Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by olebole » 28 Jan 2011 10:48

Tycker man det är spännande med anatomi så finns här några klipp att gotta ner sig i:

http://www.anatomy.wisc.edu/courses/gross/index.html

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by KvarterenRundt » 28 Jan 2011 12:23

Dagens hipmystery!

Svårt att se i videon vad som är skillnaden mellan när du lyfter ditt högra ben och ditt vänstra. Kanske att midjan böjs mer när du lyfter ditt högra ben? Att kroppen fälls fram menar du?
Du gör en "tuck under" med bäckenet så att det kommer i en mer fördelaktig vinkel för att kunna lyfta knät/benet högre. Om du inte skulle böja dig fram i midjan skulle du alltså luta kroppen bakåt.
Du gör det på båda sidor men på din högra sida kanske det känns mer tvunget för att du annars inte kommer högre med knät/benet annars?

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by euskadi » 28 Jan 2011 12:57

har du provat att cykla nånting på sistone? kan du cykla med benen vanligt eller är det fortfarande något utåtriktade?

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 07 Feb 2011 23:35

Hello!

Long time no seen!

I have had a stretchsvacka and been catched by my parallell HiFi Life.

Har precis fått igång min första vinylsvarv.
Image

Image

Image

KvarterenRundt!
Postar en annan vinkel av samma problem med min högra höft om några bilder.
Här kommer lite annat först. Uppdateringar.

Euskadi!
Jess, jag kan cykla "vanligt" med benen, men då tar det emot i höger höftböjare när höger knä är i högsta läget. Fäller jag ut knäet (Zeb Style) så tar det inte emot.

Les Updatos:

Jag når fortfarande golvet. Ryggen ser lite bättre ut tycker jag.
Image

Kom på den här övningen. 40kg kettlebell drar ut ryggen och resen av baksidan, häck, lår, knäveck, vader, fint.
Image

24kg kettlebell i en hand i taget. Ett rakt ben i taget, det andra lätt böjt:
Image

Rak i ryggen, översträckta knän och så långt ned med händerna som det går. Jag tycker jag har bättrat mig här lite.
Image

Det här gör ont, men känns bra:
Image

Jobbar vidare på blivande splitten
Image

Ska som sagt lugna mig med höftbörarna nu och satsa mer på baksidan en period.
Men här är de iaf:

Image

Image

Här sätter jag fingret precis på Los Problemos:

Vänster sida. Utåtrotation.
Image

Vänster sida. Inåtrotation.
Image

Höger sida. Utåtrotation.
Image

Höger sida. Inåtrotation.
Image

Har bokat in en tid hos en superduktig massör, Bengt Gustavsson, på torsdag. Jag är 100% säker på att jag har lösningen på detta stelhetsmysterium efter besöket hos honom.

Svennelainen!
Är detta det vi numera kallar rövstretchen?
Image

Image

Avslutar med en position ur den förnedrande Yin Yogan jag gick på.
Bäckenet skulle vinklas 45° framåt. Mitt pekade 45° bakåt.

Image


Edit: Förväxlade inåt- och utåtrotation
Last edited by Speedman on 17 Feb 2011 08:56, edited 2 times in total.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by svennelainen » 08 Feb 2011 00:24

Svennelainen!
Är detta det vi numera kallar rövstretchen?
Image

Oh yes!!! :-)
Kommer du ihåg den andra också, den medknäna i golvet?
Stretcha inte sönder dig nu, det tar tid att dra ut utan skador.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 08 Feb 2011 11:51

Magbresaren med knäna i golvet. Den är grym. Jag tar det lugnt, ska man äta upp en elefant så är den en liten tugga i taget som gäller. Inget frossande och hetsätande här :wink:

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Naugas » 08 Feb 2011 18:44

Jahaja, mitt eget stretchande har gått sisådär... inget regelbundet alls. Har dock kommit hem till Göteborg igen och var på en introduktionskurs i Iyengaryoga i lördags, och det var super! Fyra timmar med en fikapaus i mitten. Inte förnedrande på något vis, fast jag är ganska rörlig i rygg, axlar, vader och så redan, det är runt höfterna och speciellt framsidan av låren som är problemområden. Nu har jag iallafall en grund att bygga vidare på för yogans del. Men det är alltså inte främst för att bli mer rörlig som yogan är bra tycker jag, det är bara en biprodukt - det är framförallt kroppskontakten, och sedan det meditativa som är främsta vinningen. Kände mig så otroligt uppåt, pigg och glad, lätt i kroppen och rak i ryggen efteråt.

