HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Jonatan F » 15 Dec 2010 22:46

Muffat Stål wrote:
Hommus wrote:Buschki: Jag designar aldrig utan designkitet. Mitt kanske är lite mindre Dijon.
[img]Hommus[/img]
Vaför spegelvänt?

Jag tror det är en växlad leftie och en rå afish! :)

Ps: Ser mer proffsig ut utan de arga ögonen imo... Men vad vet jag?
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Patch » 16 Dec 2010 23:27

Image
Image

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Muffat Stål » 17 Dec 2010 08:43

Patch wrote:Image
Tack tack, poletten har ramlat ned vid det här laget!
The thigh's the limit

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 18 Dec 2010 15:14

Såhär en vecka från hjulafton satte jag mig med Rhino och skissade upp ett framhjul. Inte mycket att hänga i hjulgranen (Göteborg) men en bra början med två hjul att bygga upp en ram mellan. Det är mest en geometri och inget färdigt men tanken är att det ska bli något i närheten av tidigare postade MadFiber, fast mer Mad. Jag använder Rhino 4.0 både som skissverktyg och program för slutbygge. Nu är det bara en grå yta men senare med ett renderingsprogram lägger jag på kolfiber, krom och gummi för att få ett riktigt utseende. Även dekaler kommer att mappas på. Mer om CAD och rendering senare.
Image
Image

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 18 Dec 2010 23:52

Med risk för att nån puritan kommer att brusa upp gjorde jag idag en skissomgång på hur en Cinelli Laser skulle kunna se ut om den gjordes i en snar framtid. En reissue/retroflick Laser för 2011 har skymtats förbi i cyberrymden under hösten. Tanken är att Cinelli ska ge ut en nyutgåva i gammal anda under våren, något jag kan förstå då det säkert blir en kassako, å andra sidan är det lite trist då den ursprungliga Lasern var ett högteknologiskt muskelpaket, så bra det gick att göra på den tiden. 2011 Lasern är vad jag förstått bara en chans för dem som inte lyckats få tag på en av de få cyklar som tillverkats, att för en stor summa pengar fixa en egen Laser. Jag tycker det skulle vara mer spännande om Cinelli skulle utveckla en ny Laser i samma anda fast med moderna tekniker och sopa banan med allt som finns på marknaden idag som Mercedes just gjort med 300sl

Orginal SL
Image
Den nya SLS, Sorry att jag postar cheesy bilar men liknelsen är det jag vill åt där Mercedes använt sig av all tillgänglig teknik för att föra en ikon vidare in i framtiden.
Image
Orginal Laser
Image

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 18 Dec 2010 23:53

Och Kokoslaser för 2013
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Ronny » 18 Dec 2010 23:58

Det ska va du.... :D
Мясо это убийство

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 19 Dec 2010 00:23

Skickar upp en zoooom också. Det fina med konceptskisser är att det inte behöver ha något med verkligheten att göra i ett tidigt skede. I detta fall sitter det superinnovativa och osynliga gaffeländar bak och fram. Detta är samtidigt ett exempel på hur en designer skulle kunna presentera en snygg och säljande skiss och att konstruktören sen skulle förstöra den snygga bilden för att det inte går att genomföra. Iofs skulle det gå att genomföra en specialare men användandet av standardlösingar burkar inte vara fel. Ju närmre designern är producerbara koncept, desto bättre blir slutprodukten ofta. Vad jag gillar med detta koncept är att det med kolfiber får att få oerhört mycket mer dynamik i formerna. Varje rörsektion kan spännas, bomberas, så att de får en riktning. Orginallasern saknar lite dynamik även om det är den vackraste cykeln som gjorts, just för att det inte tjänar något till att böja Columbus MAX för estetiska syften.
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Ronny » 19 Dec 2010 09:40

Det var precis något sådant här man satt och önskade sig att Cinelli skulle ta fram när de slog på stortrumman att Cinelli laser var pånyttfödd.
Det sluttande topröret som var så populärt och praxis för tempocyklarna med 650C i fram under 80-talet. Just sluttningen bidrar till deras skönhet vilket jag saknade på senare tempocyklar. Undantag finns som Bianchi D2 som jag fann tilltalande.

Image
Мясо это убийство

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 19 Dec 2010 20:30

Ronny: Håller helt med och önskar att det blir praxis igen. Dagens trackcyklar i kolfiber saknar elegans och riktning till största del, de är enbart maskiner, så jävla stubbiga men ändå sällan någon ytterligheter vilket jag kan gilla. Ska den vara kantig ska den banne mig vara kantig, nu slutar de flesta som mellanting. Kantigt med litta runt. Sen gillar jag kanske mer likstora hjul med bibehållen sluttning av överröret. Visst finns det undantag men det mesta är trist. Sen önskar jag att pursuitstyret kommer tillbaks i all sin enkelhet. Bring back the 80s

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 22 Dec 2010 16:44

Två dagar till hjulafton, har cadat ett gäng hjul men inte renderat ut dem fullt. Teaser:Image

