Fixies vs cyklar i alla dess former

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Bratt » 22 Feb 2011 10:57

Ronny wrote: Vi vet alla vad tråkigt det är och ansträngt det blir med dessa nybörjartrådar.
Så du vill inte se några nybörjare på detta forum? Eller vill du bara inte att dom ska öppna nya trådar? Jag hoppas jag tolkar dig fel. Förklara gärna vad du menar.

Träningstrådar: Speedmans vighetstråd verkar ju ganska populär. Chorbins timmentråd var väll också rätt så populär. Eller den var åtminstone det för en stund. Så starta en.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by pean » 22 Feb 2011 11:14

Vi (jag) tog tillflykt hit för att vi (jag) som fastnavare blev så mobbade överallt och här fanns det likar redo att utdela ryggdunkar istället för spott och spä - det här var en trygg miljö. Det tråkiga är att det inte är så längre, nu kan man när som helst bredbent få ta emot en spark i skrevet för just fastnavet. Är det trenderna som spelar oss ett spratt och vänder våra egna emot oss?

Anywho, låt forumet leva sitt eget liv. Lägg till några kategorier, lämpligen en per disciplin, typ, fixed, lvg, mtb, cx och en generell.
Image Image Image Image

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by euskadi » 22 Feb 2011 13:22

jag ser gärna mer fixed, men framförallt mer av allting. jag har varit med från starten. tror jag är i princip den första som reggat mig efter gänget som driver sajten?


personligen har jag kört carbon i ett par år nu men känner faktiskt att det börjar bli dags att bygga en fixed igen inför sommaren. (jag förmodar att jag är en av dem mest drivande personer som envisas med att skriva om växlar här på forumet).
Intressen kommer och går. den inriktningen som forumet tar nu, vintern 2011, behöver inte vara för evigt.

öppenhet och mångfald är mer skoj än regler och direktiv tycker jag. därför gillar jag forumet.

vill man ha en specifik inriktning så är man varmt välkommen att starta den typen av trådar. det är det fina med det hela.

personligen tycker jag att INGA mer kategorier behövs. det kommer att självdö då

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Batman » 22 Feb 2011 13:57

pean wrote:nu kan man när som helst bredbent få ta emot en spark i skrevet för just fastnavet.
Det som inte dödar det härdar! :wink:

(du vet väl vad du har ditt krypto till?)
WarHeadCouriers

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Fredde » 22 Feb 2011 14:00

euskadi wrote:jag ser gärna mer fixed, men framförallt mer av allting. jag har varit med från starten. tror jag är i princip den första som reggat mig efter gänget som driver sajten?
Du var nummer 6 :)

Med dina 553 inlägg ligger du på plats 35 och har en bit kvar till Ronnys 3253 :D

/Fredde

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by klasolsson » 22 Feb 2011 14:03

Fredde wrote:
euskadi wrote:jag ser gärna mer fixed, men framförallt mer av allting. jag har varit med från starten. tror jag är i princip den första som reggat mig efter gänget som driver sajten?
Du var nummer 6 :)

Med dina 553 inlägg ligger du på plats 35 och har en bit kvar till Ronnys 3253 :D

/Fredde
Jag ligger visst på 11e plats i postligan, där tänker jag också ligga då just 11 är my lucky number!

Mer fixies åt folket!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by euskadi » 22 Feb 2011 14:10

fredde, du vet att mina inlägg väger tyngst då de aldrig är skrivna med ironi eller trams. :wink:

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by boon » 22 Feb 2011 15:53

Jag ska iaf dra mitt strå till stacken och ta och styra upp mer plåtningar och swappet i sthlm i vår :)

Vill absolut inte ha något nazi forum, men jag vet många som har slutat läsa på/skriva på forumet pga allt "otp" om man nu får säga så.

Tycker mest att det är bra att diskutionen kommer upp innan det blir bristningar mellan människor pga en sån skitsak som en växel...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by carlhenrik » 22 Feb 2011 16:05

euskadi wrote:öppenhet och mångfald är mer skoj än regler och direktiv tycker jag. därför gillar jag forumet. vill man ha en specifik inriktning så är man varmt välkommen att starta den typen av trådar. det är det fina med det hela.
En bra sammanfattning av forumets filosofi. Anledningen till att Bilder på snygga hojjar!-tråden heter så, och inget annat, är att det är den fjärde tråden som startades. Då fanns ingen tanke på dela upp saker och ting. Lägg märke till att redan i femte inlägget dyker växlar upp, men det gick ju bra i 2111 inlägg till.

Så kör hårt och posta på. Vill någon skapa en snygga växlar-tråd så är det fritt fram.

