Glasögon

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
mantono
Posts: 118
Joined: 06 May 2009 15:18
Location: Stockholm

Glasögon

Post by mantono » 21 Oct 2010 16:01

Har sökt lite på forumet men har till min förvåning inte hittat något, tänkte att detta är ett ämne som borde kommit upp tidigare.

Så här i vintertid (eller ja, snart vintertid) så kan det ju bli lite kallt om ögonen. Antar att folk är lite olika känsliga. För min del så måste jag ha någon form av glasögon så väl höst som vinter, annars får jag cykla väldigt långsamt. Förra vintern cyklade jag med ett par skidglasögon och det fungerade väl hyggligt. Linsen som är av plast var väl inte av superb kvalité och jag vet inte om jag tycker att det är speciellt snyggt heller. Ett plus för min del var förstås att jag kunde ha mina vanliga glasögon under, även om plastlinsen blev lite av en optisk flaskhals.

Vad kör ni med under de kallare månaderna? Fungerar det med ett par vanliga cykelglasögon eller ger det otillräckligt skydd? Är ju lite närsynt så det skulle vara trevligt om man kunde hitta ett par glasögon som en optiker skulle kunna fixa en ny lins på. Annars får man väl köpa ett par goggles eller dessa http://www.davida.co.uk/type.php?id=aviator" onclick="window.open(this.href);return false;

Schupp!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Glasögon

Post by Jonatan F » 21 Oct 2010 16:04

Har sett cykelglasögon som är slipade i en annons någon stans...
Själv kör jag med mina vanliga glasögon, ganska stora så de täcker bra men ibland lipar man - men eftersom jag inte har något smink så känns det ganska lugnt...
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Glasögon

Post by Batman » 21 Oct 2010 16:23

skidglasögon när det är kallare än kallast och snöar... 8) 8)
Grinar gör man ju i första backen (roslagstullsbacken) sen brukar det inte va nå vidare problem under dagen...
WarHeadCouriers

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Glasögon

Post by pjocke » 21 Oct 2010 16:53

Mina ögon rinner som fan bara det blåser lite. Sjukt störigt är det. Det enda som hjälper för mig är konstigt nog att ha linser.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Glasögon

Post by Busken » 21 Oct 2010 16:53

Kallt om ögonen? Frysa om ögonen? WTF!?

Jag kör med goggles för att slippa blinka hela jävla tiden när det snöar. Vill dock hellre ha ett par okley jawbone som proffsen!

User avatar
mantono
Posts: 118
Joined: 06 May 2009 15:18
Location: Stockholm

Re: Glasögon

Post by mantono » 21 Oct 2010 21:33

Det är kanske goggles man skall satsa på då. Men får man lite bättre linser om man köper ett par för tre- fyrahundra kronor? Det jag har nu är ju lite oskarpa och har vad jag vet inte ens UV-skydd, bara en bit billig plast.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Glasögon

Post by olebole » 21 Oct 2010 21:44

Det ser ju för jäkla löjligt ut med skidglasögon på en cyklist om det inte råder fullsnöstorm. Vanliga cykelglasögon med utbytbara linser borde räcka mer än väl!

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Glasögon

Post by snarkus » 21 Oct 2010 21:56

olebole wrote:Det ser ju för jäkla löjligt ut med skidglasögon på en cyklist om det inte råder fullsnöstorm. Vanliga cykelglasögon med utbytbara linser borde räcka mer än väl!
Oakley Factory Pilots duger i såväl snö som sol!
Image

På den mer allvarliga sidan så kan jag rekommendera såväl Oakley Radar som BBBs brillor för några hundringar.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Glasögon

Post by Streamliner » 21 Oct 2010 21:57

Intressant! Jag har själv tittat på Oakley, de har några modeller med en inre hållare där man kan montera ett vanligt glasögonglas. Det är smart, man har alltså två glas i dem utan att det syns och ser löjligt ut. Den främre linsen kan man dessutom byta i olika färger. Tror det är en bra grej att kolla upp.
Loch Ness is Deep.

decadent
Posts: 183
Joined: 05 Sep 2008 13:43
Location: Stockholm

Hakben

Post by decadent » 21 Oct 2010 22:01

Busken wrote:Vill dock hellre ha ett par okley jawbone som proffsen!
It's not just hyperbole. Jag är inte bara torsdagsrundelullig. Meningar ska va korta. Men brillorna är gräsliga.

Image
Oakley wrote: Jawbone

Pushing the envelope is one thing — tearing it in half is another. And when it comes to innovating the sport performance eyewear game, we’re champions of the latter. The reason is simple: Mad Scientists just don’t do normal. Or regular. Good or solid. They do insane. Or amazing. Great or spectacular. Jawbone is innovation unlike anything you’ve ever seen. Until now.

It’s not just us. And it’s not just hyperbole. It’s revolutionary frame architecture that’s tested, approved and praised by professional athletes. Guys who take the business of winning just as seriously as we take industry-leading technology.

