Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by TJ Mackey » 23 Feb 2011 00:35

Letar fälgar till ett navpar från mack i banutförande. Så här tänker jag. Jag vill ha en lågprofilsfälg i polerad silver. Senast byggde jag ofmega-nav på klassisk mavic module E, och gillar det utseendet skarpt. Delarna var NOS, men nu med nya nav så kanske det vore trevligt med en ny fälg. Samtidigt vill jag att den ska se ut ungefär som mina andra.

Jag har hittat åtminstone två olika som jag kan tänka mig:
VO PBP 700c Rims
Salsa, Delgado Cross (sökning visar att de nämnts tidigare på forumet, dock inget om dess prestanda. Hoppas att någon testat den.)

Den senare har jag förstått är tänkt att köra cross med, men dimensionerna är väl de samma? Finns det någon som vill avråda någon av de fälgarna och komma nya förslag, både gällande prestanda och estetik? Annars kan man även prisa mina tankar och leda mig åt önskad riktning gällande någon av mina förslag.

Tacksam för alla förslag, Fridens

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Fredde » 23 Feb 2011 00:37

Jag hade en salsa jag köpte av Andye, den höll skitbra. Har bara hört bra om salsa av de som kör det i skogen.

Jepp, samma dimensioner på cross/lvg fälgar.

/Fredde

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Jonas414 » 23 Feb 2011 02:33

IRD Cadence! Mums att cykla på, mums att se på och framförallt mums över till annat, dvs priset, bra sak! :D

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by tropfrog » 23 Feb 2011 08:29

Vart köper man IRD? Skall man köpa från USA, med frakt och moms blir det inte så "mycket mums över till annat"
MVH
Magnus

User avatar
Jonatan S
Posts: 567
Joined: 02 Apr 2008 12:54
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Jonatan S » 23 Feb 2011 09:37

tropfrog wrote:Vart köper man IRD? Skall man köpa från USA, med frakt och moms blir det inte så "mycket mums över till annat"
MVH
Magnus
Ever heard of Velobongo?

(alltså de finns hos Veloform)

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Gustav » 23 Feb 2011 09:51

Drar du åt det estetiska hållet är det otvivelaktigt tubfälg som gäller!
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Ronny » 23 Feb 2011 12:18

Det hållar jag med dig om Gustav och dels är även tub starkare och klarar av genomslag bättre än kanttråd.
Мясо это убийство

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Naugas » 23 Feb 2011 13:07

Jag har ett par VO PBP-fälgar som inte är byggda än. Jäkligt vackra och fina, den polerade finishen finns inte på andra fälgar. Efter jag köpte dem tog VO fram en motsvarande fälg fast bredare, "Raid", som hade passat mig bättre. Synd att jag inte tog med de här PBP fälgarna till Göteborg nu som jag tänkte, annars hade du kunnat köpa dem om du velat.

Salsa-fälgarna är bredare, 22,5, och VO PBP-fälgen 19. En riktigt fin och väldigt ovanlig grej med VO-fälgarna är att fälgsidorna inte är svarvade - snyggare och mycket bättre. Salsa-fälgen tycker jag är lite väl platt på ovansidan också, ser inte så jättebra ut.

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by TJ Mackey » 23 Feb 2011 23:23

Det går inte att förklara varför, men det finns något med tub som alltid skrämmer mig. Jag förstår ju verkligen alla fördelar och har läst alla kloka inlägg, skrivna av Ronny och andra insatta. Kanske finns det något latent snikigt drag liggandes där någonstans. Men det känns som att dessa nav, kommer få ett par kanttråds-fälgar snörade på sig. Jag gillar ju det klassiska utseendet, men de äldre mavic Module E är ju fantastiskt snygga. Och tillräckligt klassiska för mig (för tillfället).

Det lutar just nu åt ett par VO PBP, min vän har funnit ett "billigt" set i köpenhamn. Men ska försöka gå förbi Anders och känna på IRD i helgen, hann inte innan han stängde idag.

Men om jag helt plötsligt bestämmer mig för att köra tub, vilka låga i polerad silver är det då som gäller?

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Otto » 23 Feb 2011 23:26

Vill du köra retrolooken på däcken finns ju alternativ, t. ex. Veloflex

Image

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by TJ Mackey » 23 Feb 2011 23:45

Det gör jag redan, blå visserligen. Men bakdäcket sprack i veckan. Precis där loggan sitter. Kanske blev det torrt?

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by pse » 23 Feb 2011 23:55

h+son skulle la släppa några fina lågprofilsfälgar snart?
http://prollyisnotprobably.com/2011/01/ ... 14_rim.php

Hoppas bara de kommer kunna fås i silver fast utan de fula svarvade bromsytorna.

Nämnts här förut vet jag.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Viggen » 24 Feb 2011 07:47

pse wrote:h+son skulle la släppa några fina lågprofilsfälgar snart?
http://prollyisnotprobably.com/2011/01/ ... 14_rim.php

Hoppas bara de kommer kunna fås i silver fast utan de fula svarvade bromsytorna.

