Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
ctrl alt del
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2010 10:01
Location: Jönköping

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by ctrl alt del » 30 Oct 2011 20:15

Väntar på en fortsättning. Har själv "assymetriska" höftegenskaper men har bara genomgått en bråkdel av de undersökningar du beskriver.
The strong must protect the sweet.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 01 Nov 2011 10:30

ctrl alt del wrote:Väntar på en fortsättning. Har själv "assymetriska" höftegenskaper men har bara genomgått en bråkdel av de undersökningar du beskriver.
Hallo!

I´m back.

Oj oj oj! Och de undersökningar jag hittills beskrivit är bara en bråkdel av de som jag nu har varit igenom. Speedman har flexat vidare ytterligare 3,5 månader med fantastiska resultat. Eller helt enkelt, resultat. Allt som hittills har nämnts i tråden visade sig vara idéer på fel spår.

Återkommer med bildbevis...

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Viggen » 01 Nov 2011 10:50

Spänningen är olidlig!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by euskadi » 02 Nov 2011 16:11

låter intressant speedman. vad var syftet nu igen? cykla korrekt eller gå ner i spagat? du verkar gå in för uppgiften i vilket fall som helst.
/Rickard

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 20 Nov 2011 00:49

euskadi wrote:låter intressant speedman. vad var syftet nu igen? cykla korrekt eller gå ner i spagat? du verkar gå in för uppgiften i vilket fall som helst.
/Rickard
Well, från början var det Zeb som skulle bort från sadeln. Jag ville alltså helt enkelt kunna cykla normalt. Utan att peka ut med ett knä.

Fick för mig, som går att läsa i tråden, att The Zeb Pose skulle avlägsnas med stretching.

Jag skulle alltså bli vigare, det uppsatta målet blev att nå golvet med handflatorna. Som ni kan se blev jag vigare. Men blev inte av med käre Zeb. Har dock inte fått ned handflatorna i golvet än... Istället omprioriterat.

Min nya expert, Sussie Dieng på http://www.friskispraktiken.se tog sig gladeligen an fallet med vetskap om att min mystiska stelhet varken syntes på vare sig skelettröntgen eller magnetröntgen. Innan vi börjar gå lös på kroppen, så behövde en sak till uteslutas.

Ljumskbråck.

Bråck är i regel ganska besvärligt att ha och gör ont.

Men.

"Bråck kan också vara smärtfria och endast observeras som en asymmetri i ljumskarna."

(Hämtat från http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=570)

Fick således en tid bokad.

Image

Image

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Naugas » 18 Dec 2011 14:12

Intressant, blev det alltså bekräftat bråck då eller, på ultraljudet? Läste just lite om det och blev förvånad över att "Omkring var fjärde man får ett ljumskbråck opererat någon gång i livet." Något att se fram emot för många här alltså.

Jag själv har nu äntligen kommit igång med regelbunden yoga, fast det var under miljöombyte under de två månader jag jobbade på annan ort. Nu gäller det att behålla de bra rutinerna när jag kommit hem till vardagen igen. Att det inte är en massa snygga tjejer att träna med längre ökar ju inte motivationen, men jag har mått bra av det, helt klart. Har på egen hand följt en instruktionsfilm med "Yin Yoga" som jag tycker är väldigt bra (i praktiken positioner med avslappnade stretchövningar man håller under lång tid, men det finns en djupare filosofi med stimulering av energimeridianer bakom också), blandat med mer traditionella grundformer i Ashtanga Yoga ("yang"-övningar). Ashtangan/yang börjar man svettas och får träningsvärk av, yin-formerna är meditativa och avslappnande.

Såg att jag skrivit tidigare om att jag testade "akrobatkompisstretchen", men det måste varit en modifierad variant, för nu när jag ska pröva strikt får jag inte ens upp framfoten på golvet, det är stört omöjligt... ska lägga in soffstretchen och bordsstretcherna a la Levi Leipheimer och se om jag kan märka av några förbättringar efter hand. Att kunna mäta och se förbättringar är ju väldigt uppmuntrande, och att överhuvud taget kunna komma in i utgångställningen för den där övningen är en klar tröskel att ta sig över för mig.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 31 Dec 2011 09:02

Naugas!
Lägg gärna upp en bild på din variant på akrobatstretchen här!
Så kan vi följa dina framsteg!

Både min sjukgymnast på Friskispraktiken och Dr Carter Farrel gissade på bråck som nästa potentiella orsak till min höftproblematik.

Men...

