VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
0range
Posts: 162
Joined: 29 May 2008 08:35
Location: Bagaregården

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by 0range » 15 Apr 2011 09:26

fjonk wrote:
0range wrote:farlig!
Blir nyfiken, råkar du veta vad den väger in på?
Lite över 8 skulle jag gissa.
När jag körde den fixed så var den under 8. Men efter det så har jag bytt till lättare styre/styrstam/vevparti/bakhjul och smackat på växlar/kasett och längre kedja.

Ska nog svänga förbi en våg i helgen.
Asfalt: Orange Goblin
Stig: biffen
City: Peugeot

User avatar
rasnab
Posts: 55
Joined: 09 Sep 2009 20:09
Location: Köpenhamn

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by rasnab » 15 Apr 2011 11:34

Image

Lämpligt färdig till sommaren.. Sadel, styrstam, sadelstolpe, fälgar etc. är ju inte helt "rätt", men det får duga för nu. Byter ut delar bara jag får tag i bättre på ebay eller liknande. Vet inte från vilket år ramen är, säljaren påstod 1979..

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by pse » 15 Apr 2011 11:41

Superfin :)

Shabbes Rouleur
Posts: 24
Joined: 08 Mar 2011 13:06

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Shabbes Rouleur » 15 Apr 2011 13:22

Guu vad fin! Men... framventilen

User avatar
viggowimnell
Posts: 260
Joined: 20 Mar 2009 15:54
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by viggowimnell » 15 Apr 2011 15:23

Dunderfin!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Gustav » 15 Apr 2011 15:27

Riktigt fin ram där, snyggt! Testa röd linda.
Image

Jocke HBG
Posts: 67
Joined: 23 Mar 2010 16:08
Location: HBG->Malmö->Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Jocke HBG » 16 Apr 2011 18:53

Har precis satt ihop min första växlade hoj. Blev lite överraskad över alla saker som sitter överallt på hojen, typ växlar och sånt, lättare att pilla med fixedhojjar. Cykeln är i alla fall en gazelle ram från nån holländare (misstänker dock att den är dekaltrimmad) med shimano600 arabesque, förutom 105 bromshandtagen från polonia...

Image

Jaja, nu verkar jag ha fått till det ok, behöver dock ställa växlarna som inte riktigt vill ligga kvar i sitt läge, det känns som att de lödda fästena på ramen inte riktigt är kompatibla med reglagen som sitter på, tips är hjärtligt välkomna!
Last edited by Jocke HBG on 24 Jan 2012 00:59, edited 3 times in total.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Mr Vintage » 16 Apr 2011 19:32

Jocke HBG wrote:Har precis satt ihop min första växlade hoj. Blev lite överraskad över alla saker som sitter överallt på hojen, typ växlar och sånt, lättare att pilla med fixedhojjar. Cykeln är i alla fall en gazelle ram från nån holländare (misstänker dock att den är dekaltrimmad) med shimano600 arabesque, förutom 105 bromshandtagen från polonia...

Image

Jaja, nu verkar jag ha fått till det ok, behöver dock ställa växlarna som inte riktigt vill ligga kvar i sitt läge, det känns som att de lödda fästena på ramen inte riktigt är kompatibla med reglagen som sitter på, tips är hjärtligt välkomna!
Spänn skruvarna på växelreglagen....

Mvh Emil

Jocke HBG
Posts: 67
Joined: 23 Mar 2010 16:08
Location: HBG->Malmö->Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Jocke HBG » 16 Apr 2011 20:28

Mr Vintage wrote:
Jocke HBG wrote:Har precis satt ihop min första växlade hoj. Blev lite överraskad över alla saker som sitter överallt på hojen, typ växlar och sånt, lättare att pilla med fixedhojjar. Cykeln är i alla fall en gazelle ram från nån holländare (misstänker dock att den är dekaltrimmad) med shimano600 arabesque, förutom 105 bromshandtagen från polonia...

