycket är i renoveringsbehov, men tänkte visa någon lite efter hand.. Kul om någon som vet kan fylla på med sin kunskap, det blir liksom lite av en kunskapsbank för de som vill lära.
Ska ta med någon av mina leksaker till landet nästa gång, det går mot ljusare tider. Och låset fryser ofta till ett av garagelängorna, och där uppe står de, alla bra att ha..

Och tyvärr, det är bara en gt coupe, men den är ev reservdelsbil till min quattro :D
kan tipsa om gtcoupe.se för de som gillar kantiga former.
Mina hittas på ett garageforum under 90q20v, massor av bilder från olika träffari fotoalbumet..
Usch vad Off topic det blev..
:D
Men nya bilder på gamla racers utlovas.. Och rapport på gaffeln

User avatar
Läfer
Posts: 58
Joined: 22 Apr 2011 20:14
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Läfer » 25 Feb 2012 18:06

Ny fransman i stallet.
Image

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Mr Vintage » 25 Feb 2012 18:25

Läfer wrote:Ny fransman i stallet.
Image
Hejsan och välkommen!
Såg att det var din första post..

Nu blir vi nyfikna, berätta mer om den , vilka växlar , vilket fabrikat på rören mm.

User avatar
Läfer
Posts: 58
Joined: 22 Apr 2011 20:14
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Läfer » 25 Feb 2012 19:28

Mr Vintage wrote:
Läfer wrote:Ny fransman i stallet.
Image
Hejsan och välkommen!
Såg att det var din första post..

Nu blir vi nyfikna, berätta mer om den , vilka växlar , vilket fabrikat på rören mm.
Tack!
Det är en fransk Gendron med Columbusrör i ram och gaffel
- Dura Ace bakväxel och Shimano 600 fram (16 vxl)
- Ultegra Växelreglage
- Hjulset Mavic Aksium Race
- Sadel Specialized Avatar

Imorgon bir det långtur i Nackaområdet för att finjustera sittpossitionen och testa benen.

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by boffe » 26 Feb 2012 19:03

Köpt här på forumet, uppdaterad med kolfibergaffel. Ska pendlas till jobbet med.

Image

Någon som sitter på nya hods till shimano 105 aerobromsar? köper gärna isf.

Post Reply