Köptips: Roller vs. Trainer

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Köptips: Roller vs. Trainer

Post by Bratt » 24 Nov 2010 15:01

Image VS Image


Så jag tänkte antingen köpa mig en roller eller en trainer. Någon med tips och erfarenheter där ute. Jag är mest ute efter att ha något att spinna iväg på nu när snön lagt sig.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Köptips: Roller vs. Trainer

Post by klasolsson » 24 Nov 2010 15:14

Precis en sån här tråd har jag väntat på. Jag är sugen på en Tacx Antares (den på bilden ovan). Någon som har en sådan och är villig att berätta om den är bra/dålig?

Jag har aldrig provat trainer men kan tänka mig att det är mer "riktig" cykelkänsla i rollers.

Jag testade rollers för första gången i helgen, tog ca fem minuter innan jag vågade ha två händer på styret och ytterligare fem innan jag gled ned i bocken. Vingligt som bara den:

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Köptips: Roller vs. Trainer

Post by ana » 24 Nov 2010 15:56

Hur är det med ljudnivån på en sådan där roller. Kan man ha den i lyhörd lägenhet? Självklart med matta under då.

Trainer känns inte aktuellt, ska vara lite action! :twisted:

Bra tråd! :D

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Köptips: Roller vs. Trainer

Post by Viggen » 24 Nov 2010 16:18

Jag är också i rollertagen, har precis som Klas kollar på Tacx Antares. Den verkar trevlig samt lagom dyr. Har i alla fall fått höra att roller liknar mer riktig cykling än vad en trainer gör, du har inget mer motstånd än vad din utväxling/aktuella växel ger dig. Det känns som en mer verklighetstrogen träningsmetod än en trainer med magnetiskt motstånd som kräver "specialdäck". För min del så känns det som att det är där en trainer faller, eftersom jag kör tub på lvg hojarna och byta/köpa separat trainerhjul känns inte så aktuellt. Vill ju inte bara veva på fixien som har kanttråd..
Min lilla rollererfarenhet är ett Roller Race med Pista Malmø/KCR och då satt jag fast med framgaffeln, det verkar inte överjävligt svårt att hålla sig på kurs speciellt om man har koniska rullar, vilket Antares:en har :)

Just Antares:en känns solid/bra om man är nybörjare då man kan skaffa detta förtjusande tillbehör för att lära sig snabbare:
Image
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... ;orderby=2
Last edited by Viggen on 24 Nov 2010 16:26, edited 1 time in total.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Köptips: Roller vs. Trainer

Post by Bratt » 24 Nov 2010 16:19

Det står att texen som är på bilden ovan ska tydligen vara omöjlig att köra av. Har säkert något med rullarnas form att göra.

Men ljudnivå undrar jag också över. Jag hatar träningsmaskiner som väsnas för mycket.

bengterik
Posts: 194
Joined: 06 Nov 2007 21:09
Location: STHLM

Re: Köptips: Roller vs. Trainer

Post by bengterik » 24 Nov 2010 16:26

Rollers ar grymt kul men det later ju endel


AMTY
Posts: 41
Joined: 18 Apr 2010 22:45

Re: Köptips: Roller vs. Trainer

Post by AMTY » 24 Nov 2010 17:18

Jag fick hem min Tacx Antares förra veckan och har kört några pass på den, känns riktigt bra. det dom säger om att den ska vara näst intill omöjligt att åka av stämmer inte alls, tycker själv att det var riktigt lätt att åka av ;) Den låter en del det gör den, men jag har två småbarn i rummet brevid där jag cyklar och dom störs inte av ljudet, därimot gör frugan det...
Jag är jättenöjd och det är så otroligt mkt roligare än att nöta trainer.

