Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 22 Jan 2011 09:51

@Streamliner

Har själv burit på vin, choklad och ångest i väldigt många år när det gäller trådens tema. Har varit stel sen barnsben. Och det blev inte bättre efter 25, inte heller efter 30-strecket etc. En stor befrielse att äntligen göra något åt det. Jag tror banne mig jag kan kalla det min Pensionsförsäkring. ;-)

User avatar
pistolpete
Posts: 459
Joined: 05 Jan 2009 21:41
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by pistolpete » 22 Jan 2011 10:24

Sjukt bra tråd! Jag lider av nån slags omvänd stelhet. Mycket mjuk och rörlig i höfterna, men sinnes stel i ländrygg och "baksidan av knäskålarna" brukar stretcha ut dom på gymmet men nu har jag blivit peppad på att lägga upp ett schema och köra hemma . Gummiben 2011

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by KvarterenRundt » 22 Jan 2011 14:01

Speedman, ditt senaste mysterium, exakt samma sak händer mig (som dig alltså). Effekten kan till och med vara llite större på mig än på dig.

Jag fortsätter att tjata om att det är höftledens byggnad som är ansvarig, jag tror inte att det är din häck i det här fallet.

Du har tajta, smala höftleder helt enkel, det uppenbart för mig. Mycket manliga höftleder : )

Jag tränade dans i 6 år för att bli professionell dansare, ett par år av dessa gjorde jag inget annat än att träna och stretcha. Mitt stora hinder var just mina höftleder som har usla förutsättningar för mycket av dansteknik. Det sket jag i då dansmässigt, jag körde på med vad jag hade till min fördel. Men jag blev bittert påmind i vissa dansövningar och stretcher.

Mina gluteus maximus är mjuka, jag skulle kalla mig vig - jag kan fortfarande tvinga ner mig i spagat om jag får värma upp lite först.

Det är svårt att förstå för någon som har normala förutsättningar i höfterna, att detta skulle vara något att behöva ta med i beräkningarna. Att det skulle kunna vara något annat än muskler och ligament som trilskas.

Manliga bäcken är kilformade, kvinnliga bredare och plattare

"The angular relationship of the acetabulum and the femoral head varies among individuals."

Här är en bra sida om höften, det finns en sektion "Variations in Hip Joint Angles Among Individuals"

Alltså jag vill inte att du ska sluta stretcha, du kan gå hur långt som helst med det här och det är inspirerande, jag tror bara att jag har svaret på ditt mysterium.

Du kommer aldrig kunna göra en sådan split som din flickvän, hur mycket du än stretchar, men du skulle kunna göra en "karatesplit" - med knäna pekandes mer framåt och inte uppåt.


User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by svennelainen » 22 Jan 2011 19:30

KvarterenRundt wrote: ...
Jag fortsätter att tjata om att det är höftledens byggnad som är ansvarig, jag tror inte att det är din häck i det här fallet.

Du har tajta, smala höftleder helt enkel, det uppenbart för mig. Mycket manliga höftleder : )

Jag tränade dans i 6 år för att bli professionell dansare, ett par år av dessa gjorde jag inget annat än att träna och stretcha. Mitt stora hinder var just mina höftleder som har usla förutsättningar för mycket av dansteknik. Det sket jag i då dansmässigt, jag körde på med vad jag hade till min fördel. Men jag blev bittert påmind i vissa dansövningar och stretcher.

Mina gluteus maximus är mjuka, jag skulle kalla mig vig - jag kan fortfarande tvinga ner mig i spagat om jag får värma upp lite först.

Det är svårt att förstå för någon som har normala förutsättningar i höfterna, att detta skulle vara något att behöva ta med i beräkningarna. Att det skulle kunna vara något annat än muskler och ligament som trilskas.

...

Du kommer aldrig kunna göra en sådan split som din flickvän, hur mycket du än stretchar, men du skulle kunna göra en "karatesplit" - med knäna pekandes mer framåt och inte uppåt.
Så länge du hävdar höftledsproblem så kommer jag att påpeka motsatsen. :)
Och bara för att vara så där extremt irriterande säker på saken, så kollade jag med en av mina vänner som är sjukgymnast sen 20 år tillbaka och dessutom undervisar i fysiologi.
Det finns inget belägg för att en normal höftled inte kan nå split - oavsett kön. Mycket möjligt att dina lårben är något roterade och då kan en begränsning uppstå, men en normalt byggd höftled med rätt muskulatur omkring kan definitivt uppnå split. Att kvinnor och mäns höftben har en något annorlunda utformning har ingenting med höftleden att göra. Vi har samma förutsättningar i den leden.

