Glasrikeresan

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Axel
Posts: 34
Joined: 26 Apr 2008 13:59
Location: Uppsala

Glasrikeresan

Post by Axel » 10 Feb 2011 12:45

Hej forumet! Jag sitter och försöker planera sommarens cykling och funderar på att kröna säsongen med Glasrikeresan. Någon som har kört? Är det värt 900:- bara i startavgift? Berätta gärna hur ni upplevde loppet och kringarrangemanget. Jag vet inte hur många som cyklar landsväg här men jag föredrar ett eller två trevliga svar här framför hundratals internskämt med någon latent spydighet på happymtb.

Tack på förhand!

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Glasrikeresan

Post by Hommus » 10 Feb 2011 12:59

Jag hojade fixed första året, för två år sen. Tycket det var toppen hela arrangemanget. Otroligt bra bana med grusvägspartierna. Lite barnsjukdommar fans det säkert men som lopp gillade jag allt. http://www.glasrikeresan.se/news/64/fix ... rikeresan/ Fick intrycket av att de ville konkurrera med Vättern men dit har de några år kvar. Snarkus har nog kört båda åren växlat, hör med honom. Hursom, Inte så mycket att snacka om, Kör!

Axel
Posts: 34
Joined: 26 Apr 2008 13:59
Location: Uppsala

Re: Glasrikeresan

Post by Axel » 10 Feb 2011 15:03

Okej, najs. Låter betryggande utöver det där med vätternkomplexet. Bra pannben att köra fixed!

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Glasrikeresan

Post by snarkus » 10 Feb 2011 17:40

Jepp, jag har kört båda åren. Riktigt fin bana (även om det pissregnade förra året) och distansen är tuff, samtidigt som grusvägarna lägger på ytterligare en dimension. Arrangemanget var ganska risigt 2009 men till 2010 känns det som att de verkligen börjat om från grunden och det har blivit riktigt bra.

Om man kör som motionär så finns det som jag uppfattat det gott om depåer med allt från småländsk ostkaka till kroppkakor.

Jag rekommenderar det.

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Glasrikeresan

Post by Hommus » 10 Feb 2011 20:07

Just det, ostkakan, en av höjdpunkterna i mitt 15 åriga loppliv. På andra loopen, kanske 3 mil från mål fanns denna oas, tror det kan ha varit runt Nybro. Inte för att jag kanske behövde det, men när vi bromsade in och det stod ostkaka var det som att himmeriket öppnade sig. Ett snabbstop blev till ett halvtimmesstop. 4 pers från KCR, satt där och åt varm ostkaka med jordgubbssylt och grädde, kaffe där efter. Mäktigt helt enkelt. Bara detta är en anledning att köra. Klungan var hyfsat sammanhållen till 8 mil då vi cyklade i fatt Snarkus och gänget som låg och mescyklade, in på varv två försvann de iväg. Gruspartierna gör allt roligare. Banan är aningen backing men inget problem att hojja fixerat. Cyklade 48x15 och hängde med bra.

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Glasrikeresan

Post by snarkus » 10 Feb 2011 21:10

Hommus wrote: Bara detta är en anledning att köra. Klungan var hyfsat sammanhållen till 8 mil då vi cyklade i fatt Snarkus och gänget som låg och mescyklade, in på varv två försvann de iväg. Gruspartierna gör allt roligare. Banan är aningen backing men inget problem att hojja fixerat. Cyklade 48x15 och hängde med bra.
En liten, liten bit in på just andra loopen flög jag av när farten ökade på en smal väg djupt inne i skogen, sen körde jag lagtempo med några andra resten av vägen..
I år gick det bättre och jag satt med i klungan fram tills strax innan Hermanstorp, när det var ungefär tre mil kvar till mål. Då orkade jag inte med längre och sedan dog jag hela vägen till Kosta. Det gick fort som fan redan från start den här gången med attacker de första milen tills morgongruppen gick. Jävligt rolig tävling.

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Re: Glasrikeresan

Post by Kneecap » 11 Feb 2011 09:33

Hommus wrote:Just det, ostkakan, en av höjdpunkterna i mitt 15 åriga loppliv. På andra loopen, kanske 3 mil från mål fanns denna oas, tror det kan ha varit runt Nybro.
Ostkakan serverades första året vid Madesjö Kyrka som ligger i utkanten av Nybro, förra året gjorde dom om bansträckningen så banan gick igenom Nybro Centrum och flyttade då ostkakedepån till Nybro Glasbruk..

Post Reply