Fixies vs cyklar i alla dess former

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Bratt » 21 Feb 2011 18:22

Inte som en tävling nu men diskussionen om vad det här forumet ska handla om har börjat dyka upp i allt fler trådar. Så är det inte dags att det får en egen tråd? Nu kan den kan antingen få flamma upp eller bara lägga sig ner och dö. Vem vet, vi kanske kommer fram till något?

Jag älskar alla typer av cyklar och alternativet till FG verkar vara HappyMTB... Så nä. Så länge vi inte lämnar cyklarna så är jag nöjd (med undantag för OT-tråden då)

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Busken » 21 Feb 2011 18:27

Det jag gillar med fg.se är blandningen av folk, det finns allt från stålfantaster till carboing-tokar. Personligen är jag inte särskilt intresserad av fastnavscykling, jag gillar cykling oavsett om det sker med fastnav eller frihjul, på gatan, landsvägen eller i skogen. Det här forumet är ju fruktansvärt brett, det finns allt ifrån totala rudisar till inbitna träningsnördar, till ingegiörstyper som kan vinklar och matematik, mek-dårar och skofetischter. Jag gillar bredden, visst gruffas det lite ibland men det hör ju liksom till! Personligen så skulle jag gärna se att växlarna fick mer spelrum, gamla som nya, skog som landsväg, det gör mig ingenting...

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Jonatan F » 21 Feb 2011 18:36

1+ på busken (gärna mer fixed gear dock) men jag har inget emot växlat.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Streamliner » 21 Feb 2011 18:48

+1^ Tycker samma, allt kan vara av intresse och man har ofta olika hojar och det kan ju vara bra att kunna fråga och dela med sig kring allt.
Loch Ness is Deep.

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by ana » 21 Feb 2011 18:50

Så länge tyngdpunkten är på fixed (dvs fastnav, vad det är för sadel, däck osv spelar ingen roll för mig) så är jag nöjd.

Problem uppstår eftersom folks intressen skiftar, jag är inne på fixed nu, men om 2 år kanske jag skiter i det och endast kör växlat. Men är ändå kvar på forumet för här har jag en massa kompisar och ligger på 3000 poster... Knepigt det där. Evolutionen måste väl få fortgå antar jag. Och om en person kan något om cyklar så är det bra att de är här och kan hjälpa mig med alla problem jag råkar ut för! :D De flesta saker är ändå rätt lika, växlat som fixed.

Personligen tycker jag det är skittråkigt när det postas växelcyklar i "snygga cyklar"-tråden, jag kommer till det här forumet för min "daily fix" ju! :) Men är väl inget att grina om egentligen, finns värre saker. Tycker man att en cykel är snygg så varsegod, posta på.

Forumet heter trots allt fixedgear.se så man får väl vara beredd på att folk säger ifrån om det blir för mycket "multigear".

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by fjonk » 21 Feb 2011 19:00

Tycker vi borde ha en forumdel dedikerad till växlat, då kanske denna delen blir mer pure sweet fixies som många verkar vilja! Tycker inte man ska låsa sig vid namnet på forumet, eller snackar de enbart mountainbikes på happymtb?

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by jp » 21 Feb 2011 19:06

^exakt, dela upp forumet så blir alla nöjda.
Image

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Bratt » 21 Feb 2011 19:13

För många år sedan hängde jag på Bob Hunds forum. Där fanns det en del för allt som rörde bob hund och ett som berörde allt annat man var sugen på prata om. Det funkade fint. Vissa valde att skriva mest i forum nr1 och andra i forum nr2 men båda var mycket levande. Och vi hade långt mycket färre aktiva medlemmar än vad vi har här idag.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by olebole » 21 Feb 2011 19:20

jp wrote:^exakt, dela upp forumet så blir alla nöjda.
Och fg-delen kommer att självdö :-)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Fredde » 21 Feb 2011 19:21

Det är ju som Hommus snackade om innan om man ska snacka om en sadel eller en tub funkar ju den på både vxl och fixie. Men pratar man om en låsring så har den ju inget med vxl att göra.

Men däremot så kanske man kan dela upp de populära trådarna "visa din cykel" i "visa din vxl" resp "visa din fixie". Samma sak med köptips, funkar prylen på en fixie => "köptips", resten i "köptips vxl".

Så brukar det ju vara på andra forum tex på mtbr.com finns i cannondale forumet "visa upp din icke-cannondale som har en lefty".

CX har ju redan "stora cyklocrosstråden" och "fastnavscross".

Att dela upp de populära trådarna borde ju förhoppningsvis göra att FLER postar växel och det är ju trevligt, det är ju många som gillar det.