Just ryggen var en märklig effekt av yogan. Förra året gick jag till en naprapat för att ha något att lägga friskvårdsersättningen för jobbet på. Jag gick inte dit för att bota något problem alls egentligen, förutom att jag tänkte att han kanske kunde ge råd om en nackskada som jag haft ett tag. Nackskadan kunde han inte göra något åt, och kunde inte se något direkt problematiskt med ryggen, men han knäckte till den på ett ganska generellt vis efter det han såg, och det var en väldigt märklig upplevelse. Kotknackeri har jag ansett vara ren humbug och ett verk av charlataner, men jag mådde ju bra av det måste jag erkänna. Kände mig avslappnad och balanserad, att huvudet, bålen och höfterna verkligen låg mittöver varandra på ett helt naturligt sätt. Lite svårt att förklara, men samma känsla av balans har jag haft nu efter halvdagen med yoga. Jag märkte inte av något problem innan, men efteråt känns det bättre.


Den där stretchen med en kettlebell blir jag lite orolig av. Det blir en stor påfrestning på några få kotor i ländryggen, och det finns säkrare övningar att göra. För att stretcha hamstrings till exempel, försök med att utgå från typ höftböjarstretchen, den med ett knä i golvet, men låt framfoten glida långt framåt med knät lätt böjt. Nu skriver jag från biblioteket, så jag känner att jag måste fega lite och skriva från minnet istället för att göra den och känna efter själv, men som jag minns den så kommer man till ett "mittenläge", där framsidan på det bakre benet och hamstrings på det främre båda sträcks. Där stannar man till, pressar statiskt ihop hälen mot golvet och det bakre knät "mot varandra" i fem-tio sekunder och glider sedan fram med foten ändå mer. Man kan i viss mån påverka vilket ben som stretchas mest genom att tilta bäckenet framåt/bakåt, eller hålla emot åt något håll med det när man glider fram med foten. Den här övningen är väldigt stabil och säker, och ryggen belastas inte alls.

Bilderna på sid. 2 av hur bäckenet tiltas upp när du för ihop knäna, och att det känns i höftböjarområdet när du cyklar och lyfter knät högt, gör att jag tror att det ligger en hel del i KvarterenRundts funderingar kring höftanatomi. Jag tycker det verkar som att du har en så exceptionellt begränsning av rörligheten i höften att det inte enbart kan förklaras med korta och stela muskler, men det är ju bara min egna gissning. Kommer bli intressant att se vad du kommer fram till, och hurdana förbättringar du når, för bättre kommer det att bli med de här övningarna du gör, helt klart.

Ser ut att vara en sjyst skivspelare förresten...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by ArvidSvensson » 08 Feb 2011 20:08

Finns det någon doping att tillgå? Seriöst alltså, finns det något preparat, lagligt eller olagligt, som förlänger musklerna eller på något annat sätt gör personen vigare?

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by perp » 08 Feb 2011 20:38

ArvidSvensson wrote:Finns det någon doping att tillgå? Seriöst alltså, finns det något preparat, lagligt eller olagligt, som förlänger musklerna eller på något annat sätt gör personen vigare?
sträckbänk?

matti
Posts: 44
Joined: 16 May 2008 10:41
Location: sthlm

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by matti » 08 Feb 2011 21:50

Jag håller med Naugas, att använda kettlebell på det där sättet känns inte särskilt säkert. Särskilt inte med ryggen böjd på det där sättet. Om du envisas med att använda dom skulle jag säga att gör det isf med rak rygg, och använd musklerna runt bäckenet ordentligt (spända lår, uppdragna knän, skinkor osv). Men det är bara mina lekmannakunskaper, det verkar finnas andra här som har betydligt bättre koll?

