Tugget från Giro-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
slint
Posts: 89
Joined: 12 Jun 2008 20:14
Location: GBG-regn

Tugget från Giro-tråden

Post by slint » 14 Feb 2011 23:41

Ok, here it goes: No aerobars!!!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Buongiorno!

Post by Fredde » 15 Feb 2011 08:16

slint wrote:Ok, here it goes: No aerobars!!!
Blev du omkörd? ;)

/Fredde

User avatar
slint
Posts: 89
Joined: 12 Jun 2008 20:14
Location: GBG-regn

Re: Buongiorno!

Post by slint » 16 Feb 2011 00:30

Hommus wrote:Anmäld men fan Slint. Jag som har byggt en helt ny Girocykel och köpt alla Chainreactions aerobars. Blir det som förra året att allt var tillåtet tar jag min nya SuperAeroFixie till Girot!

Image
Isf blir det väl en svart cykel jag får se highside:a mitt i pelotonen innan jag flyger ut på åkern i år. Förra året var den röd. Jag klarade mig fint. Andra hade inte samma tur. Nuff said

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Buongiorno!

Post by Fredde » 16 Feb 2011 10:14

slint wrote:Isf blir det väl en svart cykel jag får se highside:a mitt i pelotonen innan jag flyger ut på åkern i år. Förra året var den röd. Jag klarade mig fint. Andra hade inte samma tur. Nuff said
Röd cykel med aero styre säger du.

Menar du mig och min cykel?

Vad menar du med "Andra hade inte samma tur"?

Allvarligt Anton, vad handlar ditt inlägg om, handlar det om när du cyklade omkull på sista etappen?

/Fredde

User avatar
slint
Posts: 89
Joined: 12 Jun 2008 20:14
Location: GBG-regn

Re: Un Giro di Sporco Sud 2011

Post by slint » 16 Feb 2011 14:30

Fredde wrote:
slint wrote:Isf blir det väl en svart cykel jag får se highside:a mitt i pelotonen innan jag flyger ut på åkern i år. Förra året var den röd. Jag klarade mig fint. Andra hade inte samma tur. Nuff said
Röd cykel med aero styre säger du.

Menar du mig och min cykel?

Vad menar du med "Andra hade inte samma tur"?

Allvarligt Anton, vad handlar ditt inlägg om, handlar det om när du cyklade omkull på sista etappen?

/Fredde
Självklart handlar inlägget om vurpan på sista etappen. Jag vet att bland det sista jag såg innan det small var en röd cykel som fick ställ mitt i klungan. Sen small det och jag skrek lite. Såg Philip Gerlee liggandes på vägkanten, körde in i honom och landade på en åker. Där hamnade även Marcus Råberg. Vad jag menade med att alla inte hade samma tur var att jag var den som slog mig minst i den vurpan. Skillnaden i säkerhet mellan aerobars och bullhorns ligger i den kontrollförlust man får när man åker med armbågarna ihop. Det kan väl inte vara så svårt att förstå och även om man anser sig vara proffs i tempoposition så kvarstår det faktum att man i en grupp har ett ansvar gentemot fler än bara sig själv. Att man sedan inte har någon som helst nytta av aerobars i en klunga torde vara ett till argument. Jag klandrar dig inte för vurpan(det tror jag ingen gör), shit happens. Vad jag håller emot dig är att du ideligen håller fast vid att aerobars inte utgör en säkerhetsrisk, när det bevisligen gör det. Det här är inget forumtjaffs. Jag är gravallvarlig och jag är glad att arrangörsgruppen valt att banlysa ovan nämnda styren. Tack för mig.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Un Giro di Sporco Sud 2011

Post by Fredde » 16 Feb 2011 16:00

slint wrote:
Fredde wrote:
slint wrote:Isf blir det väl en svart cykel jag får se highside:a mitt i pelotonen innan jag flyger ut på åkern i år. Förra året var den röd. Jag klarade mig fint. Andra hade inte samma tur. Nuff said
Röd cykel med aero styre säger du.

Menar du mig och min cykel?

Vad menar du med "Andra hade inte samma tur"?

Allvarligt Anton, vad handlar ditt inlägg om, handlar det om när du cyklade omkull på sista etappen?

