Ergometercykeltråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Ergometercykeltråden

Post by snarkus » 22 Feb 2011 22:16

På förslag av Fredde kommer här en ergometercykeltråd!

Vilka kör ergometer/testcykel på vintern?
Vilken hoj kör ni på? Vad för träningsupplägg?
Pendel vs viktkorg!

Jag har lite bilder på hur jag gick tillväga när jag byggde om min gamla Monark 818E, lägger upp dem så snart som möjligt! Kan kanske inspirera någon som kan få tag i ett billigt gammalt skrälle att anpassa den till ett modernt träningsvapen (dvs byta vevparti så att man kan få på moderna pedaler).

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ergometercykeltråden

Post by Fredde » 22 Feb 2011 22:29

Kul! :)

Jag har watt-tränat några veckor nu.

Fick en 818 gratis (400spänn) av en gubbe som lagt upp den på bortskänkes på blocket.

Fick byta vev så jag fick på ett med 175mm armar, byte även sadelstolpe och bultade fast en vanlig styrstam.

Image

Den är med pendel och jag har monterat en vrid-pott och en multimeter så man ser belastningen lite mer exakt, funkar faktiskt riktigt bra.

Kör mest 1x60, 2x20 eller 4x4. Idag testade jag vo2max och körde på 385W i 5 min.

Tar gärna emot tips om intervaller och andra träningstips!

Ngn mer som kör ergo? trainer? rullar?

/Fredde

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Ergometercykeltråden

Post by snarkus » 22 Feb 2011 22:52

Såhär byggde jag om min TC
Image
Utgångspunkten (som mountainbiken står lutad mot). En Monark Ergomedic 818E, antagligen åtminstone 20 år gammal. Läget:
Pedalerna har 1/2"-gänga så vevarna måste bytas ut. Sadeln och fästet till den måste bytas. Datorn funkar inte, går den att laga? Kedjan måste bytas.

Jag börjar med att strippa ner skiten iallafall..
Image
Och lite till..
Image

Den största boven i det här dramat är vevpartiet, som är av modell "kärringcykel möter stridsvagn".
Image

Låsringen satt som en maddårfakker så den borrade jag loss.
Image

Sen var det bara att plocka isär resten också..
Image

Grejen som hänger i en sladd är kadenssensorn som är kopplad till datorenheten på cykeln. Det satt en ring runt vevarmen på ickedrivsidan som innehåller magneter som "tickar" sensorn, men den innehåller typ 3 magneter så det funkade tyvärr inte att ersätta ringen med en vanlig ekermagnet på vevarmen. Jag lyckades inte heller fästa ringen på den nya vevarmen, utan jag sket i det och strajpade fast kadenssensorn till min Polar-dator istället, eftersom jag ändå använder den för att ta tid på mina intervaller.

När vevpartiet med tillhörande lager var borta så var det dags att banka ur lagerskålarna.
Image

Lagerskålarna ersatte jag med gängade adaptrar från Racerdepån i Falköping. De är säkert mer eller mindre identiska med Fauberadaptrarna man kan beställa från Finland. Hursomhelst så fick jag sätta filen i dem länge och väl för att det överhuvudtaget skulle vara möjligt att pressa in dem. För att pressa fast dem använde jag en klassisk "provisorisk styrlagerpress" bestående av rejäla brickor och muttrar samt en lång gängstång. Innan jag pressade så lade jag dock in adaptrarna i frysen så att de skulle krympa ihop lite och gå att få på plats lättare. Nu lär de vara stört omöjliga att få loss och det är ju bra.

Med vevlageradaptrarna på plats kunde jag slänga in ett billigt fyrkantslager från LBSen och hänga på ett par vevar med en tillhörande 52t-klinga (tack Kim!). Just 52t-klingan är viktig för utväxlingen på en Monark-TC är så smart uträknad att man vid en given kadens och belastningen 1kp utvecklar samma effekt (i W) som kadensen (i rpm). Om jag således kör mina fyraminutare med 3,5kp belastning och håller 100rpm i kadens så ligger jag på 350W effekt (bortsett från effektförlust i drivlinan blaha blaha). Det är just därför som jag så gärna ville ha en kadensmätare på cykeln.

För att hjulet ska snurra när man vevar på pedalerna behövs en kedja också, och för att den ska räcka till så behövs två kedjor. Vanliga 3/8"-kedjor för sjudelat kör jag på, men det kan vara så att just din TC kräver 1/8".

Datorn som sitter i den beige lådan framtill (som kanske syns lite på första bilden) var i ganska risigt skick då den tagit in ganska mycket vätska under sin livstid. Jag skruvade isär den och topsade alla kontaktytor på kretskortet med sprit, bytte batterier, och satte ihop den igen - voila! Den funkade igen! ..typ, i en liten stund. Men sen var det ju det med kadenssensorn ändå, så fuck it.