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by svennelainen » 08 Feb 2011 22:01

Jag ser ingen skillnad på att stretcha med motvikt och att stretcha med hjälp av någon annan, som till exempel gymnaster, kampsportare, handbollspelare, dansare, etc etc gör. Varför skulle kotorna i ländryggen ta smällen? Böjd rygg är inte farligt.
Det handlar mer om att göra rätt när muskler stretchas för att träffa rätt muskel, än hur man når dit.

matti
Posts: 44
Joined: 16 May 2008 10:41
Location: sthlm

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by matti » 08 Feb 2011 22:18

Nä, det beror väl såklart på hur vältränad man är i övrigt också, och jag håller med om att böjd rygg i sig inte är farligt - det beror väl helt på hur man belastar den. Tillräckligt många väldigt erfarna yogainstruktörer sagt åt mig att när man börjar belasta ryggen (med muskelstyrka, eller en motvikt i det här fallet) i liknande framåtböjar är steg ett att räta ut ryggen, för att undvika skador på diskar.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Naugas » 09 Feb 2011 16:06

svennelainen wrote:Jag ser ingen skillnad på att stretcha med motvikt och att stretcha med hjälp av någon annan, som till exempel gymnaster, kampsportare, handbollspelare, dansare, etc etc gör. Varför skulle kotorna i ländryggen ta smällen? Böjd rygg är inte farligt.
Det handlar mer om att göra rätt när muskler stretchas för att träffa rätt muskel, än hur man når dit.
Om man inte är ute efter att stretcha just ryggmusklerna, utan vill åt låren, tycker jag det är mycket bättre att hålla ryggen rak. Det är samma princip som att man bör lyfta med ryggen i neutralt läge - för att inte punktbelasta diskar i onödan. Det är några kotor som flexas maximalt när man fäller bålen framåt, och det blir en hög belastning på framsidan av dem helt i onödan när man lyfter så.

Pröva tillexempel istället att bara stå rakt upp, och fäll överkroppen framåt med rak rygg. Tyngden av överkroppen gör att man kan få en bra stretch på baksidan av låren. Görs detta med aktiv anspänning och avslappning blir den riktigt effektiv. Dra in luft, håll andan vid anspänningen, och töm ut luften helt vid själva stretchen. Jag råkade själv faktiskt göra just den övningen lite för entusiastiskt för ett tag sedan, och jag hade känningar i övre delen av hamstrings, under skinkorna, i flera dagar efteråt - den tog betydligt hårdare än jag trodde.

Hjälpen man får av utandningen har jag missat att nämna tidigare - den inledande muskelanspänningen är ju en allmänt använd teknik (KAT kallas det tydligen, var tvungen att googla), men att andas ut aktivt och använda den avslappnande effekten det ger för att nå längre i stretchen, verkar det inte pratas så mycket om, men det fungerar mycket bra.

john.funck
Posts: 34
Joined: 01 Jun 2010 18:57
Location: Göteborg

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by john.funck » 10 Feb 2011 00:32

Som sagt ovan, var försiktig med ryggen. Får du problem med en disk eller en kota i nedre ryggen kan det sitta i om du har otur.

Finns ingen anledning att du skulle stretcha hamstrings med böjd rygg.

kompressionskraft genom kotorna är inget farligt, det är vad ryggen är byggd för. Det är den skjuvkraft som uppstår när kraften (i detta fall kettlebells+kroppsvikt) appliceras horisontellt mot (eller nära horisontellt) mot kotorna.
Av samma anledning viktigt att lyfta nära kroppen när man lyfter tungt för att minska hävstången och därmed skjuvkraften.

Försök tänka igenom nya övn. du kommer på och tänk kompression i ryggen, inte att kotorna drar åt varsitt håll.


* Mycket bra styrkeövn. för hamstrings som hjälper rejält med flexibiliteten är marklyft med raka ben. Svanka mycket, lyft nära kroppen och börja med låga vikter. Tränar styrka samtidigt som du får en kort statisk stertch, även dynamisk. Gör underverk!! =)

ser bra ut!!!

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 11 Feb 2011 09:07

Man tackar för tipsen!

Jag kände det var något skumt med kettlebellsstretchen. Hade ont i baksida lår i två-tre dar efteråt. Typ träningsvärk :) Hittills har jag stretchat utan att få "ont" en enda gång. Ska nog fortsätta med det istället.

