Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
TJ Mackey
Posts: 748
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by TJ Mackey » 25 Feb 2011 07:44

boon wrote:Har kört på ett par VO fälgar i snart ett år.
Byggde dom själv och väger en bra bit över 100 pannor. Nu är dom fortfarande spikraka.
Hade gärna byggt nästa hjulpar på dom fälgarn om det inte var så dyrt att plocka hem dom...

Bifogar en bild på dom, enkel classic look på dom men med kanttråd :)
Image
Tack boon, känns verkligen betryggande att veta. Fina är de också. Jag har nämligen köpt ett par, eller ska köpa. En kompis till mig ska plocka upp ett nytt par av någon dansk som aldrig ekrat dem. 600 danska. Helt ok pris?

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by boon » 25 Feb 2011 09:23

Absolut!
Jag betalade 50 $ per fälg + frakt.
Var dock två som delade på frakten på 50 $ också, men jag tycker 600 kr låter riktigt bra...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Naugas
Posts: 912
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Naugas » 25 Feb 2011 16:23

Oj, var $50 frakten från usa och VO direkt? Det lät som ett bra pris. Hur var det med tull, gick det att få dem att inte deklarera värdet och firma som avsändare på utsidan av paketet?

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by boon » 25 Feb 2011 21:34

fick betala moms och tull tyvärr, kollade dock inte om dom kunde skriva ned värdet iofs...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Viggen » 12 Mar 2011 19:09

Tyckte i veckan att denna tråd saknar lite grundläggande info, därmed tänker jag förmedla två länkar till två ypperliga skrifter jag anskaffat mig genom den stora cyberrymdens svarta mörker.

"The Bicycle Wheel - Jobst Brandt"
http://www.mediafire.com/?77a7k36yc9vstpk

"The art of wheel building - Gerd Schraner"
http://www.mediafire.com/?sdlt68vc7k3fufc

Lite D.I.Y-anda har ingen dött av!

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by snarkus » 12 Mar 2011 23:35

Viggen wrote:Tyckte i veckan att denna tråd saknar lite grundläggande info, därmed tänker jag förmedla två länkar till två ypperliga skrifter jag anskaffat mig genom den stora cyberrymdens svarta mörker.

"The Bicycle Wheel - Jobst Brandt"
http://www.mediafire.com/?77a7k36yc9vstpk

"The art of wheel building - Gerd Schraner"
http://www.mediafire.com/?sdlt68vc7k3fufc

Lite D.I.Y-anda har ingen dött av!
Schraners bok har jag köpt från Cyclecomponents. Den är bra. Bra beskrivningar av hur man bygger bra hjul och hur bra delar är konstruerade, blandat med anekdoter från hans karriär som hjulbyggare.
:D

User avatar
Naugas
Posts: 912
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Naugas » 14 Mar 2011 14:02

Fast Jobsts bok är betydligt mer solid och och den jag rekommenderar. Schraner bygger bra hjul och ger många användbara råd, men har tyvärr inte bra koll på mekanik och hållfasthet, och missar tyvärr en del väsentliga saker. Jobst däremot är en erkänd instans inom området, som har järnkoll och kan underbygga det han säger med fakta. Jobst har dessvärre en rätt korthuggen och överlägsen ton i mycket av det han skriver, och en del saker står inte skrivet rakt upp och ner på ett tydligt vis, utan man förväntas förstå det själv.

Jag tycker man kan läsa bägge böckerna, och på de punkter där Schrader och Jobst skiljer sig åt går man alltid och utan undantag på Jobsts linje, för han har faktiskt alltid rätt...

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by hlafk » 22 Mar 2011 16:40

Lånar tråden och undrar vad ni säger om smörjmedel till ekrar?
Är väll framhjulet, som ska radialekras, som oroar mig mest...

Linolja låter ju så himla bra, men det är inget jag sitter på här hemma just nu och vad jag hittat så kostar ju det en slant, iaf då man måste köpa i stora mängder, behöver ju bara typ 1 cl för att doppa ekrarna i...

Finns det något substitut som kan tänkas finnas hemma, så jag kan ekra ikväll?

Ekrar: Dt comp med mässingsnipplar
Fetter i lager: Symaskinsolja, olivolja, rapsolja, hjullagerfett, aluminiumpasta, 5-56

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by boon » 22 Mar 2011 18:35

Har använt symaskins olja på alla hjul jag byggt, inga problem.
Hjul-nazisten har säkert nått att invända dock...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Fredde » 22 Mar 2011 18:58

En liter linolja kostar väl typ 70 spänn och sen har du linolja resten av livet, i alla fall om du bara har det att ekra med.

Linoljan är oljig när man bygger och sen när den torkar så blir den klibbig och go.

/Fredde

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by hlafk » 22 Mar 2011 19:11

Ända med symaskinsolja är ju att den är väldigt slipprig och gör att det glider lite för bra och att det kan lossna när man radialekrar, men vissa verkar ha klarat sig...

Och problemet med linolja är i detta nu mest en fråga om att kunna ekra "NU NU NU"
Har hittat småförpackningar kostar mellan 19 och 50 spänn...

Jag gissar att det näst bästa är att inte smörja gängorna utan bara utsidan av nippeln mot fälgen så att den glider bra men inte nippel runt eker...

User avatar
Naugas
Posts: 912
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Naugas » 22 Mar 2011 20:38

hlafk wrote:Lånar tråden och undrar vad ni säger om smörjmedel till ekrar?
Är väll framhjulet, som ska radialekras, som oroar mig mest...

Linolja låter ju så himla bra, men det är inget jag sitter på här hemma just nu och vad jag hittat så kostar ju det en slant, iaf då man måste köpa i stora mängder, behöver ju bara typ 1 cl för att doppa ekrarna i...

Finns det något substitut som kan tänkas finnas hemma, så jag kan ekra ikväll?

Ekrar: Dt comp med mässingsnipplar
Fetter i lager: Symaskinsolja, olivolja, rapsolja, hjullagerfett, aluminiumpasta, 5-56
Av det du nämner är symaskinsolja det bästa, det är en smörjolja av mycket hög kvalitet. Du måste smörja både gängorna och nippeln, framförallt därför att det blir mycket lättare att rikta, men också för att gängorna på ekrarna och nippeln mår markant bättre av det. Jobst använder vanlig motorolja. Enligt honom är det helt omöjligt för nipplarna i ett bra byggt hjul (=korrekt ekerspänning) att gänga upp sig, och han avråder från att använda någon form av låsvätska såsom linolja eller spoke freeze. Jag tror tillochmed han direkt hånar dem som använder sånt...
Last edited by Naugas on 22 Mar 2011 20:51, edited 1 time in total.

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by boon » 22 Mar 2011 20:42

Då är jag rätt ute då ;)
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by hlafk » 22 Mar 2011 20:48

Ja det är ju många som säger att det inte ska vara nån fara, men dom flesta pratar om någon form av kors-ekring, och då hajar jag att det inte är så stor chans att det släpper för det ligger alltid lite snett ansträngt...

Men på ett radialekrat hjul så släpps ju spänningen på ekrarna vinkelrätt mot nippeln, eller hur man ska säga. och om den då är smord i nått slipprigt så borde ju den ha ganska lätt för att gänga upp sig....
Men om man spänner hårt och jämnt så ska väll inte trycket ens kunna släppas så mycket på en eker.

Jag tror fortfarande mest på varianten symaskinsolja på utsidan av nippeln och inget på gängorna...som en skrev på nån av dom tusen ställena man läst på...

Vet fortfarande inte om jag svarar på mina egna frågor, eller ifall jag bara försöker intala mig att det inte är nån fara så jag kan bygga :)

User avatar
Naugas
Posts: 912
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Naugas » 22 Mar 2011 21:00

Oj, det postades i tråden medan jag redigerade mitt inlägg - jag lade till lite om att man ska smörja både gängor och nippel. Och kors- eller radialekrat spelar ingen roll alls. Ekrarna belastas på samma sätt oavsett vilken typ av ekring det är. Det kan bryta lite vid nippeln ibland på en del fälgar, speciellt vid stora flänsar och korsekring, men det är inget man vill åt alls - optimalt skulle vara att eker och nippel ligger helt rakt och i linje, just som det nog oftast gör vid radialekring.

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by hlafk » 22 Mar 2011 22:18

Det borde ju spännas och släppas mer jämnt eller ojämn eller vad man ska säga när man har radialekrat..

Eftersom navet och cykeln egentligen hänger på en eker i fälgen ochekern rakt under då blir förslappad och så händer detta om och om igen runt o runt o runt, spänner man tillräckligt hårt så ska väll inte ekern som hela cykeln hänger i kunna sträckas så att ekern nedan blir för slapp....

På 3-kors så är det ju aldrig så symetriskt utan när det är någon som hänger så hänger den i sidan avnavet samtidigt som det släpps där nere fast då gör det inte det rakt över liksom....

