VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
macaai
Posts: 3
Joined: 24 Apr 2015 22:55

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by macaai » 24 Apr 2015 23:04

Vikcykel med 2 växlar med bakåttramp

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Je85 » 25 Apr 2015 13:27

Image
Ser ut som en påse skit, men välsmord och gör de den ska

Valdemar
Posts: 24
Joined: 09 May 2013 05:17

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Valdemar » 26 Apr 2015 08:02

^ Inget fel på lite bruksskick så länge det rullar bra. Cyklar själv en Chimo Cobra i liknande skick som pendlare. Sitter inte växelreglagen väldigt långt ned på diagonalröret, dock?

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Je85 » 26 Apr 2015 10:36

Jo de gör dom.
Men funderar på att skaffa en finare ram att flytta över komponenterna på, så de får vara sådär sålänge

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by herr_brun » 26 Apr 2015 10:48

What. Den är ju schysst. Det är väl en 92320 med Reynolds 531? Både ser najs ut och är najs :wink:

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 26 Apr 2015 14:35

Gaffeln ser lite krockad ut men det matchar skicket, perfekt beater! Varför skaffa en finare ram? Då kommer du bara vara onödigt rädd om den.

Valdemar
Posts: 24
Joined: 09 May 2013 05:17

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Valdemar » 26 Apr 2015 14:45

Tycker också att den ser riktigt trevlig ut, mitt förra inlägg kunde kanske tolkas lite negativt. Får posta en bild på min Chimo senare, för jämförelsens skull.

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Je85 » 26 Apr 2015 15:55

herr_brun wrote:What. Den är ju schysst. Det är väl en 92320 med Reynolds 531? Både ser najs ut och är najs :wink:
Tack! Vet ej om de är en 319 eller 320 vet ej skillnaden, de är iaf 531 rör och campa dropouts samt campa grupp nav och lager. Tyvärr är bromsarna utbytta nångång så nu sitter de "nyare" mafac på.

De jag gjort är att byta bromshandtag och sadel på cykeln samt smörjt alla lager.

Gillar faktiskt hur sen ser ut i kombination med att den rullar och växlar som en dröm.

Tror inte den är krockad faktiskt, har jämfört med bilder på andra hojar samt att den inte känns keff i i styrningen.

Tack för inputs allihop!

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Je85 » 26 Apr 2015 15:56

Valdemar wrote:mitt förra inlägg kunde kanske tolkas lite negativt.
Absolut inte:)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 26 Apr 2015 16:51

Tja, gaffeln ser lite bakåtböjd ut men det kan vara fotot som luras också. Funkar det att köra är det ju lugnt! Mafac-bromsarna kan vara original, beroende på årgång. Campabromsar introducerades senare.

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Je85 » 26 Apr 2015 17:50

Den är från 1970 enl bakväxeln iaf.. Så de är nog högst troligt att bromsarna är original.
Vet du skillnaden mellan 319 och 320?

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ANTR » 26 Apr 2015 18:06

får väl kontra med min 320 då :) från -78
har köpt nya däck och ny sadel, samt servat den. går som ett spjut!

Image

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Je85 » 26 Apr 2015 18:29

^ Lite finare lack på din:)

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ANTR » 26 Apr 2015 18:45

min ser ju dock inte lika rå ut :P

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 26 Apr 2015 19:51

Je85 wrote:skillnaden mellan 319 och 320?
Det enda jag har i huvudet är att 319 fick behålla kilbultsvevpartiet i stål när 320 fick Campavevar. Vet att Monark-versionen från sent 70-tal hade Suntour-växlar av enklare modell, samt Weinmann centerpull-bromsar. Cykelhobby.com borde ha all info.

ANTR: Schysst! Bara en tidstrogen sadel som saknas (typ Unicanitor)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by abacaxi » 26 Apr 2015 20:01

ravelax wrote:gaffeln ser lite bakåtböjd ut
+1
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ANTR » 26 Apr 2015 21:38

ravelax wrote:

ANTR: Schysst! Bara en tidstrogen sadel som saknas (typ Unicanitor)
Tack :)
Jag har en Unicanitor i brun mocka, men den e ganska trött. Vet du om man kan fixa till sånt enkelt?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 26 Apr 2015 23:34

Inte så bra koll på sadelrenovering tyvärr, men det finns nån tråd här med tips för hur man gör om man vill klä om den.

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by john the man » 29 Apr 2015 14:58

Image
Bromsar, Styrcombo, Vevparti bland annat ska bytas i framtiden..
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Bratt » 29 Apr 2015 15:50

nice

Har kört några veckor nu på alucannondale och det känns riktigt bra. Känner inget behov av något vräkigare... Kanske om man någon gång ska sattsa på vättern sub8.

Post Reply