Nämnts här förut vet jag.
Visst finns dom i silver också :)
Har ett par 32-håls på ingång, som just är tänkta att ekras till ett par mack-nav..
Sen när dom släpps på marknad vet jag inte.

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by TJ Mackey » 24 Feb 2011 11:59

Viggen wrote:
pse wrote:h+son skulle la släppa några fina lågprofilsfälgar snart?
http://prollyisnotprobably.com/2011/01/ ... 14_rim.php

Hoppas bara de kommer kunna fås i silver fast utan de fula svarvade bromsytorna.

Nämnts här förut vet jag.
Visst finns dom i silver också :)
Har ett par 32-håls på ingång, som just är tänkta att ekras till ett par mack-nav..
Sen när dom släpps på marknad vet jag inte.
Men tills den dagen, då fler än pista Malmö kan ekra på lågprofil i silver, så lär ju ett par VO PBP sitta utmärkt på ett par silvriga mack? Dessutom ser de ut att vara ett seriöst företag som tillverkar rediga prylar. Yes?

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by carlhenrik » 24 Feb 2011 12:10

Viggen wrote:Sen när dom släpps på marknad vet jag inte.
Blue Lug säljer dem: http://bluelug.com/products/detail.php?product_id=10144

TJ Mackey wrote:Dessutom ser de ut att vara ett seriöst företag som tillverkar rediga prylar. Yes?
VeloOrange gör bra grejer.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Viggen » 24 Feb 2011 15:23

TJ Mackey wrote:Men tills den dagen, då fler än pista Malmö kan ekra på lågprofil i silver, så lär ju ett par VO PBP sitta utmärkt på ett par silvriga mack? Dessutom ser de ut att vara ett seriöst företag som tillverkar rediga prylar. Yes?
Yes! HAr hört gott om PBP:n och det är en snygg och klassisk fälg :) Tror den kommer sitta som en smäck på tilltänkta hoj med mack-naven.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Naugas » 24 Feb 2011 17:46

TJ Mackey wrote:Det går inte att förklara varför, men det finns något med tub som alltid skrämmer mig. Jag förstår ju verkligen alla fördelar...
/---/
Ju mer jag har läst om tubdäck tycker jag mig förstå att många av de fördelar de har tillskrivits faktiskt inte stämmer när man tittar på fakta. Obestridligt är väl att de är sköna att cykla på, och att de inte är så känsliga för genomslagspunkteringar, samt att om man inte behöver ett extradäck med sig blir det lägre totalvikt också. Men på de saker som är viktigast för mig har kantrådsdäck alla fördelar. (Peka gärna till en bra tråd i ämnet om någon vill haka på just den här diskussionen, så inte den här tråden blir nedskräpad, det är inte min mening att trolla på något sätt.)

Ett annat jäkligt snyggt däck med ljusa sidor är Grand Bois Cerf eller Cypres. Dessutom bland de mest lättrullade däck som finns, tydligen. Hittas på Veloform!

VO:s fälgar verkar bra på alla sätt vad jag vet, men jag har långt ifrån ett hundraprocentigt förtroende för han som driver firman och tar fram produkterna. Det är inte mycket till produktutveckling vad jag kan se, och många av sakerna de säljer når inte ända fram. Men jag gillar verkligen VO i stort, inget snack om den saken.

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by TJ Mackey » 24 Feb 2011 18:07

Gällande så håller jag verkligen med om att det är det mest klassiska gällande utseende. Men många av fördelarna med tub, har jag förstått det, går inte att tillgodoräkna när man mest kör runt i staden med sin cykel. Självklart vore det gött att slippa genomslagspunktering, men jag cyklar ändå som en hare i närheten av vägkanter. Kommer troligtvis så småningom skaffa mig hjulpar med tubfälg, men vill helst ha den klassiska träfälgen isåfall :wink:

Gällande däcken så är jag nöj med veloflex och kommer troligtvis fortsätta med dem. Inte mycket av skidd för min del.

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by boon » 24 Feb 2011 18:17

Har kört på ett par VO fälgar i snart ett år.
Byggde dom själv och väger en bra bit över 100 pannor. Nu är dom fortfarande spikraka.
Hade gärna byggt nästa hjulpar på dom fälgarn om det inte var så dyrt att plocka hem dom...

Bifogar en bild på dom, enkel classic look på dom men med kanttråd :)
Image
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Naugas » 24 Feb 2011 18:25

Jag köpte fälgarna via freshtripe, och genom att jag ville ha en massa andra blandade saker därifrån också kändes det inte så dyrt, det var högst rimlig frakt vad jag minns. Har också för mig att det var samma frakt upp till tio kilo, så en sambeställning och dela på frakten borde väl vara en bra grej.

Post Reply