/Fredde
Självklart handlar inlägget om vurpan på sista etappen. Jag vet att bland det sista jag såg innan det small var en röd cykel som fick ställ mitt i klungan. Sen small det och jag skrek lite. Såg Philip Gerlee liggandes på vägkanten, körde in i honom och landade på en åker. Där hamnade även Marcus Råberg. Vad jag menade med att alla inte hade samma tur var att jag var den som slog mig minst i den vurpan. Skillnaden i säkerhet mellan aerobars och bullhorns ligger i den kontrollförlust man får när man åker med armbågarna ihop. Det kan väl inte vara så svårt att förstå och även om man anser sig vara proffs i tempoposition så kvarstår det faktum att man i en grupp har ett ansvar gentemot fler än bara sig själv. Att man sedan inte har någon som helst nytta av aerobars i en klunga torde vara ett till argument. Jag klandrar dig inte för vurpan(det tror jag ingen gör), shit happens. Vad jag håller emot dig är att du ideligen håller fast vid att aerobars inte utgör en säkerhetsrisk, när det bevisligen gör det. Det här är inget forumtjaffs. Jag är gravallvarlig och jag är glad att arrangörsgruppen valt att banlysa ovan nämnda styren. Tack för mig.

Okej Anton, då får vi nog börja med att hålla isär lite saker.

- Jag har inget som helst emot att PM inte tillåter tempostyre - men förra året var det ju tillåtet och ändå var det en liten klick (tex du) som inofficiellt ville föra in egna regler, det tycker jag är osportsligt. Jag brukar hålla mig till de regler som finns på de tävlingar jag deltar i. Tex de etapper där PM förra året sa att man inte fick nyttja sina tempopinnar eller att man ska ha bromsar eller reflexväst på vissa tävlingar/lopp osv.

- Min bild av olyckan (nu var ju detta nästan ett år sen och jag hoppas jag minns allting rätt) som händer på sista etappen är att jag ligger i andra eller tredje led och det går normal-fort, jag antar här av ditt inlägg att du då ligger "en cyklist" bakom mig. Framför mig ligger person P som jag inte ser någon som helst anledning att hänga ut. Men P ligger på en bra plats i tävlingen men verkar inte så klungvan.
Här vill jag poängtera att jag helt normalt håller i bullhornet, jag förtydligar: jag håller INTE i några tempopinnar. <= OBS.

Något händer och P framför mig slår av och mitt framhjul kommer några centimeter framför hans bakhjul. Med typ 100 pers bakom mig så bibehåller jag farten. P gör en snabb flytt i sidled och får med mitt framhjul. Jag hinner tänka "detta kommer gå åt helvete" och när jag är påväg ner i backen hinner jag skrika "FAAA..." sen har jag sånn tur att P flyttar sig åt andra hållet och jag får ordning på cykeln. Jag kände inget i cykeln och tror inte någon cyklade in i mig. Men det har säkert bakomvarande bättre koll på. Det kan ju mycket väl varit så att bakomvarande ser att något händer och bromsar / flyttar på sig. Det verkar ju rimligt om du såg min cykel. Men som sagt det vet säkert de som låg bakom bättre.

EDIT: I mina ögon var det en "helt vanlig" shit-happens, "cykla-i-klunga-incident" och ingen stor sak. Tråkigt när folk åker ut på åkern men det är ju sånt som händer.

Att det kan hända saker i en tight fixieklunga ligger i farans riktning och det måste ju ligga i var och ens eget bästa att hålla vettigt avstånd. Jag kom nära P ovan men jag klandrar väl inte honom för det. Det var säkert inte med mening som han fick flytta på sig. Du skrev ju själv att du cyklade på någon.

- När etappen var klar hörde jag att du legat bakom och kraschat och gick fram till dej och frågade hur det var med dej, det kanske du minns? Då var allting lugnt.

Fråga, vad tycker du jag skulle gjort annorlunda?

- Jag har faktiskt ingen aning om vem Philip eller Marcus är och vad som hände dem.
Är det några oklarheter under en tävling är det väl lämpligt att ta det direkt på plats och inte komma med subtila tråkningar inför nästa tävling ett år senare, det min gode Anton är inte det minsta gentlemannamässigt.

- Men om Philip eller Marcus hyser någon agg eller annat är det väl inte svårare än att berätta det. Annars får vi ta det live vid nästa tillfälle.

- Efter etappen innan var vi några som stod och övervägde om vi skulle ta upp zick-zack körningen i täten med tävlingsledningen eftersom olyckan utan tvekan hängde i luften. Med facit i handen var det ju oklokt att vi inte gjorde det.

- Vad jag menade med jämförelsen med bullhorn var just ur den aspekten att man kör på någon, inte styrförmågan, sorry om det var oklart.

"Vad jag håller emot dig är att du ideligen håller fast vid att aerobars inte utgör en säkerhetsrisk, när det bevisligen gör det."

