Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Snyggt!
Jag lägger en röst på Coppi
Jag lägger en röst på Coppi
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Projicera en hel jä*la velodrom på väggarna i garaget. Med korrekt perspektiv från entrén.
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Hur går det?
Vill se mer....
Vill se mer....
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Framåt!
Inga nya bilder för tillfället. Jag håller på och tömmer gamla verkstan, körde ett rejält lass med verktyg och maskiner idag. Lånade en täckt lastbil under helgen och den får ta 960 kg. Skulle tro att sista lasset var närmare 2,5 ton, så kärran gungade fint i snön...
Blir nog ett antal nattkörningar till innan det är tomt.
Just nu ser det ut som om någon självmordsbombare faktiskt hade lyckats smälla av en redig ryggsäck inne i verkstan. Men nu ska här bringas ordning!
Inga nya bilder för tillfället. Jag håller på och tömmer gamla verkstan, körde ett rejält lass med verktyg och maskiner idag. Lånade en täckt lastbil under helgen och den får ta 960 kg. Skulle tro att sista lasset var närmare 2,5 ton, så kärran gungade fint i snön...
Blir nog ett antal nattkörningar till innan det är tomt.
Just nu ser det ut som om någon självmordsbombare faktiskt hade lyckats smälla av en redig ryggsäck inne i verkstan. Men nu ska här bringas ordning!
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
...och medans ni andra tarvlar bort en hel dag och kväll på fest och nyårsfylla så passar jag på att jobba och göra det sista flyttrycket, som inte är helt oproblematiskt eftersom vissa prylar väger några hundra kilo...
Jag har byggt upp pallställ i nya verkstan temporärt för att få plats med alla lådor, bygger upp de nya hyllorna i veckan som kommer, då finns det också helt plötsligt plats för att börja bygga upp den nya fräsmaskinen.
Trasiga ramar har redan börjat droppa in...
400 kg skitjobbigt lyft.
Jag har byggt upp pallställ i nya verkstan temporärt för att få plats med alla lådor, bygger upp de nya hyllorna i veckan som kommer, då finns det också helt plötsligt plats för att börja bygga upp den nya fräsmaskinen.
Trasiga ramar har redan börjat droppa in...
400 kg skitjobbigt lyft.
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Kommer bli riktigt nice detta
Kör hårt
Kör hårt
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Jahapp! efter en massa andra projekt så börjar det bli lite panik så att säga. Dags att sätta fart alltså.
Tänkte först bygga rullhyllsystemet i plåt, men för att göra det snabbare och få undan saker så drog jag till bygghandeln med räserbilen och laddade på ett gäng OSB-skivor. Fram med cirkelsågen och nu har jag redan ett par stommar klara.
De rullar riktigt bra och jag kommer utan problem att kunna lasta några hundra kilo material i varje hylla.
Hyllsida, grovt ska de va.
Stomme.
Notera att det är ganska långt kvar till taket.
Det blir 1,5 meter ytterligare förvaring - ovanpå hyllorna.
Tänkte först bygga rullhyllsystemet i plåt, men för att göra det snabbare och få undan saker så drog jag till bygghandeln med räserbilen och laddade på ett gäng OSB-skivor. Fram med cirkelsågen och nu har jag redan ett par stommar klara.
De rullar riktigt bra och jag kommer utan problem att kunna lasta några hundra kilo material i varje hylla.
Hyllsida, grovt ska de va.
Stomme.
Notera att det är ganska långt kvar till taket.
Det blir 1,5 meter ytterligare förvaring - ovanpå hyllorna.
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Ja, jag har i alla fall ingen karriär som bloggare på gång...
Det har hänt massor. Slipkuvösen är på plats, med STÖRT bra belysning. Om ni har varit inne i en operationssal någon gång - så är det här bättre. Det är armaturer monterade både ovan och på sidorna. Rena nöjet att bara stå där inne.
Storfräsen, som numera kommer att tituleras lillfräsen, har äntligen kommit hem. Jag har rivit ner den för att göra rent alla lager och sätta på nya packningar. Dessutom har jag fått hem en rejäl vattenkyld spindel, den är både kraftig som få och tyst samtidigt.