Smaken har som sagt ändrats en del sedan november 2007.. Jag vet inte om jag skulle klassa den röda saken i första inlägget som snygg idag. Fast ramen är ju fin, så kanske.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Otto » 22 Feb 2011 16:24

Jag tycker det mer handlar om vilka människor och vilken attityd dom har till cyklingen. Många av de jag känner inom cyklingen beror på att jag har hängt på detta forum. Jag började hänga på HappyMTB innan, men där var det så svårt att ta sig in och jag känner mig fortfarande helt lost när jag går in där. Dessa människor som jag känner nu hade jag aldrig träffat där.

Många på detta forum har nog lockat många som kanske inte känner samhörighet till de vanliga cykelforumen eller cykelklubbarna. Här kan man ställa nybörjarfrågor om allt utan att bli hånad och här styrs cykelrundor upp som inte fokuserar på strikta klungor utan på att ha det kul och umgås.

Tycker fokuset har hamnat fel, det är inte fixed vs. växlat det handlar om. För att dra paralleller till min kära cykelklubb Komet Club Rouleur så ser vi oss själva som ett alternativ till de etablerade klubbarna som finns där ute. Vi har många medlemmar som har kommit till oss för att det just lockas av att åka på gamla stålhojar och tjöta över en öl eller två. Vi ratar ingen för att de skulle komma med en kokoshoj eller en damcykel. Fokuset ligger på umgänget och mentaliteten kring cyklingen.

Så jag tycker man skall se forumet som ett alternativ till vanliga forumen och se det som ett forum för likasinnade med ingången i fixed gear-cykling.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Fredde » 22 Feb 2011 17:38

carlhenrik wrote:Så kör hårt och posta på. Vill någon skapa en snygga växlar-tråd så är det fritt fram.
Ja eller så skapa en Snygga växelcyklar tråd och flytta över lite växel-material dit. Att skapa en ny tom tråd blir väl lite väl tråkigt?

Så kan vi ju bättla vi som gillar lite mer fixed, och de som gillar rasslande kedjor! :)

Alla verkar ju rörande ense om att det är helt okej med vxl och fix på samma fora, men bara för det så gör det ju inget man delar upp det lite. Sett ur en helt annat synvinkel anta att man är nyfiken på fixie då kan det ju vara trevlig med massa fina fixie-cyklar att titta på.

Annars är väl en god ide att kolla lite med de som är flitiga postare, det är ju trots att de som postar mest som bidrar mest till sidan.

Kram!

/Fredde

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Ronny » 22 Feb 2011 18:06

Fredde wrote:Annars är väl en god ide att kolla lite med de som är flitiga postare, det är ju trots att de som postar mest som bidrar mest till sidan.

Kram!

/Fredde
hacka neråt,slicka uppåt :wink:
Мясо это убийство

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Fredde » 22 Feb 2011 18:29

Ronny wrote:
Fredde wrote:Annars är väl en god ide att kolla lite med de som är flitiga postare, det är ju trots att de som postar mest som bidrar mest till sidan.

Kram!

/Fredde
hacka neråt,slicka uppåt :wink:
Jävla tur man ligger två'a på postinglistan! ;)

(jag brukar fixa att uttrycka min åsikt utan att någon frågar) ;)

En kollega sa en gång till chefen att organisationen är som en flock apor som klättrar uppför ett träd. Tittar man neråt ser man bara glada ansikten, tittar man uppåt ser man bara rövhål.

/Fredde

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Busken » 22 Feb 2011 19:04

Fredde wrote:Annars är väl en god ide att kolla lite med de som är flitiga postare, det är ju trots att de som postar mest som bidrar mest till sidan.

Kram!

/Fredde
Vad är det för demokrati Fredde? Hur ska skattetrycket vara? Kolla med dom som tjänar mest, dom bidrar ju med flest pengar! Nej du, den gubben går inte! Prsonligen tycker jag att euskadis poster jättebra, medans andra med hög postcount inte alltid bidrar med så mycket givande. Jag vill också slå ett slag för mer av allt, jag gillar allt med cykling, även fastnav. Jag tycker fortfarande det är skitkul att bränna runt på en fixie, jag tycker bara inte att det är det allra roligaste längre...

Vidare så tycker jag att Otto formulerade det mycket bra, det fina med det här forumet förutom bredden är ju också att det är relativt högt i tak. Att fokus inte BARA ligger på träning, det är lite som i resten av livet. Jag gillar ju inte att träna med folk jag inte tycker om. Det roligaste är ju när man kan träna med sina kompisar, vara tillsammans och ha det kul när det gör ont. Fan... insåg precis att jag fortfarande är mest fokuserad på att ha kul på min cykel tillsammans med kompisarna, jag ljög tydligen i min tidigare post!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Fredde » 22 Feb 2011 19:38

Busken wrote:
Fredde wrote:Annars är väl en god ide att kolla lite med de som är flitiga postare, det är ju trots att de som postar mest som bidrar mest till sidan.

