Bygga cykel, import/begagnat, Försäkring?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Bygga cykel, import/begagnat, Försäkring?

Post by hlafk » 13 Jan 2011 23:10

Tänkte på detta med försäkring på en cykel och hur den gäller, och vilken cykel det gäller.
Försäkringen jag menar nu är en vanlig hemförsäkring där i mitt fall det gäller cykel upp till 20'000:-

Det jag tänker på är ifall man skulle bygga ihop en cykel, då bör man ju kanske spara alla kvitton för att kunna berätta för försäkringsbolaget hur mycket den är värd....
Men det jag kanske funderar mest över är hur det funkar med importvaror, om man tex köper NJS-prylar från japan och kommer undan utan tullen då är dom ju (om än smått)olagligt införda i landet och man har inget lagligt kvitto på att styrka värdet...speciellt inte ifall man vill att dom ska skriva ner värdet på varan för att komma billigt undan med tullen.

Hur noggranna är dom när man vill ha ut pengar för en t.ex. stulen cykel?
Kanske räcker med ramnumret i de flesta fall..?

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Bygga cykel, import/begagnat, Försäkring?

Post by Rokkoko » 13 Jan 2011 23:14

Försäkringsbolaget lär knappast bry sig ifall du har tullat för en vara eller inte. Däremot lär du behöva styrka värdet och då kan ett kvitto vara en ganska bra sak.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Bygga cykel, import/begagnat, Försäkring?

Post by måns » 13 Jan 2011 23:22

Det är lite meckigt det där med försäkring när det gäller gamla/NOS-grejer. Jag gjorde så att jag tog med cykeln till CykelCity så värderade de den på ett par dagar och så fick jag ett signerat värderingsintyg.

Det intyget var baserat på vad det skulle kosta att ersätta cykeln med komponenter motsvarande dagens standard/nivå och alltså blev det ett väldigt högt värde. Men det är ändå inte helt orimligt med tanke på vad försäkringsbolaget drar av i termer av slitage etc, och man bör ju också tänka på ev. samlarvärde som gamla komponenter har, så det jämnar nog ut sig i slutändan. Smidigt var det iallafall.

//Måns

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Bygga cykel, import/begagnat, Försäkring?

Post by Gustav » 13 Jan 2011 23:24

Hos en del seriösa och kunniga cykelhandlare kan du få din cykel värderad med tillhörande kvitto på värderingen. Det är bra att ha i försäkringsfrågor. Vem i Sverige som dels värderar och dels kan något om NJS låter jag vara obesvarat.

edit: måns hann före.

edit 2: när jag krajjade en hoj så räknade försäkringsbolaget på hur gammal cykeln var på ett schablonartat sätt- ju äldre desto mindre värd. De hade ingen intresse av de olika delarna, en cykel var en cykel. Det kan ju vara gott om nu ramen smäller, då har du kvar komponenterna men får möjligen ut ersättning för värdet av hela cykeln.
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bygga cykel, import/begagnat, Försäkring?

Post by Fredde » 13 Jan 2011 23:38

Fota cykeln. Det är A och O.

Man behöver inte ange vad du betalt för en sak om du köpte den billigare än marknadspris utan du behöver bara styrka dess marknadspris tex genom hänvisning till ebay/blocket/cykelaffär. Du får liksom inte billigare försäkring på en cykel även om du fått den.

Glöm för all del inte arbetskostnad att sätta ihop allting. Tar minst en hel dag och är bra för att toppa upp för "värdeminskningen" ditt bolag försöker skinna dej på vilket de garanterat kommer göra om hojen inte är årets modell. Är det hjulbygge, lägg på några timmar till.

Har du toppat upp rejält kommer deras bud i bästa fall ligga i underkant av vad den är värd och acceptera inte det utan lägg ett motbud över vad den är värd och i bästa fall får du ut ungefär vad den är värd.

Ord som: samlar-, entusiast-, affektions- är bra. Ring aldrig precis före lunch, hellre strax efter, gärna på fredag em och var alltid supertrevlig och berätta gärna hur mycket du tycker om cykeln och hur tråkigt det är att du blivit av med den.

Självrisken kan man deala bort/ner mot tex stulet lås.

Årsmodellen kan variera beroende hur lite de vill ersätta men "några år gammal" duger gott, lite upp tills ens samvete.

