Tips på hjul till tyngre cyklist

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Lefty
Posts: 3
Joined: 05 Sep 2010 18:05

Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by Lefty » 18 Oct 2010 21:17

Hej alla!

Har fått ärva en gammal 90-tals racer från farsan som jag gjort ett projekt av att fixa till. Tanken är att jag ska bibehålla det mesta av utseendet, men kanske byta komponenter där det behövs. Blir nog en SS-konvertering också... men till att börja med så behöver jag tips om nya hjul.

Jag väger strax över 100 pannor och brukar poppa ekrar på de cyklar jag haft. Tidsfråga innan dessa ryker också.

Har pratat med en cykelhandlare, de tipsade om fälgar med hög profil som skulle hålla för tyngre cyklister. Dels blev dessa jäkligt dyra, dels tycker jag inte att den höga profilen passar cykeln. Vill ha det klassiskt.

Har ni tips på hållbara fälgar för en tyngre cyklist med klassiskt utseende?

Har sökt som fasen på forumet och hittat många roliga trådar, dock ingen som besvarar min fråga... :)

Tack på förhand!

/Björn

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by Carl » 18 Oct 2010 21:42

Vad är budgeten? Det avgör det mesta.
Satsa på 36håls så är det lugnt.

Lycka till!

ps. ifall det kan vara av intresse. Väger själv lite under hundringen och det kör jag på:
Miche-nav 36h x alex td17 fälg x dt competition. Har hoppat många trottoarkanter med dom utan problem och ett rätt billigt alternativ. ds
Last edited by Carl on 18 Oct 2010 21:48, edited 1 time in total.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by euskadi » 18 Oct 2010 21:45

hmm Att det poppar ekrar behöver inte bero på att du nödvändigtvis väger för mycket. det har hänt mig 2ggr enbart denna säsong. jag är 25-27kg lättare. jag är dock är jag inte jättelätt jag heller!

nåväl en 36håls fälg med ett stadigt nav borde funka.
det finns flera modeller som funkar men låt säga, mavic open pro fälg med phil wood nav för att ge ett exempel. be din cykelhandlare bygga hjulen med starka ekrar och korrekt spänning för en tyngre åkare.

lycka till!

som sagt, vad du än köper så bör det mesta ändå hålla eftersom 100kg inte direkt är ovanligt

Lefty
Posts: 3
Joined: 05 Sep 2010 18:05

Re: Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by Lefty » 19 Oct 2010 21:53

Grymt! Då blev man en smula klokare! Tack!
:D

Edit: budgeten är inte alltför stram. Tanken är att jag flyttarvhjulen till en ny ram. Viktigast att det e schyssta grejjor.
Last edited by Lefty on 19 Oct 2010 21:56, edited 1 time in total.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by Indurain » 19 Oct 2010 21:55

Ambrosio Nemesis
Mavic Gp4
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by Bubblan » 19 Oct 2010 22:01

Jag är uppe och jobbar på 110 kilogram och utan några missöden, ännu så länge, så använder jag mig av 32h Alex TD17 x Mack och 32h Mavic Open Pro CD x Phil. Båda dessa hjulpar har DT Comp-ekrar. Oroa dig inte i onödan.
Cogs 'n Kegs

kungoscar
Posts: 34
Joined: 04 Feb 2009 21:57
Location: Stockholm

Re: Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by kungoscar » 19 Oct 2010 22:41

har aldrig haft problem med ekerbrott, varken på fixie eller på räser (färre ekrar), trots att jag varit nära de hundra senaste åren.

däremot så hade jag problem med baknavet på första konverterade fixien.
köpte nå billiga hjulpar från SJS.
no-name naven var riktigt dåliga.
var som att tälja i smör med dom naven, riktigt dåliga. hann inte cykla mycket fören gängorna slets sönder, tror själv min vikt bidrog till det, men ändå.

så som dom andra säger, köp riktiga saker, så det håller.
dyrare - mer hållbart är min melodi.

får se hur länge surlynavet håller till senaste cykeln...

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by 48/16 magnus » 20 Oct 2010 10:45

Lefty wrote:...... hålla för tyngre cyklister.
Om du vill kunna skjutsa en tung kompis på cykeln tycker jag du ska ha Mavic A719 (eller Sun Rhyno!)
Vill du ha tub kan jag intyga att Mavic Gp4 klarar mycket.

/M

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by tropfrog » 20 Oct 2010 17:41

En annan kille på 100 pannor och hans erfarenheter.

