Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 01 Jan 2011 21:04

Det byggs cyklar som aldrig förr. Saker omptimeras in i minsta detalj.
De svagaste länkarna byts ut för att nå önskade höjder.

Jag har hittat min svagaste cykellänk.

Jag är S.T.E.L.

Nu får det vara nog. Speedman goes Flexman.
Följ med på en resa i stelhetens/vighetens tecken!

Tidsintervall:
Steg 1: Jan-Juni 2011
Steg 2: Juli-Dec 2011

Två långsiktiga mål för Steg 1:
°Raka ben och handflatorna i golvet.
°Att inte cykla som Zeb Macahan (fixedgear.se)

Men hur ska jag göra nu?
Kom gärna med tips.

Här är utgångsläget:

Image

Om 6mån ska handflatorna vara i golvet i denna position.
Image

Med rak rygg.
Image

Den här är svår.
Image
Split...
Image

Vänster höftböjare.
Image

Höger höftbögare.
Image

Nu förstår jag varför jag vispar ut en hel del extra med höger knä hela tiden då jag cyklar. Jag är helt enkelt bra mycket stelare i höger höft. To be continued...

Edit: Ny fotolänk
Last edited by Speedman on 10 Jan 2011 09:21, edited 1 time in total.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Fredde » 01 Jan 2011 21:08

Stretcha.

Frågor på det? :)

/Fredde

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by euskadi » 01 Jan 2011 21:41

kolla denna sajt. en ny (bra) stretchövning varje dag som youtubefilm.
http://mobilitywod.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

sen kan du börja med lite underbar OL-lyftning som vi snackade om!

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by solomon » 02 Jan 2011 15:26

skön tråd Petter, kommer följa med spänning!
Mitt råd är att ta det väldigt lungt med stretchingen, tänkt långsiktigt. Dra inte på dig skador i panikjakt på vighet, har sett det där gå snett alltför många gånger.

Lycka till!

josefMa
Posts: 38
Joined: 17 May 2009 15:44

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by josefMa » 02 Jan 2011 19:29

ett generellt tips kan väl vara att stretcha när du är varm, dvs efter träning.

om jag skulle vara dig skulle jag lägga upp ett enkelt schema för vilka muskler du stretchar så att du slipper stretcha alla muskler under samma" träningspass" . på detta sätt tror jag att du kan hålla ett helt annat fokus.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Naugas » 02 Jan 2011 21:22

Börja en yogakurs är mitt tips. Jag har bara gått på enstaka pass, men så fort jag är tillbaks i Göteborg tillräckligt lång tid ska jag själv gå en hel kurs.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Bratt » 02 Jan 2011 22:17

+1 för yogan

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 03 Jan 2011 11:16

Bra tips!

Grym stretchblogg där t.ex.

Har testat yoga, men tyckt att jag varit för stel för den träningsformen. Svårt att hitta in i positionerna. Men det är väl bara att fortsätta, så ger nog senor och grejer med sig till slut.

Stretch hittills:
1 jan 60min fokus på höftböjare, sätesmuskulatur. (Utan uppvärmning.)

3 jan 40min fokus på höftböjare, sätesmuskulatur, framsida lår. (Uppvärmning med functional training. Bar en packe med 35st tomma flyttkartonger i intervaller i 40min.)

Ska ta det lite lugnare när jag stretchar nu. Min flickvän säger att jag tar i för mycket när jag stretchar...

Yogakurs alltså. Ser att det är ett pass på mitt gym idag kl 12. Poweryoga. Jag drar dit.

josefMa
Posts: 38
Joined: 17 May 2009 15:44

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by josefMa » 03 Jan 2011 16:55

bra där!

lite inspiration:

http://www.youtube.com/watch?v=BaDXNjFjjnU

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 05 Jan 2011 10:02

Vaknade smidig imorse för första gången sen spädbarnsåldern.

Körde en ny höftböjarstretch 15min igår kväll. Den lilla stunden gav mig bättre resultat än allt annat tillsammans 1-3 januari. Så jädra grym.

Lärde mig den av en akrobatkompis som jobbar med Cirkus Cirkör. Här ska du få en riktig killer-övning sa han. Hans absoluta favorit. Nu vet jag varför. Det blir denna varje dag nu.