Flexman är så stel muskulärt att det går inte att säga att han har problem med höfterna. Inte än i alla fall, för det kan mycket väl vara rotation i hans lårben också eftersom han aldrig har stretchat, men det går att åtgärda. Att hävda att en normal split inte kommer att nås är ett knasigt påstående. I sånt fall är min split (som var ganska lätt i 15 år) och mina gamla danskompisars splittar något jag måste ha drömt. ;)

BTW, du råkar inte ha ett riktigt namn?.. Om du inte vill gå ut med det så skicka ett PM vetja, vi kanske känner varann.

För övrigt är det här en av de mest intressanta trådarna på länge.

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by KvarterenRundt » 22 Jan 2011 21:59

Aha du är en sån där irriterande sid-vig person med öppna höfter som inte fattar :wink:

Gnuggar händerna :)

Ok höftledsproblem har jag inte hävdad, att det är ett problem alltså.
Jag vill bara ge en förklaring på Flexmans mysterium, varför hans rumpa lyfter från golvet när han för ihop knäna. Vilket inte verkar kunna upprepas av andra, förutom av mig själv som är vig i muskulaturen för övrigt.

Om det vore häcken som är tajt; varför kan han ligga i den första positionen med korsryggen i golvet? Och sen blir häcken plötsligt för tajt när han för ihop knäna (och han måste lyfta på rumpan)?

Och att en normal split inte kan nås har jag inte sagt, men det var otydligt förklarat av mig. Alla kan nå en split. Men det är skillnad på en split och en split. En äkta split är en med rakt bäcken (ställt mot golvet) och benen rakt åt sidan (knäna upp mot taket), väldigt få kan göra en sådan. De flesta måste fälla bäckenet framåt och rotera benen framåt för att kunna sitta i split; vissa mer, jag för 5 år sedan sist, med knäna pekandes framåt, inte alls snygg men ändå en full split. Jag kallar den en karatesplit. Andra behöver inte fälla bäckenet framåt och rotera benen in alls mycket - Flexmans flickvän - snygg split. Min split var aldrig lätt för övrigt :)

Min utåtrotation för höger ben i höften var 40-45 grader och på vänster 45-50 grader, efter många års stretchande och träning av utåtroterande muskler, verkligen uselt för mycket av dansteknik. Önskvärt är väl en 60-70 grader. (Det här är med rakt bäcken, fäller jag fram bäckenet kan jag få knäna vidare isär såklart)

Den kan vara fel av mig att projicera mina usla (för dans) höfter på Flexman, jag vet ju inte hur det känns i hans kropp. Men jag tycker ju känna igen mig, hela Zeb Macahan grejen, skillnaden mellan höger och vänster höft.

Ja verkligen en intressant tråd. Är sugen på att börja stretcha själv igen, all info som finns på nätet nu ger det en helt annan dimension..

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Fredde » 22 Jan 2011 22:44

Mycket dans-snack på er och jävligt lite video! :D

/Fredde

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by svennelainen » 22 Jan 2011 22:49

Fredde wrote:Mycket dans-snack på er och jävligt lite video! :D

/Fredde
Du änte tillräckligt gay för oss!

john.funck
Posts: 34
Joined: 01 Jun 2010 18:57
Location: Göteborg

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by john.funck » 22 Jan 2011 23:12

Som sjukgymnaststudent och hyfsat lång egen erfarenhet och intresse av stretching så kanske jag kan bidra.

1. Rövstretchen (då du lägger upp benet på ett bord). Den kan du även testa att göra liggandes på golvet. Låt bakre benet vara rakt och fäll in det främre under dig, precis på samma sätt om du stod upp. Vila överkroppen och armarna mot golvet, men stöd dig inte.
Slappnar du av i denna position så fixar gravitationen det mesta och stretchen blir både behaglig och effektiv. En av mina favoriter.

2. Kör styrketräning för adduktorerna.
Desto starkare adduktorer du har desto mindre kommer de spänna sig så fort du går ut i en split. I kombination med stretching får du bra resultat.

bra övn. här är: på med raggsockarna, sätt en stol framför dig och går ner i splitposition. Gå ner långsamt och kontrollerat, pressa dig upp, ta så mycket hjälp av stolen som du behöver. Gör 8-10 reps om 3-4 sets. Siffrorna är inte så noga, men sikta på totalreps om 25-30.