“The baddest racing glasses Oakley has made.”
— George Hincapie, U.S. Pro Champion and Olympic cyclist

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Glasögon

Post by Ronny » 21 Oct 2010 22:04

Kul tråd fast som Fignon har jag alltid kört i mina vanliga glasögon. Ogillar solbrillor.
Image
Мясо это убийство

User avatar
långan
Posts: 162
Joined: 06 Jan 2010 13:28
Location: Göteborg

Re: Glasögon

Post by långan » 21 Oct 2010 23:32

Jag kör med ett par jawbone som jag gillar skarpt. Sköna, bra mot vinden och immar inte tack vare att de ventilerade glasen. Men de är stora, ganska fula och dyra som stryk. Jag köpte dem begagnade till ett bra pris och hade absolut inte slängt 2000 spänn på glasögon. Det finns annars skyddsglasögon som ser hyfsade ut hos din järnhandlare en bra bit under 100 spänn.

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Glasögon

Post by Batman » 22 Oct 2010 08:02

Vi fick testa 3 olika brillor på jobbet.
Oakley- Jawbone , m frame och radar.

Jawbone ser stora ut tycker jag iom att det är båge runt hela glaset, men säkert den bäst teknologiska brillan med ventilationen i glaset.
Ett plus är väl oxå att man i princip skulle kunna sätta sig på dom utan att dom går sönder, känns lite konstigt att vrida och dra i ett par brillor så mkt utantan att det händer något..

m frame och radar känns inte så mkt skillnad på tycker jag. m frame är lite rakare i bågen. Annars är väl båda riktigt schyssta sport brillor.

Min röst föll på radar, för att det va lite mer båge än m frame och att dom satt bättre.
WarHeadCouriers

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Glasögon

Post by dtb » 22 Oct 2010 08:45

http://www.gosportsspex.co.uk/Oakley_Pr ... Jacket.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

dessa kör jag med men utan senilsnören.

funkar bra när det är kallt och lite mörkare ute. sommartid har jag ett par oakleys som är halvsportiga som funkar fint även när man bara är ute och hänger. men det är främst vintermånaderna som jag nyttjar brillor.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Glasögon

Post by Rokkoko » 22 Oct 2010 08:53

Jag har kört M-frame fram tills i år då jag köpte ett par Jawbone. Har svårt att tänka mig att det finns bättre brillor. Dessutom är de jävligt snabba!

Wintermute
Posts: 27
Joined: 20 Apr 2009 00:17

Re: Glasögon

Post by Wintermute » 22 Oct 2010 16:38

Har ett par slipade oakley radar, sitter som gjutna även när det blir stökigt och funkar under integralhjälmen också.

mattias
Posts: 19
Joined: 22 Jul 2010 23:00
Location: Gbg

Re: Glasögon

Post by mattias » 29 Oct 2010 11:33

Jag kör med oakley m frame SI, smidigt lätt att byta glas utifrån ljusförhållanden. Sedan tycker jag att de är rätt snygga, man ser iaf snabb ut i dem. Smiter åt bra så inga problem med tårar. Kostade en dryg tusing på Terräng, ofta betydligt dyrare elsewhere. Tror iofs att det bara är Terräng som säljer just SI i Sverige(Standard Issue=militärmodell typ, dvs diskret färg=dvs helsvart och inte en massa lull). Schnüggt o kliiint.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Glasögon

Post by pjocke » 21 Apr 2011 21:50

Nu när pollensäsongen är igång är det värdelöst att bära linser, så i år tänkte jag försöka skaffa mig ett par slipade snabba cykelbrillor. Har kollat på Oakley Radar Pitch men hittar ingen i Malmö med omnejd som har eller ens kan beställa hem ett par dylika, än mindre slipade. Är det någon som vet hur man ska bära sig åt? Finns det någon onlineoptiker man kan beställa från med remiss typ som lensway etc? Hade varit nice att prova dem innan man beställer, men så kul ska vi tydligen inte ha det...

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Glasögon

Post by Andye » 21 Apr 2011 22:18

Jag har kollat runt lite på slipade cykelglasögon men ej kollat priser då jag redan väntar på ett par nya vanliga glasögon och ekonomin inte tillåter två par per år.
Men iaf kolla in http://www.sportoptik.se/ , dom har det du söker.
--------->>><<<<--------------

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Glasögon

Post by pjocke » 21 Apr 2011 22:28

Andye wrote:Jag har kollat runt lite på slipade cykelglasögon men ej kollat priser då jag redan väntar på ett par nya vanliga glasögon och ekonomin inte tillåter två par per år.
Men iaf kolla in http://www.sportoptik.se/ , dom har det du söker.
Nä, det är för jävla dyrt med glasögon. Jag bytte precis mina vanliga, men jag hade tur. Bågarna jag köpte förra gången hade mattats i färgen och blivit ganska fula så optikern reklamerade dem och jag fick ett par nya, och kom därmed undan med bara nya glas :)

Tack för tipset! Ska genast kontakta dem.

Post Reply