Men om kettlebellsstretchen är skadlig eller ej borde väl bero på hur ryggens muskulatur ser ut? För svaga muskler kontra för tung vikt på kettlebell borde belasta ryggkotorna. Men om man har tillräckligt med muskler som "håller emot" så borde väl inte kotorna belastas nämnvärt?

När jag bröt nyckelbenet sa ortopeden att musklerna tar smällen i första hand, sedan senor och ligament om musklerna inte orkar, och därefter skelettet. Blir belastningen för stor även där så går benet av.

Den kombinerade höftböjar- /hamstrings stretchen du nämnde Naugas verkar kanon. Ska testa den nästa pass.
Helt rätt också att bara böja rak rygg framåt är en underskattad superövning.

Var i Hornstull igår hos det sjukt duktiga massören Bengt Gustafsson.
Tro det eller ej. Även för honom var min specifika höftstelhet ett mysterium.
Han rekommenderade mig nästa steg. Gå till Carter Farrel och försöka få till stånd en magnetröntgen av mjukdelarna kring ländrygg, höft och lår.

Nån som varit hos Carter?

Schweinigt grym idrottsläkare!
Ska ringa honom idag.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Naugas » 11 Feb 2011 16:07

Jag lutar mot att din höft är lite ovanligt byggd faktiskt, någonting med lårhalsbenets vinkel, eller bäckenets muskelfäste typ. Jag gjorde en yogaövning tidigare där man ligger på rygg med ena knät uppdraget mot bröstet och det andra rakt ner, och kunde ligga och kände efter var det tar stopp för mig och vad som händer i olika vinklar. Och det är alltså när lårben och bäcken börjar ta emot varandra på framsidan som jag får en liknande effekt som du får på bilderna på sidan två. Jag tycker det borde vara att du får trångt mycket tidigare bara. Känns det något förresten när du för ihop knäna och bäckenet tiltas upp? Det är ganska obehagligt för mig när jag tar i lite och drar upp knät ordentligt, och det börjar trycka och pressas ihop kring höftböjaren.

"Autostretching" heter en av de bästa böcker jag sett om stretching förresten, kolla gärna upp den på bibblan, den är extremt tydlig och välorganiserad.

http://www.bokborsen.se/Evjenth%2C+Olaf ... 6411_1.htm
http://www.allaannonser.se/autostretchi ... ?sort=last

edit: Det där med ont på baksidan av låren efter kettlebellsstretchen, och mitt onda på samma ställe efter rakryggsstretchen, tror jag kan bero på att det i praktiken blev en styrketräning av stretchen. Det är så jäkla svårt att koordinera ryggens anspänning med avslappning av lårens baksida. Bägge muskelgrupperna vill åstadkomma "samma sak" i den övningen, och det är onaturligt att försöka skilja deras arbete åt. Det är en av anledningarna till att jag tycker det är bättre att försöka hitta en position där man är stabil och säker, och kan slappna av, både i de muskler du vill åt och så mycket som möjligt av kroppen i övrigt. Bara att stå och hålla balansen sätter igång en massa muskelaktivitet. Bättre att kunna vara på knäna när man stretchar höfterna, och hålla balansen med händerna mot golv, vägg eller stolar.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by svennelainen » 11 Feb 2011 16:57

Från massör till idrottsortoped - samma sak som nästa steg?
Det är snarare som att gå 24 steg på en tärningstvåa i Monopol. ;)
Även om du har gjort stora framsteg så tycker jag fortfarande att du är stel. Om du går till en ortoped och han kommer fram till att du har en höftledsdefekt som inte går att träna bort, då tänker jag bjuda dig på lunch. Med öl.


Näe, nu har jag inte tid med det här längre. Jag måste laga ramar. Puss å kram!

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by KvarterenRundt » 11 Feb 2011 20:45

Fina framsteg, höftböjarna ser inte alls stela ut längre.

Sittande splitten blir trevlig när man kan luta fram bäckenet bara några grader, sitta med bäckenet bak sådär är ju plågsamt. Att ligga med rumpan in mot en vägg, raka ben mot taket och sen fälla ut benen åt var sin sida skulle kunna vara en bra förberedelse för splitten. Lätt att köra KAT (kontraktion, avslappning, töjning)-stretch när man ligger där också.