Mina SPD-SL-pedaler lirade fint med de nya vevarna så nu var det egentligen bara de andra två kontaktytorna kvar att iordningställa - sadeln som möter röven och styret som möter händerna (och inte helt sällan får agera stöd åt pannan också). Styret virade jag en billig plastlinda på, och sadeln är numera en Fizik Arione som jag köpte på rea. För att sadeln skulle gå att sätta fast så fick jag byta ut sadel-"clampen" också mot en annan som jag hittade på Clas Ohlson till det facila priset av fem eller 10 riksdaler.

Min budget in alles:
En sliten TC: 1000:-
Vevlageradaptrar: 500:-
Sadel: 800:-
Sadelklämma: 10:-
Styrlinda: 60:-
Kedjor: 200:-?
Nytt band som ligger an mot hjulet: 200:-?
------------------------
2770:- (med reservation för något jag glömt)

Sjukt bra träningsredskap för pengarna och jag rekommenderar alla som vill bli starka cyklister att skaffa en!

Edit: Hoppsan, fel pedalgänga. Eller rätt menade jag, men fel i sammanhanget.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Ergometercykeltråden

Post by Mr Vintage » 22 Feb 2011 23:05

Tips på vevlager!

Leta rätt på en Cresent från -80talet och framåt.
De har fauberlager med 4kantsaxel och lösa vevarmar.

Detta kan man montera i denne mkt enkelt i bef. lagerskålar.

Har några liggandes om det behövs .

Man kan då köra med de gamla vevarna från cresenten , eller montera dit favoriterna...
Vilket fall som helst passar modernare pedaler med 9/16 gänga.

Mvh Emil

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ergometercykeltråden

Post by Fredde » 22 Feb 2011 23:41

Jag har plockat bort "datorn" på min också jag hade ingen större användning för den. Jag kör med min gps och där ser man puls och kadens och allt sånt.

Monarks broms-system är ju riktigt genialt och som jag förstår det är det samma även på de nya som på de riktigt gamla.

Kul att du också körde på 818.

/Fredde

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Ergometercykeltråden

Post by snarkus » 22 Feb 2011 23:53

Fredde wrote:Jag har plockat bort "datorn" på min också jag hade ingen större användning för den. Jag kör med min gps och där ser man puls och kadens och allt sånt.

Monarks broms-system är ju riktigt genialt och som jag förstår det är det samma även på de nya som på de riktigt gamla.

Kul att du också körde på 818.

/Fredde
Jepp, bromssystemet är uråldrigt och helt fantastiskt smart:
Image

Jag har inte riktigt, riktigt förstått hur det funkar än (varför stannar pendeln på en given belastning?) men jag ska slå i lite böcker (wikipedia.. ) och rita och räkna på det någon dag så att jag fattar. Intressant med lite fysik i vardagen :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ergometercykeltråden

Post by Fredde » 22 Feb 2011 23:56

Ja det är rätt skumt för det är ju inte mycket den ändrar sig om man ligger på 80rpm och ökar till 120rpm, typ inget.

/Fredde

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: Ergometercykeltråden

Post by pärspektiv » 23 Feb 2011 10:28

Friktionen mellan bandet och svänghjulet är mer eller mindre oberoende av hastigheten. Den bromsande friktionen är bara beroenda av vilka två ytor som glider mot varandra, och vilken kraft de pressas mot varandra med. Med andra ord så har en tung skidåkare sämre glid än en lätt, men glidet blir inte sämre för att hastigheten ökar (eller minskar för den delen). Det som påverkar motståndet på cykeln är trycket mellan band och hjul. Om man ökar spänningen i bandet, så blir friktionen större, och bandet "orkar" dra vikten på pendeln högre upp. Vikten är alltså bara till för att visa hur stort motståndet är. Det fiffiga med Monarken är ju (om cykeln är rätt kalibrerad) att man kan vara säker på att 1kg motstånd alltid är 1kg motstånd, oavsett hur slitet eller varmt bandet är, eller hur rostigt eller rent hjulet är.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Ergometercykeltråden

Post by ana » 23 Feb 2011 11:34

Gjorde ett vo2maxtest i november förra året som jag lade upp i "dagens bild"-tråden men kanske gör sig bättre här. Det var iaf riktigt skojigt att få så mycket information från maskinen. Jobbigt var det också. :)

Jag är ca 169cm lång och väger 70kg. Om nu någon vill jämföra värden. :)

