Sammanfogning av ramar?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Sammanfogning av ramar?

Post by Streamliner » 13 Nov 2010 16:13

Jag funderar en hel del på hur man "svetsar" ihop ramar:

Förr i tiden använde man ju muffar och hårdlödde ihop ramarna vilket blev väldigt snyggt. Taiwaneserna har ju nu utvecklat tekniken från TIG-svetsning av aluramar till att även svetsa stålramar med TIG.

Resultatet är att sammanfogningarna ser i princip likadana ut som aluramar, alltså med fullt synlig materialpåläggning i fogen. Det lär vara väldigt starkt men kanske inte så snyggt.

Men nu undrar jag över hur de gjorde i mellanperioden: Om jag går ner i vår cykelkällare så står där ett antal äldre cyklar, t ex Crescent och Monark från kanske 60 - 70 -talet och tittar man på dem så har de inga muffar men inte heller synliga svetsningar. Det är helt slätt i skarven mellan rören. Hur gjorde man där, använde man invändiga muffar och hårdlödde?

Det finns också någon äldre damcykel därnere med väldigt mjukt rundade skarvar, kan de vara svetsade? Hur fick de till en så snygg skarv, slipade de ner knottrigheten eller spacklade de upp ojämnheterna med t ex tenn?

Inser att det handlar om gammaldags hantverk och att det kanske inte är så många som kan besvara den här frågan på forumet. Någon som vet?
Loch Ness is Deep.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by Ronny » 13 Nov 2010 20:05

Cinelli laser var den första stålramen som var sammanfogad med TIG. Gjordes på tidigt 80-tal.
Мясо это убийство

Läderlappen
Posts: 65
Joined: 08 Oct 2009 12:07
Location: Göteborg

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by Läderlappen » 13 Nov 2010 20:16

Det finns ju fillet-braze också, när man bygger upp med mycket material och löder och på så vis får en slät övergång, men det är kanske lite för exklusivt för en gammal Monark.

Skulle tippa på svets och fil i de fallen (en ren amatörgissning).

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by Streamliner » 13 Nov 2010 20:16

Hoppades att du skulle svara Ronny! Har du mer fakta kring svetsning v/s lödning av ramar?
Loch Ness is Deep.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by Streamliner » 13 Nov 2010 20:19

Kollade just på en gammal damcykel med rund ram och det är en sjukt snygg övergång mellan sadelröret och ramröret. Om det bara är svetsat måste de ha lagt ner rätt mycket jobb på efterarbete på den tiden.
Loch Ness is Deep.

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by KvarterenRundt » 13 Nov 2010 21:56

Jag är verkligen ingen kännare men är hyfsat säker på att man alltid svetsat standardcyklar. Mellanperiod?
När man började använda tunnare rör (Cro-Mo) till svenska racers (30-talet) så lödde man utan muffar, om jag förstått rätt just fillet-brazing. I England förekom det också.
Muffar började användas på svenska racers tidigt 60-tal.

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by perp » 14 Nov 2010 01:58

jag är ingen hejare på svets men jag har en känsla av att man alltid svetsat bojsänken eftersom det är enkelt, går snabbt och blir ett bra resultat

halvfina äldre oreducerade grejer är säkert också svetsade men med slipade svetsfogar, det håller lite bättre och blir lite snyggare men tar mer tid
vilken typ av svets, tig, mig, mag, pinne är nog tidsenligt men spelar inte så stor roll, pinne och utan skyddsgas görs nog numera endast av glada amatörer

fina äldre grejer löder man ihop med lite olika typer för att inte förstöra de reducerade rören med för höga temperaturer

aluminium tig:ar man ihop eftersom det är den enda vettiga processen för att sätta ihop aluminium, slipar man fogarna blir det även då snyggare och hållbarare (man kan löda men det är mycket svårare och håller sämre)

kolfiber vet jag inte men jag antar att det är en magisk maskin som sprutar ut fina ramar

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by Streamliner » 14 Nov 2010 12:53

Det verkar som att man kan sammanfatta detta med att vanliga standardramar förr i tiden svetsades på vanligt sätt utan skyddsgas och att man sedan kunde slipa skarvarna på ett helt annat sätt än idag därför att man hade rejält mycket tjockare gods i ramarna. Ungefär som Skeppshult idag som verkar ha 2 mm gods och därmed blytunga ramar. (Det var ju inte tal om reducerade rör heller på dessa objekt.) Onekligen intressant med utveckling.
Loch Ness is Deep.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by ArvidSvensson » 14 Nov 2010 15:39

Muffad hårdlödning pysslade man med förr i tiden eftersom stållegeringarna i de lite finare rören mådde dåligt av de dåtida högre svetstemperaturerna. Dagens moderna stållegeringar mår prima med diverse olika svetstekniker.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by svennelainen » 14 Nov 2010 20:50

perp wrote: ...

kolfiber vet jag inte men jag antar att det är en magisk maskin som sprutar ut fina ramar
Jajamänsan, och snart har jag en till! :)

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by perp » 14 Nov 2010 22:08

du får gärna beskriva processen, jag antar att du inte har 10-15 kineser som bygger ramar i balsa och virar in dem i fiber som allas vår forumhjälte

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by svennelainen » 14 Nov 2010 23:51

perp wrote:du får gärna beskriva processen, jag antar att du inte har 10-15 kineser som bygger ramar i balsa och virar in dem i fiber som allas vår forumhjälte
Har Ch kineser?! Å fan.