Bra inlägg Naugas, tänkte på det där med andning och avslappning. A och A verkligen.
Om jag förstått rätt så är muskler alldeles tillräckligt långa för vad man vill åstadkomma (senor och ligament kan behöva bli längre och mjukare dock). Men, musklerna håller emot för att skydda lederna när man stretchar, de är ju svaga i ytterlägen där man inte brukar vara.
Så egentligen är det nervsystemet, vad det tillåter muskeln att arbeta i för rörelseomfång man vill ställa om/träna upp.
Om jag tänker på det så känns forcerad stretching dumt, när man tvingar ner sig i ytterlägen, då kämpar man bara mot sig själv. Att få nervsystemet att acceptera nya positioner genom andning, avslappning och samtidigt träna musklerna i ytterlägena bör göra susen, KAT plus avslappning och bra andning alltså.

Ja, jag tycker inte det skulle vara konstigt om det vore höftleden som är byggd så, förhoppningsvis går det att förbättra.
Jag skulle ändå inte kalla det varken exceptionellt eller en defekt. En del är rörliga i leder, andra mindre rörliga.
Jag har ju mina egna höfter att jämföra med. Jag har som sagt usel inåt och utåtrotation, speciellt på höger höft.

Speedman, upplever du att du kan rotera mer i vänster höft/ben än på höger? Ser ut som inåtrotationen (du har skrivit utåtrotation över den bilden) på höger ben går trögt?

Spännande att se vad Carter Farrel kommer fram till.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 17 Feb 2011 09:24

Aha! Förvaxlade inåt- och utåtrotation. Har editerat inlägget.

Har inte fått någon tid hos Carter Farrel än. Mitt schema är helt sjukt. Ska vara på turné i nästan två månader nu med fem olika band/projekt. 44st konserter och 8st repdagar i 3st olika länder fram till 10 april. Så nu blir det till att stretcha på hotell.

REVOLUTION! REVOLUTION! REVOLUTION!

Har gjort en revolutionerande upptäckt! I alla fall de senaste 12åren har jag suttit på exakt samma sätt när jag spelar trummor. Jag har jobbat sanslöst mycket med att integrera avslappning i spelet från ryggen ända ut i minsta fingerleden. Tekniken är optimerad. Men jag har missat en grej.

Den grejen kan vara och är förmodligen roten till mitt mystiska höftproblem.

Kolla här:

Jag spelar alltid med en trumstock i höger hand och med handen/fingrarna på vänster hand. Här får knät plats under handen samtidigt som trumstocken kan ligga parallellt med trumskinnet.

Image

Image

På höger sida ser det bra ut uppifrån.

Image

Men som ni ser så kan inte trumstocken ligga parallellt med trumskinnet. Benet är ivägen. ...förstår ni vart vi är påväg?

Image

Jag måste alltså "fälla ut" höger ben ala Zeb Macahan, precis som när jag cyklar.

Image

Image

Image

FÖRSTÅR NI VILKEN FANTASTISK UPPTÄCKT DETTA ÄR!!!!!!!!!!!!!

Jag är evinnerligt tacksam.

Det bara slog mig under ett rep i förrgår som en blixt från klar himmel. När jag gjorde de andra uppmärksamma på mitt scoop så sa ljudtekniken som var med, och har sett mig spela ganska många gånger:

-"Jamen det där känner man ju igen!"

Samma sak visade sig på sadeln. När en massa cyklister visade sig känna igen min gubbstil med knäna utåt.

Att ändra på sittställningen bakom trumsetet är en stort arbete som måste arbetas in under lång tid.

Här är en tillfällig lösning:

Utfällt knä:
Image

Vips! Infällt knä.
Image

Handen får plats åvanför benet.
Image

Men vad hände?
Image

Detta:
Image

Alla trummorna måste höjas lika mycket. Jag tror inte det är en permanent lösning. Problemet kan mycket väl tänkas flyttas över till axlarna, som troligen kommer komma för högt upp.

To be continued...

/Flexman on tour

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by olebole » 17 Feb 2011 09:37

Jag tänkte på just detta när du startade tråden... Alla timmar bakom slagverken borde ha kortat utåtrotatorerna...
Du kanske ska försöka stretcha dessa ordentligt efter varje "trumpass"?

Post Reply