VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
hoskar
Posts: 25
Joined: 18 Sep 2012 21:18

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by hoskar » 13 Jan 2018 10:54

kände jag behövde ett nytt projekt inför en cykelresa i sommar. Så letade fram min första växelcykel och kände den behöver bli lite modern. Tänkte köra ultegra Di2 men även styret och sadelstolpen behövs updaters. Behöver även ett bra hjulpar.

Image

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 471
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by SåsenFrÅsen » 13 Jan 2018 14:41

hoskar wrote:kände jag behövde ett nytt projekt inför en cykelresa i sommar. Så letade fram min första växelcykel och kände den behöver bli lite modern. Tänkte köra ultegra Di2 men även styret och sadelstolpen behövs updaters. Behöver även ett bra hjulpar.

Image
Schwalbe S-one? Neo-retro!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

hoskar
Posts: 25
Joined: 18 Sep 2012 21:18

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by hoskar » 14 Jan 2018 04:36

SåsenFrÅsen wrote:
hoskar wrote:kände jag behövde ett nytt projekt inför en cykelresa i sommar. Så letade fram min första växelcykel och kände den behöver bli lite modern. Tänkte köra ultegra Di2 men även styret och sadelstolpen behövs updaters. Behöver även ett bra hjulpar.


Schwalbe S-one? Neo-retro!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ah kanske men ska cykla Trieste - Athen så kanske lite risky. Känner jag behöver hitta rätt hjulpar för att den ska bli 100%. Styret, salden, sadelstolpen och styrstam kommer vara Fizik. Har just nu lånat min kolfiber sadel från min kolhoj.

Någon som kan rekomendera något bra hjulpar?

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ANTR » 15 Jan 2018 10:38

fan va najs, ser gärna en bild när klar.
sugen på att göra samma grej, gammal stålis med moderna komponenter

User avatar
Randeas
Posts: 181
Joined: 06 Nov 2008 18:51
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Randeas » 24 Jan 2018 00:54

tutti fruttiImage

rich
Posts: 531
Joined: 10 Mar 2011 15:01
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by rich » 24 Jan 2018 07:36

Riktigt bra Randeas!

User avatar
ravelax
Posts: 3977
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 24 Jan 2018 16:20

Mycket bra bygge! Det enda som saknas är en matchande 90-talsvev.

User avatar
Randeas
Posts: 181
Joined: 06 Nov 2008 18:51
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Randeas » 28 Jan 2018 19:30

Svettopendlare och turnécykel, nu med dynamo!
Image

DawWwes
Posts: 251
Joined: 13 Nov 2015 00:06
Location: Örgryte, Gbg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by DawWwes » 12 Feb 2018 13:57

Olmo Biciclissima, (sadeln är bytt)

Image[/url]
Image[/url]Image[/url]Image[/url]


User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 471
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by SåsenFrÅsen » 04 Mar 2018 16:02

alvinstraight wrote:Image
image hosting temporary
Fin! Jag ska snart få tummen ur och få ihop min.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by russ_meyer » 04 Mar 2018 22:30

Känd från Instagram!

Vigfor
Posts: 13
Joined: 04 Sep 2016 16:31

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Vigfor » 12 Mar 2018 20:26

Nästan klar! Bara kapning av styrstam och linda till styret kvar. Det är ju en ordentlig miss att inte ha silvrig styrstam, den ska bytas ut mot en VO Tall stack så fort som möjligt.

Image
Last edited by Vigfor on 15 Mar 2018 09:29, edited 1 time in total.

User avatar
ravelax
Posts: 3977
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 13 Mar 2018 12:50

Hoppas du menade "kapning av styrrör", blir svårt att cykla med kapad stam! :wink:

Snyggt bygge! Praktisk såhär års.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by MatKar » 24 Mar 2018 15:20

Söndags-Eddyn färdigbyggd. Ber om ursäkt för uppenbara anakronismer men 105-prycklarna var det jag hade hemma. Image


Skickat från min iPad med Tapatalk

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by russ_meyer » 24 Mar 2018 22:39

Satan va fin! HHSRB för att använda lfgss-termer ;)

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by MatKar » 25 Mar 2018 10:32

russ_meyer wrote:Satan va fin! HHSRB för att använda lfgss-termer ;)
En får tacke!


Skickat från min iPad med Tapatalk

User avatar
ravelax
Posts: 3977
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 27 Mar 2018 12:47

Vad är det för stam? Ser lite knasig ut på bilden, som en quill-stam för oversize-styre?

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by MatKar » 30 Mar 2018 13:33

ravelax wrote:Vad är det för stam? Ser lite knasig ut på bilden, som en quill-stam för oversize-styre?
Fångad med byxorna nere.. jo det stämmer precis. Hade ett overzise Alu-Richey med klassisk bock liggande så jag beställde en 31.8 quill på bukten.


Jag hamnar förmodligen i någon slags cykelhelvete där jag tvingas lyssna på en evighetslång sändning från JSM i elcykelmaraton kommenterad av en övertrött Fomin på valium.


Skickat från min iPad med Tapatalk

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by MatKar » 30 Mar 2018 14:02

MatKar wrote:
ravelax wrote:Vad är det för stam? Ser lite knasig ut på bilden, som en quill-stam för oversize-styre?
Fångad med byxorna nere.. jo det stämmer precis. Hade ett overzise Alu-Richey med klassisk bock liggande så jag beställde en 31.8 quill på bukten.


Jag hamnar förmodligen i någon slags cykelhelvete där jag tvingas lyssna på en evighetslång sändning från JSM i elcykelmaraton kommenterad av en övertrött Fomin på valium.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Till mitt försvar ska sägas att ambitionen aldrig var att bygga originaltroget. Då hade det givetvis blivit Campa och helt annan cockpit och sadel. Jag har helt enkelt plockat ihop grejor jag trivs att hoja på och försökt få det så ofult som möjligt.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Post Reply