Jag hade mycket problem med att ekrar small på min första racer. Byggde nya hjul med Ultegranav, Mavic open pro fälgar och DT comp ekrar. Inga problem.

Använde fälgarna som satt på racern innan (alex rims) och byggde fixed hjul med michenav och saphim ekrar och de fungerar utmärkt. Hjulen är till salu nu ;)

Det viktigaste är att hjulen är välbyggda för att de skall hålla. Jag inbillar mig att en vältränad tour de france cyklist belastar hjulen bra mycket mer än mig när han bryter sig ut i en backspurt, antar att de skulle poppa ekrar på samma hjul utan bekymmer även om de väger 50 pannor. Det är väl belastningen på hjulen som är problematisk, inte cyklistens vikt?

MVH
Magnus

torparn
Posts: 71
Joined: 08 Apr 2008 06:48

Re: Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by torparn » 20 Oct 2010 18:04

Undvik openpro om du e tung o hoppar mycket. kör på nåt som e högre OCH 36 hål med rejäla ekrar och var inte rädd för att betala lite mer... du har igen det i längden.... numera ca 110 kg :oops: förut 90.....

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by Ronny » 21 Oct 2010 19:02

tropfrog wrote:En annan kille på 100 pannor och hans erfarenheter.

Jag hade mycket problem med att ekrar small på min första racer. Byggde nya hjul med Ultegranav, Mavic open pro fälgar och DT comp ekrar. Inga problem.

Använde fälgarna som satt på racern innan (alex rims) och byggde fixed hjul med michenav och saphim ekrar och de fungerar utmärkt. Hjulen är till salu nu ;)

Det viktigaste är att hjulen är välbyggda för att de skall hålla. Jag inbillar mig att en vältränad tour de france cyklist belastar hjulen bra mycket mer än mig när han bryter sig ut i en backspurt, antar att de skulle poppa ekrar på samma hjul utan bekymmer även om de väger 50 pannor. Det är väl belastningen på hjulen som är problematisk, inte cyklistens vikt?

MVH


Magnus
Nja det behöver inte handla om tdf cyklister för att dra sönder eker eller fälg. Något som händer titt som tätt för de cyklister som drar tyngre än snittet. Man kan även dra av lätta tunna fälgar och cyklistens styrka och vridmoment är självklart en större orsak till ekerbrott än en persons vikt (ej tränade cyklister).
Pratade just om detta med en lokal tempokung som drog sönder hjul pga. hans tunga hårda kadens.
Мясо это убийство

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by Indurain » 21 Oct 2010 19:06

Alu fälgar på 330gram och under = raceday endast, oavsett vikt.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by Ronny » 21 Oct 2010 19:19

Indurain wrote:Alu fälgar på 330gram och under = raceday endast, oavsett vikt.
Även tyngre fälgar ger sig och han höll med mig om att mavic mach2cd av retrofälgar är säkra. Snackar om gossar som kör solo på minst 53/14 i mil efter mil så cykeln vibrerar i kramper. Fast som du säger lätt är raceday fast det ryker då också.
Мясо это убийство

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by Naugas » 23 Oct 2010 16:21

tropfrog wrote:/---/
Det viktigaste är att hjulen är välbyggda för att de skall hålla. Jag inbillar mig att en vältränad tour de france cyklist belastar hjulen bra mycket mer än mig när han bryter sig ut i en backspurt, antar att de skulle poppa ekrar på samma hjul utan bekymmer även om de väger 50 pannor. Det är väl belastningen på hjulen som är problematisk, inte cyklistens vikt?

MVH
Magnus
Vikten som belastar hjulet spelar mycket större roll än effekten i tramporna för att ha sönder ett hjul. Det är de upprepade lastväxlingarna varje varv när hjulet snurrar som gör att ekrarna går av. Viktigast för att få ett hållbart hjul verkar vara en tillräckligt hög total ekerspänning, inte en stark, styv fälg i första hand. Men en stark fälg måste till för att klara av en hög ekerspänning.

