Page 1 of 3

Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 23 Feb 2011 00:35
by TJ Mackey
Letar fälgar till ett navpar från mack i banutförande. Så här tänker jag. Jag vill ha en lågprofilsfälg i polerad silver. Senast byggde jag ofmega-nav på klassisk mavic module E, och gillar det utseendet skarpt. Delarna var NOS, men nu med nya nav så kanske det vore trevligt med en ny fälg. Samtidigt vill jag att den ska se ut ungefär som mina andra.

Jag har hittat åtminstone två olika som jag kan tänka mig:
VO PBP 700c Rims
Salsa, Delgado Cross (sökning visar att de nämnts tidigare på forumet, dock inget om dess prestanda. Hoppas att någon testat den.)

Den senare har jag förstått är tänkt att köra cross med, men dimensionerna är väl de samma? Finns det någon som vill avråda någon av de fälgarna och komma nya förslag, både gällande prestanda och estetik? Annars kan man även prisa mina tankar och leda mig åt önskad riktning gällande någon av mina förslag.

Tacksam för alla förslag, Fridens

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 23 Feb 2011 00:37
by Fredde
Jag hade en salsa jag köpte av Andye, den höll skitbra. Har bara hört bra om salsa av de som kör det i skogen.

Jepp, samma dimensioner på cross/lvg fälgar.

/Fredde

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 23 Feb 2011 02:33
by Jonas414
IRD Cadence! Mums att cykla på, mums att se på och framförallt mums över till annat, dvs priset, bra sak! :D

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 23 Feb 2011 08:29
by tropfrog
Vart köper man IRD? Skall man köpa från USA, med frakt och moms blir det inte så "mycket mums över till annat"
MVH
Magnus

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 23 Feb 2011 09:37
by Jonatan S
tropfrog wrote:Vart köper man IRD? Skall man köpa från USA, med frakt och moms blir det inte så "mycket mums över till annat"
MVH
Magnus
Ever heard of Velobongo?

(alltså de finns hos Veloform)

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 23 Feb 2011 09:51
by Gustav
Drar du åt det estetiska hållet är det otvivelaktigt tubfälg som gäller!

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 23 Feb 2011 12:18
by Ronny
Det hållar jag med dig om Gustav och dels är även tub starkare och klarar av genomslag bättre än kanttråd.

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 23 Feb 2011 13:07
by Naugas
Jag har ett par VO PBP-fälgar som inte är byggda än. Jäkligt vackra och fina, den polerade finishen finns inte på andra fälgar. Efter jag köpte dem tog VO fram en motsvarande fälg fast bredare, "Raid", som hade passat mig bättre. Synd att jag inte tog med de här PBP fälgarna till Göteborg nu som jag tänkte, annars hade du kunnat köpa dem om du velat.

Salsa-fälgarna är bredare, 22,5, och VO PBP-fälgen 19. En riktigt fin och väldigt ovanlig grej med VO-fälgarna är att fälgsidorna inte är svarvade - snyggare och mycket bättre. Salsa-fälgen tycker jag är lite väl platt på ovansidan också, ser inte så jättebra ut.

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 23 Feb 2011 23:23
by TJ Mackey
Det går inte att förklara varför, men det finns något med tub som alltid skrämmer mig. Jag förstår ju verkligen alla fördelar och har läst alla kloka inlägg, skrivna av Ronny och andra insatta. Kanske finns det något latent snikigt drag liggandes där någonstans. Men det känns som att dessa nav, kommer få ett par kanttråds-fälgar snörade på sig. Jag gillar ju det klassiska utseendet, men de äldre mavic Module E är ju fantastiskt snygga. Och tillräckligt klassiska för mig (för tillfället).

Det lutar just nu åt ett par VO PBP, min vän har funnit ett "billigt" set i köpenhamn. Men ska försöka gå förbi Anders och känna på IRD i helgen, hann inte innan han stängde idag.

Men om jag helt plötsligt bestämmer mig för att köra tub, vilka låga i polerad silver är det då som gäller?

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 23 Feb 2011 23:26
by Otto
Vill du köra retrolooken på däcken finns ju alternativ, t. ex. Veloflex

Image

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 23 Feb 2011 23:45
by TJ Mackey
Det gör jag redan, blå visserligen. Men bakdäcket sprack i veckan. Precis där loggan sitter. Kanske blev det torrt?

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 23 Feb 2011 23:55
by pse
h+son skulle la släppa några fina lågprofilsfälgar snart?
http://prollyisnotprobably.com/2011/01/ ... 14_rim.php

Hoppas bara de kommer kunna fås i silver fast utan de fula svarvade bromsytorna.

Nämnts här förut vet jag.

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 24 Feb 2011 07:47
by Viggen
pse wrote:h+son skulle la släppa några fina lågprofilsfälgar snart?
http://prollyisnotprobably.com/2011/01/ ... 14_rim.php

Hoppas bara de kommer kunna fås i silver fast utan de fula svarvade bromsytorna.