Kram!

/Fredde
Vad är det för demokrati Fredde? Hur ska skattetrycket vara? Kolla med dom som tjänar mest, dom bidrar ju med flest pengar! Nej du, den gubben går inte!
He he nu vet jag inte vad du får allting ifrån - detta har ju inget med demokrati att göra och eftersom man varken betalar eller tjänar pengar på att posta så vet jag inte varför du jämför det med skattesystemet heller?

Det handlar om frivilligt engagemang och vill man ha fortsatt hög nivå av frivilligt engagemang är det väl bra om "uppskattningen" (eller vad man ska kalla det) står i någon form av proportion till engagemanget, eller vad tycker du?

Lite som budfirman du jobbar för, jag antar att era intäkter delas upp efter hur många bud / timmar var och en kört på ett individuellt plan, det har heller inget med demokrati att göra.

Ett exempel: du svarar på en fråga, du får ett tack. Du svarar på tio frågor, du får tio tack.

Edit, typ rättvist, det är inte samma sak som demokrati ;)
/Fredde

Btw, Busken, du som är duktig på att skriva och gillar att cykla borde posta oftare. ;)
Last edited by Fredde on 22 Feb 2011 20:09, edited 1 time in total.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Jonatan F » 22 Feb 2011 20:03

boon wrote:
Busken wrote: Kan det vara dags att starta ett nytt forum och se vad som händer med FG.se? Vilka stannar? etc...

Japanare på ett jänkar forum? :shock:
Håller det? Kommer inte väldigt många trilla ur då? Fixedgear är som ett gammalt gött café, gemenskapen och fina känslan sitter i väggarna.


Ps: Samma sak med en vxl-del och en fix-del. Det kommer ta ner forumet! Men det har jag redan sagt...
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
pistolpete
Posts: 459
Joined: 05 Jan 2009 21:41
Location: Stockholm

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by pistolpete » 22 Feb 2011 20:08

Alla behöver bara se fast friday igen helt enkelt?

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by AndreasVH » 22 Feb 2011 20:36

Otto wrote:...
Kan nog inte sägas bättre!
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by jp » 22 Feb 2011 20:58

pistolpete wrote:Alla behöver bara se fast friday igen helt enkelt?
Va? den är ju skittråkig. sunday in hell ftw! ;)
Image

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Fixies vs cyklar i alla dess former

Post by Mr Vintage » 22 Feb 2011 21:57

Hejsan!

Jag som gammal stålentusiast och växelnörd lockades hit av bredden och mångfalden i forumet.

Det är de som skrivet här som styr hur utvecklingen ska bli.
Jag själv tycker det är vackert med cykel i nästan alla dess former.
Attraherades mycket av retrokänslan i fixedkulturen.
Att ni letar upp gamla godsaker , NJS (lärde mig detta nu i veckan..) mm ...
Att vissa här utvecklas och kan upptäcka växlat är väl inte fel., det är många som går från växlat till fixed eller SS med.
Det är bättre att skriva i rubrikerna om det är växlat eller fixed eller SS ...
Som det är nu så lockar trådarna om "väntar på packet,det kom ett paket , visa din cykel , och fula komponenter " mm mycket.

Jag gillar samlingen av folk här , läsa om alla olika synsätt på vardagen och dess livspussel.
Jag själv nyttjar inte pedaler särskilt ofta numer , men har trampat mer i mina dagar än vad många andra gjort..

Jag har på sätt och vis också varit fixedtok , då vi körde Monarkhojar med 6kg vikter på vinterträningarna, sk Ergometercyklar ..
Dessa gamla plågohästar är fixed...
Hur mkt svett och jäklar anamma har inte dessa framkallat under den kalla årstiden??

Numera tittar jag mest på alla de vackra cyklar , ramar och delar jag samlat på mig under alla år..

Härligt att denna sida finns , så man kan drömma sig bort i vardagen.

Jag besitter också enl mig själv en ganska stor teknisk kunskap om vissa saker..
Då man skruvat en hel del genom åren , byggt ett par 100 hjul mm .
Då kan det vara kul att läsa om vissa problem och lösningar och kanske bistå med något!

Helt annan mentalitet här än på tex Happy.

Keep up the good work.

Fixed , SS eller retroväxlat ?
Sidan är väl till för entusiaster!

Fortsätt alla härliga människor att bygga på denne!

Mvh Mr Vintage / Emil

Post Reply