Vill man starta en tråd med en teknisk växel-fråga eller kränga en växelpryl kan man ju bara prefixa den "VXL: " precis som "OT:" används. Det funkar ju bra.

Annars kanske det finns någon rekommendation från UCI över hur det ska gå till.

/Fredde
Last edited by Fredde on 21 Feb 2011 19:22, edited 1 time in total.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Busken » 21 Feb 2011 19:21

jag tycker att 80% av alla cyklar som postas i snygga cyklar-tråden är sjukt tråkiga. Jag gillar generellt inte "fina" cyklar, cyklar som det inte köttas på. För mig är en cykel snygg om den har en funktion, en arbetshäst eller ett monster att trycka watt på. Jag tror att vi är väldigt många olika typer av cyklister här, personligen så har mitt fokus skiftat från att bara ha kul på cykeln tillsammans med kompisar till att få något ut av min cykling rent kraftmässigt. Jag tycker det är roligare att snacka träningsmetoder, stigningsprocent och blodsmak i munnen än vilka cykelmärken som har njs stämplar, vilka italienska stålramar jag inte har råd med eller vilken grupp som är inne den här månaden. Vi är ju alla olika och jag tror att om det här forumet ska överleva så skal vi omfamna detta. Precis som någon här ovan skriver så skiftar folks fokus och jag tror nog vi får krypa till korset och erkänna att en stor del med fastnavscyklingen är/var en modefluga, ge det två år till och så har intresset dött ut. Så pillar folk hellre med motorcyklar, skateboards eller kanske segways istället. Jag vill påpeka att det ligger ingen värdering i det påståendet, det är ju bara så saker och ting fungerar...

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by TJ Mackey » 21 Feb 2011 19:22

Jag har inget emot växlar, varken i detta forum eller personligen. Det man (läs jag) gillar med detta forum är framför allt det som busken är inne på, att det finns stor spridning i preferenser gällande estetik såväl som material. Byggtrådarna, som för övrigt håller världsklass, tillsammans med den enorma "fostrande" kunskapen hos vissa av rävarna gör detta forum långt bättre än t.ex. happy. Jag tycker det är ett gott betyg att cykelfantaster som eventuellt skulle föredra växlat faktiskt väljer detta forum, namn till trots.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Fredde » 21 Feb 2011 19:28

Busken wrote:Precis som någon här ovan skriver så skiftar folks fokus och jag tror nog vi får krypa till korset och erkänna att en stor del med fastnavscyklingen är/var en modefluga, ge det två år till och så har intresset dött ut.
Du menar att det inte är hippt längre? ;) Trots att du slutat köra fixie så finns det många kvar som gör det.

Just segway måste ju vara den naturliga fortsättningen! :D Ha ha

En träningstråd vore kul men sånt skrivs det ju inget om. Inte ens Chr flashar watt-siffror.

Skapa lite mer trådar och låt de som man önskar ska innehålla annat är fixie ha prefixet "VXL" eller annat så kan man ju se vart det leder...?

Jag tycker det vore kul med lite mer träningssnack och bara generellt MER! Mer byggtrådar, mer köptips, mer bilder mer mer mer!

/Fredde

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by jp » 21 Feb 2011 19:59

jag vill också ha mer! Mer av allt, just nu är det mycket som inte skrivs för att det inte hör hemma. det är synd.
inte säker på att prefix löser det hela, tror det bara blir märkligt med "vxl".. lite som en ursäkt, som att det egentligen inte passar in. Antingen uppdelat eller fritt fram för allt i cykelväg. Ska något begränsas så kan det väl göras redan i trådtiteln. typ "bilder på snygga fixerade stålramar.. osv.
Image

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Rokkoko » 21 Feb 2011 20:08

Jag föredrar det som det är idag. Jag gillar mixen av fixed och växlat.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Jonatan F » 21 Feb 2011 20:10

Jag håller med Fredde och lägger in lite mer än det han sa. Dela gärna upp i vxl/fixed men gör inte sub-forum! Det tror jag dödar lite... Men en snygga fix-tråden och snygga vxl-tråden är bara bra :)

Fixedgear.se Rocks! Det finns en anledning att jag hängt här sedan 09 medans alla andra forum jag blivit medlem i tråkat ut mig efter några veckor... Kärlek till er alla och små rosa fluffiga moln! Yeeeeey!
Image

Ps: On fixed-frågan. Skeptisk till att det dör men jag tror det kommer bli en liten grupp som håller på. Några som har det som vinter/pendel (jag exempelvis) några som dreglar över sina fin-cyklar (boon tkr jag håller en sådan standard ofta) och några som kör hårdträning (fredde exempelvis) Sedan är MTB ett helt eget kapitel. Fixed gear är inte dött - bara inte hippt!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by fjonk » 21 Feb 2011 20:17

Jag hade väldigt gärna sett en uppdelning just för att kunna ha en "Bilder på snygga fixies"-tråd och en "Bilder på snygga växelåk"-tråd. Känns just som ett prefix känns lite halvmesyr. Vill gärna kunna snacka växel och träningsgrejer ohämmat, och inte behöva sträcka mig till funbeat för träning och happymtb eller roadbikeforum för att snacka växelgrupper.

