^^ Mycket fin samling!stalker wrote:Van Nicholas
VISA: Din/a växelcyklar.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Pflanzgarten stole my virginity
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
lite nyfiken nu på er samlare, JE med flera, där ute. Vilka cyklar är det ni egentligen cyklar på till vardags?
- kjellsnell
- Posts: 534
- Joined: 19 Oct 2010 19:32
- Location: Ljungskile
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
^Nice! Är det sunXCD-vevar? Hur är de i funktion och kvalitet?
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Nu förstår jag inte...Bratt wrote:lite nyfiken nu på er samlare, JE med flera, där ute. Vilka cyklar är det ni egentligen cyklar på till vardags?
Cykla på cyklarna...
Jag är en vit, fet, medelålders man. Varför skulle jag cykla på dem?
Skämt åsido. Flera av de cyklar jag idag samlar på har tidigare varit mina tränings- och tävlingscyklar. De har gått hårt. Några har sedan gått som vardagscyklar innan de gick i pension.. Andra cyklar har jag köpt bara för att samla på. En tredje grupp är köpta under tanken att jag skall börja cykla igen. I och med att jag är bakåtsträvare är även den sista gruppen cyklar samlarobjekt i andras ögon. Alla med max eller mxl-rör är tänkta som brukscyklar. Även min gamla franska tourer är bruks. I övrigt får alla hojarna komma ut om det är bra väder. Enda undantaget hitintills är Fåglum-Masi-Monarken men det är för att hjulen nog inte klarar av mig någon längre bit på grusvägen utanför huset.
Cyklar är till för att användas. Har man tillräckligt många kan man välja cykel efter väder och humör samt hur tunga växlar man tror sig orka med för dagen.
En hoj som verkligen var tänkt att användas men som bara fått rulla kanske 20 mil hitintills är den silverfärgade Masin ovan. Den är helskön men jag erkänner att jag inte vill ta den när grusvägen inte är torr eller om den är FÖR torr... Jag bor numera i det enorma slottet med allt tjänstefolk och alla barnarbetare och/men tyvärr gör det att det är en bra bit till asfalten. Å andra sidan är det kvalitetsgrussprätt från första metern - vilket gjort att tourern fått smiska när det varit vått och motorolamerckxen mxl fått gå när det är torrt (med lite fetare däck).
Grön våg för grå man...
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Vevar och klingor är sunXCD. Har inte testat dessa än, men jag har samma på vinterhojen och jag är mer än nöjd.kjellsnell wrote:^Nice! Är det sunXCD-vevar? Hur är de i funktion och kvalitet?
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Fan stiligt bygge Stalker! Helskön. Lite mer retro pedaler hade kanske varit fint, dock. Fast jag ska inte säga ngt...
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Tack!ravelax wrote:Fan stiligt bygge Stalker! Helskön. Lite mer retro pedaler hade kanske varit fint, dock. Fast jag ska inte säga ngt...
Funderade på andra pedaler, men hittade inga som jag var nöjd med. Tips emottages
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
^Tänker spontant på nån sån MKS retromodell. Men kör på det du trivs med, det är ju också en fördel om den ska bruksas att inte ha ngt alltför exklusivt på.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Jag skulle vilja ha en sån där pump som sitter under toppröret på min Lobster. Vad är det för modell du kör med? För visst är det så att den bara sitter fastklämd? Inga fästen?stanker wrote:…vardagshojen...
Pflanzgarten stole my virginity
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Jag kör med denna på två hojar: http://www.sjscycles.co.uk/zefal-zefal- ... prod22164/AndreasVH wrote:Jag skulle vilja ha en sån där pump som sitter under toppröret på min Lobster. Vad är det för modell du kör med? För visst är det så att den bara sitter fastklämd? Inga fästen?stanker wrote:…vardagshojen...
Har dock aldrig behövt använda den så jag vet inte hur bra den är.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
För att ha pumpen under överröret behövs en pumppigg. En fastlödd liten pigg som passar i pumpens handtag. Förr fanns det pumppiggar att montera med ett band runt överröret men det tror jag inte är det du vill - rent estetiskt.
Säljarens bild från när jag köpte en Bianchi - får visa hur taffligt det ser ut. Funktionen finns ju där men...
Så här ser det ut med lödd pigg (min Meral tourer och en kromad Silca Impero). Största anledningen att ha pumpen där, för mig, är för att kunna ha flera flaskställ.
Pumpigg lödd. Bild stulen från nätet.
Om du bara vill ha en fullstor rammonterad pump och inte bryr dig om ett andra flaskställ så kan pumpen monteras så här istället - vilket inte kräver någon pigg:
Säljarens bild från när jag köpte en Bianchi - får visa hur taffligt det ser ut. Funktionen finns ju där men...
Så här ser det ut med lödd pigg (min Meral tourer och en kromad Silca Impero). Största anledningen att ha pumpen där, för mig, är för att kunna ha flera flaskställ.
Pumpigg lödd. Bild stulen från nätet.
Om du bara vill ha en fullstor rammonterad pump och inte bryr dig om ett andra flaskställ så kan pumpen monteras så här istället - vilket inte kräver någon pigg:
Grön våg för grå man...
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Tack!zef wrote:Fantastiskt fina cyklar Stalker!
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Nästan klar och mer blir det inte. Fattas ett par cm i sadelhöjd trots samma storlek(58) som min cx. Köpte ramen beggad och trodde det skulle bli bra. Finns ingen längre stolpe att köpa. Nån som har en kul stor ram att sälja/byta? Eller tips hur man får tag i längre stolpe...?
Grönt vobbelstaket.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Skönt att höra att alla fortfarande får rulla. Äger bara cyklar med befintlig "patina" så underlag och väder är inte så viktigt då. Har prövat det där med fincyklar men det är bara inte för mig.J2000E wrote:Nu förstår jag inte/.../tourern fått smiska när det varit vått och motorolamerckxen mxl fått gå när det är torrt (med lite fetare däck).Bratt wrote:lite nyfiken nu på er samlare, JE med flera, där ute. Vilka cyklar är det ni egentligen cyklar på till vardags?
VISA: Din/a växelcyklar.
Ny ram och vevparti, resten gammalt.
Ram: lapierre cx carbon 2015
Hjul: Cole t24
Däck: dugast typhoon
Växlar: sram rival cx1
Vevparti: sram force cx1
Styre: 3t ergonova
Sadelstolpe: easton ec70
Sadel: slr carbon
Bromsar: avid ultimate
Ram: lapierre cx carbon 2015
Hjul: Cole t24
Däck: dugast typhoon
Växlar: sram rival cx1
Vevparti: sram force cx1
Styre: 3t ergonova
Sadelstolpe: easton ec70
Sadel: slr carbon
Bromsar: avid ultimate
VISA: Din/a växelcyklar.
7,45kg i detta utförande