Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FREE

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FREE

Post by Fixen » 26 Jan 2011 23:05



Vem kommer plocka in detta och bli återförsäljare? Ett sådant nav behöver jag, typ igår.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by pean » 27 Jan 2011 07:21

Varför vill du ha ett sånt? Det är det dummaste jag sett sedan det växlade fixednavet...

Men för att svara på frågan så tror jag att det går att köpa här om man kan tyda lite japanska: http://www.jah-life.com/pg166.html
Image Image Image Image

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by Bratt » 27 Jan 2011 12:29

pean wrote:Varför vill du ha ett sånt? Det är det dummaste jag sett sedan det växlade fixednavet...

Men för att svara på frågan så tror jag att det går att köpa här om man kan tyda lite japanska: http://www.jah-life.com/pg166.html
Borde det inte vara ett alternativ för dom som kör MTB som vill kunna byta snabbt. Jag har aldrig prövat att cyklat fixed i skogen men stött på ganska många som varnar för det. Men på stan kan jag inte förstå varför du skulle behöva ett frihjul på en banram.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by Andye » 27 Jan 2011 14:13

Både Affix och Sram torpedo har liknande nav där man "enkelt" kan
byta mellan fastnav och frihjul!

http://www.fixedandfreegear.com/singlespeed_e.html

http://www.affix-system.com/3_products_8_4.htm
Last edited by Andye on 27 Jan 2011 15:42, edited 1 time in total.
--------->>><<<<--------------

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by Fredde » 27 Jan 2011 15:07

Bratt wrote:Jag har aldrig prövat att cyklat fixed i skogen men stött på ganska många som varnar för det.
Vad varnar de för? :)

/Fredde

User avatar
surpa
Posts: 139
Joined: 10 Jun 2008 09:27
Location: Åkersberga

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by surpa » 27 Jan 2011 15:12

Fredde wrote:
Bratt wrote:Jag har aldrig prövat att cyklat fixed i skogen men stött på ganska många som varnar för det.
Vad varnar de för? :)

/Fredde
För att cykla i skogen såklart :wink:

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by Bratt » 27 Jan 2011 17:47

Fredde wrote:
Bratt wrote:Jag har aldrig prövat att cyklat fixed i skogen men stött på ganska många som varnar för det.
Vad varnar de för? :)

/Fredde

... det fram gick inte riktigt... en allmän varning bara antar jag.

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by dtb » 27 Jan 2011 18:19

jag känner inte någon som prövat och inte blir helt galen i det och bara vill köra mer.
fredde t ex kör nästan bara fixed i skogen numera. eller har jag fel.
skall själv iväg nu och köpa en dämpgaffel att sätta på min :D

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by Streamliner » 27 Jan 2011 19:24

Bratt wrote:
Fredde wrote:
Bratt wrote:Jag har aldrig prövat att cyklat fixed i skogen men stött på ganska många som varnar för det.
Vad varnar de för? :)

/Fredde

... det fram gick inte riktigt... en allmän varning bara antar jag.
Jag tror att de varnar för träd?
Loch Ness is Deep.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by Speedman » 28 Jan 2011 09:09

Hallå där!
Det kommer inte finnas någon anledning att byta till frihjul på skogshojen när du väl provat fast nav till skogs. Jag har själv provat helstelt, hardtail och fullgung med frihjul. You don´t to go there again. I promise!
Känner du dig osäker, så kör med frambroms. Det gör jag, men petar bara på den om det går brandt utför.

2011 kommer skoxieboomen ;-)

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by pean » 28 Jan 2011 09:35

Äh vafan Speedman, äpplen och päron.
Image Image Image Image

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by Speedman » 28 Jan 2011 10:26

pean wrote:Äh vafan Speedman, äpplen och päron.
Jo, all frukt är god. Jag blev bara så såld på bananer efter att ha smakat.
Men om man tänker Hellas som det område man åker i så, det går ju faktiskt att köra överallt där med fixed. Men det är klart, det går mer mjukt med dämpning. Mindre trixigt med frihjul.


User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by vigorelli » 04 Feb 2011 23:54

Som produktutvecklare/designer (snart. kanske) så blir jag så jävla trött på att saker och ting alltid ska uppfylla två syften. En bokhylla ska vara ett bord, en jacka ska vara en ryggsäck, en bil ska vara en båt etcetera. Det enda lyckade exemplet är mobil och kamera, men det tog fanimej tio år för det att bli bra. Det går inte att ha dubbla funktioner utan att göra avkall på lite prestanda för båda, eller jäkligt mycket för en.

