Sammanfogning av ramar?
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Sammanfogning av ramar?
Jag funderar en hel del på hur man "svetsar" ihop ramar:
Förr i tiden använde man ju muffar och hårdlödde ihop ramarna vilket blev väldigt snyggt. Taiwaneserna har ju nu utvecklat tekniken från TIG-svetsning av aluramar till att även svetsa stålramar med TIG.
Resultatet är att sammanfogningarna ser i princip likadana ut som aluramar, alltså med fullt synlig materialpåläggning i fogen. Det lär vara väldigt starkt men kanske inte så snyggt.
Men nu undrar jag över hur de gjorde i mellanperioden: Om jag går ner i vår cykelkällare så står där ett antal äldre cyklar, t ex Crescent och Monark från kanske 60 - 70 -talet och tittar man på dem så har de inga muffar men inte heller synliga svetsningar. Det är helt slätt i skarven mellan rören. Hur gjorde man där, använde man invändiga muffar och hårdlödde?
Det finns också någon äldre damcykel därnere med väldigt mjukt rundade skarvar, kan de vara svetsade? Hur fick de till en så snygg skarv, slipade de ner knottrigheten eller spacklade de upp ojämnheterna med t ex tenn?
Inser att det handlar om gammaldags hantverk och att det kanske inte är så många som kan besvara den här frågan på forumet. Någon som vet?
Förr i tiden använde man ju muffar och hårdlödde ihop ramarna vilket blev väldigt snyggt. Taiwaneserna har ju nu utvecklat tekniken från TIG-svetsning av aluramar till att även svetsa stålramar med TIG.
Resultatet är att sammanfogningarna ser i princip likadana ut som aluramar, alltså med fullt synlig materialpåläggning i fogen. Det lär vara väldigt starkt men kanske inte så snyggt.
Men nu undrar jag över hur de gjorde i mellanperioden: Om jag går ner i vår cykelkällare så står där ett antal äldre cyklar, t ex Crescent och Monark från kanske 60 - 70 -talet och tittar man på dem så har de inga muffar men inte heller synliga svetsningar. Det är helt slätt i skarven mellan rören. Hur gjorde man där, använde man invändiga muffar och hårdlödde?
Det finns också någon äldre damcykel därnere med väldigt mjukt rundade skarvar, kan de vara svetsade? Hur fick de till en så snygg skarv, slipade de ner knottrigheten eller spacklade de upp ojämnheterna med t ex tenn?
Inser att det handlar om gammaldags hantverk och att det kanske inte är så många som kan besvara den här frågan på forumet. Någon som vet?
Loch Ness is Deep.
Re: Sammanfogning av ramar?
Cinelli laser var den första stålramen som var sammanfogad med TIG. Gjordes på tidigt 80-tal.
Мясо это убийство
-
- Posts: 65
- Joined: 08 Oct 2009 12:07
- Location: Göteborg
Re: Sammanfogning av ramar?
Det finns ju fillet-braze också, när man bygger upp med mycket material och löder och på så vis får en slät övergång, men det är kanske lite för exklusivt för en gammal Monark.
Skulle tippa på svets och fil i de fallen (en ren amatörgissning).
Skulle tippa på svets och fil i de fallen (en ren amatörgissning).
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Sammanfogning av ramar?
Hoppades att du skulle svara Ronny! Har du mer fakta kring svetsning v/s lödning av ramar?
Loch Ness is Deep.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Sammanfogning av ramar?
Kollade just på en gammal damcykel med rund ram och det är en sjukt snygg övergång mellan sadelröret och ramröret. Om det bara är svetsat måste de ha lagt ner rätt mycket jobb på efterarbete på den tiden.
Loch Ness is Deep.
-
- Posts: 200
- Joined: 25 May 2009 22:54
- Location: sthlm
Re: Sammanfogning av ramar?
Jag är verkligen ingen kännare men är hyfsat säker på att man alltid svetsat standardcyklar. Mellanperiod?
När man började använda tunnare rör (Cro-Mo) till svenska racers (30-talet) så lödde man utan muffar, om jag förstått rätt just fillet-brazing. I England förekom det också.