Nämnts här förut vet jag.
Visst finns dom i silver också :)
Har ett par 32-håls på ingång, som just är tänkta att ekras till ett par mack-nav..
Sen när dom släpps på marknad vet jag inte.

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 24 Feb 2011 11:59
by TJ Mackey
Viggen wrote:
pse wrote:h+son skulle la släppa några fina lågprofilsfälgar snart?
http://prollyisnotprobably.com/2011/01/ ... 14_rim.php

Hoppas bara de kommer kunna fås i silver fast utan de fula svarvade bromsytorna.

Nämnts här förut vet jag.
Visst finns dom i silver också :)
Har ett par 32-håls på ingång, som just är tänkta att ekras till ett par mack-nav..
Sen när dom släpps på marknad vet jag inte.
Men tills den dagen, då fler än pista Malmö kan ekra på lågprofil i silver, så lär ju ett par VO PBP sitta utmärkt på ett par silvriga mack? Dessutom ser de ut att vara ett seriöst företag som tillverkar rediga prylar. Yes?

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 24 Feb 2011 12:10
by carlhenrik
Viggen wrote:Sen när dom släpps på marknad vet jag inte.
Blue Lug säljer dem: http://bluelug.com/products/detail.php?product_id=10144

TJ Mackey wrote:Dessutom ser de ut att vara ett seriöst företag som tillverkar rediga prylar. Yes?
VeloOrange gör bra grejer.

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 24 Feb 2011 15:23
by Viggen
TJ Mackey wrote:Men tills den dagen, då fler än pista Malmö kan ekra på lågprofil i silver, så lär ju ett par VO PBP sitta utmärkt på ett par silvriga mack? Dessutom ser de ut att vara ett seriöst företag som tillverkar rediga prylar. Yes?
Yes! HAr hört gott om PBP:n och det är en snygg och klassisk fälg :) Tror den kommer sitta som en smäck på tilltänkta hoj med mack-naven.

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 24 Feb 2011 17:46
by Naugas
TJ Mackey wrote:Det går inte att förklara varför, men det finns något med tub som alltid skrämmer mig. Jag förstår ju verkligen alla fördelar...
/---/
Ju mer jag har läst om tubdäck tycker jag mig förstå att många av de fördelar de har tillskrivits faktiskt inte stämmer när man tittar på fakta. Obestridligt är väl att de är sköna att cykla på, och att de inte är så känsliga för genomslagspunkteringar, samt att om man inte behöver ett extradäck med sig blir det lägre totalvikt också. Men på de saker som är viktigast för mig har kantrådsdäck alla fördelar. (Peka gärna till en bra tråd i ämnet om någon vill haka på just den här diskussionen, så inte den här tråden blir nedskräpad, det är inte min mening att trolla på något sätt.)

Ett annat jäkligt snyggt däck med ljusa sidor är Grand Bois Cerf eller Cypres. Dessutom bland de mest lättrullade däck som finns, tydligen. Hittas på Veloform!

VO:s fälgar verkar bra på alla sätt vad jag vet, men jag har långt ifrån ett hundraprocentigt förtroende för han som driver firman och tar fram produkterna. Det är inte mycket till produktutveckling vad jag kan se, och många av sakerna de säljer når inte ända fram. Men jag gillar verkligen VO i stort, inget snack om den saken.

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 24 Feb 2011 18:07
by TJ Mackey
Gällande så håller jag verkligen med om att det är det mest klassiska gällande utseende. Men många av fördelarna med tub, har jag förstått det, går inte att tillgodoräkna när man mest kör runt i staden med sin cykel. Självklart vore det gött att slippa genomslagspunktering, men jag cyklar ändå som en hare i närheten av vägkanter. Kommer troligtvis så småningom skaffa mig hjulpar med tubfälg, men vill helst ha den klassiska träfälgen isåfall :wink:

Gällande däcken så är jag nöj med veloflex och kommer troligtvis fortsätta med dem. Inte mycket av skidd för min del.

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 24 Feb 2011 18:17
by boon
Har kört på ett par VO fälgar i snart ett år.
Byggde dom själv och väger en bra bit över 100 pannor. Nu är dom fortfarande spikraka.
Hade gärna byggt nästa hjulpar på dom fälgarn om det inte var så dyrt att plocka hem dom...

Bifogar en bild på dom, enkel classic look på dom men med kanttråd :)
Image

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Posted: 24 Feb 2011 18:25
by Naugas
Jag köpte fälgarna via freshtripe, och genom att jag ville ha en massa andra blandade saker därifrån också kändes det inte så dyrt, det var högst rimlig frakt vad jag minns. Har också för mig att det var samma frakt upp till tio kilo, så en sambeställning och dela på frakten borde väl vara en bra grej.