Ingen som cyklar under vintern?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
cpnamn
Posts: 13
Joined: 03 Jun 2010 08:35

Ingen som cyklar under vintern?

Post by cpnamn » 24 Oct 2010 00:16

Såg att det fanns en tråd om vinterträning men ingen om folk som cyklar på vintern.
Själv hade jag tänkt göra detta. Men kanske skaffa mig en till (billig) fixie med dubbade däck eller såna bredare mtb däck. Eventuellt att jag köper däck till min nuvarande fixie.
Ingen som cyklar på vintern?
Uppskattar råd eftersom jag är ny med detta intresse och cyklar i allmänhet.

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by mojhoj » 24 Oct 2010 07:56

jag med, men har ingen fixie till vinter, jag kör vanlig ss mtb. det är underbar upplevelse, bara halka är farlig.
π = 44/14

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by olle » 24 Oct 2010 08:46

här finns en vintertråd med tips:
viewtopic.php?f=1&t=792" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag kör förövrigt fixed året om..

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by Nils » 24 Oct 2010 09:38

Jag kör med crossgaffel och crossdäck. Funkar..

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by euskadi » 24 Oct 2010 10:23

jag tror du missuppfattade. den andra tråden handlade om träning under vintern. . Att cykla i vintern gör många ändå

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by Jonatan F » 24 Oct 2010 11:26

Jag försöker även om det är svårt, halkan är värst! Sedan att det regnat konstant i 50h hjälper inte till... Men nu blir det i alla fall ett försök!

Billig mtb i skogen (när det är acceptabelt torrt) / fixed med feta däck, skärmar och dubbla bromsar är receptet.
Har man inget projekt har man inget liv :)

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by ana » 24 Oct 2010 11:49

Cyklade i fredags, gjorde sån fet vurpa vid slussen, som tur är i låg fart. Men klart man cyklar på vintern. :mrgreen:

cpnamn
Posts: 13
Joined: 03 Jun 2010 08:35

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by cpnamn » 24 Oct 2010 11:54

Trodde ni gick i ide under vintern. :D
Har ni några tips på billiga crossdäck, fälg, nav och hela kittet vintern?

Tänkte att jag köper till det och kopplar in det på en gammal herr ram.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by Fredde » 24 Oct 2010 12:00

cpnamn wrote:Trodde ni gick i ide under vintern. :D
Har ni några tips på billiga crossdäck, fälg, nav och hela kittet vintern?

Tänkte att jag köper till det och kopplar in det på en gammal herr ram.
Slå till på ett par dubbdäck med en gång om du tänkte cykla hela vintern.

Skönt att slippa bry sig om det är +2 och slask eller -2 och snorhalt.

/Fredde

cpnamn
Posts: 13
Joined: 03 Jun 2010 08:35

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by cpnamn » 24 Oct 2010 13:32

Tackar för alla tipsen. Ska nog köra dubbade däck. Tycker det är så omständigt med alla verktyg osv för att göra egna ekrar, fixa naveln osv. Så jag köper nog färdigt och monterar på allt själv bara. Får bli nästa projekt kanske.
Behöver jag en ny chainring också eller kan man ta den som finns redan på cykeln? Tänkte ta en gammal herr cykel eller det kanske ni inte kan svara på i förväg? Och behöver jag en ny kedja?
Ska jag beställa från nätet eller finns det bra på lokala cykelaffären. Vill helst ha något billigt, kan ha begagnat också.

Blev många frågor på en gång.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by olebole » 24 Oct 2010 13:51

Viktigast är att du smörjer naveln med bästa möjliga fett!

Läderlappen
Posts: 65
Joined: 08 Oct 2009 12:07
Location: Göteborg

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by Läderlappen » 24 Oct 2010 13:54

cpnamn wrote:fixa naveln osv.
Topz brukar fungera om du har problem med ludd.

cpnamn
Posts: 13
Joined: 03 Jun 2010 08:35

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by cpnamn » 24 Oct 2010 14:15

oki. undrar mest vad för typ av fälgar som är bra, lite bredare och gärna att det ingår däck och att bakhjulet har redan ett fixie nav. Finns det att köpa någonstans?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by Fredde » 24 Oct 2010 14:21

cpnamn wrote:oki. undrar mest vad för typ av fälgar som är bra, lite bredare och gärna att det ingår däck och att bakhjulet har redan ett fixie nav. Finns det att köpa någonstans?
Vad hojar du på idag?

/Fredde

cpnamn
Posts: 13
Joined: 03 Jun 2010 08:35

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by cpnamn » 24 Oct 2010 14:26

Fredde wrote:
cpnamn wrote:oki. undrar mest vad för typ av fälgar som är bra, lite bredare och gärna att det ingår däck och att bakhjulet har redan ett fixie nav. Finns det att köpa någonstans?
Vad hojar du på idag?

/Fredde
Mongoose Maurice Hi-Ten
Medium storleken
http://www.cykelguiden.nu/detaljer.asp? ... xling_5321" onclick="window.open(this.href);return false;

Men jag tänkte ta ramen från en annan herrcykel och köpa ett par däck/ekrar(hela ljulet menar jag) :P med fixienav.
Behöver jag köpa ny chainring och kedja då också? Eller kan man ha det som sitter på den vanliga herrcykeln.

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by olle » 24 Oct 2010 14:58

Då räcker det med att du köper nya däck som du kränger på när det börjar bli för halt/snöigt.. så gör jag och jag tycker det fungerar bra..