På det har jag byggt två nya spånsug/ventilationssystem, den ena står inne i slipkuvösen och rockar bokstavligen röven! Den andra är mycket större och kommer att kopplas till fräsmaskinerna. Den har inte alls samma vakuumförmåga men drar i sig enorma mängder luft vilket gör att den suger med sig löst flygande damm över en större yta. Den kommer att gå igång automatiskt så fort en maskin går igång.
Båda sugarna har cykloner. Det är den mest geniala dammsugarkonstruktion som finns och är löjligt enkel i sin design. De finns i enorma 25 kW-system ner till PET-flaskestorlekar. Allt handlar om att rotera luften så att partiklar pressas utåt/bortåt så luften i centrum av virveln blir helt ren, och då menar jag verkligen helt ren.
Jag kan köra i åratal utan att byta ett enda filter, så länge jag håller reda på när uppsamlingstunnan (vilket syns...) är full och tömmer den i tid, kommer de gå i evighet.
För övrigt påpekar min kund att den här ramen till salu om någon är intresserad. Svårslaget trevlig komponent.
För den som vill veta mer om geniala partikelsamlare, så kommer här några små live-exempel:
Som sagt, finns i varierande storlekar...
Det har hänt massor. Slipkuvösen är på plats, med STÖRT bra belysning. Om ni har varit inne i en operationssal någon gång - så är det här bättre. Det är armaturer monterade både ovan och på sidorna. Rena nöjet att bara stå där inne.
Storfräsen, som numera kommer att tituleras lillfräsen, har äntligen kommit hem. Jag har rivit ner den för att göra rent alla lager och sätta på nya packningar. Dessutom har jag fått hem en rejäl vattenkyld spindel, den är både kraftig som få och tyst samtidigt.
På det har jag byggt två nya spånsug/ventilationssystem, den ena står inne i slipkuvösen och rockar bokstavligen röven! Den andra är mycket större och kommer att kopplas till fräsmaskinerna. Den har inte alls samma vakuumförmåga men drar i sig enorma mängder luft vilket gör att den suger med sig löst flygande damm över en större yta. Den kommer att gå igång automatiskt så fort en maskin går igång.
Båda sugarna har cykloner. Det är den mest geniala dammsugarkonstruktion som finns och är löjligt enkel i sin design. De finns i enorma 25 kW-system ner till PET-flaskestorlekar. Allt handlar om att rotera luften så att partiklar pressas utåt/bortåt så luften i centrum av virveln blir helt ren, och då menar jag verkligen helt ren.
Jag kan köra i åratal utan att byta ett enda filter, så länge jag håller reda på när uppsamlingstunnan (vilket syns...) är full och tömmer den i tid, kommer de gå i evighet.
För övrigt påpekar min kund att den här ramen till salu om någon är intresserad. Svårslaget trevlig komponent.
För den som vill veta mer om geniala partikelsamlare, så kommer här några små live-exempel:
Som sagt, finns i varierande storlekar...
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Någonstans mellan lansering av nytt brädmärke, modellering, sista testerna på nya hemsidan, planering av utlandsresa och två raketer till småungar så har jag lagat ramar som en galning. Varför ska alla ha så förbannat bråttom jämt? Och så undrar min fru varför jag jobbar på nätterna - också...
Hursom, jag tänkte att det kanske kunde vara trevligt att bjuda på lite hur-det-kan-gå-till-bilder.
Först måste ramarna hängmöras, eller inte...
Däremot behöver de hålla samma temperatur som resten av material etc innan lagningen börjar.
Den här ramen har bara två småskador. Till skillnad mot "brorsan" som lagades samtidigt, den har fått hela överröret nytillverkat. Det spelar dock ingen roll, det blir i princip lika mycket lackering i slutänden för att återställa grafiken.
Som sagt, nu är det bara att börja lägga vitt, lägga svart, slipa, lägga stripe - hela stripen. Det går inte att maska en strajpning utan att det syns. Och på det ska dekaler återställas. Hade det varit en budgetlagning så hade jag klippt grafiken eller gjort om den på ett enklare sätt (eller bara skitit i den). Grafik tar sjukt lång tid och gör lagningen sju resor dyrare.