Muffar började användas på svenska racers tidigt 60-tal.
När man började använda tunnare rör (Cro-Mo) till svenska racers (30-talet) så lödde man utan muffar, om jag förstått rätt just fillet-brazing. I England förekom det också.
Muffar började användas på svenska racers tidigt 60-tal.
Re: Sammanfogning av ramar?
jag är ingen hejare på svets men jag har en känsla av att man alltid svetsat bojsänken eftersom det är enkelt, går snabbt och blir ett bra resultat
halvfina äldre oreducerade grejer är säkert också svetsade men med slipade svetsfogar, det håller lite bättre och blir lite snyggare men tar mer tid
vilken typ av svets, tig, mig, mag, pinne är nog tidsenligt men spelar inte så stor roll, pinne och utan skyddsgas görs nog numera endast av glada amatörer
fina äldre grejer löder man ihop med lite olika typer för att inte förstöra de reducerade rören med för höga temperaturer
aluminium tig:ar man ihop eftersom det är den enda vettiga processen för att sätta ihop aluminium, slipar man fogarna blir det även då snyggare och hållbarare (man kan löda men det är mycket svårare och håller sämre)
kolfiber vet jag inte men jag antar att det är en magisk maskin som sprutar ut fina ramar
halvfina äldre oreducerade grejer är säkert också svetsade men med slipade svetsfogar, det håller lite bättre och blir lite snyggare men tar mer tid
vilken typ av svets, tig, mig, mag, pinne är nog tidsenligt men spelar inte så stor roll, pinne och utan skyddsgas görs nog numera endast av glada amatörer
fina äldre grejer löder man ihop med lite olika typer för att inte förstöra de reducerade rören med för höga temperaturer
aluminium tig:ar man ihop eftersom det är den enda vettiga processen för att sätta ihop aluminium, slipar man fogarna blir det även då snyggare och hållbarare (man kan löda men det är mycket svårare och håller sämre)
kolfiber vet jag inte men jag antar att det är en magisk maskin som sprutar ut fina ramar
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Sammanfogning av ramar?
Det verkar som att man kan sammanfatta detta med att vanliga standardramar förr i tiden svetsades på vanligt sätt utan skyddsgas och att man sedan kunde slipa skarvarna på ett helt annat sätt än idag därför att man hade rejält mycket tjockare gods i ramarna. Ungefär som Skeppshult idag som verkar ha 2 mm gods och därmed blytunga ramar. (Det var ju inte tal om reducerade rör heller på dessa objekt.) Onekligen intressant med utveckling.
Loch Ness is Deep.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Sammanfogning av ramar?
Muffad hårdlödning pysslade man med förr i tiden eftersom stållegeringarna i de lite finare rören mådde dåligt av de dåtida högre svetstemperaturerna. Dagens moderna stållegeringar mår prima med diverse olika svetstekniker.
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Sammanfogning av ramar?
Jajamänsan, och snart har jag en till!perp wrote: ...
kolfiber vet jag inte men jag antar att det är en magisk maskin som sprutar ut fina ramar
Re: Sammanfogning av ramar?
du får gärna beskriva processen, jag antar att du inte har 10-15 kineser som bygger ramar i balsa och virar in dem i fiber som allas vår forumhjälte
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Sammanfogning av ramar?
Har Ch kineser?! Å fan.perp wrote:du får gärna beskriva processen, jag antar att du inte har 10-15 kineser som bygger ramar i balsa och virar in dem i fiber som allas vår forumhjälte
Fundera i ett år, bygg formar, preparera, övertryck inifrån, värme, vänta. Klar!
Re: Sammanfogning av ramar?
Nej nej. Inga kineser.svennelainen wrote:Har Ch kineser?!perp wrote:du får gärna beskriva processen, jag antar att du inte har 10-15 kineser som bygger ramar i balsa och virar in dem i fiber som allas vår forumhjälte
Re: Sammanfogning av ramar?
mja jag kan väl ha haft ett litet syftningsfel i min fråga
*har du 10-15 små kineser som bygger ramar av balsa som chrobin gjort eller gör dina ompalompas på något annat vis?
du lyckades ju svara utan en ordentligt fråga, det är alltid nåt
*har du 10-15 små kineser som bygger ramar av balsa som chrobin gjort eller gör dina ompalompas på något annat vis?
du lyckades ju svara utan en ordentligt fråga, det är alltid nåt
Re: Sammanfogning av ramar?
