Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FREE
Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FREE
Vem kommer plocka in detta och bli återförsäljare? Ett sådant nav behöver jag, typ igår.
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
Varför vill du ha ett sånt? Det är det dummaste jag sett sedan det växlade fixednavet...
Men för att svara på frågan så tror jag att det går att köpa här om man kan tyda lite japanska: http://www.jah-life.com/pg166.html
Men för att svara på frågan så tror jag att det går att köpa här om man kan tyda lite japanska: http://www.jah-life.com/pg166.html
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
Borde det inte vara ett alternativ för dom som kör MTB som vill kunna byta snabbt. Jag har aldrig prövat att cyklat fixed i skogen men stött på ganska många som varnar för det. Men på stan kan jag inte förstå varför du skulle behöva ett frihjul på en banram.pean wrote:Varför vill du ha ett sånt? Det är det dummaste jag sett sedan det växlade fixednavet...
Men för att svara på frågan så tror jag att det går att köpa här om man kan tyda lite japanska: http://www.jah-life.com/pg166.html
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
Både Affix och Sram torpedo har liknande nav där man "enkelt" kan
byta mellan fastnav och frihjul!
http://www.fixedandfreegear.com/singlespeed_e.html
http://www.affix-system.com/3_products_8_4.htm
byta mellan fastnav och frihjul!
http://www.fixedandfreegear.com/singlespeed_e.html
http://www.affix-system.com/3_products_8_4.htm
Last edited by Andye on 27 Jan 2011 15:42, edited 1 time in total.
--------->>><<<<--------------
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
Vad varnar de för?Bratt wrote:Jag har aldrig prövat att cyklat fixed i skogen men stött på ganska många som varnar för det.
/Fredde
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
För att cykla i skogen såklartFredde wrote:Vad varnar de för?Bratt wrote:Jag har aldrig prövat att cyklat fixed i skogen men stött på ganska många som varnar för det.
/Fredde
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
Fredde wrote:Vad varnar de för?Bratt wrote:Jag har aldrig prövat att cyklat fixed i skogen men stött på ganska många som varnar för det.
/Fredde
... det fram gick inte riktigt... en allmän varning bara antar jag.
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
jag känner inte någon som prövat och inte blir helt galen i det och bara vill köra mer.
fredde t ex kör nästan bara fixed i skogen numera. eller har jag fel.
skall själv iväg nu och köpa en dämpgaffel att sätta på min
fredde t ex kör nästan bara fixed i skogen numera. eller har jag fel.
skall själv iväg nu och köpa en dämpgaffel att sätta på min
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
Jag tror att de varnar för träd?Bratt wrote:Fredde wrote:Vad varnar de för?Bratt wrote:Jag har aldrig prövat att cyklat fixed i skogen men stött på ganska många som varnar för det.
/Fredde
... det fram gick inte riktigt... en allmän varning bara antar jag.
Loch Ness is Deep.
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
Hallå där!
Det kommer inte finnas någon anledning att byta till frihjul på skogshojen när du väl provat fast nav till skogs. Jag har själv provat helstelt, hardtail och fullgung med frihjul. You don´t to go there again. I promise!
Känner du dig osäker, så kör med frambroms. Det gör jag, men petar bara på den om det går brandt utför.
2011 kommer skoxieboomen
Det kommer inte finnas någon anledning att byta till frihjul på skogshojen när du väl provat fast nav till skogs. Jag har själv provat helstelt, hardtail och fullgung med frihjul. You don´t to go there again. I promise!
Känner du dig osäker, så kör med frambroms. Det gör jag, men petar bara på den om det går brandt utför.
2011 kommer skoxieboomen
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
Jo, all frukt är god. Jag blev bara så såld på bananer efter att ha smakat.pean wrote:Äh vafan Speedman, äpplen och päron.
Men om man tänker Hellas som det område man åker i så, det går ju faktiskt att köra överallt där med fixed. Men det är klart, det går mer mjukt med dämpning. Mindre trixigt med frihjul.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
Som produktutvecklare/designer (snart. kanske) så blir jag så jävla trött på att saker och ting alltid ska uppfylla två syften. En bokhylla ska vara ett bord, en jacka ska vara en ryggsäck, en bil ska vara en båt etcetera. Det enda lyckade exemplet är mobil och kamera, men det tog fanimej tio år för det att bli bra. Det går inte att ha dubbla funktioner utan att göra avkall på lite prestanda för båda, eller jäkligt mycket för en.
Jag ser verkligen inget syfte i att byta sådär snabbt mellan fixed och free. Den late mannens flip-flop!
edit: Fan det är ju skitbra om man ska ner för en lång backe kom på!!