/Fredde
Last edited by Fredde on 13 Jan 2011 23:41, edited 3 times in total.

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Bygga cykel, import/begagnat, Försäkring?

Post by hlafk » 13 Jan 2011 23:39

Jag syftade inte på några sånna där superdyra och/eller samlardelar utan snarare medel eller övre medel och standardgrejer.
Man kommer ju ganska lätt upp i summor som ifall den skulle bli stulen få ens tårar att flöda :)

Kanske är att föredra att enbart ha grejer nya från butik, tror iaf mitt försäkringsbolag räknar på hur gammal cykeln är, man får tex 100% ersättning första 2 åren och 80% tredje året osså går det neråt... lite enklare att värdera då...

Vi kanske skulle ta o starta nån värderingstråd här på fixedgear.se som alla fick gå in och rösta och styrka värdet på varandras cyklar, inte många lbs som förstår värdet i en cykel utan bromsar :)

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Bygga cykel, import/begagnat, Försäkring?

Post by hlafk » 13 Jan 2011 23:43

Det blir väll lite som med bilar helt enkelt, där kan man ju överklaga bilens värde ganska många vänder ifall man vill, dock där brukar man snarare få lite i överkant av blocket-marknads-värdet...

Man tycker ju ifall man har alla kvitton på den, samt styrker det med en lätt ihopfixad länksamling till olika internetbutiker på alla olika delar så borde man ju ändå kunna få ut varenda krona... iaf i mitt fall då jag ska ha 100% ersättning första 2 åren...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bygga cykel, import/begagnat, Försäkring?

Post by Fredde » 13 Jan 2011 23:53

hlafk wrote:iaf i mitt fall då jag ska ha 100% ersättning första 2 åren...
Vilket bolag har du?

De flesta är nere på typ 75% andra året. Sen kan du ju kolla upp om du har en självrisk som står i proportion till ersättningen inte alls ovanligt och inget den glada säljaren upplyser om.

/Fredde

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Bygga cykel, import/begagnat, Försäkring?

Post by hlafk » 14 Jan 2011 00:02

Moderna försäkringar har jag...
Jag har young living så jag har 700 spänn i självrisk och vad jag kan tyda 100% 2 första åren och 70 från år 2 var det visst...

Men det är lite lurigt skrivet det står som följer:
<1 år = 100%
1 år = 100%
2 år = 70%

Men det måste ju betyda att man får 100% ända fram till dagen före cykeln fyller 2 år...så länge det inte gäller årsmodell eller nått sånt sanslöst konstigt...

Moderna fick ju inte så bra betyg i happymtbs lilla försäkringstest...

Erythropoietin
Posts: 20
Joined: 24 May 2009 21:16
Location: Sthlm

Re: Bygga cykel, import/begagnat, Försäkring?

Post by Erythropoietin » 14 Jan 2011 01:04

Jag blev av med en cykel i september och har moderna försäkringar. Hade bara ett kvitto på vevpartiet resten var inköpt begagnat eller på internet. Dessutom hade jag bara en riktigt kass bild på cykeln där man bara såg bakhjulet. Skickade in en lista på allt jag hade köpt med pris och inköpsdatum, polisanmälan och ett brev där jag skrev en liten förklaring hur det fungerar att själv bygga ihop en äldre cykel och att man ofta inte har kvitto på allt man köper.

Fick ut hela beloppet som jag skrev att alla delar tillsammans var värda minus självrisk. De snackade aldrig om nån värdeminskning och jag har vanlig hemförsäkring, så för mig funkade Moderna försäkringar utan nåt krångel iaf.

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Bygga cykel, import/begagnat, Försäkring?

Post by hlafk » 14 Jan 2011 10:16

det låter ju tip-top det där!
...då är det bara för mig att vänta på dagen då cykeln faktsikt blir stulen :)

http://happymtb.org/2009/01/24/forsakri ... ererovrad/
Jag upptäckte att både Moderna och Vesta fanns med i försäkringsartikeln på happymtb.
Vesta är ju Modernas gamla namn och i detta fall måste det vara en helt annan försäkring. Vesta har här fått bra betyg på allt utan "stöld ute" vilket låter lite konstigt eftersom det är samma självrisk men dock gäller då 15000:- som maxtak för cykeln...
På 15000-och-uppåt-cyklar är det väll inte så många som ens lämnar sadeln när man är ute och glider ändå..?

Post Reply