Image

Jaja, nu verkar jag ha fått till det ok, behöver dock ställa växlarna som inte riktigt vill ligga kvar i sitt läge, det känns som att de lödda fästena på ramen inte riktigt är kompatibla med reglagen som sitter på, tips är hjärtligt välkomna!
Spänn skruvarna på växelreglagen....

Mvh Emil
Har spänt dessa i ett par omgångar, men efter ett par växlingar upp och ner blir skruven lös igen, kanske ska jag försöka modda med ett par extra distanser eller liknande, reglagen verkar vara lite för "grunda" för fästena...

User avatar
Jonatan S
Posts: 567
Joined: 02 Apr 2008 12:54
Location: Göteborg
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Jonatan S » 16 Apr 2011 23:14

rasnab wrote:Image

Lämpligt färdig till sommaren.. Sadel, styrstam, sadelstolpe, fälgar etc. är ju inte helt "rätt", men det får duga för nu. Byter ut delar bara jag får tag i bättre på ebay eller liknande. Vet inte från vilket år ramen är, säljaren påstod 1979..
Eftersom den verkligen är superfin så kan man gnälla lite på småsaker. Framhjulet kommer Arvid snart att meddela och det har han rätt i. Och så använder man inte ventilhattar på racercyklar.

User avatar
0range
Posts: 162
Joined: 29 May 2008 08:35
Location: Bagaregården

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by 0range » 17 Apr 2011 16:02

fjonk wrote:
0range wrote:farlig!
Blir nyfiken, råkar du veta vad den väger in på?
8.57kg med pedaler.
Asfalt: Orange Goblin
Stig: biffen
City: Peugeot

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by fjonk » 17 Apr 2011 17:27

0range wrote:
fjonk wrote:
0range wrote:farlig!
Blir nyfiken, råkar du veta vad den väger in på?
8.57kg med pedaler.
Inte illa alls! Jävligt stygg hoj

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 17 Apr 2011 19:33

Jonatan S wrote:
rasnab wrote:
Eftersom den verkligen är superfin så kan man gnälla lite på småsaker. Framhjulet kommer Arvid snart att meddela och det har han rätt i. Och så använder man inte ventilhattar på racercyklar.
Nej Jonatan nu tramsar du. Hade vi inte en rond om ventilhattar för par år sedan?
Мясо это убийство

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Kj » 18 Apr 2011 18:31

Första 7 milen avklarade med Världsmästaren

Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Jonatan F » 18 Apr 2011 19:42

Åh, är det min gamla vän som äntligen fått lite asfalt under däcken?
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by fjonk » 18 Apr 2011 19:50

Kj wrote:Första 7 milen avklarade med Världsmästaren

[img]crescent[/img]
Fin! Har en likadan, men i behov av viss upprustning och lite modifikationer... Växlarna stannar kvar i alla fall.

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Kj » 18 Apr 2011 20:36

Jonatan F wrote:Åh, är det min gamla vän som äntligen fått lite asfalt under däcken?
Stämmer bra det!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Viggen » 18 Apr 2011 20:55

fjonk wrote: Fin! Har en likadan, men i behov av viss upprustning och lite modifikationer... Växlarna stannar kvar i alla fall.
Ja på tal om din nya vän, var är bilderna!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Jonatan F » 18 Apr 2011 21:00

Kj wrote:
Jonatan F wrote:Åh, är det min gamla vän som äntligen fått lite asfalt under däcken?
Stämmer bra det!
Fint att han får ut o åka lite :)

Edit: Nu är jag en fjunig tonåring men känslan borde nog påminna lite om att se att ens lilla barn ha vuxit upp och blivit stadsminister. Var ju inte mycket som fungerade när jag fick tag på den cykeln.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by fjonk » 18 Apr 2011 21:04

Nu har jag missat ta några "före" bilder så väntar nog med att plåta den tills den är färdig! :) Men det tar sig så smått, inhandlade diverse saker idag och rustade upp den lite, dock så lär det nog dröja en vecka eller två innan resterade som behövs kommer på posten.

Post Reply