På lördag kommer nya uppdaterade bilder. Jag tror resultat kommer visa sig redan efter en vecka!

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by olebole » 05 Jan 2011 10:23

Den här hittade jag på euskadis blogg:


User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 09 Jan 2011 01:06

Himla smart med remmarna där!
Tack för den! Den ska jag testa imorrn.

Voila. Här kommer en update. Efter en vecka och sju stretchpass har jag banne mig gjort framsteg. Nån centimeter närmare målet i alla fall... Detta känns bra. The flexing goes on... :P

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Speedman on 09 Jan 2011 01:09, edited 1 time in total.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by viktor » 09 Jan 2011 16:54

Bra inspiration detta!

Ska försöka hålla jämna steg med dig. Höfterna är jag lite rörligare i men ryggen ser det ut som du är smidigare i.
Fortsätt kämpa!
/Viktor

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 10 Jan 2011 10:29

Tack Viktor!
Kul att du är med!

Gjorde en upptäckt under gårkvällens stretch. Det finns en riktigt tjock sena som troligen fäster i blygdbenet. Vid P på bilden nedan. Kring den finns en del muskler som fäster på samma ställe, ev Pectineus och Adduktor Longus, samt någon mindre sena.

När jag kör t.ex. "split" blir hela det paketet spänt, allt tänjs s.a.s. ut maximalt. Då är det svårt att veta vad som är senor/muskler. När jag står som vanligt är det mjukt.

När jag cyklar så vill mitt högra knä göra en utåtrotation/peka ut åt sidan när höger pedal är i sitt högsta läge (Zeb Macahan). Anledningen till det är att det är någonting inne i höften som tar emot och inte låter knäet fortsätta sin vertikala linje.
Problemet finns också på vänster sida, men är mycket mindre där.

Det märkliga är att det verkar inte som någonting är stelare på höger sida. Vad som däremot händer är att när jag lyfter höger knä uppåt framför mig och låter smalben och fot hänga och följa med uppåt är att senorna/musklerna jag pratar om får kraftigt ökad tonus. Inte ihållande, utan stötvis. Om jag koncentrerar mig riktigt ordentligt på att slappna av i muskelfästet vid P på skelettbilden, så är det inget som bromsar knäets färd uppåt.

Jag antar att några muskler har lärt sig att spänna sig helt i onödan när några andra muskler går in i spänning. Den lösningen jag kan se på detta stavas; Alexanderteknik.

Har precis mailat http://www.alexanderteknik.se

Är det annars någon som vet någon begåvad förmåga i Stockholmsområdet som undervisar i Alexanderteknik?

För er som inte hört talas om tekniken, så används den till att komma till rätta med omedvetna spänningar i kroppen. T.ex. att man står och spänner biceps när man borstar tänderna, att man spänner käkarna då man spelar Xbox. Eller att man spänner sig i axlarna när kaffet är slut på kontoret.

Image

Image

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Naugas » 10 Jan 2011 19:09

Speedman wrote:/.../ Körde en ny höftböjarstretch 15min igår kväll. Den lilla stunden gav mig bättre resultat än allt annat tillsammans 1-3 januari. Så jädra grym.

Lärde mig den av en akrobatkompis som jobbar med Cirkus Cirkör. Här ska du få en riktig killer-övning sa han. Hans absoluta favorit. Nu vet jag varför. Det blir denna varje dag nu. /.../
Låter intressant, är det någon specialare eller? Går den att beskriva eller fota...?

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by olebole » 11 Jan 2011 10:53

Speedman wrote:Tack Viktor!
Kul att du är med!

Gjorde en upptäckt under gårkvällens stretch. Det finns en riktigt tjock sena som troligen fäster i blygdbenet. Vid P på bilden nedan. Kring den finns en del muskler som fäster på samma ställe, ev Pectineus och Adduktor Longus, samt någon mindre sena.

När jag kör t.ex. "split" blir hela det paketet spänt, allt tänjs s.a.s. ut maximalt. Då är det svårt att veta vad som är senor/muskler. När jag står som vanligt är det mjukt.

