HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.

Post by Ronny » 18 Feb 2011 18:12

" One morning I woke up, that morning my dad had a smile on his face. He told me he wanted to make two special bikes. This is one of 2 very special bikes that will go on Flickr. The next one will come a bit later. For those who really want this frame, it is possible to order it but only on special request. The frame is made up of Columbus Spirit tubing and is fillet brazed. This frame is the Tuxedo. Fast? Aero? Kick ass looking? YES YES AND YES. More Pictures to come"

Han väntar nog på fler skisser från Hommus eller?
Image
Last edited by Ronny on 18 Feb 2011 18:33, edited 1 time in total.
Мясо это убийство

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.

Post by Hommus » 18 Feb 2011 18:24

Ja den där Colossin är ju OTROLIGT lik mitt skissprojekt. Blir först lite konfundersam när jag ser den och att bilderna på Flickr är uppladdade första gången idag den 18e feb, nästan 3 månader efter det att jag lade upp den första skissen. Tre reaktioner.

1. Hmm, finns det två knäppskallar som paralellt tänkt typ exakt samma idé på olika håll, samma ramknäck, egentligen exakt samma ram med samma styrlösning, men olika material. Hmm, för bra för att vara sant.

2. Colossi är en stor LOOK och Cinelli-fan och har tänkt, fan, man borde göra något sådant men dra den mer till sin spets, och tar fram en prototyp.

3. Oh jävlar vilken cool hoj på pedalconsumption och 50 andra blogs, jag har inga skrupler och gör en exakt likadan som den där Nohlin gjort, jag har ändå en stor verkstad och kan hävda att jag kom på idén först, hur fan ska han bevisa att jag stulit hans design.

Den är ju förbyllande lik i grunden och då jag aldrig sett något liknande med de upphöjda hundbenen och en knäck så långt bak blir min slutsats att jag inspirerat Colossi att rita en hoj. I mina ögon är den alldeles för lik för att det ska vara ett sammanträffande. Antingen är Colossi brilliant, eller en stor Cocksucker!


User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.

Post by fjonk » 18 Feb 2011 19:22

Eh vad i helvette... Du borde verkligen höra av dig till snubben och reda ut det här!

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.

Post by boon » 18 Feb 2011 19:53

Såg den precis hos Prolly, frågan är: Vem var först :shock:
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
jowes
Posts: 70
Joined: 22 Nov 2009 16:45
Location: Stockholm

Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.

Post by jowes » 18 Feb 2011 20:37

I vilket fall så ser din sjukt mycket mer BAD-ASS ut Hommus.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.

Post by viktor » 18 Feb 2011 21:23

Vafan! Ge honom på moppo!
/Viktor

Thomas Gervard
Posts: 64
Joined: 15 Nov 2009 21:11
Location: Malmö

Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.

Post by Thomas Gervard » 18 Feb 2011 21:39

Det går alledes utmärkt att ovetandes tänka likadant. För fem-sex år sen så skulle jag och en annan möbelsnickare ta fram en hylla till en utställning/galleri. Efter tre veckors skissande hade vi kommit fram till något som vi var nöjda med. Dagen efter dimper Ilvas nya katalog ner i brevlådan; vi kollar på omslaget och går sen och slänger våra ritningar.

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.

Post by Hommus » 18 Feb 2011 21:41

Efter att ha researchat Jan Koles och Colossis kinabaserade plattform lite tror jag på det senare. Nu vet ingen hur och om de båda har samma pappa men det är en risk man får vara beredd att ta om man väljer att publicera skisser på bloggar som sen ynglar av sig okontrollerat, en del av tjusningnen.

Hade varit spännande att veta mer om Toxidon - skissprocess och vem den är till för, hoppas det kommer. Hade den varit ämnad som seriös custom pursuithoj, hade utväxlingen kanske inte varit 46 x18, Framgaffel kanske inte hade varit en köpegaffel av klassiskt 90-t snitt, styret kanske hade varit annorlunda då de är förbjudna i alla sportsammanhang, kanske en förhastad slutsats men just nu ser detta ut som en fattig kopia av en produkt som inte ens finns än och aldrig kommer att finnas. Meta!

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.

Post by Orwar » 18 Feb 2011 22:31

Om man i fyllan och villan får för sig att lägga cyklarna ovanpå varandra i PS är de än mer obehagligt lika. Förutom det faktum att Hommus-hojen ser snabb och arg ut, den där andra ser mest krockad ut. Tunna stålrör (på fel cykel så klart, annars ack så underbart), taskig gaffel och allmän avsaknad av finess gör nog mer än man tror.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.

Post by vigorelli » 18 Feb 2011 22:53

Det finns inte en möjlighet i världen att han inte har sett dina bilder. Kanske att han hade kommit på att bocka rören precis sådär, även om det verkar otroligt. Kanske att han hade kommit på att integrera styret/styrstammen sådär, även om det verkar otroligt. Men det är omöjligt att han kommit på och implementerat dessa idéer samtidigt. Speciellt med tanke på att det tagit tre månader från "hans" första skiss till färdig prototyp. Hade det tagit 2-3 veckor så hade det varit möjligt att han inte sett din.

Men men. Jäklar vad fin din är, och jäklar vad fel hans blev. Ta åt dig av det här! Att få en follower tyder inte på något annat än att man gjort något bra!

Post Reply