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 23 Dec 2010 13:12

Så här ser det ut i 3D miljön dagen före hjulafton. Rhino4.0, som jag jobbar i är ett hyfsat billigt och kompetent allroundprogram som klarar av det mesta i modelleringsväg. En licens kostar runt 6000 för en bas och sen går den att bygga ut. Prisvärt till skillnad från många andra 3D program som kan ligga på 100.000 kr.
Att göra ett hjul som bara ska visualisera en form, inte tillverkas, är enkelt.
I programmet har jag 4 vyer, top, front, right och perspective. I 2D, säg topvyn, görs en profil som sen revolvas till en 3Dform. Ekrar klipps ut och hjulet är färdigt. Sen är det bara att slänga på lite material som jag har i ett bibliotek. Längst till höger i bild finns en materialmenu med kolfiber, gummi, svart anodiserad aluminium och en svart billack. Detta är bara de material jag ska använda nu, i ett annat materialbibliotek finns cirka 3000 material att tillgå. När materialen är mappade på de grå ytorna är det bara att smäcka på några lampor, komponera bilden och trycka på render. Idag har jag satt på en rendering i Maxwell (renderingsprogram) som får tugga i 12 timmar, brukar sätta på renderingar innan jag går från jobbet så är de färdiga på morgonen efter. Mer om detta senare.

Image

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by svennelainen » 23 Dec 2010 21:14

Jag gör dagligen saker i Rhino, som solidmodellerare är det förbannat bra och jag har hittills inte stött på en modell gjord i SolidEdge, SolidWorks eller Catia som inte går att göra eller importera i R3d.
MEN, jag blir faen aldrig klok på renderingen. Nu är det iofs inte mitt primära användningsområde, men mina försök till snygga renderingar blir oftast bajs. Belysningen blir aldrig bra.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Gustav » 24 Dec 2010 10:32

svennelainen wrote:Jag gör dagligen saker i Rhino, som solidmodellerare är det förbannat bra och jag har hittills inte stött på en modell gjord i SolidEdge, SolidWorks eller Catia som inte går att göra eller importera i R3d.
MEN, jag blir faen aldrig klok på renderingen. Nu är det iofs inte mitt primära användningsområde, men mina försök till snygga renderingar blir oftast bajs. Belysningen blir aldrig bra.
Rhinos egna renderare är bara att glömma. Jag använder själv Vray, med lite specialtricks (välj rätt ljuskälla, bland annat) blir det bra! Det verkar som Hommus kör Maxwell, det tror jag också på. Har testat Atlantis kort, med mediokert resultat.
Ride on!
Image

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Nomis » 24 Dec 2010 10:35

Hur kommer det sig att det tar så lång tid att rendera? Kommer ihåg när man skulle rendera en film i skolan tog det ett par timmar, men långt från 12...

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by svennelainen » 24 Dec 2010 18:51

Gustav wrote: Rhinos egna renderare är bara att glömma. Jag använder själv Vray, med lite specialtricks (välj rätt ljuskälla, bland annat) blir det bra! Det verkar som Hommus kör Maxwell, det tror jag också på. Har testat Atlantis kort, med mediokert resultat.
Ride on!
Jag har testat Flamingo och den ska vara riktigt bra, men mig hjälpte det inte.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by ArvidSvensson » 24 Dec 2010 21:53

Nomis wrote:Hur kommer det sig att det tar så lång tid att rendera? Kommer ihåg när man skulle rendera en film i skolan tog det ett par timmar, men långt från 12...
Du körde inte med global illumination i plugget. Det var en utopi på den tiden.

Möwin
Posts: 19
Joined: 10 May 2010 21:28

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Möwin » 24 Dec 2010 22:49

Jag har renderat lite med Autodesk's Showcase. Väldigt enkelt att lära sig och det renderar i realtid, vilket innebär att spara en .jpg eller .psd oftast bara tar från ett par sekunder till nån minut. Dock så vet jag inte hur avancerade grejer man kan göra med det, har som sagt använt det rätt lite, men det duger helt klart om man vill se hur det skulle kunna se ut medans man cadar.

Ska ta mig en titt på Maxwell, verkar sjukt bra. Svårt att använda för en ovan?

Förövrigt väldigt inspirerane och intressant tråd!

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by måns » 25 Dec 2010 04:20

Flamingo är hyfsat kasst, lite upphottad version av standardrenderaren.

Maxwell är enligt mina erfarenheter svårare än Vray men ska tydligen ge riktigt bra resultat om man vet hur man hanterar det. Nu har jag bara använt en gammal version till Rhino 3 iofs. så saker och ting kan ju ha ändrats!

User avatar
v_klav
Posts: 100
Joined: 15 May 2008 13:34
Location: stockholm

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by v_klav » 25 Dec 2010 13:11

Börjar bli lite OT men jag skulle vilja rekommendera Bunkspeed Hypershot för dem som vill rendera snyggt utan att spendera för mycket tid. Renderar också i realtid så man får en preview på resultatet medan man fixar med material och så. Inställningarna är väldigt enkla, eller rättare sagt, det blir skitbra utan att man behöver ändra några inställningar.

Post Reply