Ingen som cyklar under vintern?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by Orwar » 25 Oct 2010 17:29

cpnamn wrote: Kan man inte bara köpa färdiga navel/fälg/däck som är fixie och montera på cykeln.
Just när det gäller naveln så kan du faktiskt göra en ful-lösning med lite tejp. Det har jag gjort och det fungerar väldigt bra.

Image
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by perp » 25 Oct 2010 17:34

Orwar wrote:
[img]naveln.jpg[/img]
haha jag dör! : :lol:

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by Teodor » 25 Oct 2010 23:19

:)

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by klasolsson » 26 Oct 2010 07:06

Jag cyklade till och från jobbet hela förra vintern i Göteborg, nästan alla dagar i alla fall. Kanske alla utom fem eller nåt, men en av de fem så tog jag faktiskt längdskidorna till jobbet.

Bak körde jag med Vittoria Randonneur 28mm, fram Schwalbe Marathon, också det 28mm. Stänkskärm, lysen, reflexer och broms var en självklarhet.

Det funkade bra, trillade inte en enda gång men då tog jag det väldigt lugnt hela tiden. Lycka till!

freddkay
Posts: 6
Joined: 26 Oct 2010 18:22

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by freddkay » 26 Oct 2010 18:45

Javisst absolut! ha det som yrke så blir det ju jobb varje dag. har cyklat med dubb däck i djup snö och is utan problem, visst har "helvetes helvete" gått i tankana, men man vänjer sig.

På tal om det här. Jag är ny här. Vem kommer ut och cyklar i helgen? Lö/Sö, vilken som helst passar mig. Kanske det finns nån thread här, men sidan är lite halft uppbyggd, så svårt att hitta.

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by dtb » 26 Oct 2010 23:28

kolla på happys köp och sälj. hitta en gammal helstel mtb komplett. köp ett white industries eno nav (fixed) som du bygger upp ett hjul på sen har du en bra vintercykel samt skogsfixie att leka med när andan faller på. eller så köper du inte fixienavet utan kör med frihjul under vintern. det är aldrig fel att variera lite. det är nice att kunna frihjula ibland.

det finns en hel del billiga mtb singlespeedramar och en hel del billigare kompletta. finner du en billig komplett singlespeed så kan du lätt fixera den med hjälp av ett billigt framhjul som du boltar fast ett drev på där du normalt sett skall bolta fast skivan till skivbromsen.

och jag nämner det igen: du får då även en trevlig cykel att ta ut i skogen och leka med :)

edgar
Posts: 27
Joined: 27 Aug 2010 10:42
Location: Stockholm

Re: Ingen som cyklar under vintern?

Post by edgar » 27 Oct 2010 18:43

Dubbdäcken åkte på denna vecka. Fick tyvärr bara på Nokian A10, är nog det trögaste däcket jag någonsin testat... (tips på bättre däck upp till 35 skulle sitta fint!

Image

Post Reply