VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
afa
Posts: 5
Joined: 15 Jun 2017 05:23

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by afa » 26 Apr 2018 02:29

Och här är den som äter upp min plånbok sen 6 år tillbaka..

Image

LaPierre 27 CaratTitane var namnet när den byggdes, en f.d. proffscyklist från frankrike la ut den på blocket 2012 för 10000, dryg och okunnig som jag var prutade jag ner den till 9800.

Namnet anspelar på att den hade 27 växlar och så klart på ramen som är av 3-2-5 titan.
Shimano ultegra gruppen (3x9) slets ut ganska snabbt, ett par mavic cxp12 hjul med ultegra hubbar krashade jag sönder redan 2013.

Köpte en Merlin RSR 2001 ett år senare, som hade sliten men underbar campagnolo centaur 2006 grupp, flyttade grupperna och sålde merlinen till morsan.

Hösten 2016 fick den en splitter ny centaur 2015 grupp. Vet inte mycket mer om ramen, antar att den var custom-made till förre ägaren, som sa att han kört touren, girot och några andra stora lopp i frankrike, belgien och italien runt 1999-2003. Har hittat en annan LaPierre titan-racer på velospace, som även den har en shimano grupp, ramen är väldigt lik min. http://velospace.org/node/16320

User avatar
ravelax
Posts: 3977
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 26 Apr 2018 10:27

Kul story! Svårt att se mer än siluetten av cykeln på denna bild, dock.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Jonatan F » 27 Apr 2018 05:20

russ_meyer wrote:Vadå utan packning på gaffeln?
Cyklade första varvet med massa vikt på styret (bikepacking-runda) och fel däck och då upplevde jag oversteer vilket jag tolkar som att cykeln har mycket trail. Problemet försvan utan packning och med däck med högre diameter.
Har man inget projekt har man inget liv :)


User avatar
j galland
Posts: 433
Joined: 05 Jan 2008 18:41
Location: Årsta Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by j galland » 05 Jun 2018 00:55

Image

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ANTR » 05 Jun 2018 08:28

★░░░░░░░░░░░████░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░███░██░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░██░░░█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░██░░░██░░░░░░░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░░██░░░███░░░░░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░░░██░░░░██░░░░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░░░██░░░░░███░░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░░░░██░░░░░░██░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░███████░░░░░░░██░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░█████░░░░░░░░░░░░░░███░██░░░░░░★ ★░░░██░░░░░████░░░░░░░░░░██████░░░░░★ ★░░░██░░████░░███░░░░░░░░░░░░░██░░░░★ ★░░░██░░░░░░░░███░░░░░░░░░░░░░██░░░░★ ★░░░░██████████░███░░░░░░░░░░░██░░░░★ ★░░░░██░░░░░░░░████░░░░░░░░░░░██░░░░★ ★░░░░███████████░░██░░░░░░░░░░██░░░░★ ★░░░░░░██░░░░░░░████░░░░░██████░░░░░★ ★░░░░░░██████████░██░░░░███░██░░░░░░★ ★░░░░░░░░░██░░░░░████░███░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░█████████████░░░░░░░░░░░░░★ ★░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░★

User avatar
ravelax
Posts: 3977
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 29 Jun 2018 22:00

Image

Halvkass bild på gammelfransken med nyförvärvad gammelfranskväska

Det är ingen touringram men geometrin är rätt snäll och lirar mkt bra med lastad väska

h.wallin
Posts: 664
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Norrmalm

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by h.wallin » 29 Jun 2018 23:10

Riktigt bra med väskan!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by russ_meyer » 29 Jun 2018 23:50

Skitfin!

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by J2000E » 03 Jul 2018 16:48

ravelax wrote:Image

Halvkass bild på gammelfransken med nyförvärvad gammelfranskväska

Det är ingen touringram men geometrin är rätt snäll och lirar mkt bra med lastad väska
Grym! En Follis i min storlek har varit på önskelistan sedan 80-talet...!
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by J2000E » 03 Jul 2018 16:52

En tur på slingrande grusvägar i helgen. Sedan en stunds vila (och sömn) i hängmattan under det gamla äppelträdet. Bridgestone MB-1 från 1989 - med utrustning cirka fem år nyare. Frikyrkolada inkluderad. Svindyr.

Image
Grön våg för grå man...

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by russ_meyer » 04 Jul 2018 10:29

Har också svängt ihop en mtb.ImageImageImage

h.wallin
Posts: 664
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Norrmalm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by h.wallin » 05 Jul 2018 09:10

Snygg! Vad är det för material i gaffeln?

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by russ_meyer » 05 Jul 2018 10:52

På min? Stål.

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by rilleh » 05 Jul 2018 14:06

Riktigt snygg! Brukar inte gilla MTB alls men den där satt där den skulle.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by matsa » 06 Jul 2018 21:06

”Ny” röd cykel

Image

h.wallin
Posts: 664
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Norrmalm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by h.wallin » 08 Jul 2018 19:07

Nice på båda alltså! Stål är bäst, men blir inte en stålgaffel väldigt tungspå den marinen?

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by matsa » 08 Jul 2018 19:58

h.wallin wrote:...väldigt tungspå den marinen?
? :-)

Jo, en kolgaffel skulle nog få ner vikten (10,3kg) en del och göra Miyatan styvare. Men ändå helt ok åkegenskaper tycker jag för att vara en cykel från 91.

Jag hade ju tänkt köpa din stål-Mtb. Och så kommer jag hem med den här....men det fattades även en vintage räser i stallet :-)

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by russ_meyer » 09 Jul 2018 07:58

h.wallin wrote:Nice på båda alltså! Stål är bäst, men blir inte en stålgaffel väldigt tungspå den marinen?
Den är nog lättare än en dämpad gaffel ändå. Men hojen är en tanks, visst ;)

h.wallin
Posts: 664
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Norrmalm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by h.wallin » 10 Jul 2018 09:58

matsa wrote:
h.wallin wrote:...väldigt tungspå den marinen?
? :-)

Jo, en kolgaffel skulle nog få ner vikten (10,3kg) en del och göra Miyatan styvare. Men ändå helt ok åkegenskaper tycker jag för att vara en cykel från 91.

Jag hade ju tänkt köpa din stål-Mtb. Och så kommer jag hem med den här....men det fattades även en vintage räser i stallet :-)

Asså, ja hehe men man kan aldrig ha för mkt stål... eller?

Post Reply