...återigen en ren gissning :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Fredde » 22 Mar 2011 23:50

Naugas wrote:Jobst använder vanlig motorolja. Enligt honom är det helt omöjligt för nipplarna i ett bra byggt hjul (=korrekt ekerspänning) att gänga upp sig, och han avråder från att använda någon form av låsvätska såsom linolja eller spoke freeze. Jag tror tillochmed han direkt hånar dem som använder sånt...
Vad skulle nackdelarna med linolja vara eller med tex DT's pro lock som är preppade med locktite från fabrik?

/Fredde

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by ArvidSvensson » 23 Mar 2011 00:24

^^ Ojoj! Alltid smörj på gängor! Inga undantag!

Alltid smörj där metall möter metall. Kneecap + några till undantar fyrkanttappar men de har fel.

En sak till som ofta blir fel angående hur hjul med spända ekrar fungerar; cykeln hänger inte i de översta ekrarna, den står på de nedersta. I.a.f så länge ekerspänningen överstiger belastningen. Jävligt knepigt men så är det. Punkt.

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by hlafk » 23 Mar 2011 14:42

Jag gjorde som i en video på youtube, man skruvar på nippeln några gängor och sätter på alla ekrar, sen så droppade jag i en droppe symaskinsolja i varje ekerhål på fälgen och började spänna.
Borde smörja nippeln och dom sista gängorna som skruvas i (och typ allt annat också)...

Vad jag läst så ska man undvika saker som klibbar o klistrar just för att det blir svårt att skruva på nippeln och att ekern istället kan börja skruvas och det försvagar den.
Linolja ska vara bra mycke bättre än locktite, då locktite redan kan stelna medans man riktar hjulet för första gången...

Att inte smörja gängorna ska tydligen fungera nu förtiden för att gängora på ekrarna och nipplarna är av mycket högre kvalité än vad dom var förr, och att det mesta motståndet brukar vara nippel-fälg och inte inte nippel-eker. Vilket då gör att om man smörjer nippeln så den snurrar fint mot fälgen så ska det gå utan problem utan smörja på gängorna...

Men smörjer man inte alls så fastnar väll skiten med naturens eget locktite ändå...

User avatar
Naugas
Posts: 912
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Naugas » 24 Mar 2011 19:50

Fredde wrote:
Naugas wrote:Jobst använder vanlig motorolja. Enligt honom är det helt omöjligt för nipplarna i ett bra byggt hjul (=korrekt ekerspänning) att gänga upp sig, och han avråder från att använda någon form av låsvätska såsom linolja eller spoke freeze. Jag tror tillochmed han direkt hånar dem som använder sånt...
Vad skulle nackdelarna med linolja vara eller med tex DT's pro lock som är preppade med locktite från fabrik?

/Fredde
Hittade inget att citera, tvärtom ser jag att det står att linolja fungerar ganska bra i Jobsts bok, och han säger att annat kan användas också. Det jag tycker är att linolja kan härda helt och verkligen limma fast nipplarna, och göra det svårare eller omöjligt att rikta hjulet ute efter vägen. Spoke freeze blir bara segt och är att föredra i så fall.

Men problemet med nipplar som gängar upp sig beror tydligen mest på att oreducerade ekrar har använts, de flexar betydligt mindre vid en given belastning än vad reducerade gör och det kan medföra att nippeln avbelastas helt vid höga belastningar. Så är man tvungen att använda oreducerade ekrar är det skäl att använda någon form av låsvätska.
Jobst, pdf s. 55 wrote:Straight gauge spokes cost less than swaged spokes because they are simpler to manufacture. Their greater resistance to twist makes them easier to adjust than swaged spokes, and their greater stiffness reduces elastic interactions between spokes simplifying truing. Straight gauge spokes are often used in racing because they facilitate rapid wheel building and, when a spoke breaks, wheel alignment suffers less than with swaged spokes.

Stress is greater at the spoke ends than at midspan. Spoke elbows not only carry the entire tension, but also the bending forces that try to straighten them; and a spoke's smallest cross section occurs in its threads. The greater stiffness of straight gauge spokes subjects them to higher stress by concentrating loads over fewer spokes. They have higher stress in their elbows and threads and also
higher average stress, so they have a shorter fatigue life than identical swaged spokes. Their stiffness allows them to become slackwith smaller rim deflections, permitting nipples to unscrew.

To counteract loosening, some wheel builders secure spokes by various methods. For wheels with tubular tires, some rim glue is sometimes put in the rim sockets to secure nipples. For clinchers a nonhardening thread-locking adhesive or a sticky spoke thread lubricant can be used. Linseed oil works moderately well. Crimping nipples damages them and is not effective. However, if the rim and spokes are properly matched, the wheel will stay true without adhesives. They are an indication of a poorly matched wheel and not an essential component.

Post Reply