Ser ut som du har rätt bra koll på vad du behöver förbättra. Testa olika varianter av övn. och kör på dem som känns bäst och ger bäst resultat.

Vill du lära dig ALLT om stretching, dess varianter och gillar underhållande läsning kan jag rekommendera:

http://www.trickstutorials.com/content/flx3

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Fredde » 23 Jan 2011 14:10

svennelainen wrote:
Fredde wrote:Mycket dans-snack på er och jävligt lite video! :D

/Fredde
Du änte tillräckligt gay för oss!
:)

Jag har ett kedjestag i kolfiber som skulle behöva lite stretch, är du klar med verkstan?

/Fredde

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by euskadi » 23 Jan 2011 23:38

svennelainen wrote:
euskadi wrote:mycket imponerande svenne!
jag gissar att du är lika flexibel i de flesta andra musklerna också
Jo jag är töjbar men långt från vad jag har varit. Mitt problem är inte vigheten utan att jag har tappat så jäkla mycket fysik de senaste åren. Vighet utan styrka är ingen bra kombo i långa loppet.

vig + stark + tight trikå = grymt!

Image

Image

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 24 Jan 2011 21:14

Helt rätt euskadi!
Inspirerande.
Det finns ingen bättre kombination än vig och stark.
Lägg till bra flås på det 2 rule! :-D

Fotade helgens uppdatering idag. Seger nr 1. Når golvet med fingerspetsarna nu!

Körde 30min innan foto och 1h 15min efter.
Långa pass is the shit.

Igår tyvärr ingenting. Men i förrgår 60min stretch, 20min bastu, 40min stretch.
Gjorde underverk att klämma in bastun där emellan.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 27 Jan 2011 16:41

Voila!

Höftböjarna börjar ge med sig. Nu får det ta och bli mer baksida.
Ska på ett Yin Yoga pass idag. Poweryogan som jag gick på är lite mer workoutinspirerad. I Yinyogan står man i varje position extra länge. Tror
det kommer passa mig som handen i handsken!

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

matti
Posts: 44
Joined: 16 May 2008 10:41
Location: sthlm

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by matti » 27 Jan 2011 23:25

Speedman wrote:Gjorde underverk att klämma in bastun där emellan.
Jag kan tipsa om Bikramyoga, som man gör i värme (runt 40 grader brukar det vara). Det gör verkligen underverk för smidigheten...

Se t.ex: http://www.bikramyogasoder.se/

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by euskadi » 27 Jan 2011 23:48

Speedman wrote:Gjorde underverk att klämma in bastun där emellan.
själv ska jag prova att stretcha dessa övningar inne i bastun. Hoppas få nya vänner som gör underverk!

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 28 Jan 2011 00:07

matti wrote:
Speedman wrote:Gjorde underverk att klämma in bastun där emellan.
Jag kan tipsa om Bikramyoga, som man gör i värme (runt 40 grader brukar det vara). Det gör verkligen underverk för smidigheten...

Se t.ex: http://www.bikramyogasoder.se/
Bingo!
Har faktiskt ett outnyttjat presentkort på just Bikramyoga Söder.
Förhoppningsvis utnyttjas det till veckan :-)

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 28 Jan 2011 00:07

euskadi wrote:
Speedman wrote:Gjorde underverk att klämma in bastun där emellan.
själv ska jag prova att stretcha dessa övningar inne i bastun. Hoppas få nya vänner som gör underverk!
:lol:

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 28 Jan 2011 00:13

john.funck wrote:Som sjukgymnaststudent och hyfsat lång egen erfarenhet och intresse av stretching så kanske jag kan bidra.

1. Rövstretchen (då du lägger upp benet på ett bord). Den kan du även testa att göra liggandes på golvet. Låt bakre benet vara rakt och fäll in det främre under dig, precis på samma sätt om du stod upp. Vila överkroppen och armarna mot golvet, men stöd dig inte.
Slappnar du av i denna position så fixar gravitationen det mesta och stretchen blir både behaglig och effektiv. En av mina favoriter.

2. Kör styrketräning för adduktorerna.
Desto starkare adduktorer du har desto mindre kommer de spänna sig så fort du går ut i en split. I kombination med stretching får du bra resultat.

bra övn. här är: på med raggsockarna, sätt en stol framför dig och går ner i splitposition. Gå ner långsamt och kontrollerat, pressa dig upp, ta så mycket hjälp av stolen som du behöver. Gör 8-10 reps om 3-4 sets. Siffrorna är inte så noga, men sikta på totalreps om 25-30.