Image

User avatar
stfn
Posts: 83
Joined: 25 Mar 2009 23:15
Location: Odense N, DK

Re: Ergometercykeltråden

Post by stfn » 23 Feb 2011 17:11

pärspektiv wrote:Friktionen mellan bandet och svänghjulet är mer eller mindre oberoende av hastigheten. Den bromsande friktionen är bara beroenda av vilka två ytor som glider mot varandra, och vilken kraft de pressas mot varandra med. Med andra ord så har en tung skidåkare sämre glid än en lätt, men glidet blir inte sämre för att hastigheten ökar (eller minskar för den delen). Det som påverkar motståndet på cykeln är trycket mellan band och hjul. Om man ökar spänningen i bandet, så blir friktionen större, och bandet "orkar" dra vikten på pendeln högre upp. Vikten är alltså bara till för att visa hur stort motståndet är. Det fiffiga med Monarken är ju (om cykeln är rätt kalibrerad) att man kan vara säker på att 1kg motstånd alltid är 1kg motstånd, oavsett hur slitet eller varmt bandet är, eller hur rostigt eller rent hjulet är.
Exakt!
Det heter en Prony-broms och uppfanns i Frankrike för at mäta vridmoment (torque) och därmed beräkna effekten av kraftmaskiner. Vattenhjul, ångmaskiner ja vadsomhelst som alstra en roterande rörelse.
http://en.wikipedia.org/wiki/De_Prony_brake
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaspard_de_Prony
Mvh. Stefan

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: Ergometercykeltråden

Post by pärspektiv » 23 Feb 2011 19:32

stfn wrote:
pärspektiv wrote:Friktionen mellan bandet och svänghjulet är mer eller mindre oberoende av hastigheten. Den bromsande friktionen är bara beroenda av vilka två ytor som glider mot varandra, och vilken kraft de pressas mot varandra med. Med andra ord så har en tung skidåkare sämre glid än en lätt, men glidet blir inte sämre för att hastigheten ökar (eller minskar för den delen). Det som påverkar motståndet på cykeln är trycket mellan band och hjul. Om man ökar spänningen i bandet, så blir friktionen större, och bandet "orkar" dra vikten på pendeln högre upp. Vikten är alltså bara till för att visa hur stort motståndet är. Det fiffiga med Monarken är ju (om cykeln är rätt kalibrerad) att man kan vara säker på att 1kg motstånd alltid är 1kg motstånd, oavsett hur slitet eller varmt bandet är, eller hur rostigt eller rent hjulet är.
Exakt!
Det heter en Prony-broms och uppfanns i Frankrike för at mäta vridmoment (torque) och därmed beräkna effekten av kraftmaskiner. Vattenhjul, ångmaskiner ja vadsomhelst som alstra en roterande rörelse.
http://en.wikipedia.org/wiki/De_Prony_brake
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaspard_de_Prony
Tack, då har jag lärt mig något idag!
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ergometercykeltråden

Post by Fredde » 23 Feb 2011 19:44

Ang vo2max. Jag hittade en sida på nätet som förklarade att om man köttar på i 5 minuter och tar snitteffekten så han man sin vo2max men det verkar ju lite konstigt om man jämför med din data Ana ni höjde väl belastningen successivt??

Hur funkar det? Eller kan man inte mäta sin vo2max utan blodprov?

/Fredde

troutbum
Posts: 142
Joined: 03 Feb 2010 18:24

Re: Ergometercykeltråden

Post by troutbum » 23 Feb 2011 20:01

Har nyligen köpt mig en biltema-trainer, och fick dessutom en garmin pulsklocka av sambon.
Nu är det hårdträning som gäller för pendlarsommar 2011 :D

Kör nu 15min uppvärmning
4x4-intervaller med 80-90% maxpuls på intervallen, och 60-70% på vilan.
Sen 15min nervarvning.

Jag är inte så insatt i detta dock, men har lyckats googla mig fram till det där programmet, låter det vettigt?

Känns iallafall bra att hålla igång lite.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ergometercykeltråden

Post by Fredde » 23 Feb 2011 20:21

troutbum wrote:Har nyligen köpt mig en biltema-trainer, och fick dessutom en garmin pulsklocka av sambon.
Nu är det hårdträning som gäller för pendlarsommar 2011 :D

Kör nu 15min uppvärmning
4x4-intervaller med 80-90% maxpuls på intervallen, och 60-70% på vilan.
Sen 15min nervarvning.

Jag är inte så insatt i detta dock, men har lyckats googla mig fram till det där programmet, låter det vettigt?

Känns iallafall bra att hålla igång lite.
Jag kör också 4x4 ibland men brukar ligga högre på pulsen under intervallen och lägre under pausen. Brukar stå still under pausen eller trampa bakåt.

/Fredde

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Ergometercykeltråden

Post by ana » 23 Feb 2011 20:26

Fredde wrote:Ang vo2max. Jag hittade en sida på nätet som förklarade att om man köttar på i 5 minuter och tar snitteffekten så han man sin vo2max men det verkar ju lite konstigt om man jämför med din data Ana ni höjde väl belastningen successivt??

