Bygga om eller köpa nytt?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
SirLancelot
Posts: 28
Joined: 30 Mar 2010 21:48

Bygga om eller köpa nytt?

Post by SirLancelot » 05 Feb 2011 21:38

Hej har haft en Nishiki Road Master fixed gear i två år nu och börjar bli lite trött på den, vill ha något mer lekfullt som går lättare att göra tricks på. Så frågan är ska jag lägga pengar på att bygga om den med ny gaffel styre och hjul, eller köpa ny, jag ser att ni sågat Mongoose tidigare modeller men någon som har koll på årets maurice modeller har kikat lite på denna och byta ut gafflen mot en kraftigare rak. http://www.mongoose.com/aus/eng/mtn/Pro ... L1-Maurice

Vad får man ut mest av pengarna om man köper en färdigbyggd eller om man bygger en själv? har en budget på 4000-5000 hitils har Mongoose legat närmast men som sagt så har jag ingen koll på hur bra dom är när jag inte har chans att provcykla.
Hade väldigt gärna byggt själv, det är ju endå halva grejen. och helst med nya prylar.

User avatar
snigeln
Posts: 108
Joined: 12 Aug 2010 19:32

Re: Bygga om eller köpa nytt?

Post by snigeln » 05 Feb 2011 23:37

Galen i rutigt!

SirLancelot
Posts: 28
Joined: 30 Mar 2010 21:48

Re: Bygga om eller köpa nytt?

Post by SirLancelot » 05 Feb 2011 23:41

Ja den har jag varit lite inne på med, är den något att hänga i granen? Är dock tveksam till färgen så därför jag valde den svarta och tänkte byta farmgafflen för det är ju precis samma ram och delar övrigt.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Bygga om eller köpa nytt?

Post by Streamliner » 05 Feb 2011 23:58

SirLancelot wrote:Hej har haft en Nishiki Road Master fixed gear i två år nu och börjar bli lite trött på den, vill ha något mer lekfullt som går lättare att göra tricks på.
Hm... Nishiki Roadmaster är ju egentligen en singlespeed i alla avseenden och som sådan jättetrevlig att cykla på. Men som fixie är den alldeles för tung och har för lång hjulbas för att kunna bli rolig för tricks. Du kommer nog inte att bli nöjd med ombyggnaden, du kan inte påverka att den mer är en glidare. Du lär märka det när du tar av skärmarna och ser hur otight den är då.

Mitt absoluta råd om du vill ha en cykel med livligare karaktär, är att sälja Roadmastern nu till våren, det är nog inte svårt, och köpa något nytt med brantare vinklar och mer kompakt geometri.
Loch Ness is Deep.

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Re: Bygga om eller köpa nytt?

Post by vigorelli » 06 Feb 2011 01:16

Jädrar vad billigt det börjar bli med tuffa cyklar nu för tiden!

User avatar
Peter S
Posts: 208
Joined: 29 Jan 2009 22:26
Location: Malmö

Re: Bygga om eller köpa nytt?

Post by Peter S » 06 Feb 2011 02:52

Själv har jag ingen erfarenhet av att köpa nytt men är helt övertygad om principen att man får vad man betalar för. Jag har köpt billiga hjul (1200 för paret) och gängorna för låsringen smulades sönder efter bara ett par veckor. Budboys-Micke AKA Mischko köpte en komplett hoj (jag tror det var en Felt) i somras och senast jag såg den cykeln såg det ut som om den gått på heroin sista halvåret!
Visst kan man klara sig med att köpa en Mångås om man aldrig trampar längre än 5 km om dagen, tvättar hojen varje dag och förvarar den i lägenheten, men vem gör det?

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Bygga om eller köpa nytt?

Post by Streamliner » 06 Feb 2011 12:22

SirLancelot wrote:Hej har haft en Nishiki Road Master fixed gear i två år nu och börjar bli lite trött på den, vill ha något mer lekfullt som går lättare att göra tricks på. Så frågan är ska jag lägga pengar på att bygga om den med ny gaffel styre och hjul, eller köpa ny ...
Hade väldigt gärna byggt själv, det är ju endå halva grejen. och helst med nya prylar.
Om du bygger om din Nishiki så kan du ju tänka så här:

- Spara alla delar du tar av från Nishikin så du kan återställa den och ev sälja den komplett senare.

