Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Frans
Posts: 78
Joined: 05 Aug 2010 16:48
Location: Stockholm

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by Frans » 09 Dec 2010 13:01

Snyggt!
Jag lägger en röst på Coppi

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by ArvidSvensson » 09 Dec 2010 16:06

Projicera en hel jä*la velodrom på väggarna i garaget. Med korrekt perspektiv från entrén.

MarcAd
Posts: 69
Joined: 05 Dec 2010 17:05
Location: Kronoberg

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by MarcAd » 19 Dec 2010 11:13

Hur går det?
Vill se mer....

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by svennelainen » 19 Dec 2010 21:04

Framåt! :)

Inga nya bilder för tillfället. Jag håller på och tömmer gamla verkstan, körde ett rejält lass med verktyg och maskiner idag. Lånade en täckt lastbil under helgen och den får ta 960 kg. Skulle tro att sista lasset var närmare 2,5 ton, så kärran gungade fint i snön...
Blir nog ett antal nattkörningar till innan det är tomt.

Just nu ser det ut som om någon självmordsbombare faktiskt hade lyckats smälla av en redig ryggsäck inne i verkstan. Men nu ska här bringas ordning!

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by svennelainen » 31 Dec 2010 21:06

...och medans ni andra tarvlar bort en hel dag och kväll på fest och nyårsfylla så passar jag på att jobba och göra det sista flyttrycket, som inte är helt oproblematiskt eftersom vissa prylar väger några hundra kilo...
Jag har byggt upp pallställ i nya verkstan temporärt för att få plats med alla lådor, bygger upp de nya hyllorna i veckan som kommer, då finns det också helt plötsligt plats för att börja bygga upp den nya fräsmaskinen.

Trasiga ramar har redan börjat droppa in...
Image

400 kg skitjobbigt lyft.
Image

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by Panos » 03 Jan 2011 10:53

Kommer bli riktigt nice detta :wink:
Kör hårt
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by svennelainen » 20 Jan 2011 00:54

Jahapp! efter en massa andra projekt så börjar det bli lite panik så att säga. Dags att sätta fart alltså.
Tänkte först bygga rullhyllsystemet i plåt, men för att göra det snabbare och få undan saker så drog jag till bygghandeln med räserbilen och laddade på ett gäng OSB-skivor. Fram med cirkelsågen och nu har jag redan ett par stommar klara.
De rullar riktigt bra och jag kommer utan problem att kunna lasta några hundra kilo material i varje hylla.

Hyllsida, grovt ska de va.
Image

Stomme.
Image

Notera att det är ganska långt kvar till taket. :)
Det blir 1,5 meter ytterligare förvaring - ovanpå hyllorna.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by svennelainen » 07 Feb 2011 10:47

Ja, jag har i alla fall ingen karriär som bloggare på gång...

Det har hänt massor. Slipkuvösen är på plats, med STÖRT bra belysning. Om ni har varit inne i en operationssal någon gång - så är det här bättre. Det är armaturer monterade både ovan och på sidorna. Rena nöjet att bara stå där inne. :)

Storfräsen, som numera kommer att tituleras lillfräsen, har äntligen kommit hem. Jag har rivit ner den för att göra rent alla lager och sätta på nya packningar. Dessutom har jag fått hem en rejäl vattenkyld spindel, den är både kraftig som få och tyst samtidigt.

På det har jag byggt två nya spånsug/ventilationssystem, den ena står inne i slipkuvösen och rockar bokstavligen röven! Den andra är mycket större och kommer att kopplas till fräsmaskinerna. Den har inte alls samma vakuumförmåga men drar i sig enorma mängder luft vilket gör att den suger med sig löst flygande damm över en större yta. Den kommer att gå igång automatiskt så fort en maskin går igång.
Båda sugarna har cykloner. Det är den mest geniala dammsugarkonstruktion som finns och är löjligt enkel i sin design. De finns i enorma 25 kW-system ner till PET-flaskestorlekar. Allt handlar om att rotera luften så att partiklar pressas utåt/bortåt så luften i centrum av virveln blir helt ren, och då menar jag verkligen helt ren.
Jag kan köra i åratal utan att byta ett enda filter, så länge jag håller reda på när uppsamlingstunnan (vilket syns...) är full och tömmer den i tid, kommer de gå i evighet.
Image
Image
Image
För övrigt påpekar min kund att den här ramen till salu om någon är intresserad. Svårslaget trevlig komponent.

För den som vill veta mer om geniala partikelsamlare, så kommer här några små live-exempel:






Som sagt, finns i varierande storlekar...

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by svennelainen » 20 Feb 2011 21:31

Någonstans mellan lansering av nytt brädmärke, modellering, sista testerna på nya hemsidan, planering av utlandsresa och två raketer till småungar så har jag lagat ramar som en galning. Varför ska alla ha så förbannat bråttom jämt? Och så undrar min fru varför jag jobbar på nätterna - också...

Hursom, jag tänkte att det kanske kunde vara trevligt att bjuda på lite hur-det-kan-gå-till-bilder.

