VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
boson76
Posts: 65
Joined: 05 Sep 2010 20:47

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by boson76 » 26 Feb 2012 20:32

Dessa kanske kan vara något?

http://www.tradera.com/bromshantag-shim ... _150229378

Inte 105, men Shimano och vita hoods...

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by boffe » 26 Feb 2012 20:40

boson76 wrote:Dessa kanske kan vara något?

http://www.tradera.com/bromshantag-shim ... _150229378

Inte 105, men Shimano och vita hoods...
Drog hem ett par "orginal" från bukten för 135kr precis. Men tack i alla fall.

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by rallykalle » 27 Feb 2012 16:01

Då var det i det närmaste klart, hoppas inte Ronny får spader nu när han gamla ram rullar med kanttråd...

Image
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Patch » 27 Feb 2012 16:27

Fin färg.
Dina handtag kanske är lite för långt ner.

Läs:
http://ruedatropical.com/2009/03/road-d ... -geometry/

Med klassisk styre tycker många att det handlar mindre om transitionen från ramperna till handtagen och mer med att handtaget är parallellt med bockarna:

Image

Visst är det en smaksak, men båda handtag och styren var designade för att funka inom ramen av några vinklar.
Image

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by rallykalle » 27 Feb 2012 16:50

Patch wrote:Fin färg.
Dina handtag kanske är lite för långt ner.

Visst är det en smaksak, men båda handtag och styren var designade för att funka inom ramen av några vinklar.
Ja, de sitter lite långt ner. Men, kombinationen av att vilja dra en wire i styret samt nya handtag och äldre styre gav detta problem. Kunde ha undvikits genom att dra båda kablarna utanpå styret, vilket jag inte ville, eller genom att byta styre, vilket jag inte orkade. Så jag har testat lite och det verkar funka just nu. Vi får se vad som händer i framtiden. Jag låtsas att det är en aero-tanke med det så länge.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Patch » 27 Feb 2012 17:16

Jaha. Kablarna på framsidan är nog inte så farligt, man kan ju tänka så att de tar formen av nyare styren som är plattare på topparna/funkar mot insidan av fingerlederna helt okej. En kortsiktig lösning skulle vara isf att vinkla upp styret så att styränden pekar mer mot baknavet.

*nypa salt osv*
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 27 Feb 2012 18:08

rallykalle wrote:Då var det i det närmaste klart, hoppas inte Ronny får spader nu när han gamla ram rullar med kanttråd...
nej det får jag inte och den är snyggare nu än när jag körde med den:

Det där med bromshandtagen är ungefär som jag hade mina monterade och det var gammalt mavic 350 styre och modolo handtag. Ser inget ¨extremt¨ med dina handtag utan kan vara helt fungerande för dig och din körposition. Visst ställer vissa kombinationer till det men Bianchin har dock ett bra retrostuk utan de moderna avarterna av komponentval.
Мясо это убийство

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Streamliner » 27 Feb 2012 22:04

rallykalle wrote:Då var det i det närmaste klart, hoppas inte Ronny får spader nu när han gamla ram rullar med kanttråd...

Image
Gillar den, snygg på alla vis tycker jag! :D
Loch Ness is Deep.

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by fjonk » 27 Feb 2012 22:06

Den var riiktigt snygg!

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by rallykalle » 27 Feb 2012 22:19

Tack och bock. Om det bara var lite mindre is ute så skulle jag kunna testa den ordentligt. Har rullat runt på den i vardagsrummet, attans vad snabb man kan känna sig då.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Kj » 29 Feb 2012 10:04

Image
Fick den här av min Bostadsrättsförening.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Gustav » 29 Feb 2012 10:09

Ser jag fel eller är det Simplex SLJ på den där? Gratulerar i så fall!

Nej det var det nog inte förresten. Fint fynd i varje fall.
Image

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Kj » 29 Feb 2012 10:39

Gustav wrote:Ser jag fel eller är det Simplex SLJ på den där? Gratulerar i så fall!

Nej det var det nog inte förresten. Fint fynd i varje fall.
PH11/d från 1985 tror jag att det är

Växlar: V. Und H. Simplex enligt broschyren

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 29 Feb 2012 13:43

Oj, vilket skick! Jag vill också vara med i din bostadsrättsförening!

"V. und H." är i det här fallet antagligen inte modellen, utan en förkortning för "fram och bak" på tyska...

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Muffat Stål » 04 Mar 2012 14:10

Blev en timme tempo igår på min skruvade britt. Ett blandbygge tillsvidare. Mavic-disk, växel, bromshandtag och styre, C record pista-vevar, c record-stolpe, Athena-bromsar, Cinelli slx-sadel och en ttt-stam. Lite kvar att justera men snabb är den. Ett mer tidsenligt framhjul hade suttit fint men det här får duga så länge. Tack Ronny för 56t där fram! Framväxel och vattenflaskor är för mesar...

Image
The thigh's the limit

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by kjellsnell » 04 Mar 2012 16:39

^ Väldigt estetiskt tilltalande bygge! Vacker ram!

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by john the man » 04 Mar 2012 16:45

kjellsnell wrote:^ Väldigt estetiskt tilltalande bygge! Vacker ram!
1+ !
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 04 Mar 2012 19:20

Intressant och snyggt Muffat Stål! Inget fel med shamal i fram för det är ett mycket snabbt hjul fast autentiska hjul känns alltid bättre.
Tror att kedjan kan behövas förlängas lite men ser inte vilket drev den ligger på i bak.
Hur långa vevar kör du med? Skulle montera bockstyre när jag inte gillar tempostyren sk. bullhorn på dessa ramar.
Förstår vitsen med ingen framvxl. och anledningen till att man använde sig av framvxl. även vid singelklinga var för att förhindra att kedjan slängs av vid ojämnt underlag.
Fast det är något som aldrig hänt mig fast jag kört mycket utan framvxl.
Мясо это убийство

User avatar
OsteN
Posts: 107
Joined: 03 Dec 2008 11:08
Location: GBG

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by OsteN » 04 Mar 2012 20:36

Image[/quote]

Wow... väldigt fin cykel! Jag har en bespoke som har liknande drag men med böjt sadelrör.
Vem är det som har byggt ramen?

/R

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by pse » 04 Mar 2012 21:15

Paul Milnes? :wink:

Post Reply