Så här ser det ut i 3D miljön dagen före hjulafton. Rhino4.0, som jag jobbar i är ett hyfsat billigt och kompetent allroundprogram som klarar av det mesta i modelleringsväg. En licens kostar runt 6000 för en bas och sen går den att bygga ut. Prisvärt till skillnad från många andra 3D program som kan ligga på 100.000 kr.
Att göra ett hjul som bara ska visualisera en form, inte tillverkas, är enkelt.
I programmet har jag 4 vyer, top, front, right och perspective. I 2D, säg topvyn, görs en profil som sen revolvas till en 3Dform. Ekrar klipps ut och hjulet är färdigt. Sen är det bara att slänga på lite material som jag har i ett bibliotek. Längst till höger i bild finns en materialmenu med kolfiber, gummi, svart anodiserad aluminium och en svart billack. Detta är bara de material jag ska använda nu, i ett annat materialbibliotek finns cirka 3000 material att tillgå. När materialen är mappade på de grå ytorna är det bara att smäcka på några lampor, komponera bilden och trycka på render. Idag har jag satt på en rendering i Maxwell (renderingsprogram) som får tugga i 12 timmar, brukar sätta på renderingar innan jag går från jobbet så är de färdiga på morgonen efter. Mer om detta senare.