Hur funkar det? Eller kan man inte mäta sin vo2max utan blodprov?

/Fredde

Jag kan bara svara för hur det var när jag gjorde detta på KI i Huddinge. Vet ej om det är rätt eller fel dock. Men det är så de kör sina Vo2max iaf enligt min kompis som jobbar där. :)

Vi började på 100W som man kan utläsa på bilden, sen höjdes belastningen med 20W varje minute. Men! Vi gjorde lite fel på detta så höjningen kom av sig vilket man också kan se på bilden, ojämn höjning, men det är inte så viktigt som jag förstod det.

Under hela testet har man klämma för näsan så att man endast kan andas genom munnen. I munnen har man en tub som mäter syrenivåer i in/ut-andningen samt mjölksyrenivåer (RQ-värdet på bilden). Höll på och fumlade med munstycket under första minuten därför är RQ-värdet där helt åt skogen. När RQ går över 1.0 börjar det bildas mjölksyra, så testledaren ser när det börjar bli jobbigt. Under testet fick jag peka (eftersom man inte kan prata med munstycket i munnen) på ett papper med en skala från 1-10 för hur jobbigt jag upplevde det "just nu".

Eftersom man har munstycket i munnen under testet dreglar man rätt kraftigt också. Mycket roligt! :D

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ergometercykeltråden

Post by Fredde » 23 Feb 2011 20:43

ana wrote: Men det är så de kör sina Vo2max iaf enligt min kompis som jobbar där. :)
Det är säkert mer rätt än att bara vrida på. Hur gör man för att få komma dit och köra? :)

/Fredde

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Ergometercykeltråden

Post by Andye » 23 Feb 2011 20:57

Fredde wrote:
ana wrote: Men det är så de kör sina Vo2max iaf enligt min kompis som jobbar där. :)
Det är säkert mer rätt än att bara vrida på. Hur gör man för att få komma dit och köra? :)

/Fredde
Dags att styra upp ett V02 max test snart , på happy så var dom ute på bosön och körde förra helgen. Vi kanske ska köra något själva ?!?!
Dock så kanske man ska vänta tills i början på nästa off season period nästa vinter eller i slutet på sommaren.
--------->>><<<<--------------

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Ergometercykeltråden

Post by ana » 23 Feb 2011 21:05

Det är säkert mer rätt än att bara vrida på. Hur gör man för att få komma dit och köra?
Anledningen till att jag fick göra det var för att jag skulle vara med på ett medicinskt försök senare och då vill de först kolla att man är frisk och kan ta ut sig fysiskt innan (så man inte dör under själva försöket). Så att signa upp sig för lite försök kan jag rekommendera! :)

Hade frågat lite innan men han ville inte att jag kom dit och "okynnes"-körde hehe, så jag fick snällt ställa upp. :|

Men vo2maxet var mycket roligare än försöket sen kan jag ju säga. ;)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ergometercykeltråden

Post by Fredde » 23 Feb 2011 21:32

Andye wrote:
Fredde wrote:
ana wrote: Men det är så de kör sina Vo2max iaf enligt min kompis som jobbar där. :)
Det är säkert mer rätt än att bara vrida på. Hur gör man för att få komma dit och köra? :)

/Fredde
Dags att styra upp ett V02 max test snart , på happy så var dom ute på bosön och körde förra helgen. Vi kanske ska köra något själva ?!?!
Dock så kanske man ska vänta tills i början på nästa off season period nästa vinter eller i slutet på sommaren.
Lysande!

Ju förr desto bättre, jag är med! Jag och en mtb-polare har snackat om att dra till Aktivitus i götet ända sen i somras och vi lär ju inte komma iväg innan våren är här ändå.


/Fredde

troutbum
Posts: 142
Joined: 03 Feb 2010 18:24

Re: Ergometercykeltråden

Post by troutbum » 23 Feb 2011 21:35

Fredde wrote:
troutbum wrote:Har nyligen köpt mig en biltema-trainer, och fick dessutom en garmin pulsklocka av sambon.
Nu är det hårdträning som gäller för pendlarsommar 2011 :D

Kör nu 15min uppvärmning
4x4-intervaller med 80-90% maxpuls på intervallen, och 60-70% på vilan.
Sen 15min nervarvning.

Jag är inte så insatt i detta dock, men har lyckats googla mig fram till det där programmet, låter det vettigt?

Känns iallafall bra att hålla igång lite.
Jag kör också 4x4 ibland men brukar ligga högre på pulsen under intervallen och lägre under pausen. Brukar stå still under pausen eller trampa bakåt.

/Fredde
Läste mig till att man skulle undvika att stanna helt under vilan.

Post Reply