Bianchi butiken

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Bianchi butiken

Post by atomlab » 31 Oct 2010 12:25

Frrrrrr

Om jag förväntade mig svar eller inte spelar inte så stor roll.
Ville med mitt inlägg inte kliva på någons tår utan bara upplysa om vad en del har för tankar med att ha olika yrkesgrupper som stammisar.
Som stammis kan det vara svårt att se det. Det är samma sak om man har taxi chafförer eller byggare.
Och det var med all välvilja, för jag tror att det inte skulle vara så roligt att bli avhyst från ett ställe för att man beter sig illa. Och det utan att man en vet om det.
Och du så som andra sa det själv, att det finns bud som beter sig dåligt.
Och jag kan självklart inte uttala mig om alla bud som finns. Det säger sig själv.

Nu är det upp till kaffeägaren att själv sätta gränser. Men om man på en dag sitter 4 timmar på ett ställe och inte köper en sak utan bara "tar upp plats" så är det ju lika självklart att det tillslut blir sura miner.

Likaså när mc-buden kommer i 90km/h upp på trottoaren i motsatt körriktning och börjar med att mecka med hojen.

Nu skiter JAG i det men det är inte säkert att omgivningen gör det. Och det är ju den som du uppenbarligen inte vill skall få någon dålig syn utav er.
Jag skiter även i hur skitiga ni är, hur mycket plats ni tar ect. Men jag kan dock tänka mig in i hur andra ser på det. Och det vara enbart den tanken jag ville dela med mig utav. Och det var i enbart välvilja.
Men sådan verkar inte uppskattas på det här forumet.
Image

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Bianchi butiken

Post by boon » 31 Oct 2010 12:45

Jag tror absolut folk inte har något emot att du delar dina tankar om hur andra uppfattar buden.
Men din formulering antydde en viss irritation och lät som om det var din personliga erfarenhet...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Bianchi butiken

Post by Batman » 31 Oct 2010 12:50

Jag tyckte dock att du formulera dig i det inlägg jag först kommenterade så att du påstod dig, och så även skrev att vi betedde oss som svin. Va väl det iaf jag reagerade på. Om du nu väljer att inte prata om just cykelbud, är det dumt att skriva just det då många inte känner igen sig och många hänger just här...

Fuck it. Nu sätter iaf jag mig på cykeln...
WarHeadCouriers

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Bianchi butiken

Post by Busken » 31 Oct 2010 12:50

atomlab wrote:Frrrrrr

*bitch and whine*
Låt mig nu tala ur skägget, jag har ett stort och mäktigt skägg och blir därför tvungen till att tala länge och väl; Vad är det för ett jävla sätt du har? Jag möter dagligen aroganta och fisförnäma kontornissar från designvärlden. Typer med glasögon, macbooks och en fixie ståendes i köket. Typer som inte kan förära den vuxna människan som han köper tjänster av ett enkelt litet "tack" för att jag tar hans meningslösa klädpåse han själv inte orkar bära och kör i il-jävla-fart till en fotografering. Varje dag möter jag adovkater, ingeinörer, läkare och annat fint folk som beter sig som kompletta idioter och fullständiga svin! Tänk vilken bra stämning det skulle bli om jag kastade skit på dessa grupper här på forumet! Utöver dessa nötter får jag även ta att bilister försöker köra ner mig "på skoj" jag får ta att taxichaufförer öppnar dörrar i ansiktet på mig, jag får ta att billister kör in i mig, bussar pressar mig och att polisen trakasserar mig. Vet du vad jag gör när jag kommer in på mitt favorit café eller till en kund?

Jo, jag ler igenom mitt mäktiga skägg och frågar artigt om dom har några paket jag ska köra eller om jag är på café ber jag ödmjukast om en cortado. Jag skruvar ner för min radio och undviker finare mattor om jag är genomblöt av regn och snö.

Det är enkelt för dig att hata på en grupp människor du inte känner, som du inte känner till. Du har till exempel fått för dig att ett cykelbud skulle kunna sitta på en och samma plats i fyra timmar utan att köra ett bud. Så fungerar inte vår branch, om du inte kör ett enda bud på fyra timmar så får du gå hem för dagen. Om du inte har kört ett enda bud på en halv arbetsdag för att du inte svarar i radion, då får du nog sparken ska du se.

Du får oss att framstå som skrikiga apor som kastar muffins omkring oss. Nu känner jag ju inte alla cykelbud i stockholm men dom jag har träffat har varit mycket väluppfostrade och artiga. Inte en ens en tredjedel så rowdy som några av våra kollegor från utlandet...

Men ja, det är väl lätt att få för sig något när man har sett ett par youtube dokumentärer och en mashfilm....

jag hade ju bara kunnat göra en +1 på det david skrev för det var jättebra, men jag blev tamigfan förbannad!

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Bianchi butiken

Post by rallykalle » 31 Oct 2010 12:59

Lätt den bästa tråden någonsin.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
hedström
Posts: 270
Joined: 20 Aug 2009 13:51
Location: Kungsbacka

Re: Bianchi butiken

Post by hedström » 31 Oct 2010 13:07

Busken wrote:Du får oss att framstå som skrikiga apor som kastar muffins omkring oss.
Hehe, fick en fin bild av hur en väldigt skäggig apa hänger i en av Bianchi-cyklarna på väggen med ett helt batteri muffins i sin budväska! :lol:

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Bianchi butiken

Post by dtb » 31 Oct 2010 13:10

för mig handlar det om att du beskriver något som inte ens förekommer. vilka cykelbud sitter och hänger på ett café i timtal och beter sig illa utan att ens köpa något?
du ville alltså bara ge oss som cyklar bud ett tips? som jag uppfattar det så ger du ju även din bild av oss som yrkesgrupp. förstår ju inte riktigt eftersom jag själv inte känner igen den bild som du ger och sättet du gör det på är ju uppenbarligen på ett sätt som får somliga av oss att reagera. jag vill ju inte trampa dig på tårna heller men vill tipsa om att sättet du skrev på var provocerande och du klumpade ihop oss alla i ett fack.

kort och gott tolkar jag ditt inlägg ungefär så här: tänk efter för en gångs skull. många av er beter er som svin.
och där ger du din bild av oss som läses av andra människor som tar den bilden till sig och så skapas förutfattade meningar. så nu vet du det. svårare än så är det inte.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Bianchi butiken

Post by atomlab » 31 Oct 2010 13:10

Men vännen. Hetsa inte upp dig.
Jag jobbar inom byggsvängen enough said om att bete sig? ;)
Jag anklagade verkligen ingen att dom beter sig som apor. Kanske formulerar mig dåligt och ber om ursäkt för det.
Det jag skrev var enbart för upplysning för vad folk har sagt till mig om yrkeskaffer. Då jag själv ingår i en grupp som folk gärna vill skall finnas men inte synas.

Gör "exakt" samma dag som du. Glider omkring på kontor och byter lampor eller flyttar bord åt folk som inte orkar det själva. Och det med ett lika stort leende som alla inom service. Jag får inte heller låta eller stöka ner.

Jag hatar absolut ingen grupp människor oavsett yrke. Allra minst cyklebud då ni inte gjort ett enda ont mot mig. Utan det var ren välvilja och rent upplysning från mig till dig.
Ber om ursäkt än en gång för min formulering som retade mer än det gav.
Image

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Bianchi butiken

Post by dtb » 31 Oct 2010 13:16

atomlab wrote:Men vännen. Hetsa inte upp dig.
Jag jobbar inom byggsvängen enough said om att bete sig? ;)
Jag anklagade verkligen ingen att dom beter sig som apor. Kanske formulerar mig dåligt och ber om ursäkt för det.
Det jag skrev var enbart för upplysning för vad folk har sagt till mig om yrkeskaffer. Då jag själv ingår i en grupp som folk gärna vill skall finnas men inte synas.

Gör "exakt" samma dag som du. Glider omkring på kontor och byter lampor eller flyttar bord åt folk som inte orkar det själva. Och det med ett lika stort leende som alla inom service. Jag får inte heller låta eller stöka ner.

Jag hatar absolut ingen grupp människor oavsett yrke. Allra minst cyklebud då ni inte gjort ett enda ont mot mig. Utan det var ren välvilja och rent upplysning från mig till dig.
Ber om ursäkt än en gång för min formulering som retade mer än det gav.
fint. du är förlåten. :D

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Bianchi butiken

Post by Jonatan F » 31 Oct 2010 13:43

rallykalle wrote:Lätt den bästa tråden någonsin.
Tom. ett gulligt sockersött slut!
Image
Har man inget projekt har man inget liv :)

kanser
Posts: 48
Joined: 19 Feb 2008 20:05
Location: Mariatorget

Re: Bianchi butiken

Post by kanser » 31 Oct 2010 13:44

atomlab wrote:Men vännen. Hetsa inte upp dig..
J
Jag har faktiskt ingen aning om vilka bud du pratar om som skulle sitta på ett ställe i 4 timmar utan att beställa något.. Låter som ett gäng hipsters i mina ögon 8) *med glimten i ögat*
Det du skrev var lite korkat.. du glider in på en cykelcommunity som du gick med i i slutet av juli den här sommaren, där du har postat så flitit varje dag. Och sen beslutar du dig för att svartmåla oss bud som du uppenbarligen inte känner för fem öre. Du kan väl räkna ut själv att dina aktier inte höjs i värde.