Fundera i ett år, bygg formar, preparera, övertryck inifrån, värme, vänta. Klar!

chrobin

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by chrobin » 15 Nov 2010 06:12

svennelainen wrote:
perp wrote:du får gärna beskriva processen, jag antar att du inte har 10-15 kineser som bygger ramar i balsa och virar in dem i fiber som allas vår forumhjälte
Har Ch kineser?!
Nej nej. Inga kineser.

Image

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by perp » 15 Nov 2010 16:24

mja jag kan väl ha haft ett litet syftningsfel i min fråga :P
*har du 10-15 små kineser som bygger ramar av balsa som chrobin gjort eller gör dina ompalompas på något annat vis?
du lyckades ju svara utan en ordentligt fråga, det är alltid nåt

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by Jonatan F » 15 Nov 2010 18:57

svennelainen wrote:
perp wrote:du får gärna beskriva processen, jag antar att du inte har 10-15 kineser som bygger ramar i balsa och virar in dem i fiber som allas vår forumhjälte
Har Ch kineser?! Å fan.

Fundera i ett år, bygg formar, preparera, övertryck inifrån, värme, vänta. Klar!
*Byggtrådbyggtrådbyggtrådbyggtråd -- ooooooooOOOOOHHHH! BYGGTRÅDD!!!*
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by Naugas » 20 Jan 2011 09:10

Streamliner wrote:Jag funderar en hel del på hur man "svetsar" ihop ramar:

Förr i tiden använde man ju muffar och hårdlödde ihop ramarna vilket blev väldigt snyggt. Taiwaneserna har ju nu utvecklat tekniken från TIG-svetsning av aluramar till att även svetsa stålramar med TIG.

Resultatet är att sammanfogningarna ser i princip likadana ut som aluramar, alltså med fullt synlig materialpåläggning i fogen. Det lär vara väldigt starkt men kanske inte så snyggt.

Men nu undrar jag över hur de gjorde i mellanperioden: Om jag går ner i vår cykelkällare så står där ett antal äldre cyklar, t ex Crescent och Monark från kanske 60 - 70 -talet och tittar man på dem så har de inga muffar men inte heller synliga svetsningar. Det är helt slätt i skarven mellan rören. Hur gjorde man där, använde man invändiga muffar och hårdlödde?

Det finns också någon äldre damcykel därnere med väldigt mjukt rundade skarvar, kan de vara svetsade? Hur fick de till en så snygg skarv, slipade de ner knottrigheten eller spacklade de upp ojämnheterna med t ex tenn?

Inser att det handlar om gammaldags hantverk och att det kanske inte är så många som kan besvara den här frågan på forumet. Någon som vet?
Den äldre damcykeln är gassvetsad. Det blir väldigt slätt redan från början om man är duktig, inte mycket att slipa. Slutresultatet ser ut som "fillet brazing". ("Fillet brazing" skulle jag vilja döpa till fyllnadslödning på svenska, men det har aldrig funnits något vedertaget namn för det vad jag vet. Det kallades bara hårdlödning oavsett om man använde muffar eller inte.)

Men med de där 60-70-tals cyklarna vet jag inte riktigt, vaddå inga synliga svetsar? Det måste väl vara en svetsfog? Det brukar vara riktigt rejäla knöliga svetsfogar på gamla Crescentar. Ta ett foto, kanske? Jag är nyfiken.

Peugeot hade faktiskt en metod med invändiga "muffar", men det var att krångla till det i onödan, och jag tror inte någon annan har gjort på det viset sedan dess.

User avatar
starground
Posts: 231
Joined: 12 Nov 2009 16:55
Location: Vasastan, Stockholm

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by starground » 14 Apr 2011 13:38

Bryter in i tråden med ett litet tips: Durafix
Inte för stål men verkar vara ett mirakelmedel för aluminium. Verkar skoj!

Kolla in videon:


Man kanske kan böja till en snygg pakethållare och "limma ihop" med Durafix?!

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Sammanfogning av ramar?

Post by Jonis! » 14 Apr 2011 13:51

starground wrote:Bryter in i tråden med ett litet tips: Durafix
Inte för stål men verkar vara ett mirakelmedel för aluminium. Verkar skoj!

Kolla in videon:
hur fanken får de ner smältpunkten till under 400°C? hmm. magnesium eller dyl. i skiten tro? Såg ju fiffigt ut, men prisen var ju inte så najs :S
sökes: nervex bangaffel.

Post Reply