Jag ser verkligen inget syfte i att byta sådär snabbt mellan fixed och free. Den late mannens flip-flop!

edit: Fan det är ju skitbra om man ska ner för en lång backe kom på!!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by Fredde » 04 Feb 2011 23:56

vigorelli wrote:Som produktutvecklare/designer (snart. kanske) så blir jag så jävla trött på att saker och ting alltid ska uppfylla två syften. En bokhylla ska vara ett bord, en jacka ska vara en ryggsäck, en bil ska vara en båt etcetera. Det enda lyckade exemplet är mobil och kamera, men det tog fanimej tio år för det att bli bra. Det går inte att ha dubbla funktioner utan att göra avkall på lite prestanda för båda, eller jäkligt mycket för en.

Jag ser verkligen inget syfte i att byta sådär snabbt mellan fixed och free. Den late mannens flip-flop!

edit: Fan det är ju skitbra om man ska ner för en lång backe kom på!!
Ska du stanna där uppe på toppen och fippla då eller? :)

/Fredde

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by vigorelli » 05 Feb 2011 00:02

Fredde wrote:
Ska du stanna där uppe på toppen och fippla då eller? :)

/Fredde


Tjae, är det inte nån tävling så kanske det är värt?

Får mig att tänka på Thomas Wassberg som körde en tävling (minns ej vilken) som gick uppför första halvan, sen vände det och gick utför tillbaka till mål. Smart som han var så hade han lagt fästvallan på tejp som han enkelt kunde dra bort på toppen. Nu hade han bara paraffin på fästzonen och kunde vinna överlägset på grund av sitt överlägsna glid.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by Fredde » 05 Feb 2011 00:22

vigorelli wrote:
Fredde wrote:
Ska du stanna där uppe på toppen och fippla då eller? :)

/Fredde


Tjae, är det inte nån tävling så kanske det är värt?

Får mig att tänka på Thomas Wassberg som körde en tävling (minns ej vilken) som gick uppför första halvan, sen vände det och gick utför tillbaka till mål. Smart som han var så hade han lagt fästvallan på tejp som han enkelt kunde dra bort på toppen. Nu hade han bara paraffin på fästzonen och kunde vinna överlägset på grund av sitt överlägsna glid.
Då kan man ju lika gärna köra SS hela vägen. Nä det där känns som det sämsta med SS i kombo med det sämsta från Fix.

Fixa med fixie är ju den minimala risken för mekaniskt fel. Men men det kommer säkert sälja!

Smart det där med tejpen! :D
/Fredde

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by Streamliner » 05 Feb 2011 14:00

vigorelli wrote:Som produktutvecklare/designer (snart. kanske) så blir jag så jävla trött på att saker och ting alltid ska uppfylla två syften.
Lite ironiskt i sammanhanget blir då att det är just förmodligen ett gäng produktutvecklare som utvecklat det kombinerade navet... :wink:

Men jag håller med, det blir ofta en ointressant produkt när den väl lanseras.

Ett bra exempel är kanske det slutna växelnaven typ Alfine som i teorin är genialiska, du slipper kletig kedjeväxel, kärvande trissor, kan växla när du står stilla, ja du slipper en massa besvär och underhåll.

Men som Vigorelli säger, allting kostar. I Alfines fall blir det då intern kraftförlust i navet som du inte har på en kedjeväxel i samma utsträckning. Än värre är att ett sådant nav blir avsevärt mycket tyngre än en kedjeväxel, en vikt på närmare 2 kilo för ett växelnav kan har jag sett. Cykelglädjen försvinner med en cykel som väger 20 kilo...

Men ändå säljer detta, vissa vill ha det, kanske de som bara cyklar till affären, kanske de som köper en Skeppshult.
Loch Ness is Deep.

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by solomon » 05 Feb 2011 14:24

Jag håller på att skissa lite på ett däck som ändras från kanttråd till tub genom ett litet knix på ventilhatten.

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE

Post by nelp » 05 Feb 2011 21:40

vigorelli wrote:Som produktutvecklare/designer (snart. kanske) så blir jag så jävla trött på att saker och ting alltid ska uppfylla två syften. En bokhylla ska vara ett bord, en jacka ska vara en ryggsäck, en bil ska vara en båt etcetera. Det enda lyckade exemplet är mobil och kamera, men det tog fanimej tio år för det att bli bra. Det går inte att ha dubbla funktioner utan att göra avkall på lite prestanda för båda, eller jäkligt mycket för en.

Jag ser verkligen inget syfte i att byta sådär snabbt mellan fixed och free. Den late mannens flip-flop!
edit: Fan det är ju skitbra om man ska ner för en lång backe kom på!!
Telefonen går ju iofs att ringa med fortfarande, men de flesta mobilkameror är ju fan helt värdelösa. Gissar att det bara handlar om att folk inte orkar ha med sig en extra pryl utan hellre har en som nästan funkar inbyggd i telefonen..

Skulle inte naven kunna vara ide på polocykeln så slipper man trampa ihjäl sig i nerförsbackarna?

Post Reply