Föresten, häng med på någon cykeltur i Uppsala (sker iofs inte så ofta) så får du se hur andra har löst det..
cpnamn wrote:
Fredde wrote:
cpnamn wrote:oki. undrar mest vad för typ av fälgar som är bra, lite bredare och gärna att det ingår däck och att bakhjulet har redan ett fixie nav. Finns det att köpa någonstans?
Vad hojar du på idag?

/Fredde
Mongoose Maurice Hi-Ten
Medium storleken
http://www.cykelguiden.nu/detaljer.asp? ... xling_5321" onclick="window.open(this.href);return false;

Men jag tänkte ta ramen från en annan herrcykel och köpa ett par däck/ekrar(hela ljulet menar jag) :P med fixienav.
Behöver jag köpa ny chainring och kedja då också? Eller kan man ha det som sitter på den vanliga herrcykeln.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by Busken » 24 Oct 2010 17:22

det låter skitjobbigt det du håller på med där. Tänk lite vad det kommer kosta in alles, en ny ram med en crossgaffel, kedja, klinga, drev, låsring, nya hjul, fälgband, slangar, däck, bromsar osv. Det är ett par tusen där och en jäkla tid att hitta alla delar. On-one har en färdigcykel som inte kostar speciellt mycket och klarar allt du frågar efter och lite till.

http://www.on-one.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Mark Anthony
Posts: 188
Joined: 15 Jun 2008 20:10

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by Mark Anthony » 24 Oct 2010 22:41

For the last two years, I have ridden fixed all winter (every workday) and last year was probably one of the worst winters since I moved to Sweden, but still a shit load of fun. I have an older aluminum Cannondale cross that is fixed thanks to an White Industries Eno rear hub and it has a front mechanical disk break. I don't remember using the disk at all, but still like having it there with all the snow. I have spiked tires (Nokian) and they rock, and can recommend getting some decent lighting (front/rear) cause god knows it gets dark in the winter.

Clothing and attitude I think are the biggest contributors if you are going to make it. I layer like crazy, and have a pair of Lake MXZ302 boots (great investment if you are serious about winter cycling). Don't forget your hat, glasses, and gloves, and besides that, count on going down a couple times.

Also, don't be afraid and timid in traffic. I get right in the street with all the cars and roll right in their tire wake as this often times is the best place with the least amount of snow/ice. I could care less, and the cars don't seem to mind and I like them knowing that I am there. I don't think they are used to expecting a cyclist when it's -10 and a snow storm, so I make sure they see me.

I consider myself a cyclist and used to wimp out on cycling in snowy weather, only to take the bus and see some old grandma on her old DN bike, plowing through the snow like it was no big deal. She certainly didn't consider herself a cyclist, and I don't want to be a poser... so that's when I decided I wasn't going to be taking the bus anymore.

It's been fun ever since. And the best part about the winter, is 99 out of 100 times, you are the only cyclist out there.

Good luck!

cpnamn
Posts: 13
Joined: 03 Jun 2010 08:35

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by cpnamn » 25 Oct 2010 01:10

Mark Anthony wrote:For the last two years, I have ridden fixed all winter (every workday) and last year was probably one of the worst winters since I moved to Sweden, but still a shit load of fun. I have an older aluminum Cannondale cross that is fixed thanks to an White Industries Eno rear hub and it has a front mechanical disk break. I don't remember using the disk at all, but still like having it there with all the snow. I have spiked tires (Nokian) and they rock, and can recommend getting some decent lighting (front/rear) cause god knows it gets dark in the winter.

Clothing and attitude I think are the biggest contributors if you are going to make it. I layer like crazy, and have a pair of Lake MXZ302 boots (great investment if you are serious about winter cycling). Don't forget your hat, glasses, and gloves, and besides that, count on going down a couple times.

Also, don't be afraid and timid in traffic. I get right in the street with all the cars and roll right in their tire wake as this often times is the best place with the least amount of snow/ice. I could care less, and the cars don't seem to mind and I like them knowing that I am there. I don't think they are used to expecting a cyclist when it's -10 and a snow storm, so I make sure they see me.

I consider myself a cyclist and used to wimp out on cycling in snowy weather, only to take the bus and see some old grandma on her old DN bike, plowing through the snow like it was no big deal. She certainly didn't consider herself a cyclist, and I don't want to be a poser... so that's when I decided I wasn't going to be taking the bus anymore.

It's been fun ever since. And the best part about the winter, is 99 out of 100 times, you are the only cyclist out there.

Good luck!
Thanks looking forward to biking this winter. Im gonna use my doctor marten boots I think.
Just looking for a par of good wheels for the winter then I will be ready!
Busken wrote:det låter skitjobbigt det du håller på med där. Tänk lite vad det kommer kosta in alles, en ny ram med en crossgaffel, kedja, klinga, drev, låsring, nya hjul, fälgband, slangar, däck, bromsar osv. Det är ett par tusen där och en jäkla tid att hitta alla delar. On-one har en färdigcykel som inte kostar speciellt mycket och klarar allt du frågar efter och lite till.

http://www.on-one.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Du förstör mina drömmar!!! Är det verkligen så dyrt? Kan man inte bara köpa färdiga navel/fälg/däck som är fixie och montera på cykeln.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by Jonatan F » 25 Oct 2010 09:22

^^ Jo, men du lär inte nöja dig där ;) (kostar ca 2-2500 för hjulpar+däck osv... om man kör superbilligt - då får du dessutom räkna med att du kan behöva byta lager i hjulen en gång om året). Eller så kör du suicide + bromsar.

Jag körde en träningsrunda igår, hemskt första tre km, härligt resten, men idag har jag ont i halsen...
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply