En dåres försvarstal... (glimt anbefalles)
Alla cyklarna är byggda för att användas - grundförutsättningen är att de alla är i min storlek och att alla slitdelar är i toppskick. Redo att användas med styr-, vev-, nav- och pedallager nya eller i absolut nyskick, kedja, krans, klingor, vajrar, höljen etc. nytt. Även bromsklossar (åt rätt håll)...
Har samlat sedan en bra bit in på det förra årtusendet så det är ingen brist på reservdelar.
Hojarna är inga mock up som bara skall se ut. På bilderna så finns det dock ett litet fusk men det är bara för att jag var lat. Det är samma Super Record pedaler som syns på tre av dem. Jag har rätt pedaler till alla men då jag har många cyklar så står de utan pedaler av utrymmesskäl. När jag nu fick ett ryck att fotografera så tog jag bara ut ett par pedaler.
Styrlindan är ett litet avsteg från vad jag skulle göra om jag bara hade en cykel. På brukscyklar lindar jag nerifrån. Erkänner också att jag ibland väljer en styrstam som är lite längre än vad jag skulle om det var helt på allvar. Det kan vara svårt att hitta rätt stam i rätt längd ibland.
Sedan är det väl bara att erkänna - användandet av veterancyklarna är självsanerande. Även om jag nu kommit igång att cykla igen så kommer det ta ett bra tag innan jag kan använda de riktiga veteranerna som de är tänkta. Jag behöver klart större kransar och mindre klingor än vad dessa har...
Är de garagejuveler/trailer queens - ja, i praktiken. Skulle jag tveka att ta ut dem på en rejäl grusrunda - nej, jag är avsevärt mindre anal än vad det kan förefalla. Skulle jag klara av det om jag gjorde det - nej.
Den enda cykeln som jag reserverar mig för hur den kommer att användas är Masi/Monarken. Den är en historiskt intressant cykel - värd att bevara åt eftervärlden. Vore dumt om jag drog omkull den på lösgruset.
Det enda som kommer göras med den är att flytta fram sadeln lite och en justering av styre och bromshandtag - samt ta bort pumphållaren.
Dessutom - kika på bilden - hur stor tror ni att den största kransen är bak? Och 28 ekrar.
Grön våg för grå man...