Skelettröntgen - Perfekt helt felfritt resultat

Magnetröntgen - Perfekt helt felfritt resultat

Ultraljud - Perfekt helt felfritt resultat

Nu har vi testat allt säger Sussie Dieng Nylander. Nu är det bara att ta i och mobilisera kroppen, del för del. Varje gång jag varit på friskispraktiken och blivit böjd på, får jag upp knäet mycket högre och kan således cykla utan att peka ut med knäet åt sidan ala Zeb Macahan.

Image

Image

Image

Image

Men det håller bara i sig en liten stund. Jag hinner knappt cykla förrän kroppen infunnit sig i sin gamla hållning igen.

Jag måste jobba själv.

Sussie kommer fram till att den är en stelhet runt kota L1-L2 som troligen orsakar mina bekymmer. Tydligen ska det gå nervtrådar från dem ner över höften precis där jag är stel.

Image

Jag provar mängder med rehabövningar en eller två veckor i stöten. Efter varje återbesök behåller vi de övningar som visat sig vara mest effektiva och lämnar de som inte gett resultat.

En rehabövning jag gör visar sig vara väldigt effektiv.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by abacaxi » 01 Jan 2012 02:35

Speedman wrote:Sussie kommer fram till att den är en stelhet runt kota L1-L2 som troligen orsakar mina bekymmer. Tydligen ska det gå nervtrådar från dem ner över höften precis där jag är stel.
hej, kan för lite om ditt fall så jag undviker att ge råd, men jag kan bidra med lite anatomi. bilden visar dermatom, alltså hudens sensoriska innervering, och där stämmer ditt område absolut, men motoriskt försörjer l1-l2 mycket mer än så, varför det är troligare att en eventuell nervskada som orsak snarare borde vara mer perifer. folk som jobbar med ryggkotor har en tendens att tycka att de är orsaken till allt. själv är jag läkarstudent så jag har inget prestigeområde, än, dit jag måste sortera allt. :-) lycka till i alla fall, skönt att det går åt rätt håll.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 02 Jan 2012 20:51

Tror inte jag har nån nervskada. Men det kunde tydligen vara så att om jag var lite extra stel just vid L1-L2 så kunde det vara lite för trångt för nerverna att verka och säga åt kroppen att dra upp knäet.

Thera-band tror jag att de heter, de är vanligast i gult, rött, blått, grönt. Blir tyngre att dra ut vid varje färgskifte. Jag körde massa olika rehabövningar med de banden, ibland med ett dubbelvikt för att få lite mer motstånd. Fick ett svart till slut.

Den här övningen med dubbelvikt svart thera-band gav bäst resultat:
Image

Efter att ha dragit så här så här i 30sek så kunde jag få upp knäet ca 10cm högre upp precis efteråt.

Jag kutar ryggen så mycket jag kan under övningen. Bilden är tagen under en ganska fysiskt inaktiv jul, så jag är lite stelare än vanligt. Men här kan man tydligt se var kroppen helst böjer på sig när jag försöker mig på en så rund rundning som möjligt i ryggen. Ser inte så bra ut...
Image

Jag har gjort rehabövningen varje dag.
Någon dag gjorde jag den i ca två minuter en gång i timmen under en hel dag, alltså ca 15-16ggr. De flesta gångerna hade stelheten kommit tillbaka och jag var nere på noll igen efter en timme.

Det luriga är hur rörligheten ska förbli konstant?!

Har också köpt en foam-roller som jag ligger och rullar på och töjer ryggraden åt andra hållet.
Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by abacaxi » 03 Jan 2012 00:27

Speedman wrote:Tror inte jag har nån nervskada. Men det kunde tydligen vara så att om jag var lite extra stel just vid L1-L2 så kunde det vara lite för trångt för nerverna att verka
ja alltså nerven behöver inte vara av för att det ska vara en skada, är det "trångt" så signalerna inte går fram har du en nervskada i västentlig mening. min poäng var att nerverna som går ut från l1-l2 är bara två på varje sida och de kontrollerar dussintals muskler i såväl buk som rygg och bäcken, höft och lår. är bara ett fåtal muskler drabbade sitter alltså eventuell "skada" längre ut från ryggraden där nerven redan delat sig. zeb macahangång kan till exempel klassiskt bero på skada på nerven som styr m. gluteus medius. men som sagt du är ju väl undersökt och det hade man märkt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by nelp » 13 Jan 2013 01:01

avstannat bygge? hittade en instruktiv PDF om du behöver lite uppslag =)

http://www.endurancewod.com/_library/Mo ... hapter.pdf

Post Reply