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by boon » 22 Feb 2011 08:49

Busken wrote:Precis som någon här ovan skriver så skiftar folks fokus och jag tror nog vi får krypa till korset och erkänna att en stor del med fastnavscyklingen är/var en modefluga, ge det två år till och så har intresset dött ut. Så pillar folk hellre med motorcyklar, skateboards eller kanske segways istället. Jag vill påpeka att det ligger ingen värdering i det påståendet, det är ju bara så saker och ting fungerar...
JKag kan säga att jag sett detta i ett par cykler (no pun intended) i Skatevärlden.
Det blir hype, pengar pumpas in, alla vill ha en del av kakan, alla ska ha en skate hemma för att cruisa ner till 7eleven och köpa cigg med.

Sen försvinner almmänintresset och folk drar sig ur, pengarna försvinner ur branschen och kvar står folk som är genuint intresserade.

Men det är två steg framåt ett bakåt. För det är då saker och ting utveklas på riktigt.

Branschen har vuxit sig starkare ör varje gång och fler och fler "stannar" vid sk lågkonjektur.

Ser lite av detta i fixed nu, i sverige kommer vi väl vara 10 st som cyklar fixed på gatan om 2 år i sthlm (inte mig emot dock).
Medans i resten av världen håller det på att utvecklas fortfarande.

OTP:
Jag har inget emot att det kommer upp en växlad hoj i tex snygga cyklar tråden nån gång i bland, men då ska den fan vara snygg så in i helvete!

Det jag vänder mig emot är att jag som är intresserad av fixed och ärligt talat skiter i växlat inte hittar mer än 2-3 inlägg per dag som är intressanta på ett forum som är riktat mot fixedgear.
Kan det vara dags att starta ett nytt forum och se vad som händer med FG.se? Vilka stannar? etc...

Japanare på ett jänkar forum? :shock:

Edit: Jag vill inte låta som nån surgubbe, jag gillar detta forum och alla jag träffat via det har varit grymma personer, växlat eller inte
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Ronny » 22 Feb 2011 09:29

Jo du boon skulle de som gillar mångfald dra till ett nytt forum så är väl risken att fixedgear.se sjunker ner till en drös med nybörjartrådar med allt vad det innebär:http://megadestroyer.com/news/wp-conten ... 08-012.jpg
Vi vet alla vad tråkigt det är och ansträngt det blir med dessa nybörjartrådar.
Det är väl upp till var och en att posta/fota och skriva av sig om sin fixie men som sagt fixie är ingen stor grej i Sverige med en total avsaknad av bankultur. Bancyklisterna sen håller sig på distans till gatugrabbarna vilket jag har märkt på andra forum ty bancyklisterna kör annars växlat och skiter i kidsen.
Se bara på fredde som nämner träningstrådar vilket verkar vara dödfött för hur många tränar seriöst blott på fixie som fredde (le roi) och har något av substans att säga om det? Nu mest tuffa inlägg om 30km/h och mer i snitt med felkalibrerade datorer...
Undrar hur många av den gamla "trve" fixie skolan typ fredde,arvid(dock ej postat), boon m.fl. skulle stå ut med ett "nytt rent fixedgear.se". Var inte modeordet från i fjol kontraproduktivt?
Мясо это убийство

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Andye » 22 Feb 2011 10:22

Att forumet har utvecklats från ett renodlat fastnavforum till ett mer dynamiskt där man man kan prata om cyklar i allmänhet tycker jag är sunt.
En helt naturlig utveckling , för hur mycket finns det egentligen att diskutera kring fastnav. Ta LFGSS som ett jävligt bra exempel på hur forumet är högst levande pga mångfalden , även kul att se nytt folk som dyker upp där och klagar på att det inte enbart diskuteras fastnav.

Kontentan är ju att fixedgear.se inte är någonting utan det som vi användare har fyllt forumet med och det inluderar ju allt skitsnack om växlar med.
Utan det så hade det inte varit mer än ett par få inlägg per dag.
--------->>><<<<--------------

Post Reply