Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by Viggen » 17 May 2012 14:25

Du är helt fantastiskt grym Svenne! Skulle jag någon gång klota min Ridley vet jag vem jag försynt ska fråga om det finns plats i schemat hos :)

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by svennelainen » 07 Sep 2013 11:41

De e bra, ska inte ha för bråttom. En uppdateringsfrekvens på 1½ år är lagom.
Jag har hunnit bygga om verkstan under tiden. Nu är den tillfälliga slipkuvösen ett riktigt rum med isolerade väggar och tak. Jag batch-lagar ramar och svullar på med 50-60 grader i hela rummet över natten. Istället för att klämma in tre ramar i taget i värmeskåpet kör jag nu 8-10 stycken åt gången.

Sen är det annat litet problem, jag behöver mer utrymme...
Det står numera en formspruta á 50 tons tryck i verkstan (för att tillverka plastdetaljer), en svarv och snart en flerop. En flerop (fleroperatonsmaskin) är en CNC-fräs med verktygsväxling så man gör alla ingrepp på en detalj i ett steg. Men jag kan inte låta bli, självklart ska den byggas om. Fort ska det gå, jag har redan en låda med Omrons värsta servon ståendes på golvet så nu ska här trimmas! Jag behöver maskinen bland annat för att kunna göra formverktyg till formsprutan men också för att inte tacka nej till prototypjobb. Dessutom behöver jag kunna köra detaljer till en cykel jag har pillat med i ett par år nu. Så till slut får vi nog se den på vägen. Jag lovar. ;)

Den var knäckt rätt av
Image

2½ ton plastmaskin lyfts in i verkstan med 2 cm tillgodo till porten
Image

Jag kan lugnt påstå att det var MYCKET tejpande innan jag var klar...
Image

Årets fetaste rep är lätt den här.
Ni anar inte prislappen på den cykeln. Och kunden har två.
Image

Nu ska jag faktiskt bygga om lite till. Mitt rullande lager har funkat kanon och om ni behöver krama in mycket förråd på liten yta så kan jag rekommendera att snickra ihop ett. Men jag har problem med att en del fiber och materialrullar är för breda och då får de inte plats. Dessutom behöver jag en dedikerad plats för att mäta upp fiberväv som beställs. Så nu blir det en liten "butik" i verkstan i form av ett U.
Dessutom måste jag göra plats för fleropen, hur nu det ska gå till...

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Post by Jonatan F » 08 Sep 2013 09:21

Solklar favorittråd!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re:

Post by Viggen » 08 Sep 2013 09:30

Jonatan F wrote:Solklar favorittråd!
+ riktigt mycket.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by svennelainen » 30 Sep 2013 21:31

Har slängt lite saker, rensat rätt hårt faktiskt. Gjort plats kan man säga, för en ny liten kompis. Eller, liten och liten - den väger 2,1 ton. Nu får storfräsen en kompis.
Ser inte så stor ut, men jämför med hytten.
Image
Och i verkstan ligger helt nya 3-fasservon, en vertygsväxlare för 18 verktyg och en ny styrdator. Och idag var Fedex över med nya styrkort. Jag ska trimma skiten ur den lilla apparaten.

Den här ska få köra plastformar och legotillverkning så fort den är igång.
Tänkte köra en uppsättning nav med skruvade drev så småningom. Inte för att jag behöver utan för att jag kan. :)

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by russ_meyer » 02 Oct 2013 19:40

Fantastisk tråd, fan vad kul att ha hittat den! Men ärligt:
Det är inte så intressant med bilder på 400 och 800-våtslippapper, olika maskningar eller hur mina dunkar med epoxi ser ut
-det är klart det är! Mera visa hur man gör, ju!

h-man
Posts: 11
Joined: 23 Jun 2010 20:23
Location: Ståkkålm

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by h-man » 16 Dec 2014 23:13

jag hittar ingen subscribe knapp och är nyfiken på hur det har utvecklat sig så bumpar istället

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Den ultimata byggtråden, VERKLIGEN från början.

Post by grangeyard » 17 Dec 2014 06:35

h-man wrote:jag hittar ingen subscribe knapp och är nyfiken på hur det har utvecklat sig så bumpar istället
Image

Post Reply