Slit-tåliga däck, tips?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
barbafarfa
Posts: 166
Joined: 11 Mar 2011 20:23
Location: Stockholm

Re: Slit-tåliga däck, tips?

Post by barbafarfa » 10 Jul 2011 11:16

Hmm.. Jag kör ju SS med fotbroms så det är inte allt för ofta som man skiddar, så bromssträckan borde inte bli allt mycket längre. Det som lockar med däcken är att dom är slittåliga, vita och inte allt för dyra. Finns det liknande däck i samma prisklass, fast med bättre grepp?

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Slit-tåliga däck, tips?

Post by boffe » 10 Jul 2011 13:56

Dom här vågar jag rekommendera.

http://cgi.ebay.co.uk/FYXATION-TRACK-TY ... 563caa51ee

Lite dyrare men mycket cleanare.


User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Slit-tåliga däck, tips?

Post by boffe » 10 Jul 2011 15:11

Skönt då var det bevisat :)

barbafarfa
Posts: 166
Joined: 11 Mar 2011 20:23
Location: Stockholm

Re: Slit-tåliga däck, tips?

Post by barbafarfa » 10 Jul 2011 16:06

boffe wrote:Dom här vågar jag rekommendera.

http://cgi.ebay.co.uk/FYXATION-TRACK-TY ... 563caa51ee

Lite dyrare men mycket cleanare.
Dom såg fina ut men att beställa över nätet tar alltid så lång tid och skulle helst vilja slippa vänta. Kan man ha tur på något liknande någonstans i Stockholms län? Annars blir det väl att beställa eller leta annat.

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Slit-tåliga däck, tips?

Post by boffe » 10 Jul 2011 18:45

http://www.norvelo.se har både dom där continental gatorskins och fixie-pops. Hemsidan är ju inte direkt het men i butiken vid Vanadisplan är dom hjälpsamma. Childstore på söder har också fixi-pops. Jag tror dom kostar lika mycket i båda butikerna så det är bara att välja.

Men jag skulle nog välj tålamod och rätt prylar från början. (va bara tvungen att lägga till det...)

User avatar
Wooria
Posts: 847
Joined: 12 Jan 2011 12:22
Location: Malmoe city!

Re: Slit-tåliga däck, tips?

Post by Wooria » 10 Jul 2011 20:32

Durano skid från Schwalbe eller Vittoria randonneur ( finns i vita ) Kör själv med durano skid, och håller förvånansvärt bra! snart blir det att testa ett par randonneur :)
Extreme music for extreme people!

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Slit-tåliga däck, tips?

Post by calavera » 10 Jul 2011 20:43

48/16 magnus wrote:Conti SportContact är som silkes tubdäck i jämförelse med Panaracer Ribmo eller
Continental Top Contact! :wink:
Fast Panaracer Ribmo finns ju i även som 23c & 25c och att de, plus 28c & 32c, är alla lättare (vikbara modellen) än SportContact. Så jag ger tummen upp för Panaracer, fast Conti är ju lite lättare att få tag på. Fast det kanske har ändrats på senare tid?

Fast SportContact är helt ok...
Image

Catkoala
Posts: 14
Joined: 22 Jan 2010 21:23
Location: GBG

Re: Slit-tåliga däck, tips?

Post by Catkoala » 10 Jul 2011 20:56

Fixiepopsdäcken är skit om man vill skidda o de har tack vare gummikvalitén och att de har mönster, jävligt dåligt grepp. Livsfarliga att ha som framdäck kan jag säga.

Bra tåliga däck som funkar bra för skidstops: Vittoria Randoneur, Onza Lavin o så ska Soma tagit fram ett däck som ska vara bra till skid, har ej testat det själv, men kan återkomma när jag gjort, vilket jag ej vet än när det blir. Schwalbe ska ha tagit fram nåt som ska vara tåligt för skids också. Nu vet jag inte om det du söker är ett däck som är slittåligt, dvs håller för många skids eller om du söker ett däck som har mkt glid för att kunna skidda bra i betydelsen långt. Hur som helst, se till så att du har en bra utväxling. 49 fram & 17 bak ger dig exempelvis 32 skidpatches om du kan skidda oavsett vilken fot som är fram och bak, annars 17. Medan 46/16 endast ger dig 8 skidpatches. Finns appar för detta och tabeller på nätet.

Ha det gött o skidda på!

jarvi
Posts: 7
Joined: 20 Sep 2009 19:26

Re: Slit-tåliga däck, tips?

Post by jarvi » 11 Jul 2011 18:38

Kan intyga att fixie pops inte är något vidare... Visst det är mycket gummi att skidda på men glas och annat vasst skär igenom utan större besvär. Fick två punkteringar på en vecka. Nu rullar jag på gatorskins igen.

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Re: Slit-tåliga däck, tips?

Post by Jonas.F » 12 Jul 2011 12:35

Fixie-Pops!? gah. Vittoria Randoneur 28c är ju skit bra har jag kört på i år och dar nu. Hört mycket bra om Panaracer Ribmo också och Continental tar ju för det mesta slut på en helg men lätta att få tag på och har inte provat det där Supersport Plus däcket. Fram är det Conti som gäller dock gp4k!
Punka kommer jag inte ens ihåg när jag hade sist.
We are 138

barbafarfa
Posts: 166
Joined: 11 Mar 2011 20:23
Location: Stockholm

Re: Slit-tåliga däck, tips?

Post by barbafarfa » 12 Jul 2011 15:15

Drog mig till sportson o snackade lite med en där och han tyckte att jag skulle köra på Continental Super Sport Plus. Sen skiddar jag inte särskilt ofta men när jag blir tvungen av någon anledning så vill man att det håller. Förhoppningvis är det bättre än mina biltema däck jag körde med förut!

Post Reply