Jag ser verkligen inget syfte i att byta sådär snabbt mellan fixed och free. Den late mannens flip-flop!
edit: Fan det är ju skitbra om man ska ner för en lång backe kom på!!
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
Ska du stanna där uppe på toppen och fippla då eller?vigorelli wrote:Som produktutvecklare/designer (snart. kanske) så blir jag så jävla trött på att saker och ting alltid ska uppfylla två syften. En bokhylla ska vara ett bord, en jacka ska vara en ryggsäck, en bil ska vara en båt etcetera. Det enda lyckade exemplet är mobil och kamera, men det tog fanimej tio år för det att bli bra. Det går inte att ha dubbla funktioner utan att göra avkall på lite prestanda för båda, eller jäkligt mycket för en.
Jag ser verkligen inget syfte i att byta sådär snabbt mellan fixed och free. Den late mannens flip-flop!
edit: Fan det är ju skitbra om man ska ner för en lång backe kom på!!
/Fredde
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
Fredde wrote:
Ska du stanna där uppe på toppen och fippla då eller?
/Fredde
Tjae, är det inte nån tävling så kanske det är värt?
Får mig att tänka på Thomas Wassberg som körde en tävling (minns ej vilken) som gick uppför första halvan, sen vände det och gick utför tillbaka till mål. Smart som han var så hade han lagt fästvallan på tejp som han enkelt kunde dra bort på toppen. Nu hade han bara paraffin på fästzonen och kunde vinna överlägset på grund av sitt överlägsna glid.
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
Då kan man ju lika gärna köra SS hela vägen. Nä det där känns som det sämsta med SS i kombo med det sämsta från Fix.vigorelli wrote:Fredde wrote:
Ska du stanna där uppe på toppen och fippla då eller?
/Fredde
Tjae, är det inte nån tävling så kanske det är värt?
Får mig att tänka på Thomas Wassberg som körde en tävling (minns ej vilken) som gick uppför första halvan, sen vände det och gick utför tillbaka till mål. Smart som han var så hade han lagt fästvallan på tejp som han enkelt kunde dra bort på toppen. Nu hade han bara paraffin på fästzonen och kunde vinna överlägset på grund av sitt överlägsna glid.
Fixa med fixie är ju den minimala risken för mekaniskt fel. Men men det kommer säkert sälja!
Smart det där med tejpen!
/Fredde
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
Lite ironiskt i sammanhanget blir då att det är just förmodligen ett gäng produktutvecklare som utvecklat det kombinerade navet...vigorelli wrote:Som produktutvecklare/designer (snart. kanske) så blir jag så jävla trött på att saker och ting alltid ska uppfylla två syften.
Men jag håller med, det blir ofta en ointressant produkt när den väl lanseras.
Ett bra exempel är kanske det slutna växelnaven typ Alfine som i teorin är genialiska, du slipper kletig kedjeväxel, kärvande trissor, kan växla när du står stilla, ja du slipper en massa besvär och underhåll.
Men som Vigorelli säger, allting kostar. I Alfines fall blir det då intern kraftförlust i navet som du inte har på en kedjeväxel i samma utsträckning. Än värre är att ett sådant nav blir avsevärt mycket tyngre än en kedjeväxel, en vikt på närmare 2 kilo för ett växelnav kan har jag sett. Cykelglädjen försvinner med en cykel som väger 20 kilo...
Men ändå säljer detta, vissa vill ha det, kanske de som bara cyklar till affären, kanske de som köper en Skeppshult.
Loch Ness is Deep.
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
Jag håller på att skissa lite på ett däck som ändras från kanttråd till tub genom ett litet knix på ventilhatten.
Re: Detta navet är ju superbt! Konvertibelt mellan FIXED/FRE
Telefonen går ju iofs att ringa med fortfarande, men de flesta mobilkameror är ju fan helt värdelösa. Gissar att det bara handlar om att folk inte orkar ha med sig en extra pryl utan hellre har en som nästan funkar inbyggd i telefonen..vigorelli wrote:Som produktutvecklare/designer (snart. kanske) så blir jag så jävla trött på att saker och ting alltid ska uppfylla två syften. En bokhylla ska vara ett bord, en jacka ska vara en ryggsäck, en bil ska vara en båt etcetera. Det enda lyckade exemplet är mobil och kamera, men det tog fanimej tio år för det att bli bra. Det går inte att ha dubbla funktioner utan att göra avkall på lite prestanda för båda, eller jäkligt mycket för en.
Jag ser verkligen inget syfte i att byta sådär snabbt mellan fixed och free. Den late mannens flip-flop!
edit: Fan det är ju skitbra om man ska ner för en lång backe kom på!!
Skulle inte naven kunna vara ide på polocykeln så slipper man trampa ihjäl sig i nerförsbackarna?