- Glöm inte att cykeldelar allmänt inte går att sälja i andrahand, oavsett hur fina de är för mer än halva nypriset.

- Välj inriktning på det nya du köper; klassiskt i silver eller modernt i svart och kolfiber, det är sällan snyggt att blanda.

- Sälj aldrig fina komponenter som du köper på dig även om de för tillfället inte kan användas. Förr än du anar behöver du dem plötsligt och har du då sålt dem för halva priset får du köpa nytt igen. Pengaförstöring.

- De flesta ramar är bra idag, fråga dig om du blir lyckligare av sådant som fina muffar och hantverk, blir du det så satsa annars cyklar du lika bra på något enklare.

- Satsa på standardmått så långt du kan, t ex en sadelstolpe på 27,2 mm kan användas på många cyklar med shims, försök tänka långsiktigt.

Det finns säkert mer man kan tänka på :wink:
Loch Ness is Deep.

SirLancelot
Posts: 28
Joined: 30 Mar 2010 21:48

Re: Bygga om eller köpa nytt?

Post by SirLancelot » 06 Feb 2011 12:44

Tack steamliner för tipsen. Jag kommer troligtvis sälja min Nisihiki till förmån för något nytt. frågan kvarstår dock om jag ska köpa färdig eller bygga själv jag har ju förstått att hjulen är något man ska lägga lite extra på så kanske är smart och hitta något begagnat även om det tar i mot, bättre begagnat bra än nytt skit.

Hittade jag en ram igår som verkar vara precis det jag behöver en Identiti Persona inte för dyr heller, men en då min budget kommer spräckas och bygget får nog ske i etapper nu innan sommaren börjar.

Något man ska tänka på när man bygger nytt? det jag tänker mest på nu är vad Offset betyder i gaffel termer, Identiti har tre gaffler till ramen jag kikat på som är Offset 20,30 och 45 vad betyder det och vad är mest standard för en halvt nybörjare?

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Bygga om eller köpa nytt?

Post by Streamliner » 06 Feb 2011 14:34

SirLancelot wrote:Något man ska tänka på när man bygger nytt? det jag tänker mest på nu är vad Offset betyder i gaffel termer, Identiti har tre gaffler till ramen jag kikat på som är Offset 20,30 och 45 vad betyder det och vad är mest standard för en halvt nybörjare?
På engelska talar man om "Offset" och "Trail". Offset beskrivs enklast som gaffelns försprång, dvs hur långt främre hjulaxlen hamnar framför styrrörets centrumpunkt.

Om du drar en tänkt linje exakt mitt igenom cykelns styrrör uppifrån och ner, från sidan alltså, så har du styrrörets vinkel och lodlinje nedåt. Denna linje blir lutande framåt i underkanten så att säga. Titta på din cykel så förstår du.

Från denna tänkta linje mäter du sedan hur långt det är vågrätt mellan denna linje och centrum på din axel i framhjulet. Detta är offset.

Offset på framgaffeln bestämmer hur långt från vevpartiet som framhjulet kommer.

Ju kortare mått, desto livligare och snabbstyrd/responsiv cykel får du. Ju längre måttet är ju stabilare blir cykeln.

En nackdel med liten offset kan vara att fötterna slår i framhjulet när du svänger och cyklar sakta. På bana har man alltid liten offset men där svänger du egentligen aldrig med styret, det räcker med att du lutar cykeln så svänger den själv.

Stor offset ger en behaglig gång på cykel, typiskt landsväg, singlespeeds etc.

Långt försprång (offset) betyder också mindre stötighet i gången och är mer vilsamt på långa turer. En bancykel med mycket snäva vinklar kan bli jobbig att cykla långt på ute på vägarna.

Du vill ju ha en piggare cykel, du ska alltså sträva mot en liten offset.
Loch Ness is Deep.

Post Reply