*Byggtrådbyggtrådbyggtrådbyggtråd -- ooooooooOOOOOHHHH! BYGGTRÅDD!!!*svennelainen wrote:Har Ch kineser?! Å fan.perp wrote:du får gärna beskriva processen, jag antar att du inte har 10-15 kineser som bygger ramar i balsa och virar in dem i fiber som allas vår forumhjälte
Fundera i ett år, bygg formar, preparera, övertryck inifrån, värme, vänta. Klar!
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Sammanfogning av ramar?
Den äldre damcykeln är gassvetsad. Det blir väldigt slätt redan från början om man är duktig, inte mycket att slipa. Slutresultatet ser ut som "fillet brazing". ("Fillet brazing" skulle jag vilja döpa till fyllnadslödning på svenska, men det har aldrig funnits något vedertaget namn för det vad jag vet. Det kallades bara hårdlödning oavsett om man använde muffar eller inte.)Streamliner wrote:Jag funderar en hel del på hur man "svetsar" ihop ramar:
Förr i tiden använde man ju muffar och hårdlödde ihop ramarna vilket blev väldigt snyggt. Taiwaneserna har ju nu utvecklat tekniken från TIG-svetsning av aluramar till att även svetsa stålramar med TIG.
Resultatet är att sammanfogningarna ser i princip likadana ut som aluramar, alltså med fullt synlig materialpåläggning i fogen. Det lär vara väldigt starkt men kanske inte så snyggt.
Men nu undrar jag över hur de gjorde i mellanperioden: Om jag går ner i vår cykelkällare så står där ett antal äldre cyklar, t ex Crescent och Monark från kanske 60 - 70 -talet och tittar man på dem så har de inga muffar men inte heller synliga svetsningar. Det är helt slätt i skarven mellan rören. Hur gjorde man där, använde man invändiga muffar och hårdlödde?
Det finns också någon äldre damcykel därnere med väldigt mjukt rundade skarvar, kan de vara svetsade? Hur fick de till en så snygg skarv, slipade de ner knottrigheten eller spacklade de upp ojämnheterna med t ex tenn?
Inser att det handlar om gammaldags hantverk och att det kanske inte är så många som kan besvara den här frågan på forumet. Någon som vet?
Men med de där 60-70-tals cyklarna vet jag inte riktigt, vaddå inga synliga svetsar? Det måste väl vara en svetsfog? Det brukar vara riktigt rejäla knöliga svetsfogar på gamla Crescentar. Ta ett foto, kanske? Jag är nyfiken.
Peugeot hade faktiskt en metod med invändiga "muffar", men det var att krångla till det i onödan, och jag tror inte någon annan har gjort på det viset sedan dess.
- starground
- Posts: 231
- Joined: 12 Nov 2009 16:55
- Location: Vasastan, Stockholm
Re: Sammanfogning av ramar?
Bryter in i tråden med ett litet tips: Durafix
Inte för stål men verkar vara ett mirakelmedel för aluminium. Verkar skoj!
Kolla in videon:
Man kanske kan böja till en snygg pakethållare och "limma ihop" med Durafix?!
Inte för stål men verkar vara ett mirakelmedel för aluminium. Verkar skoj!
Kolla in videon:
Man kanske kan böja till en snygg pakethållare och "limma ihop" med Durafix?!
Re: Sammanfogning av ramar?
hur fanken får de ner smältpunkten till under 400°C? hmm. magnesium eller dyl. i skiten tro? Såg ju fiffigt ut, men prisen var ju inte så najs :Sstarground wrote:Bryter in i tråden med ett litet tips: Durafix
Inte för stål men verkar vara ett mirakelmedel för aluminium. Verkar skoj!
Kolla in videon:
sökes: nervex bangaffel.