Konklusionen - Det finns idioter ÖVERALLT, även inom budbranschen och den bild jag fått av dig, i den här tråden, är att du verkar vara ganska skev.

Du e en hjälte!

Jaja, ska börja ladda och förhoppningsvis lugna ner mig med en tur till råsunda snart.

VI ÄR ÖVERALLT!

Edit; Förresten, du har fortfarande inte svarat på vilka cafer du menar där det skulle hänga massa bud.. jag är uppriktigt nyfiken. Kanske har missat nåt under mina år?

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Bianchi butiken

Post by rallykalle » 31 Oct 2010 15:39

Jonatan F wrote:
rallykalle wrote:Lätt den bästa tråden någonsin.
Tom. ett gulligt sockersött slut!
[img]snarr[/img]
Ja, det var en missräkning. Hade hoppats på något mer Hamlet-inspirerat.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Bianchi butiken

Post by Streamliner » 31 Oct 2010 18:27

Jag är grafisk formgivare och tillhör de där som ibland använder bud vid kontoret i Malmö och Stockholm. Jag är närmast lite deppad över konversationen i tråden.

Enligt min mening är ni budkillar och tjejer verkliga hjältar som gör allt för att ge så snabb service som möjligt. Jag har aldrig hört någon kritik förr så kämpa på och det är er väl unnat en fika och en paus då och då, precis som för alla andra som gör ett bra jobb.
Loch Ness is Deep.

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Bianchi butiken

Post by boon » 31 Oct 2010 19:27

^+1 (fotograf dock)
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
daos
Posts: 59
Joined: 22 Oct 2008 10:50
Location: stockholm

Re: Bianchi butiken

Post by daos » 31 Oct 2010 19:50

den här tråden börjar låta som att bud e lika med utomjordingar.

bud = människor. end of story.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Bianchi butiken

Post by Streamliner » 01 Nov 2010 21:55

"End of story" var det, men jag bara måste lägga en replik till. Sitter just nu på hotellrummet i Stockholm efter att bland annat varit och kvällsfikat på Bianchikaféet och jag är så glad. Det är ett jättefint ställe med mycket omtänksam personal. Disken med godsaker, att äta, är enorm med allt från delikata chiabattas till små nougatpaket av märket "Fiat", väldigt gott till ett glas rött vin som jag just nu testar.

Just när jag var där kom ägaren, Grimaldi med Kadens i släptåg och jag fick raskt byta sittplats för att tjuvlyssna lite.

När jag ätit min chiabatta med soltorkad tomat, mozarella och mycket rikligt med pesto så tittade jag i mycket lugn och ro på alla cyklarna. Det var kul att se alla dessa skönheter så samlade, det har jag aldrig gjort förr. Jag kunde se deras två fixies och kunde konstatera att skarvarna ser rätt ok ut på den helkromade Pistas ram och att jag blev lite småsugen på en Via Condotti i celeste, men lite besviken på dess däck i nylon och de trista framgafflarna var jag allt.

Ett varningens ord till de nivåskillnader som finns i det vita marmorgolvet, man ser inte att det plötsligt finns ett trappsteg här och där. Jag klarade mig men en olycka kommer att ske förr eller senare.

Därefter gick jag upp till NK och Paul Smith och kollade än en gång, för femtionde gången på Paul Smiths tolkning av den gröna trackcykeln från Mercier. Den har verkligen trevlig utrustning med nav från Phil och fälgar från Mavic. Plötsligt känns priset 30.000 kr nåbart. Javisst är det dyrt men man kan väl få drömma?

Sammantaget så blev det en trevlig kväll i Stockholm med cykeltema på en behaglig nivå. Inte alls dumt, rekommenderas!
Loch Ness is Deep.

365snabbsomfan
Posts: 23
Joined: 16 Jul 2008 19:36
Location: Stockholm

Re: Bianchi butiken

Post by 365snabbsomfan » 15 Nov 2010 18:02

Jag ger tummen ner till dig atomlab!

Alla kommer från jorden.

User avatar
Aera
Posts: 79
Joined: 01 Jul 2010 22:18
Location: Stockholm

Re: Bianchi butiken

Post by Aera » 28 Feb 2011 10:59

http://daniel.cafe.se/bianchi-lanserar-kladkollektion/

Nu blir det mer kläder på caféet, trevligt!

Post Reply