Hövding

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hövding

Post by Fredde » 27 May 2011 17:06

"Hur mycket väger Hövding?
711 g exklusive skal."

Halvkilot mer än en bra hjälm - med skal.

Rätt pinsamt med tanke på att vikten är viktig vid en olycka.

/Fredde

Edit: A just det ja den där hjälmen var ju ingen hjälm utan som ett halsband så vikten kanske inte är lika viktig ähh fan... men det är en skitpryl - jag är säker! :D
Last edited by Fredde on 27 May 2011 17:13, edited 1 time in total.

filmen_heat
Posts: 21
Joined: 08 Mar 2010 10:50

Re: Hövding

Post by filmen_heat » 27 May 2011 17:10

"William av Ockham formulerade principen på latin: Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Han brukar även tillskrivas den alternativa formen Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem, trots att den formuleringen inte kan återfinnas i något av hans verk. Detta kan översättas Mångfald skall inte förutsättas om det inte är nödvändigt, eller som det oftast uttrycks: krångla inte till saker i onödan."

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Hövding

Post by Busken » 27 May 2011 17:20

filmen_heat wrote:"William av Ockham formulerade principen på latin: Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Han brukar även tillskrivas den alternativa formen Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem, trots att den formuleringen inte kan återfinnas i något av hans verk. Detta kan översättas Mångfald skall inte förutsättas om det inte är nödvändigt, eller som det oftast uttrycks: krångla inte till saker i onödan."
HAHAHAHA! Åhh... jag älskar verkligen torr humor! Kul!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Hövding

Post by Gustav » 27 May 2011 17:51

20 mille lär väl få ner vikten, optimera prylen och öka intresset.
Image

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Hövding

Post by jon » 27 May 2011 18:53

Haha man kan tänka sig att dom på Industrifonden klipte en hövding innan det beslutet.
Jag skulle seriöst vilja se dom där två tjejerna gå en rond i Draknästet...
I Dalarnas djupa skogar..

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hövding

Post by Fredde » 27 May 2011 18:57

Lär de ju inte behöva nu när det cashat in en finfin hög med pengar!

:D

/Fredde

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hövding

Post by Streamliner » 27 May 2011 20:53

Läste att de där tjejerna nu har elva anställda inkl de själva. De började på MINC i Malmö med statligt bidrag och har profilerat sig med en enda produkt som dessutom mest verkar vara en mediahype. Kul att skriva om, ungefär som Skepphults och Björn Dahlströms designcyklar. Men när röken har skingrats upptäcker de flesta att de som vurmade för konceptet inte cyklar själva. De drack bara drinkarna.

Jag har testat hjälmen och den är förvånansvärt tung och har en väldigt hård underkant som vilar mot mina spinkiga nyckelben... Detta är ingen grej för mig och förmodligen inte för så många andra heller. Så man kan undra vad de mer har i bagaget, för en enda produkt kan man väl inte föda elva personer på i längden. Eller?
Loch Ness is Deep.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Hövding

Post by carlhenrik » 27 May 2011 21:57

Undrar hur många cykelbanor, trafikutbildningar i skolor och riktiga hjälmar man får för 20 miljoner? :roll:

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Hövding

Post by måns » 28 May 2011 01:14

Så länge de får ett skönt pausrum med heltäckningsmatta, saccosäckar, rock band, pingisbord och en kyl full med hof lär det vara lugnt. Det är väl så det brukar funka.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hövding

Post by Streamliner » 28 May 2011 10:21

Artikel i Sydsvenskan idag om de 20 miljonerna, egentligen inget nytt men de får ju mediautrymme...
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/artic ... almen.html
Loch Ness is Deep.

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Hövding

Post by fjonk » 28 May 2011 10:50

Förstår inte varför alla poo-poo:ar så mycket på produkten. Tror det är mycket potential i konceptet och bara det får tid att utvecklas till version 2 tror jag den i framtiden kan bli mycket bättre. Sen är 20 miljoner kanske att ta i, men tycker det vore synd om innovation inom området inte uppmuntrades alls av staten.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Hövding

Post by pjocke » 28 May 2011 10:56

Den svenska avundsjukan puttrar på...

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Hövding

Post by euskadi » 28 May 2011 11:13

när man tänker efter.... 20miljoner är förmodligen inte så mycket jämfört med vad lanstinget får betala av vård för skallskadade personer. Blir 1 person förlamad räcker nog ej tyvärr den summan med allt vad det innebär....

