HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by carlhenrik » 08 Dec 2010 23:07

Hommus wrote:Hehe, nej jag menar strandsatt, nu finns det ingen återvändo! Visst, den ny logon är lättare att använda som grafik. Många av de gamla loggorna lämpar sig inte längre för dagens obligatoriska grafikspyor. Idag måste alla cyklar ha minst 4 färger, har de två är de fattiga. Det ska höras Schwooooosh om cykeln även om den står stilla. Modernare cykellogos fungerar oftare bättre som färgfält och mönster. Jag är mest romantisk över den gamla. På min egen fin Look har jag både ny och gammal.
Jag tror strandsatt mer är en metafor för övergiven, hehe.

Jag håller med dig. Men jag tycker att den nya loggan bättre passar in på det du nämner i första posten, att visuellt leva upp till vad LOOK lovar. Den sitter som en smäck på discen i din skiss. Sen är det ju ett jävla oskick att de ska dra på logotypen x9 på varje ram, då blir allt fult.

Lite OT: Är det någon som gjort en ram med helt och hållet handjagad grafik?

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by svennelainen » 08 Dec 2010 23:10

Vi säger så här, din gamle kebab: När du har skissat klart så tar vi och gör en prototyp på det där.

EDIT: Sketch i Rhino eller?

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 08 Dec 2010 23:39

Carlhenrik:Kommer säkert göra ett gäng olika grafiker, brukar bli så. En handjagad är en bra grej!

Svenne: Skulle vara kul att köra ut den i 1:4 i en SLS och lacka upp den. Jag jobbar med Rhino och Maya, ska en komplett hoj 3Das kan den lika gärna printas ut också, Vi får se hur långt jag går, kanske inte ens orkar 3Da upp den. Har du SLS eller annat gött på jobbet?

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by svennelainen » 09 Dec 2010 10:37

Jag använder Rhino till all CAM-beredning, jag arbetar tillsammans med bolaget som utvecklar CAM-pluginet och vi gör rätt kul prylar. Så om du har en 3dm, step eller iges-modell så har jag inga problem att trycka ut den i solid aluminium om du vill. Fast vi kan väl börja med något lättare material. :)

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Nomis » 09 Dec 2010 12:10

svennelainen wrote:Jag använder Rhino till all CAM-beredning, jag arbetar tillsammans med bolaget som utvecklar CAM-pluginet och vi gör rätt kul prylar. Så om du har en 3dm, step eller iges-modell så har jag inga problem att trycka ut den i solid aluminium om du vill. Fast vi kan väl börja med något lättare material. :)
Det är projektet kan ju bli helt bananas! I like it!

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by pjocke » 09 Dec 2010 12:15

Det här kan bli hur fint som helst. När kommer beställningslistan?

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by klasolsson » 09 Dec 2010 12:33

pjocke wrote:Det här kan bli hur fint som helst. När kommer beställningslistan?
Jag vill ha en med riser!

Skämt åsido, riktigt grym tråd Erik. Se till att fixa fram en i 1:1 till nästa gång vi drar till Falundromen.

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 09 Dec 2010 19:27

Fortsätter skissa sidvyer. Dels för att en cykel är smal och enkelt kan beskrivas från sidan, men också för att det går snabbt att hitta bra grejor i från en sidvy. Mycket av hur en modern cykel uppfattas handlar om tydligt linjespel. Idag har producenter och formgivare (LOOK) oerhört mycket fler möjligheter att göra avancerade former än förr i tiden (Cinelli Laser). Då fanns det stål och stål som är mycket svårt att forma. Iofs. är Columbus Max komplext i formen för att vara stål och det bidrog till att Cinelli Laser kunde bli så organisk (och lite fuskande med plastgegga) För mig handlar Cinelli Laser mer om perfekta mellanrun i ramen än själva ramen. Det är mycket begåvat gjort. Idag har du inga begränsningar gällande form. Ett team av Ingenjörer och designers kan ta fram precis vad som helst, testa hållbarhet direkt i CAD-programmet, få en god uppfattning om aerodynamik, fungerar det inte CADar du om en form snabbt och försöker få den att se vettig och funkis ut. Har du inga begränsningar i hur mycket form du kan göra, bör du vara medvetet återhållsam, enligt mig. Se på hur Japanka och Koreanska bilar såg ut i mitten av 90 talet när CAD slog igenom stort. Origami av linjer, sprängda babianrövar, vassa kanelsnäckor, det fanns inga stop. Jag är vän av återhållsamhet, jag gillar rena former. Ett slitet formutryck är "Less Is More", något jag inte håller med om. Där emot har den tyska designgurun Dieter Rahms myntat "Less, and More" vilket jag gillar. Mindre komplex form i allmänhet, men, More är OK om det görs medvetet och med kritiskt öga.

Image

User avatar
hans
Posts: 36
Joined: 09 Dec 2010 20:35

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by hans » 09 Dec 2010 20:39

Image

Möwin
Posts: 19
Joined: 10 May 2010 21:28

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Möwin » 09 Dec 2010 20:46

Sjukt intressant! Kommer följas :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by ArvidSvensson » 09 Dec 2010 20:51

Rhino och Mac? Kör du Windows på macen eller har "Rhino OSX" blivit tillräckligt stabilt? Ser fram emot närbilder på rörskarvarna i Rhino.

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 09 Dec 2010 21:11

Hans: Inte så dumt som inspiration (välkommen till FG förresten) Saxat från Wikipedia om Quasimodos död: "Det andra skelettet, som höll det förra tätt omfamnat, var ett mansskelett. Man lade märke till att dess ryggrad var krokig, dess huvud nedtryckt mellan skulderbladen och dess ena ben kortare än det andra. Ryggraden var för övrigt ej bruten vid ryggraden, och han hade följaktligen ej blivit hängd" -Quasimodos skellett, en krokig ryggrad med huvudet nedtryckt, precis så jag tänker, bra där!

Arvid: Jag kör Parallels Desktop med Windows i OSX genom ett litet hål i skrivbordet. Funkar otroligt bra, snabba byten då du når båda sidor snabbt. Körde BootCamp innan men tröttnade. Jag kör stationär PC/CADstation på jobbet och gillar Mac med PC i som bortadator. Kan inte jobba på en RhinoMacBeta men är 1.0 kommer har jag liten anledning att köra PC mer.



perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by perp » 09 Dec 2010 22:23

jag hade försökt få till en laserförstärkning(mer material för att styva till) i knixen på överröret annars riskerar det att bli flexigt och får jag drömma vidare ska överröret vara genomgående från baktriangel och fram till styrröret, gärna i kokos

annars tycker jag nog den liknar en belgian blue, mycket kraft och fina horn :)

Pivve
Posts: 10
Joined: 14 Jul 2010 22:19
Location: Stockolm

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Pivve » 10 Dec 2010 12:09

Nya favorittråden på forumet! Följer med spänning.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by carlhenrik » 10 Dec 2010 13:31

Image

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by vigorelli » 10 Dec 2010 15:11

Sa inte Dieter Rahms att "Good design is as little design as possible" eller nåt i den stilen? Nu får gubben ta å bestämma sig!!

chrobin

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by chrobin » 11 Dec 2010 01:23

Stenhårt! Älskar den halv risiga finishen.

Image

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Patch » 11 Dec 2010 01:59

abonnerat till din flickr som jag är, följer denna med spänning.

Välkommen hanseman :P
Image

Post Reply