Hövding

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Hövding

Post by Busken » 19 Oct 2010 20:22

vad händer med den om man blir omkörd på nära håll av en lastbil/skåpbil/suv? Löser den ut då? Det skulle ju vara potensiellt livsfarligt/skitroligt...

ggustav
Posts: 49
Joined: 11 Nov 2009 19:52
Location: Stockholm

Re: Hövding

Post by ggustav » 19 Oct 2010 20:49

vigorelli wrote:"innovatörens dilemma"
du menar att den här airbag-hjälmen skulle vara en disruptiv innovation? :)

f ö, vad händer om man blir påkörd av/cyklar in i en lastbil el liknande, så att huvudet kanske träffas först. då hinner den inte utlösa...
Last edited by ggustav on 19 Oct 2010 21:08, edited 1 time in total.

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Hövding

Post by Patch » 19 Oct 2010 21:06

Jag säger bara såhär: får den fler folk som e "serious about their look" att använda nån sorts skydd så är det väl bra.
Den är inte för mig, förmodligen inte för nån av oss, men det är bra att den finns.

På tal om skydd, de borde köra en sån här variant fast för snoppen. Man kan lätt tänka sig att köra oskyddat fram till precis när det behövs. Helt plötsligt så har man nån vit kudde på huvet, perfekt!
Image

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Hövding

Post by Busken » 19 Oct 2010 21:10

Patch wrote:På tal om skydd, de borde köra en sån här variant fast för snoppen. Man kan lätt tänka sig att köra oskyddat fram till precis när det behövs. Helt plötsligt så har man nån vit kudde på huvet, perfekt!
hahaha!

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Re: Hövding

Post by vigorelli » 20 Oct 2010 17:17

ggustav wrote:
vigorelli wrote:"innovatörens dilemma"
du menar att den här airbag-hjälmen skulle vara en disruptiv innovation? :)

f ö, vad händer om man blir påkörd av/cyklar in i en lastbil el liknande, så att huvudet kanske träffas först. då hinner den inte utlösa...

Typ.
Tänk när den kostar 99kr, väger 50 gram och kan byggas in/monteras på vilken jacka med krage som helst.

Jag är i alla fall imponerad! Dock är jag nyfiken på vilken typ av rörelse som löser ut den. Om den löses ut när man lutar sig framåt eller hoppar av cykeln snabbt så borde den väl gå att reklamera?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Hövding

Post by Jonatan F » 20 Oct 2010 20:33

Om ni kollar länken i den andra hövding-tråden som råkade dyka upp så ser man att de har "annalyserat rörelsemönstret från tusentals krockar" och att de "lovar att den itne skall utlösa sig när man böjer sig ner", sedan ser man en krockdocka bli påkörd bakifrån och dånga in i huven på en bil men den utlöser, förmodligen klarar den då skåpbilar...

Disclaimer, inga autentiska citat, bara som jag uppfattade dem.


1+ Vigorelli
Har man inget projekt har man inget liv :)

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Hövding

Post by Busken » 20 Oct 2010 21:09

kan vi inte merga den här tråden med "konstig träningscykel" tråden? det är ju samma samma lika liksom!

User avatar
snigeln
Posts: 108
Joined: 12 Aug 2010 19:32

Re: Hövding

Post by snigeln » 20 Oct 2010 21:18

Löjlig ide!

funderar på en sak, är det en engångs produkt eller ska man packa om "hjälmen" efter varje crash?

Och, varför göra något enkelt till så komplicerat?
Den vanliga hjälmen har funkat så länge och i princip felfritt när det kommer till funktion.

Jag kan se folk som köper den här krockkudden för 3000:- och sen när det kommer till kritan så funkar den inte
Galen i rutigt!

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Hövding

Post by perp » 20 Oct 2010 21:41

det är en engångsprodukt med en "svart låda" som man kan lämna in så får man rabatt på nästa krage
att säga att det är en flopp är lite väl tidigt, jag ser en ganska stor potential om ett par generationer, tänk er att landa på en luftkudde istället för en stum frigolitbit.
men än så länge känns det bara som en kul prototyp.
mina 2ören

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Hövding

Post by calavera » 20 Oct 2010 21:53

Busken wrote:kan vi inte merga den här tråden med "konstig träningscykel" tråden? det är ju samma samma lika liksom!
Tack! Nån sa det! Eller plus en, eller vad man ska skriva?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Hövding

Post by Jonatan F » 21 Oct 2010 06:42

snigeln wrote:Löjlig ide!

funderar på en sak, är det en engångs produkt eller ska man packa om "hjälmen" efter varje crash?

Och, varför göra något enkelt till så komplicerat?
Den vanliga hjälmen har funkat så länge och i princip felfritt när det kommer till funktion.

Jag kan se folk som köper den här krockkudden för 3000:- och sen när det kommer till kritan så funkar den inte
Är det inte så här man har sagt sedan elden uppfans?
Det är onödigt, man kan lika gärna äta maten rå - och tänk när någon spiller ut elden - då brinnner hela vår fina grotta upp! Nej, hellre ha det som det alltid varit!