Först måste ramarna hängmöras, eller inte...
Däremot behöver de hålla samma temperatur som resten av material etc innan lagningen börjar.
Image

Den här ramen har bara två småskador. Till skillnad mot "brorsan" som lagades samtidigt, den har fått hela överröret nytillverkat. Det spelar dock ingen roll, det blir i princip lika mycket lackering i slutänden för att återställa grafiken.
Image

Som sagt, nu är det bara att börja lägga vitt, lägga svart, slipa, lägga stripe - hela stripen. Det går inte att maska en strajpning utan att det syns. Och på det ska dekaler återställas. Hade det varit en budgetlagning så hade jag klippt grafiken eller gjort om den på ett enklare sätt (eller bara skitit i den). Grafik tar sjukt lång tid och gör lagningen sju resor dyrare.
Japp, då var det dags att lägga silverstripen. Och ja, jag gör av med mycket tejp.
Image

Några kompisar tar en bastu tillsammans.
Image

Grafik, är ett kapitel för sig. Efter att ha skurit mask längs en original-logga, som på bilden nedan med knivblad och plasttejp, så förundras jag fortfarande att grafiken är så förbannat sned på en ram för 20 papp...
Image

Så gör vi som på matlagningsprogram, vi har förberett lite! Det är inte så intressant med bilder på 400 och 800-våtslippapper, olika maskningar eller hur mina dunkar med epoxi ser ut - så vi går direkt på en färdiglack istället. Nu är ramen klarlackad med 2K och har precis blivit av med en del skyddspapper. Nu ska bara sista tejpen av sen är det bara att rulla ut på vägen igen. :)
Image
Last edited by svennelainen on 20 Feb 2011 21:41, edited 1 time in total.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by Andye » 20 Feb 2011 21:35

Snyggt Svenne!!
--------->>><<<<--------------

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by euskadi » 20 Feb 2011 23:43

du verkar kunna din sak. det ser riktigt bra ut. tackar för den intressanta bildserien.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by viktor » 21 Feb 2011 00:13

Det går lite segt i tråden men inläggen är värda väntan. Otroligt spännande! :D
/Viktor

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by Linkert » 21 Feb 2011 06:21

Riktigt professionellt! Inte något "Två OKQ8 sprayburkar, en ram.".


User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by olebole » 21 Feb 2011 16:08

Riktigt imponerande måste jag säga!
Men hur funkar det egentligen med lagning av den här typen av kokosramar, blir det bra?
Vågar du lämna någon garanti för att det ska hålla eller kör man "på egen risk"?

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by svennelainen » 21 Feb 2011 16:25

Jag lagar inte om jag inte tror att det håller. Så det så! :)

Vidare kan noteras att de där ramarna kostar 35 000:-, så de säljs för smågodis i sammanhanget.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by svennelainen » 23 Mar 2012 21:24

Jaa, men man kanske skulle våga sig på en uppdatering, kanske? Drygt ett år sen sist så det är väl liksom dags.

Förra året blev full rulle hela året. Ramreparationer brukar vara tydligt svängande med säsong, fast förra året var det jämn ström med reparationer och det är svårt att säga nej. Inte för att jag kommer att bli miljonär på cykelramarna, men jag har liksom svårt att inte hjälpa till. På ett ungefär blev det 100 landsvägsramar under 2011, och en hel del MTB. På det kommer också en ganska stor volym surfingbrädor, banracingdelar och annat trasigt.

Fräsmaskinen har uppdaterats med ett riktigt fint styrsystem, den är betydligt snabbare nu och jag kan pressa den både hårdare och lita på att den inte ballar ur efter några timmars hårdkörning. Dessvärre har jag haft så många projekt under året att jag inte hann börja med att sätta upp den nya stora maskinen, vilket börjar bli väldigt påtagligt nu när jag verkligen behöver den.

Dessutom har jag hunnit med att uppgradera till en brutal industridammsugare, en cyklon på hjul! Den är godkänd för asbestsanering så nu har jag sug så det räcker ett tag...

Och för att hålla er hipsters goa å gla'a så bjuder jag här på några nya cükelbilder.


Cervelo, som har lackats om till helsvart. Kommer att bli skitsnygg med nya helsvarta gaffeln. Ägs av en Cykelcity-kille så den lär synas på Söder i sommar.
Image

Fräsa Alumec är roligt. Det köttar bra när man ökar farten.
Image

Den var av där på mitten.
Image

En annan söt ram.
Image

Där var det av.
Image

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by TalliDan » 25 Mar 2012 23:07

Yay- en av mina favorittrådar lever fortfarande!
Hur gick det egentligen med resten av verkstaden? Blev det en vägmålning? Hur stabilt blev hyllsystemet- hur ser där ut egentligen? Jag är både nyfiken och avundsjuk... :D
...

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by svennelainen » 26 Mar 2012 08:43

Hyllorna är fullpackade med fiberrullar och epoxidunkar, så visst håller de. :)
Jag har inte gjort väggmålningen än, har bara haft 1½ år på mig. Fast nu vet jag vad och var, det blir ett projekt för någon ledig halvtimme i sommar...

Det är ju kul att köra massor med kundprojekt, men det tar ju tid från mina egna idéer. Målet är att ha första prototypen på tCC rullandes innan sommaren.

DennisR
Posts: 157
Joined: 27 Sep 2011 21:04
Location: Göteborg,414.

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by DennisR » 16 May 2012 17:30

Grymt!

Aldrig funderat på att investera i lite maskeringspapper istället för att tapea allt så
man slipper bli förbannad när man skall maska av, för att man bara river av strimlor när lacken gjort tapen stel? :D

Post Reply