Egg Beaters VS. SPD

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Egg Beaters VS. SPD

Post by ArvidSvensson » 20 Feb 2011 21:00

Cykloteket och Cycling (norrtullsgatan/frejgatan) har också.

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Egg Beaters VS. SPD

Post by oskarwallin » 27 Mar 2011 15:17

Jag lånar tråden lite: Funderar på att skaffa ett par Look Keo, hur funkar de att köra fixed med? Hur är det att köra clipless på fixed överhuvudtaget, bra/dåliga erfarenheter?

/Oskar

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Egg Beaters VS. SPD

Post by Fredde » 27 Mar 2011 15:49

oskarwallin wrote:Jag lånar tråden lite: Funderar på att skaffa ett par Look Keo, hur funkar de att köra fixed med? Hur är det att köra clipless på fixed överhuvudtaget, bra/dåliga erfarenheter?

/Oskar
Lite trixigare än SPD att kliva i och det går inte att gå i skorna mer än 10 meter, mao inget man har för stadscykling/posörcykling men funkar kalas för träning.

/Fredde

tunnelbana
Posts: 82
Joined: 21 Jul 2010 21:17

Re: Egg Beaters VS. SPD

Post by tunnelbana » 06 Apr 2011 15:18

Fan alla bara pratar om dessa ägg!
Jag måste slå ett slag för SHIMANO PD-M520, cyklar med dom på min dolan Helt underbara. Jätte lätt att klicka in o ut o dom kostar bara 300 kr på xxl i bromma :O mkt billigare en äggen :P

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Egg Beaters VS. SPD

Post by Carl » 06 Apr 2011 16:24

Behöver tips på dojjer till mina eggbeaters! Cyklar mest i stan men tanken är att det ska börja tränas lite också, så helst någorlunda sköna att gå i. Studentekonomi st 45/46

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Egg Beaters VS. SPD

Post by Viggen » 06 Apr 2011 17:49

Jag har ett par riktiga diskoskor modell Shimano (http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=31535). Billiga, sitter bra, klarar många timmar med fötterna i och har gått runt i skolan med dom många många dagar. Sulan klarar sig verkligen bra hittills. Gillar framförallt att du får ett spänne överst och inte tre kardborreband, känns som du sitter lite bättre fast då :)

Mina två cent.

PerS
Posts: 19
Joined: 12 Mar 2011 16:14
Location: Göteborg

Re: Egg Beaters VS. SPD

Post by PerS » 06 Apr 2011 20:07

Carl wrote:Behöver tips på dojjer till mina eggbeaters! Cyklar mest i stan men tanken är att det ska börja tränas lite också, så helst någorlunda sköna att gå i. Studentekonomi st 45/46
Om du ska träna med dom så rekommenderar jag dig att gå och prova olika modeller och märken tills du hittar några som passar riktigt bra. Jag körde med ett par Shimano M075 förut, och det funkade bra på en 3-milsrunda, men när man körde lite längre så började det göra ont i fötterna för att skorna var lite för smala. Fick testa ganska många skor för att hitta ett par som var tillräckligt breda för mina kalle ankafötter, men nu kan jag cykla 15 mil utan att få ont.

troutbum
Posts: 142
Joined: 03 Feb 2010 18:24

Re: Egg Beaters VS. SPD

Post by troutbum » 08 Apr 2011 13:07

Lånar tråden lite.
Nån som provat Crank Brothers Candy X?
Special offer, 137kr, måste väll nästan vara prisvärt?
Tidigare pris 480kr.

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=54823

Fungerar eggbeater cleats med SPD-skor?
Närmare bestämt Shimano MP66.

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Egg Beaters VS. SPD

Post by Orwar » 08 Apr 2011 16:09

Carl wrote:Behöver tips på dojjer till mina eggbeaters! Cyklar mest i stan men tanken är att det ska börja tränas lite också, så helst någorlunda sköna att gå i. Studentekonomi st 45/46
Prova först, för allt i världen! Kombinationen av lite konstiga storlekar och att olika tillverkare verkar ha lite olika åsikter om hur en fot ser ut gör det till ett krav. Själv är jag sjukt belåten med mina Shimano M-161 även om de är gränslöst fula (fast jag föredrar skor som ser ut som cykelskor kontra de som bara ser ut som fula skor).

Trevlig spännanordning (den som Viggen talar gott om ovan), bekväma att gå i och jävligt sköna att cykla i. Men man kanske kan hitta något som inte ser så sjukt MTB ut om man inte som jag ska ha skorna till både och.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Egg Beaters VS. SPD

Post by Viggen » 08 Apr 2011 16:58

troutbum wrote:Lånar tråden lite.
Nån som provat Crank Brothers Candy X?
Special offer, 137kr, måste väll nästan vara prisvärt?
Tidigare pris 480kr.

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=54823

Fungerar eggbeater cleats med SPD-skor?
Närmare bestämt Shimano MP66.
Kör dom på min cross, hade dom under årets Retaard och dom funkar sjukt fint. Kanske inte världens mest kvalitativa lager men det kan man inte räkna med för dom pengarna. Det är verkligen sjukt prisvärt och jag tänker nog lägga en order på ett par!

Jag har eggbeater-cleats på mina shimano mtb och ja dom passar utmärkt och det ska dom göra till alla mtb-skor för dom har ju samma skruvmönster i sulan.

Post Reply