Det har du nog fått rejält om bakfoten. Du skriver ju indirekt att jag var orsak till olyckan. Jag har aldrig sagt att det inte är en säkerhetsrisk, det är klart att det är svårare att hålla en rak linje med aerostyre i sidvind men vad jag däremot påstår är att i jämförelse med att:
- man behöver inte vara nykter
- brakeless är tillåtet
- bullhorn är tillåtet
- många kör utan hjälm
- diskhjul är tillåta (det tror jag de är va?)
- zick-zack körning i klungan är helt okej

...så tycker jag inte tempostyre eller inte är så big deal. Det är enklare att köra med tempostyre och lågprofilshjul än bock och högprofilshjul, eller vad tycker du?

Men det är bara min helt personliga åsikt. Jag vill inte pracka på någon den eller påstå att den är enda sanningen men jag har förstått att det är en öm tå för dej och framlyfter gärna den inför dej på lite skämt, som jag gjorde några inlägg upp - men jag kan sluta med det om du tar illa upp.

Personligen skiter jag vilket om reglerna ovan om folk vill cykla fulla eller utan hjälm får de väl göra det men att sen cascha och skylla på någon annan eller någon annans styre är lite smaklöst.

Vi var inte speciellt många som körde med tempostyre och själv gjorde jag det för att jag fick, inte för att jag inte kan cykla annars.

Vad jag sett på girosarna har det inte hänt ett skit som berodde på att någon använde tempostyre så att förbjuda det är väl för att, ja jag vet inte - därför jag frågade.

Självklart kör man inte på tempopinnar i en tight klunga, men det har ingen gjort heller.

Du försöker ju tillskriva olyckan ovan som att den skulle beror på att det var mitt fel (fast du vågar inte skriva det rakt ut) och att jag fick ställ för jag hade tempostyre - men det är ju bara din uppfattning och är en ren lögn, det berodde ju på helt andra omständigheter vilka du uppenbarligen inte har någon aning om.

Jag har alltid tyckt att du är glad och trevlig kille Anton men du kanske kan hitta någon annan att hacka på än mig när du anti-aero evangeliserar vad jag vet har jag inte gjort dej ett skit. Du fick tom låna mitt toapapper förra året på TVÅ tävlingar ;)

Men svara gärna på mina frågor i inlägget.

När vi är klara kanske admin kan flytta våra inlägg så slipper giro-tråden vara full av vårt tjaffs. Hoppas det är okej med dej.

Jag tog faktiskt riktigt illa vid mig av vad du skrev.

/Fredde
Last edited by Fredde on 16 Feb 2011 18:14, edited 2 times in total.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Un Giro di Sporco Sud 2011

Post by AndreasVH » 16 Feb 2011 16:36

Jag har inte någon åsikt om vilka styren man får eller inte får ha, men fy fan så jävla rätt du har i detta:
Fredde wrote:...i jämförelse med att:

- man behöver inte vara nykter
- brakeless är tillåtet
- bullhorn är tillåtet
- många kör utan hjälm
- diskhjul är tillåta (det tror jag de är va?)
- zick-zack körning i klungan är helt okej

...så tycker jag inte tempostyre eller inte är så big deal.
Folkölstankade tjommar på obromsade hojar skrämmer mig bra mycket mer än tempopinnar någonsin skulle göra...
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
slint
Posts: 89
Joined: 12 Jun 2008 20:14
Location: GBG-regn

Re: Un Giro di Sporco Sud 2011

Post by slint » 16 Feb 2011 19:22

Vad du kunde gjort annorlunda? Inget, shit happens som sagt. Marcus och Philip har inte skrivit i tråden, eller hur? Låt oss hålla dem utanför det här.
I ditt inlägg kallar du mig för smaklös lögnaktig evangelist. Det tycker jag är lite "osportsligt" Vad det gäller din uppfattning kring aerobars och lågprofil kontra drops och högprofil är jag inte beredd att hålla med. Men det är ju bara min uppfattning och skulle därmed kunna avfärdas som ren lögn. Hoppas du fått svar på dina frågor. Var rädd om dig samt lycka till i Rudan!



Image
"Självklart kör man inte på tempopinnar i en tight klunga, men det har ingen gjort heller."

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Un Giro di Sporco Sud 2011

Post by Fredde » 16 Feb 2011 20:14

slint wrote:Vad du kunde gjort annorlunda? Inget, shit happens som sagt. Marcus och Philip har inte skrivit i tråden, eller hur? Låt oss hålla dem utanför det här.
Och vad är då problemet?