All stor teknik börjar som dyr och dålig teknik! :P
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Hövding

Post by kakan » 21 Oct 2010 07:29

Jonatan F wrote:
Är det inte så här man har sagt sedan elden uppfans?
Det är onödigt, man kan lika gärna äta maten rå - och tänk när någon spiller ut elden - då brinnner hela vår fina grotta upp! Nej, hellre ha det som det alltid varit!

All stor teknik börjar som dyr och dålig teknik! :P
1+

okey, det här är en as konstig idé. Nu komme det sitta ett helt gäng smart jävlar i olika delar av världen och säga

-Det där är fan de sämsta jag har sett sen "Jens of sweden" släppte en mp3 som ska sända via FM bandet ett par månader innan det var lagligt. Jag ska fan gör en bättre.

så idé i sig är inge vidare men det kan bli. jag cyklar gärna utan hjälm tycker det är mysigt när det blåser lite om öronen, men är så jävla dålig när jag cyklar omkull så jag skulle nog dö om jag inte hade hjälm (jag gör mig illa när jag ramlar)

min åsikt,
tänk när någon spiller ut elden
haha :D
Tackar
_Kakan

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hövding

Post by Streamliner » 21 Oct 2010 12:58

Idén är rätt kass men den kommer säkert att resultera i någon form av pris, kanske får den rent av "Utmärkt Svensk Form" - priset och så kan vi gå och titta på den på Form Design Center i Malmö. Liksom vi tittar på Skeppshultcyklarna där ibland som Björn Dahlström har formgivit.

De har fått pris men de som cyklat på Skeppshult V eller Z vet att de väger ton och är slingriga som slappa ålar i ramen.

Världen är orättvis, det är inte alltid som rätt saker når framgång, i den senare kategorin vinner de produkterna som belönas av folk som t ex aldrig egentligen cyklar.

Till slut undrar man ju hur den här krockkudden utlöses? Med en liten sprängpatron precis som i flytvästar och airbags i bilar? Är så fallet skulle jag vilja veta om de kan garantera hörseln även för de som har känslig sådan. En airbag som utlöses smäller riktigt rejält.
Loch Ness is Deep.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Hövding

Post by carlhenrik » 21 Oct 2010 13:06

Streamliner wrote:Till slut undrar man ju hur den här krockkudden utlöses? Med en liten sprängpatron precis som i flytvästar och airbags i bilar? Är så fallet skulle jag vilja veta om de kan garantera hörseln även för de som har känslig sådan. En airbag som utlöses smäller riktigt rejält.
I flytvästar är det en CO₂-patron, ingen sprängladdning.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hövding

Post by Fredde » 21 Oct 2010 13:20

Det är ju knappast ny teknik, mer dålig tillämpning av gammal teknik. Bara för att ingen annan har gjort det så innebär inte det att det är en bra ide.

Om det ska funka som penetrations-skydd (en av hjälmens två uppgifter) så måste det ju vara rätt bra knuff i uppblåsningen och är det rätt bra knuff i uppblåsningen är det inget jag skulle vilja ha runt halsen.

Det är nog bra om ett skydd är så enkelt och har så lite felmarginal som möjligt. Som en hjälm. Klarar man att knäppa den så sköter den sig själv.

Nä det blir:
Image

/Fredde

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Hövding

Post by Jonatan F » 21 Oct 2010 13:51

Hellre en dålig hjälm en ingen hjälm alls! Alla gånger!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hövding

Post by Otto » 21 Oct 2010 13:57

Jonatan F wrote:Hellre en dålig hjälm en ingen hjälm alls! Alla gånger!
Image

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Hövding

Post by pjocke » 21 Oct 2010 14:08

Jag vill bara tillägga att de flesta frågeställningar som kommit fram i den här tråden finns besvarade på hemsidan. Det är varken krut eller co2.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Hövding

Post by Busken » 21 Oct 2010 15:18

pjocke wrote:Jag vill bara tillägga att de flesta frågeställningar som kommit fram i den här tråden finns besvarade på hemsidan. Det är varken krut eller co2.
Usch vilken jobbig kommentar! Nu måste man ju gå in på hemsidan och läsa igenom skiten, kanske till och med förstå vad det handlar om. Nu kan man inte bara dissa det för att det ser/låter/verkar dumt.

Förresten pjocke, du är positiv till det här i ditt första inlägg, du skriver till och med "äntligen har hövding..." har du något med det här att göra? Vet du något mer om hur den har produkttestats?

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Hövding

Post by pjocke » 21 Oct 2010 17:05

Busken wrote:Förresten pjocke, du är positiv till det här i ditt första inlägg, du skriver till och med "äntligen har hövding..." har du något med det här att göra? Vet du något mer om hur den har produkttestats?
Jag tycker att teknisk utveckling och innovativa idéer är kul, och är därför inte negativ till produkten, men som du nog lade märke till stod mitt "äntligen" inom citationstecken för att indikera någon slags sarkastiskt spelad entusiasm. Jag tyckte helt enkelt det var intressant att "äntligen" få utförlig information om produkten som hypats under stort hemlighetsmakeri under flera år, och som om jag inte minns fel dessutom vann någon slags designpris redan på idéstadiet. Jag har ingenting med produkten att göra, och vet inte mer om produkttesterna än vad som framgår i filmklippen från krocktesterna som finns på hemsidan, tyvärr.

Post Reply