Japp, då var det dags att lägga silverstripen. Och ja, jag gör av med mycket tejp.
Några kompisar tar en bastu tillsammans.
Grafik, är ett kapitel för sig. Efter att ha skurit mask längs en original-logga, som på bilden nedan med knivblad och plasttejp, så förundras jag fortfarande att grafiken är så förbannat sned på en ram för 20 papp...
Så gör vi som på matlagningsprogram, vi har förberett lite! Det är inte så intressant med bilder på 400 och 800-våtslippapper, olika maskningar eller hur mina dunkar med epoxi ser ut - så vi går direkt på en färdiglack istället. Nu är ramen klarlackad med 2K och har precis blivit av med en del skyddspapper. Nu ska bara sista tejpen av sen är det bara att rulla ut på vägen igen.
Hursom, jag tänkte att det kanske kunde vara trevligt att bjuda på lite hur-det-kan-gå-till-bilder.
Först måste ramarna hängmöras, eller inte...
Däremot behöver de hålla samma temperatur som resten av material etc innan lagningen börjar.
Den här ramen har bara två småskador. Till skillnad mot "brorsan" som lagades samtidigt, den har fått hela överröret nytillverkat. Det spelar dock ingen roll, det blir i princip lika mycket lackering i slutänden för att återställa grafiken.
Som sagt, nu är det bara att börja lägga vitt, lägga svart, slipa, lägga stripe - hela stripen. Det går inte att maska en strajpning utan att det syns. Och på det ska dekaler återställas. Hade det varit en budgetlagning så hade jag klippt grafiken eller gjort om den på ett enklare sätt (eller bara skitit i den). Grafik tar sjukt lång tid och gör lagningen sju resor dyrare.
Japp, då var det dags att lägga silverstripen. Och ja, jag gör av med mycket tejp.
Några kompisar tar en bastu tillsammans.
Grafik, är ett kapitel för sig. Efter att ha skurit mask längs en original-logga, som på bilden nedan med knivblad och plasttejp, så förundras jag fortfarande att grafiken är så förbannat sned på en ram för 20 papp...
Så gör vi som på matlagningsprogram, vi har förberett lite! Det är inte så intressant med bilder på 400 och 800-våtslippapper, olika maskningar eller hur mina dunkar med epoxi ser ut - så vi går direkt på en färdiglack istället. Nu är ramen klarlackad med 2K och har precis blivit av med en del skyddspapper. Nu ska bara sista tejpen av sen är det bara att rulla ut på vägen igen.
Last edited by svennelainen on 20 Feb 2011 21:41, edited 1 time in total.
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
du verkar kunna din sak. det ser riktigt bra ut. tackar för den intressanta bildserien.
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Det går lite segt i tråden men inläggen är värda väntan. Otroligt spännande!
/Viktor
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Riktigt professionellt! Inte något "Två OKQ8 sprayburkar, en ram.".
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Riktigt imponerande måste jag säga!
Men hur funkar det egentligen med lagning av den här typen av kokosramar, blir det bra?
Vågar du lämna någon garanti för att det ska hålla eller kör man "på egen risk"?
Men hur funkar det egentligen med lagning av den här typen av kokosramar, blir det bra?
Vågar du lämna någon garanti för att det ska hålla eller kör man "på egen risk"?
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Jag lagar inte om jag inte tror att det håller. Så det så!
Vidare kan noteras att de där ramarna kostar 35 000:-, så de säljs för smågodis i sammanhanget.
Vidare kan noteras att de där ramarna kostar 35 000:-, så de säljs för smågodis i sammanhanget.
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Jaa, men man kanske skulle våga sig på en uppdatering, kanske? Drygt ett år sen sist så det är väl liksom dags.
Förra året blev full rulle hela året. Ramreparationer brukar vara tydligt svängande med säsong, fast förra året var det jämn ström med reparationer och det är svårt att säga nej. Inte för att jag kommer att bli miljonär på cykelramarna, men jag har liksom svårt att inte hjälpa till. På ett ungefär blev det 100 landsvägsramar under 2011, och en hel del MTB. På det kommer också en ganska stor volym surfingbrädor, banracingdelar och annat trasigt.