Ser ut som du har rätt bra koll på vad du behöver förbättra. Testa olika varianter av övn. och kör på dem som känns bäst och ger bäst resultat.

Vill du lära dig ALLT om stretching, dess varianter och gillar underhållande läsning kan jag rekommendera:

http://www.trickstutorials.com/content/flx3
1. Testade rövstretchen idag. Jag håller med. Riktigt riktigt bra.
2. Raggsockövningen verkar grym. Ska lägga in den i mina program.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 28 Jan 2011 00:28

Naugas wrote:
Speedman wrote: /---/
Det märkliga är att det verkar inte som någonting är stelare på höger sida. Vad som däremot händer är att när jag lyfter höger knä uppåt framför mig och låter smalben och fot hänga och följa med uppåt är att senorna/musklerna jag pratar om får kraftigt ökad tonus. Inte ihållande, utan stötvis. Om jag koncentrerar mig riktigt ordentligt på att slappna av i muskelfästet vid P på skelettbilden, så är det inget som bromsar knäets färd uppåt.
/---/
Jag kollade just mig själv när jag håller upp benet sådär, och jag får faktiskt en slags ryckningar i ljumsken, adductor-musklerna antar jag det är, och bara på höger sida. Men - det känns som om det är kopplat till att hålla balansen, kanske jag har bättre balans eller muskelkontroll när jag står på höger ben.

Och tack för den nya stretchövningen! Jäkligt snygga och instruktiva bilder du tar för övrigt, kul.

Den där "akrobatstretchen" känns väldigt bra genom att man har stöd av stolen. Den liknar annars en stretch som jag såg beskriven bara för någon vecka sedan. Märkligt... Här är den jag såg:


För höftböjarna, iliopsoas, och quadriceps

[imgstretchbild[/img]

1 - enkel variant
2 - standard (kan även göras nere på golvet, med bakfoten uppe på soffkanten)
Spänn gärna magmusklerna litegrann, och håll ryggen rak.

3 - varningsexempel - låt inte ryggen svanka och bröstet fara fram.

En fundering kring Zeb Macahan-vridningen vid cyklingen - det är inte så att det är lite tvärtom mot vad du antagit...? Alltså inte att några muskler tar emot, utan att inåtförarna inte drar ihop sig och håller benet rakt när du trampar? Om de slappnar av faller knät ut, nästan av egenvikt. Vad händer om du tänker på benrörelsen, och försöker att medvetet hålla benet bara i ett plan när du cyklar, hur känns det?
Jo, det där har jag testat. Om jag "håller in" benet när jag cyklar, dvs låter det löpa helt rakt utan att "sidrotera" knäleden, så går det bra. Det är bara det att det tar emot när knäet är i högsta läget. Fäller jag ut knäet, så tar det inte emot någonting. Det är inne i området kring höftböjaren det tar emot.

Intressant det där med balansen.
Jag har nu noterat att jag har mycket bättre balans när jag står på höger ben och lyfter knäet, än om jag står på vänster ben och lyfter höger knä. De små balansjusteringar jag gör ger utslag just i den stora senan inne i ljumsken på det benet som lyfts.

P.g.a. denna upptäckt gjorde jag idag ett mer utvecklat test av detta mysterium:

Minskad rörlighet i höften till vänster i bild. (Alltså höger höft då videon är spegelvänd)
1. Notera att midjan böjs när knäet till vänster i bild är i högsta läget.
2. Men spänd mage kommer inte knäet upp lika högt
3. Samma sak händer hängande, alltså är det inte balansen som ställer tiil det.



Varför händer detta?

Och hur stretchar man övre delen av häcken?
Alltså Nr 21 på bilden. Visst heter den Gluteus Medius?

Image

Det flesta rövstretchar som presenterats här har varit super, men fokuserat mer runt 23 och 24 på bilden.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by svennelainen » 28 Jan 2011 10:00

Den liggandes stretchen som jag försökte förklara i telefon en gång, som numera kallas "rövstretchen", kan komma åt din 21:a.
Fast om det är Medius du vill åt, som sitter på sidan och som jag tror är 26:an (gillar inte den där bilden, den är otydlig) så finns det bättre stretchar. Även Medius går att komma åt med rövstretchen fast med knäet längre in under kroppen, du får positionera om benet och testa dig fram tills du känner att det tar på rätt ställe - vilket i sig tar tid och tålamod.


Det här är G. Medius:
Image

Post Reply