Ett hjul byggt av en bra hjulbyggare har antagligen högre ekerspänning än vilket motsvarande fabriksbyggt hjul som helst. Minst 36 ekrar, fälgar med dubbla öljetter och en hjulbyggare som maxar fälgens kapacitet är receptet för riktigt starka hjul. Högprofilsfälgar är bra på det viset att de oftast lätt klarar riktigt höga ekerspänningar, men det finns snygga lågprofilsfälgar som funkar också. De DRC-19 touringfälgar jag byggde av klarade en ekerspänning på ca. 140 kg, och det måste finnas många smalare fälgar som klarar lika mycket.

edit, läste just dettta:
Ronny wrote:Nja det behöver inte handla om tdf cyklister för att dra sönder eker eller fälg. Något som händer titt som tätt för de cyklister som drar tyngre än snittet. Man kan även dra av lätta tunna fälgar och cyklistens styrka och vridmoment är självklart en större orsak till ekerbrott än en persons vikt (ej tränade cyklister).
Pratade just om detta med en lokal tempokung som drog sönder hjul pga. hans tunga hårda kadens.
Jag misstänker att han kör med hjul med få ekrar som är för löst spända. De ekrar som avlastas på vänstersidan på bakhjulet vid moment från kedjan (de som "skjuter på") är speciellt känsliga, och sådana hjul kan faktiskt paja av hög effekt. Men det behöver inte vara ett direkt fel på hjulen, utan att de är för svaga i sig helt enkelt. Det går naturligtvis inte att få väldigt lätta och klena saker att hålla för höga belastningar.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by Ronny » 23 Oct 2010 21:56

Naugas wrote:
tropfrog wrote:/---/

Magnus
Vikten som belastar hjulet spelar mycket större roll än effekten i tramporna för att ha sönder ett hjul. Det är de upprepade lastväxlingarna varje varv när hjulet snurrar som gör att ekrarna går av. Viktigast för att få ett hållbart hjul verkar vara en tillräckligt hög total ekerspänning, inte en stark, styv fälg i första hand. Men en stark fälg måste till för att klara av en hög ekerspänning.

Ett hjul byggt av en bra hjulbyggare har antagligen högre ekerspänning än vilket motsvarande fabriksbyggt hjul som helst. Minst 36 ekrar, fälgar med dubbla öljetter och en hjulbyggare som maxar fälgens kapacitet är receptet för riktigt starka hjul. Högprofilsfälgar är bra på det viset att de oftast lätt klarar riktigt höga ekerspänningar, men det finns snygga lågprofilsfälgar som funkar också. De DRC-19 touringfälgar jag byggde av klarade en ekerspänning på ca. 140 kg, och det måste finnas många smalare fälgar som klarar lika mycket.

edit, läste just dettta:
Ronny wrote:.
Jag misstänker att han kör med hjul med få ekrar som är för löst spända. De ekrar som avlastas på vänstersidan på bakhjulet vid moment från kedjan (de som "skjuter på") är speciellt känsliga, och sådana hjul kan faktiskt paja av hög effekt. Men det behöver inte vara ett direkt fel på hjulen, utan att de är för svaga i sig helt enkelt. Det går naturligtvis inte att få väldigt lätta och klena saker att hålla för höga belastningar.
Vi pratade om träningshjul med 32h alt.36h och äldre tempohjul. Han är cykelhandlare och bygger hjul och vi hade en diskussion om äldre tubhjul eftersom vi båda är jämngamla och har samma referenser. Problemet är icke drivsidan (helst radialt) som du skrev men inte nödvändigtvis relaterat till låg ekerspänning enligt honom utan en kombination av fälgens vikt (form) och eker som använts.
Han tyckte själv att det var svårt med majoriteten av retro lågprofilsfälgar bygga "bomb proof".
När vi här i tråden pratar om tunga cyklister är det inte cyklister som man definierar som starka vältränade cyklister sen hamnar de väl de på saker som ingen tränad cyklist ens sätter sig på. Då är det kanske det blir lite svårt att få en korrekt nyans på det hela.
Ta diskhjul som Campganolo ghibli som är ett sk. "tension" hjul för att efterlikna ett vanligt fjädrande ekerhjul. Ett bra hjul på lvg. tempo men på velodrom kan dras sönder pga. högre vridmoment. Inte nödvändigtvis av tyngre cyklister modell Hoy. Ghibli som på 80-talet ansågs vara starkare än vanliga ekerhjul.
Мясо это убийство

edgar
Posts: 27
Joined: 27 Aug 2010 10:42
Location: Stockholm

Re: Tips på hjul till tyngre cyklist

Post by edgar » 24 Oct 2010 19:16

Mavic open pro (kan finnas något bättre alternativ men du ville ju ha lite "original" utseende...)
Shimano xt nav fram + bak (du får fixa axlar och isocog)
Dt ekrar + nipplar (dyrare varianten)
Ekerbrickor
Och om du tänkte köra DH med den så kan du ju löda "korsen" på ekrarna ;)

Kommer hålla vinter sommar vinter sommar vinter sommar.

Post Reply