Fräsmaskinen har uppdaterats med ett riktigt fint styrsystem, den är betydligt snabbare nu och jag kan pressa den både hårdare och lita på att den inte ballar ur efter några timmars hårdkörning. Dessvärre har jag haft så många projekt under året att jag inte hann börja med att sätta upp den nya stora maskinen, vilket börjar bli väldigt påtagligt nu när jag verkligen behöver den.
Dessutom har jag hunnit med att uppgradera till en brutal industridammsugare, en cyklon på hjul! Den är godkänd för asbestsanering så nu har jag sug så det räcker ett tag...
Och för att hålla er hipsters goa å gla'a så bjuder jag här på några nya cükelbilder.
Cervelo, som har lackats om till helsvart. Kommer att bli skitsnygg med nya helsvarta gaffeln. Ägs av en Cykelcity-kille så den lär synas på Söder i sommar.
Fräsa Alumec är roligt. Det köttar bra när man ökar farten.
Den var av där på mitten.
En annan söt ram.
Där var det av.
Förra året blev full rulle hela året. Ramreparationer brukar vara tydligt svängande med säsong, fast förra året var det jämn ström med reparationer och det är svårt att säga nej. Inte för att jag kommer att bli miljonär på cykelramarna, men jag har liksom svårt att inte hjälpa till. På ett ungefär blev det 100 landsvägsramar under 2011, och en hel del MTB. På det kommer också en ganska stor volym surfingbrädor, banracingdelar och annat trasigt.
Fräsmaskinen har uppdaterats med ett riktigt fint styrsystem, den är betydligt snabbare nu och jag kan pressa den både hårdare och lita på att den inte ballar ur efter några timmars hårdkörning. Dessvärre har jag haft så många projekt under året att jag inte hann börja med att sätta upp den nya stora maskinen, vilket börjar bli väldigt påtagligt nu när jag verkligen behöver den.
Dessutom har jag hunnit med att uppgradera till en brutal industridammsugare, en cyklon på hjul! Den är godkänd för asbestsanering så nu har jag sug så det räcker ett tag...
Och för att hålla er hipsters goa å gla'a så bjuder jag här på några nya cükelbilder.
Cervelo, som har lackats om till helsvart. Kommer att bli skitsnygg med nya helsvarta gaffeln. Ägs av en Cykelcity-kille så den lär synas på Söder i sommar.
Fräsa Alumec är roligt. Det köttar bra när man ökar farten.
Den var av där på mitten.
En annan söt ram.
Där var det av.
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Yay- en av mina favorittrådar lever fortfarande!
Hur gick det egentligen med resten av verkstaden? Blev det en vägmålning? Hur stabilt blev hyllsystemet- hur ser där ut egentligen? Jag är både nyfiken och avundsjuk...
Hur gick det egentligen med resten av verkstaden? Blev det en vägmålning? Hur stabilt blev hyllsystemet- hur ser där ut egentligen? Jag är både nyfiken och avundsjuk...
...
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Hyllorna är fullpackade med fiberrullar och epoxidunkar, så visst håller de.
Jag har inte gjort väggmålningen än, har bara haft 1½ år på mig. Fast nu vet jag vad och var, det blir ett projekt för någon ledig halvtimme i sommar...
Det är ju kul att köra massor med kundprojekt, men det tar ju tid från mina egna idéer. Målet är att ha första prototypen på tCC rullandes innan sommaren.
Jag har inte gjort väggmålningen än, har bara haft 1½ år på mig. Fast nu vet jag vad och var, det blir ett projekt för någon ledig halvtimme i sommar...
Det är ju kul att köra massor med kundprojekt, men det tar ju tid från mina egna idéer. Målet är att ha första prototypen på tCC rullandes innan sommaren.
Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.
Grymt!
Aldrig funderat på att investera i lite maskeringspapper istället för att tapea allt så
man slipper bli förbannad när man skall maska av, för att man bara river av strimlor när lacken gjort tapen stel?
Aldrig funderat på att investera i lite maskeringspapper istället för att tapea allt så
man slipper bli förbannad när man skall maska av, för att man bara river av strimlor när lacken gjort tapen stel?