Jag fick uppfattningen att det handlade om de som "haft otur". Dig var det ju inga problem med. Så tolkade jag det du skrev. Om du vill lämna dem utanför så behöver du väl inte dra in dem från början.
slint wrote:I ditt inlägg kallar du mig för smaklös lögnaktig evangelist. Det tycker jag är lite "osportsligt"
Nädå, nu har du ju bara ryckt loss lite ord och satt ihop, jag skriver väl inget direkt om hur du är som person mer än att jag alltid tyckt du är en glad och trevlig person. Men däremot så har du ju ingen koll mer än att "något hände" och du drar direkt till med att jag är orsaken till olyckan för jag hade tempostyre, det är ju inte sant.

Vad jag minns låg jag inte speciellt nära kanten och det är väl inte helt otroligt att bakomvarande flyttat sig om den som trillade låg vid kanten. Kan ju mycket väl varit den bakom mig som vinglade. Som jag skrivit, jag har ingen aning om vad som hände bakom, jag tittade framåt. Du får väl spekulera i om P framför mig hade tempopinnar...

Ja jag tycker det är smaklöst att du skyller en ett år gammal olycka på mig när du inte har större koll på vad som hände. Det låter ju som att du gärna vill ha en syndabock med tempopinnar.

Anti-aero evengelist, ja känns det bättre med tempo-styre-hatare eller något så kör på det.
slint wrote:Vad det gäller din uppfattning kring aerobars och lågprofil kontra drops och högprofil är jag inte beredd att hålla med. Men det är ju bara min uppfattning och skulle därmed kunna avfärdas som ren lögn.
Du är fri att ha vilken uppfattning du vill, du har säkert kört mycket mer än mig med aeropinnar! Om det stämmer eller inte skiter väl jag i så länge du inte blandar in mig i det.
slint wrote:Hoppas du fått svar på dina frågor. Var rädd om dig samt lycka till i Rudan!
Tack ska du ha! Jag hoppas att du kommer till rätta med din tempopinne-fobi.
slint wrote:"Självklart kör man inte på tempopinnar i en tight klunga, men det har ingen gjort heller."
Det där är ju när vi sakta rullar för att samla in gruppen innan en etappstart va?
Och även om det skulle varit under en etapp så ser det inte så tight ut, ser rätt fritt och bra ut runt och framför mig. Varken Tobbe eller PEO ser så nervösa ut.

/Fredde

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Un Giro di Sporco Sud 2011

Post by Fredde » 16 Feb 2011 20:30

Patch wrote:Hej killar,
Bort med skitsnacket, det sabbar tävlingen. Vill ni bråka får ni göra det i PM.
Nu drog ju Anton igång detta i tråden så jag tyckte vi lika gärna kunde ta det här. Bakom-ryggen-skvaller är inte riktigt min grej.

Som jag skrivit så är admin välkommen att flytta inläggen, kanske till papperskorgen?

Anton, känner du att det är mer du vill ha ur dej eller är du nöjd och belåten?

/Fredde

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Un Giro di Sporco Sud 2011

Post by ArvidSvensson » 16 Feb 2011 20:35

^klungbilden med Fredde vid pinnarna går inte fort. Hur vet jag det? Jo, jag är med på bilden och jag körde aldrig i snabbklungan. Detta är innan start.

Om det nu är så att det finns en massa regler är det läge att tävlingsledningen radar upp dem här och nu. Jag har absolut ingenting emot regler. Jag vill däremot veta vilka jag bryter emot.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Un Giro di Sporco Sud 2011

Post by Fredde » 16 Feb 2011 21:01

fjonk wrote:Tycker ni båda borde förstå att eran diskussion varken gynnar evenemanget eller någon annan för den delen, därmed borde den tas via PM.
Jag ser inte meningen med den från början mer än att Anton ville tjaffsa-tempo-pinne i år igen.

Men nu tog Anton det här och svarade inte på mitt PM som jag skickade INNAN jag svarade honom i tråden.

Jag bör rimligtvis ha någon form av möjlighet att försvara mig.

/Fredde

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Tugget från Giro-tråden

Post by dtb » 16 Feb 2011 21:47

äe. nu skiter vi i det här och taggar till oss inför SIR-2011 :D
står det mellan dessa två lopp så blire utan snack rudan. synd att de sammanfaller samma dag :cry: hade varit fint att delta i båda.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Tugget från Giro-tråden

Post by Busken » 20 Feb 2011 00:41

klockan är 00.39, men fan vilken tråd! skönt att jag inte är involverad, stoppar ner handen i chipspåsen igen även fast jag lovat mig själv att det var nog för ikväll... tror nog jag får smyga iväg till kylen och öppna en öl också!

Post Reply