När jag cyklar så vill mitt högra knä göra en utåtrotation/peka ut åt sidan när höger pedal är i sitt högsta läge (Zeb Macahan). Anledningen till det är att det är någonting inne i höften som tar emot och inte låter knäet fortsätta sin vertikala linje.
Problemet finns också på vänster sida, men är mycket mindre där.

Det märkliga är att det verkar inte som någonting är stelare på höger sida. Vad som däremot händer är att när jag lyfter höger knä uppåt framför mig och låter smalben och fot hänga och följa med uppåt är att senorna/musklerna jag pratar om får kraftigt ökad tonus. Inte ihållande, utan stötvis. Om jag koncentrerar mig riktigt ordentligt på att slappna av i muskelfästet vid P på skelettbilden, så är det inget som bromsar knäets färd uppåt.
Jag tror fortfarande på teorin om att det är dina "för korta" korta utåtrotatorer i höften som leder till att du utåtroterar ditt knä.
Lig. pubofemorale fäster just där du nämner. Det är också det ligamentet som begränsar abduktion, dvs när du går ner i split som du själv upptäckt. Däremot så begränsar detta ligament även utåtrotation och borde därmed inte vara anledningen till ditt huset på prärien-problem iaf... Därmed inte sagt att att du kan vara stel/kort även där!
Det ligament som skulle kunna vara boven i dramat är isåfall ischiofemorale som fäster i höften "på andra sidan" om pubofemorale och begränsar dina möjligheter att inåtrotera höften.


edit: Reserverar mig för ev. tankevurpor, det är inte alltid lätt att hålla reda på alla rörelseplan :)

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Naugas » 11 Jan 2011 13:55

Tycker inte det vekar som den där alexandertekniken kan hjälpa riktigt, den verkar vara för "vardagen" mer, finjusteringar liksom. Yoga är nog förstahandsvalet, och jag skulle säga att dess främsta förtjänster nog faktiskt inte ligger i någon flexibilitetsökning, utan en bättre kroppsmedvetenhet. Plus flexibilitet då. Just poweryoga tycker jag verkar riktigt bra, bara just den stilen eller de som leder passen ger utrymme för de mer klassiska avslappnande ställningarna också, och inte bara fokuserar på snabba rörelser och gör det till ett aerobicspass. Hathayoga är den vanliga klassiska yogan, mycket avslappning och andningsövningar.

Stretching rakt upp och ner är nog super också! Lägger man själv in avslappning och koncentration där och inte bara ser övningarna som ett sätt att vrida kroppen rätt helt mekaniskt, så blir det en hel del "yoga" i det. Och jag är fortfarande intresserad av höftböjarstretchen från akrobatkompisen, förklara gärna den sen.


User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by svennelainen » 11 Jan 2011 23:57

Petter din dumsnut. Om jag inte ringer dig imorrn så ringer du mig! Så det så!

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 14 Jan 2011 12:50

Jag slår en pingla idag Svenne!

Ischiofemorale! Jag kollade in den på anatomikartan på gymmet igår. Måste gå tillbaka och ta mig en till titt.

Här kommer akrobatkompisstretchen:

Sätt ned ett knä dikt an mot väggen.
Image

Ställ fram det andra benets fot, så knäledens vinkel blir 90°
Image

Dra fram en stol och "häng dig på den"
Image

Slappna av ordentligt i överkroppen och låt hela höftpartiet slappt sjunka nedåt.
Image

Image

Allt eftersom kroppen slappnar av mer, dra stolen mot dig, men "håll aldrig upp" kroppen, utan låt den sträva nedåt av sin tyngd.

Jag brukar köra ca 4min innan jag byter sida. Efteråt när man tar ett par steg, är höftböjaren som gelé.
Image

Nu till ett av stelhetens mysterium.
Så här går det att ligga utan problem:
Image

Men när jag ligger på rygg så kommer jag bara hit när jag drar knäna mot mig. Det tar emot inne kring höftböjarna på samma sätt som när jag cyklar och har knät i högsta position. Höger är värst när jag cyklar, men när jag ligger verkar det vara lika stelt på båda.

Can somebody help me solve this mystery???

Handflatorna i golvet med raka ben.
Kom på att jag kan lägga en tumstock mellan fötterna och sedan räkna ned centimetrarna :-)

Image

Post Reply