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hövding

Post by Fredde » 28 May 2011 11:42

pjocke wrote:Den svenska avundsjukan puttrar på...
Så är det väl inte direkt. Många företag har redan försökt att utveckla air-bag produkter inom racing, airbag-nackskydd, airbag i tanken, airbag i kragen, jackor som blåses upp osv. Ingen har blivit någon större framgång.

Jag är övertygad om att de företag tex BMW, Shoei, Dainese osv som gör riktiga bra skinnställ och hjälmar och har team inom den absoluta toppen inom racing lägger ganska mycket mer pengar på utveckling av sina produkter - utan att lyckas något vidare (med just air-bagprylar).

Air-bag ÄR ett bra skydd, Hjälmen ÄR redan ett bra skydd - varför skulle det bli bättre tillsammans? En bra hjälm märks knappt mer än en mössa och är alltid rätt placerad och redo att göra nytta och inte fan behöver man byta dem om man står på röven och INTE slår i hjälmen.

Hövdingens syfte är ju att vara en "hjälm" för de som egentligen inte vill ha en hjälm på huvudet så det känns som en rätt slö målgrupp.

Synd att de inte la pengarna på att utveckla ett smidigt ryggskydd för cykelbruk istället, det hade jag gärna köpt.

Den svenska naiviteten puttrar på... ;)

Euskadi, frågan är ju hur kostnaden ser ut hjälm vs icke-hjälm.

/Fredde

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hövding

Post by Streamliner » 28 May 2011 15:37

Fredde wrote:
pjocke wrote:Den svenska avundsjukan puttrar på...
Hövdingens syfte är ju att vara en "hjälm" för de som egentligen inte vill ha en hjälm på huvudet så det känns som en rätt slö målgrupp.
Den aspekten var bra! Jag har sett ganska många "vanliga" cyklister, tanter och liknande här i Malmö som cyklar omkring i de där nya hjälmarna som man kan byta överdrag på. Det är nog mycket mer en produkt som tilltalar den vanliga allmänheten som man vill nå med en sådan här produkt. Man kan ju till och med sticka sitt eget överdrag om man vill eller så kan vår duktiga sytjej här på forumet utvidga sitt utbud från kepsarna till hjälmöverdrag.

Jag kan aldrig någonsin tänka mig att min tekniskt helt ointresserade svärmor ens skulle få för sig att investera i en så pass high-techprodukt som hövdinghjälmen. Det finns inte på skalan helt enkelt.

Så frågan är vem som kommer att köpa Hövding? Men det är en förbannat intressant diskussion som ska bli kul att se svaret på i framtiden.
Loch Ness is Deep.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hövding

Post by Fredde » 28 May 2011 15:47

Streamliner wrote: Så frågan är vem som kommer att köpa Hövding?
Ingen.

Sorry om jag låter cynisk och avundsjuk men det är lite som den gamla skrönan om NASA som utvecklar en svindyr penna som ska funka i tyngdlöshet och när de flashar den för ryssen på rymdstationen så säger han "jaha?" och fortsätter lösa suduko med sin blyertspenna.

EDIT: Meeeeen självklart är det roligt med tjejer som intresserar sig för och "forskar" inom teknik och vem vet kanske kanske upptäcker något spännande under sitt arbete.

/Fredde

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Hövding

Post by Jonatan F » 28 May 2011 16:16

deras orderblock var ju iof fulltecknade (enligt dem själva iof - snacka om dålig källa...) så någon borde väll vilja köpa dem?
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Hövding

Post by kakan » 28 May 2011 16:26

Nja det betyder att dom har sålt in till butiker.
inte att det är slut kunder som vill ha den.

jävla skildnad
Tackar
_Kakan

User avatar
starground
Posts: 231
Joined: 12 Nov 2009 16:55
Location: Vasastan, Stockholm

Re: Hövding

Post by starground » 28 May 2011 19:21

Den springande frågan är: Litar man på den?

Ett enda frågetecken kring utlovad funktionalitet och produkten sjunker som en sten. Jag önskar dem lycka till, men skulle aldrig lita på produkten (trots att jag är utbildad industridesigner eller kanske pga...).

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hövding

Post by Streamliner » 28 May 2011 20:54

^ Exakt, hur vet man att den verkligen fungerar när man väl behöver den? Ska man behöva testa den en gång om året som med brandsläckare?

Grejen är att den är så konstigt onödig på något vis men ändå får sådan uppmärksamhet.

Ser fram emot ett verklighetstest i t ex tidningen Kadens regi med utlåtande och betyg.
Loch Ness is Deep.

Post Reply