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Köptips: Roller vs. Trainer

Post by Hommus » 24 Nov 2010 17:51

Jag kör både och just för att båda har brister. Trainer är bättre träning om du vill bygga muskler och pusha flåset med variabelt motstånd men kan bli sjukt tråkigt. På rullarna är det roligare att cykla och du tröttnar inte lika fort. Å andra sidan kan du inte ställa motstånd vilket gör att det känns som rullarna bara duger till fettförbränning. Oavsett om du kör 42x18 eller 50x14 får du inte mer motstånd när du väl kommit upp i hyfsad kadens. Rullarna är bra ballansträning och efter ett tag kan du stå upp och trampa även på rullar utan koniska rullar eller vagga. Det optimerade vore en rulle med koniska rullar, vagga och ställbart motstånd, men fan vad dyra de är. Jag har satt dämpare under mina Tacxrullar men de låter ändå för mycket för att köra kvällstid utan samvete för grannen. Sätt på stänkor på fixen och dra ut i vintern istället, all inomhusträning är skit tråkig om ni frågar mig.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Köptips: Roller vs. Trainer

Post by Jonatan F » 24 Nov 2010 17:57

När ni säger "inget motstånd" menar ni hur litet motstånd då? Typ, spinner ut hur man än gör eller går det att få ligga och nöta i 30-känslan?
Har man inget projekt har man inget liv :)

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Köptips: Roller vs. Trainer

Post by ana » 24 Nov 2010 18:04

Bra svar Hommus, precis vad jag ville veta!

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Köptips: Roller vs. Trainer

Post by viktor » 24 Nov 2010 18:19

Motståndet är inte så lågt att man inte kan trötta ut sig. Därimot så kan man inte pressa lika mycket som med trainer utan det blir mer nötning som gäller.
Har en Elite parabollic och valde den eftersom den kändes lite robustare än Antaresen, vet dock ej om det faktiskt är så. Köpte den från CRC och är nöjd.

Mina rullar liksom dom i videon, viner/susar men dom stör inte mer än kaffekvarnen, dammsugarn eller grannens tvättmaskin.
Jag kör dessutom numera i källarn utanför förrådet eftersom det är svalare och "mer" luft där nere, sägas ska dock att jag har en rätt trevlig källare med fönster. Det är nog inte lika kul om man har en källare av mer klastrofobiskt stuk.
/Viktor

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Köptips: Roller vs. Trainer

Post by klasolsson » 24 Nov 2010 18:27

Glömde nämna att rullarna jag kör på i min video har trötta lager eller nåt, därför låter den som fasen.

User avatar
ivo
Posts: 369
Joined: 20 Aug 2009 00:46

Re: Köptips: Roller vs. Trainer

Post by ivo » 24 Nov 2010 18:31

jag har en Tacx Antares och är riktigt nöjd. Trots att det "inte" är något motstånd kan man pressa på riktigt ordentligt och ta ut sig. Det går ganska fort att komma in i hur man balanserar på den och ljudnivån är inte allt för hög, inte så att man stör grannarna ialla fall. Sen finns det också tacx däck att köpa till som ska dämpa ljudnivån. Jag kör med cykeldator och för statistik, vilket motiverar mig lite mer.
SOLAFIX

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Köptips: Roller vs. Trainer

Post by klasolsson » 24 Nov 2010 19:11

ivo wrote:jag har en Tacx Antares och är riktigt nöjd. Trots att det "inte" är något motstånd kan man pressa på riktigt ordentligt och ta ut sig. Det går ganska fort att komma in i hur man balanserar på den och ljudnivån är inte allt för hög, inte så att man stör grannarna ialla fall. Sen finns det också tacx däck att köpa till som ska dämpa ljudnivån. Jag kör med cykeldator och för statistik, vilket motiverar mig lite mer.
Var köpte du din nu igen Ivo?

User avatar
ivo
Posts: 369
Joined: 20 Aug 2009 00:46

Re: Köptips: Roller vs. Trainer

Post by ivo » 24 Nov 2010 19:34

Bike24.net Riktigt härliga tyskar att ha och göra med. Kan verkligen rekomendera. Har handlat mkt därifrån.
SOLAFIX

Post Reply